جاباما
۱۱۵۰۰۸۹
۷ نظر
۵۰۱۰
۷ نظر
۵۰۱۰
پ

میزان امیدواری مردم به بهبود وضعیت ایران

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به منظور پایش افکار عمومی در ارتباط با برخی از مسائل روز کشور، در نیمه مردادماه ۱۴۰۰ نظرسنجی پیرامون نگرش شهروندان درخصوص آینده کشور در سطح ملی انجام داد.

ایسنا: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به منظور پایش افکار عمومی در ارتباط با برخی از مسائل روز کشور، در نیمه مردادماه ۱۴۰۰ نظرسنجی پیرامون نگرش شهروندان درخصوص آینده کشور در سطح ملی انجام داد.

نظرسنجی ایسپا پیرامون نگرش شهروندان درخصوص آینده کشور در روزهای ۱۷ تا ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰ در مقیاس ملی انجام شد. اطلاعات این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با در نظر گرفتن جمعیت ۱۸ سال به بالای کل کشور (اعم از مناطق شهری و روستایی) با تعداد نمونه ۱۵۷۰ نفر به شیوه مصاحبه تلفنی گردآوری شد. در این نظرسنجی، ۵۰.۴ درصد پاسخگویان مرد و ۴۹.۶ درصد را زنان تشکیل می‌دادند. ۲۴ درصد در بازه سنی ۲۹-۱۸ سال، ۴۹.۷ درصد در سنین ۴۹-۳۰ سال و ۲۶.۳ درصد در سنین ۵۰ سال و بالاتر از آن بوده‌اند. ۶۹.۷ درصد پاسخگویان را افراد متأهل، ۲۳.۹ درصد آنها را افراد مجرد و ۶.۵ درصد را افراد بدون همسر (طلاق یا فوت) تشکیل داده‌اند. ۳۸.۲ درصد پاسخگویان این نظرسنجی در مراکز استان‌ها، ۳۵.۸ درصد در سایر شهرها و ۲۶ درصد در روستاها سکونت داشته‌اند.

میزان امیدواری به احیای برجام

در سؤالی از شهروندان پرسیده شده است «تا چه اندازه امیدوارید مذاکرات برجام به نتیجه برسد؟». بر اساس نتایج طرح نظرسنجی حاضر، ۳۱.۸ درصد شهروندان گفته‌اند اصلاً امیدوار نیستند مذاکرات برجام به نتیجه برسد، ۱۳.۱ درصد آنها در حد کم و ۲۲.۷ درصد نیز در حد متوسط امیدوار هستند که برجام احیا شود. فقط ۱۵ درصد از مردم در حد زیاد یا کاملاً امیدوار هستند که مذاکرات برجام به نتیجه برسد و ۱۷.۵ درصد نیز به این سوال پاسخ نداده‌اند.

میزان امیدواری به مذاکرات برجام بر حسب متغیرهای جنسیت، تحصیلات و محل سکونت معنادار شده است یعنی نسبت مردانی که از احیای مذاکرات برجام ناامید شده‌اند از زنان بیشتر است. این عدم امید به احیای برجام در بین افراد دانشگاهی بیشتر از افراد غیردانشگاهی است و افراد غیردانشگاهی بیشتر از افراد دانشگاهی، امیدوار هستند مذاکرات برجام به نتیجه برسد. شهروندان ساکن در مراکز استان‌ها، در مقایسه با سایر شهروندان، امید کمتری به احیای برجام و به نتیجه رسیدن مذاکرات دارند.

نگرش مردم به وضعیت کشور در سال آینده

از شهروندان پرسیده شده است « فکر می‌کنید در سال آینده وضعیت کشور نسبت به الان چه تغییری خواهد کرد؟». طبق نتایج به دست آمده، ۴۱.۳ درصد مردم گفته‌اند وضعیت کشور در سال آینده نسبت به الان بهتر می‌شود. ۱۴.۸ درصد گفته‌اند وضعیت کشور تغییری نمی‌کند، اما ۲۸.۸ درصد معتقدند در سال آینده، شرایط کشور بدتر می‌شود. ۱۴.۳ درصد نیز نمی‌دانند وضعیت کشور در سال آینده چگونه خواهد شد.

نگرش مردم به وضعیت کشور در سال‌های آینده، بر حسب متغیرهای زمینه‌ای به جز محل سکونت معنادار نشده است. افراد ساکن در روستاها و شهرهای غیر مرکز استان بیشتر از افراد ساکن در مراکز استان‌ها، به بهبود وضعیت کشور در سال آینده امیدوار هستند و درصد بیشتری از افراد ساکن در روستاها (۲۰.۳ درصد) گفته‌اند نمی‌دانم در سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دادا

      امید که کروناگرفت ه

      پاسخ ها

      • بهروز آشنا

        باید هم امیدوار بود پریروز دبه ای سبو 32 تومن بود امروز 41هزاروصد تومن شد .

    • naser

      ۴۱درصدگفتن اوضاع بهترمیشه؟دروغ دونگ زیادمیگن معلوم نیست ازکی نظرسنجی میکنن هرروز؟

    • بدون نام

      اگر برجام به سرانجام نرسیده بنظر من وضع از الان صد در صد بدتر میشود .چون هر کشوری بگیر اگر با جهان صادرات و واردات نداشته باشد از نظر اقتصادی دچار مشکل میشود

    • بدون نام

      امید به مرگ و نابودی دارن ملت

    • ق

      هر چه خدا خواست همان میشود .

    • بدون نام

      آمارهای دروغ و الکی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج