۱۱۴۹۳۴۴
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

سرانجام فیزیک تشکیل شفق‌های قطبی تائید شد

محققان با بازسازی شرایط تشکیل شفق‌های قطبی در آزمایشگاه توانستند فرضیه تشکیل این نور‌های درخشان قطبی را تائید کنند.

دیجیاتو: محققان با بازسازی شرایط تشکیل شفق‌های قطبی در آزمایشگاه توانستند فرضیه تشکیل این نورهای درخشان قطبی را تائید کنند. این نورهای شمالی وقتی تشکیل می‌شوند که الکترون‌ها از فضا به سمت اتمسفر بالایی زمین سرازیر می‌شوند و با مولکول‌های اکسیژن و نیتروژن برخورد می‌کنند تا رنگ‌های قرمز و سبز را در آسمان به وجود آورند.

سرانجام فیزیک تشکیل شفق‌های قطبی تائید شد

باید گفت که قبلا از وجود چنین پروسه‌ای برای تشکیل شفق‌های قطبی خبر داشتیم، اما تشخیص دلیل اصلی حرکت این الکترون‌ها به سمت زمین کار راحتی نبود. محققان و دانشمندان برای دهه‌ها فکر می‌کردند که این الکترون‌ها مثل موج‌سوارانی روی خطوط میدان مغناطیسی زمین به نام امواج «آلفون» (Alfvén) حرکت می‌کنند و به سمت اتمسفر کشیده می‌شوند. با این حال، تاکنون هیچ ماهواره‌ای چنین پدیده‌ای را مستقیما مشاهده نکرده بود.

اخیرا در آزمایش جدیدی مشخص شد که این الکترون‌ها در واقعیت نیز با امواج آلفون شتاب می‌گیرند و میدان مغناطیسی زمین آن‌ها را به سمت اتمسفر زمین می‌کشاند. چنین نتیجه‌ای را می‌توان اولین مشاهده مستقیم از نحوه تشکیل شفق‌های قطبی با میدان مغناطیسی زمین دانست.
شفق‌های قطبی

این گروه تحقیقاتی در مطالعه خود ابتدا لوله‌ای با طول ۲۰ متر و قطر یک متر را با پلاسما پر کردند. پلاسما را در واقع می‌توان سوپی از ذرات باردار دانست. سیم‌پیچ‌های الکتریکی در این لوله باعث ایجاد میدانی مغناطیسی شدند که در طول این لوله حرکت می‌کرد. در انتهای این لوله نیز آنتنی وجود داشت که به تنهایی میدانی مغناطیسی تولید می‌کرد. این میدان جدید، به خطوط میدان داخل لوله برخورد می‌کرد و امواج آلفون را درون این پلاسما به وجود می‌آورد.

محققان طبق چیزی که انتظار داشتند مشاهده کردند که الکترون‌ها روی این امواج آلفون سوار می‌شدند و درون لوله شتاب می‌گرفتند. علاوه بر این، در آزمایشی که انجام شد انرژی که هر الکترون در هر ثانیه دریافت می‌کرد با انرژی موردنیاز برای ایجاد شفق قطبی در فضا برابر بود. نتایج این آزمایش، نحوه تشکیل شفق‌های قطبی را از لحاظ فیزیکی نشان داد. محققان می‌گویند که ممکن است این دقیقا اتفاقی باشد که شفق‌های مشتری، زحل و هر سیاره دیگری را به وجود می‌آورد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج