۱۱۵۲۱۱۷
۵۴ نظر
۵۱۸۶
۵۴ نظر
۵۱۸۶
پ

یهویی پولدار‌های ایرانی چرا بی‌فرهنگ هستند؟

حاشیه‌نشینی به حاشیه نشینی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تقسیم می‌شود، اما باید بدانیم حاشیه‌نشینی تنها در مسکن غیرمتعارف دیده نمی‌شود، بلکه فردی هم که در شهر و حتی بالای شهر زندگی می‌کند، اما فرهنگ روابط همسایگی و هنجار‌های اجتماعی را نمی‌داند هم حاشیه‌نشین است.

روزنامه آفتاب یزد - یگانه شوق الشعرا: حاشیه‌نشینی به حاشیه نشینی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تقسیم می‌شود، اما باید بدانیم حاشیه‌نشینی تنها در مسکن غیرمتعارف دیده نمی‌شود، بلکه فردی هم که در شهر و حتی بالای شهر زندگی می‌کند، اما فرهنگ روابط همسایگی و هنجار‌های اجتماعی را نمی‌داند هم حاشیه‌نشین است. این افراد به نوعی درگیر حاشیه نشینی فرهنگی و اجتماعی هستند.

یهویی پولدار‌های ایرانی چرا بی‌فرهنگ هستند؟

تقریبا همه ما با این صحنه پارک خودرو در پیاده رو در مناطق بالای شهر مواجه شده ایم. یا عده‌ای در خودرو‌های گرانقیمت خیابان را منزل خود می‌دانند و با صدای موزیک بلند و رانندگی نابهنجار دیگران را آزار می‌دهند. این‌ها تنها بخشی از رفتار‌های نابهنجار حاشیه نشینان فرهنگی و اجتماعی است که به راحتی نظم جامعه را به بهم می‌زنند و علی رغم جایگاه خوب اقتصادی خود از فقر فرهنگی و اجتماعی رنج می‌برند. اینان به واسطه جایگاه بالای اقتصادی خود به راحتی فقر خود را نمی‌پذیرند و هرروز با رفتار‌های آزار‌دهنده شان نظم اجتماعی را مختل می‌سازند.

‏رفتار متناقض

سعید معدنی جامعه شناس و استاد دانشگاه در این باره به ما گفت: «در جامعه شناسی این رفتار‌ها را نشانه حاشیه نشینی اجتماعی می‌دانند. تعریف حاشیه نشینی آن است که کسی که از طبقه خود بریده است، ولی هنوز وارد طبقه جدید نشده است و به همین دلیل از خود رفتار متناقض نشان می‌دهد. یعنی در ظاهر مثلا لباس شیکی پوشیده است، اما صحبت کردن او نشان می‌دهد که به این جایگاه تعلق ندارد.

یهویی پولدار‌های ایرانی چرا بی‌فرهنگ هستند؟

در این سال‌ها در میان مسئولین حتی چنین تیپ‌هایی دیده شده است. در واقع فرد بنا به دلایلی به یک موقعیت می‌رسد، اما آن موقعیت را به لحاظ فرهنگی و اجتماعی ندارد. در تحولاتی که سال‌ها قبل شکل گرفت یک عده به اموال کلان دست پیدا کردند و به کلانشهر‌ها روانه شدند، ولی رفتار آن‌ها شبیه همسایگان خود نبود.

پس به کسی که از طبقه خود بریده می‌شود و وارد طبقه دیگر می‌شود، رفتار متناقض هم انجام می‌دهد حاشیه نشین فرهنگی و اجتماعی می‌گویند. در ازدواج هم چنین چیزی مطرح است. برای مثال پسری به هر دلیلی ثروتمند می‌شود و با یک دختری از فرهنگ بالا ازدواج می‌کند، اما در آن خانواده و فرهنگ غریب است. در اسلام اصلی وجود دارد به اسم هم کفو بودن زوجین. یعنی اگر این‌ها از لحاظ فرهنگی و اجتماعی باهم هم کفو نباشند رنج خواهند کشید.»

‏آسیب‌های اجتماعی

این جامعه شناس در ادامه درباره آسیب‌های وارد شده توسط این افراد به اجتماع گفت: «به همین ترتیب کسانی که در موقعیتی قرار می‌گیرند که تدریجی به آن نرسیده‌اند رفتار‌های خارج از عرف از خود نشان می‌دهند. در جهان هم این نوع از افراد دیده می‌شود مثلا فوتبالیست‌هایی که به درآمد کلان رسیده‌اند، ولی همسر خود را آزار می‌دهند. این نشان‌دهنده ان است که این افراد به تدریج به جایگاه خود دست پیدا نکرده‌اند و ناگهان در فضائی قرار گرفته‌اند که آمادگی زیستن در آن را نداشته اند.

یهویی پولدار‌های ایرانی چرا بی‌فرهنگ هستند؟

این افراد آسیب‌های زیادی را به جامعه وارد می‌کنند. اولا که به نوعی اعتماد را از جامعه می‌گیرند، زیرا افراد در جایگاه‌های نامتناسب با خود قرار می‌گیرند و اعتبار جایگاه‌ها زیر سوال می‌رود. همچنین این افراد به ساختار اجتماعی آسیب وارد می‌کنند و نظم را از بین می‌برند. مثلا فرد نصف شب بوق می‌زند تا در را برای او باز کنند و به همین دلیل آرامش از جامعه سلب می‌شود و به نوعی جامعه از نظم خارج می‌شود.»

‏پنهان کردن اعمال خلاف قانون

علیرضا شریفی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در این باره به ما گفت: «واقعیت امر این است که نابهنجاری، اعمال خلاف قانون، زیرپا گذاشتن ارزش‌ها و هنجار‌ها در هر سه لایه اجتماعی وجود دارد. به این معنا که طبقات فرودست، میان دست و فرادست به این نابهنجاری‌ها دچار هستند. ناهنجاری اجتماعی معمولا در لایه‌ها پایین جامعه یعنی اقشار فرودست خیلی عریان قابل مشاهده است.

یهویی پولدار‌های ایرانی چرا بی‌فرهنگ هستند؟

در لایه‌های متوسط کمتر خود را نشان می‌دهد و در لایه‌های بالای جامعه به طور کلی به دلیل امکانات و موقعیت اعمال خلاف قانون و ارزش‌ها امکان پنهان کردن این رفتار‌ها و اعمال خلاف قانون وجود دارد. این افراد به دلیل امکاناتی که در اختیار دارند با پنهان کردن اعمال خلاف قانون از مجازات می‌گریزند. از سوی دیگر بحث فقر فرهنگی با اقتصاد گره خورده است، اما الزاما این طور نیست که هرکس فقر اقتصادی ندارد حتما دارای توانمندی‌های فرهنگی هم است. مخصوصا در کشور‌هایی که ساز و کار مناسبی برای رشد اقتصادی وجود ندارد.

زیرا افراد به دلایل غیر اقتصادی وضعیت مالی خوبی پیدا می‌کنند و به همین نسبت این امکان برایشان فراهم است که در مناطق برخوردار شهر‌ها زندگی کنند، ولی ممکن است از کمترین توانمندی‌های فرهنگی برخوردار باشند. در تمام دنیا سه شاخص برای قشر‌بندی افراد وجود دارد: میزان تحصیلات، میزان درآمد و شغل. این تقسیم‌بندی در کشور ایران کارساز نیست. به این معنا که در ایران ممکن است یک نفر پایین‌ترین تحصیلات را داشته باشد، ولی به دلیل رانت خواری و استفاده از التهاب بازار ظرف مدت چندماهه از لایه فرودست به طبقه فرادست پرتاب شود و به امکانات دسترسی پیدا کند.»

تغییر در مسائل فرهنگی زمانبر است

شریفی مقدم ادامه داد: «تغییر در مسائل فرهنگی به این دلیل که زمانبر است این افراد با همان فرهنگ و شرایط قبلی که درگیر فقر فرهنگی بودند از لحاظ اقتصادی در جایگاه بالا قرار می‌گیرند و طبیعتا همان الگو‌ها را تکرار خواهند کرد. امروزه ما شاهد در هم تنیدگی این موضوع هستیم که در مناطق بالاشهر با افراد تازه به دوران رسیده مواجه می‌شویم که با سبک زندگی آن منطقه همخوانی ندارند. در زندگی بسیاری از این افراد کالا‌های فرهنگی و محصولات فرهنگی جایی ندارد.

در زندگی این افراد کتاب خواندن، فیلم خوب دیدن، موزیک درست شنیدن جایی ندارد. از این افراد به دلیل فقر فرهنگی نمی‌توان انتظار داشت رفتار مناسبی را از خود نشان دهند. باید بین شغل، درآمد و تحصیلات افراد تعادل برقرار باشد. معمولا افرادی که تعادل بین این سه شاخص ندارند درگیر نابهنجاری‌های اجتماعی می‌شوند. بسیاری از افراد در کشور ما به دلیل وابستگی به افراد خاص توانسته‌اند فرصت قدرت را تبدیل به فرصت ثروت سازند و از این طریق کسب درآمد کنند.

این‌ها باعث می‌شود که امکان پذیر نباشد این افراد رفتار‌های مناسب فرهنگی داشته باشند. بخش دیگر افرادی هستند که به دلیل جایگاهی که دارند از قدرت استفاده می‌کنند و کل فضای شهری را مایملک خود می‌دانند و به دلیل نفوذ خود از خط ویژه عبور می‌کنند. این‌ها کسانی هستند که برای خود حقی قائل‌اند که دیگران را محق آن حقوق نمی‌دانند. این افراد به قوانین، ارزش‌ها و هنجار‌ها توجهی ندارند.

مشاهده و تکرار جرم را سهل می‌کند و امکان تقلید در جرم بسیار است. حتی کسی که فرهنگ مناسب هم دارد وقتی می‌بیند کسی در پیاده رو پارک کرده است کار را تکرار می‌کند و جرم تکثیر می‌شود. به نظر می‌آید در هم تنیدگی و تاثیرگذاری محیطی هم در تشدید بی‌نظمی‌ها نقش دارد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قدیمی ها به این افراد می گفتند
      نوکیسه
      یا تازه به دوران رسیده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله همین طور است. بخدا طرف تا ده سال پیش فرهنگ خرسواری داشت.حالا شاسی بلند که هیچ یه پژو تازه خریده .چه میداند فرهنگ چیه ولی آدم داریم سوار پرایده با یک سلام میدونی که بزرگ زاده است.

      • بدون نام

        زیبایی شناسیشون هم آشغال و بنجله یه خونه میسازند وسطش شبیه قلعه های قدیمی اروپاست روش شبیه معماری رومی درهای بزرگی میذارن انگار چه پادشاهی تو این خونه زشت داره زندگی میکنه:)) اقلا کناره های قصرهای بنجلتون رو سیمان نزنید از دور که آدم می بینه کف و خون قاطی نکنه!!!

      • ناشناس

        مثل تمام مسئولین

      • ظهره

        واقعا همینه پول مفت بزرگی حس نکردند ندیدند

      • ایرانیان

        بهتر بود تیتر میزدید : بی فرهنگ ها چرا پولدار شدند !؟

      • بدون نام

        ای کاش میشد تمام مثبت های دنیا را به این نوشته میدادند
        ای کاش تک‌تک کلماتش را روی ورق های طلا می نوشتند و
        بر سر دروازهای وردی شهر ها آویزان می کردند

    • بدون نام

      چون اکثر پولدارای الان تازه به دوران رسیده ان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زمین تو روستا میفروشن پولدار میشن میان شهر

      • بدون نام

        اونیکه زمین تو روستا میفروشه بخاطر اینه که دلالهای تهران نشین سود کشت و کارش و میبرن بره شهر هم حداکثر تو استان خودش بتونه تو یه شهر یه خونه و یه ماشین برای مسافرکشی تو شهر بخره قیمه ها رو نریز رو ماستها

      • بدون نام

        به شهری و روستایی بودن نیست به شعوره

    • بدون نام

      کسی رو می شناسم که خیلی هم مرفه ولی از لحاظ اخلاقی و روابط اندازه یه غار نشین هم بلد نیست رفتار کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همشون همینطورن

      • بدون نام

        همه همینن

      • مجتبی

        کسی رو میشناسم که شغلش کارگریه اما فرهنگ و سبک زندگیش مثل ژاپنی ها با فرهنگه

    • naser

      ایرانی جماعت فقط ادعای فرهنگ چندهزارساله داره امادرعمل دررانندگی ونحوه صحبت کردن واپارتمان نشینی وشهرنشینی بی فرهنگترین مردم دنیاهستیم ،الان لب دریاورودخونه وجنگل وکوههای ایران روباخارج مقایسه کنیدمتوجه میشیم چقدرخوبیم ما

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هم باهات مواففم هم نه
        دلیل مخالفتم اینه که اون زمانی میگفتن ایرانی بافرهنگه که هر کی در جایگاه خودش بود وقتی ترکیب جمعیت بهم میخوره و دسترسی به منابع مالی براساس شایسته سالاری نیست اینطوری حتی افراد کم فرهنگ دسترسی راحتتری برای بدست آوردن ثروت دارند و رذالت های اخلاقیشونم راحت تر در جامعه پخش میکنن
        و اینطوریه که خشک و تر باهم میسوزن

      • بدون نام

        واقعا مهاجمین به شمال و ویلادارها بی فرهنگترین های جهان هستند

    • بدون نام

      چون ۹۰ درصد پولدارا نو کیسه هستند یک شبه توایران ویرانه پولدار شدند .

    • نجمه

      کی گفته هر کی پول دار تره با فرهنگ تره؟
      به یهویی پولدار شدن یا نسل اندر نسل پولدار بودن هم ربطی نداره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بی فرهنگترین پولدارهای ایران همسران پزشکان هستن طرف توقع داره خانوم دکتر صداش کنن چون شوهرش دکتره !

      • محمد 55

        کاملا موافقم اتفاقا تو این جامعه بی فرهنگ ها بیشتر پول در میارن

    • بدون نام

      یا رب مباد که گدا معتبر شد
      دلیل ش اینه

    • بدون نام

      ایرانی پر ادعا ترین مردم در تمدن و تاریخ هستن اما در واقعیت بی فرهنگ ترین و بی تمدن ترین مردم دنیا هستن

    • بدون نام

      ایرانی ها بی فرهنگ ترین بی ادب ترین بی سواد ترین و بی تمدن ترین مردم دنیا هستن

      پاسخ ها

      • سارا

        به خدا
        انگار توی این دو سه دهه بیفرهنگ‌تر و ببخودتر هم شدیم. کاش یکی دلش بسوزه برامون بیان از اول همه چی رو بهمون آموزش بدن
        فرهنگ آپارتمان‌نشینی و رفتار با همسایه
        فرهنگ استفاده از توالت عمومی
        فرهنگ روابط اجتماعی
        فرهنگ نظافت شخصی و عمومی
        فرهنگ شهرنشینی
        فرهنگ رانندگی
        همه چی. از اول. به خدا مریخی‌ها از ما بیشتر بلدن چجوری باید مثه یه انسان رفتار کرد

      • بدون نام

        قوربونت گل گفتی حرف دل منوزذی ولی چه کنیم

    • بدون نام

      یه مثال هم من بزنم. طرف تو ماشین چند صدملیونی شاسی نشسته آشغال میندازه بیرون.. منم همیشه میگم به اندازه ماشینی که زیر پاش هست فرهنگ و فهم و شعور نداره.. بد عصبانی میشم از کسایی که زباله میریزن.

      پاسخ ها

      • سارا

        دقیقا. خیییلییی ناراحت میشم. هر روز بارها و بارها میبینم که ملت از ماشین خیلی راحت آشغال میندازن بیرون. مرد و زن یا پیر و جوون هم نداره. خیلی عادی و روتین میندازن. بابا لامصب یه کیسه بزار توو اون ماشین بی‌صاحابت آشغالتو بریز تووش. کل شهر که سطل آشغال هست بنداز تووش. خب این چه وضع کسشعریه.

    • بدون نام

      فرهنگ چندین هزار ساله که نابود شد وچیزی ازش نمونده فرهنگ بیست ساله که نشد فرهنگ.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای قوربون دهنت

    • بدون نام

      به اینا میگن خوش شانس.کاش ما هم به اون درجه میرسیدیم

    • سارا

      توروخدا یه کم در مورد فرهنگ آرتمان‌نشینی برای ما ایرانیا آموزش بدید. یکی از ساکنین ما اومده سه ساله نظم آپارتمان رو به هم زده.
      توی حیاط سیرابی شسته راه آب گیر کرده بود
      پتو میشوره با آسانسور میاره توی حیاط پهن میکنه (منزل تراس و پاسیو داره)
      زباله‌های انباری رو ول میکنه جلوی لابی که یکی جمع کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلا مردم یه شهر وقتی به بعضی استانها میرن بیشتر آشغال میریزن چون عقده دارن ازشون از کلیپ سازیهاشونم معلومه چقدر عقده ای هستن

    • بدون نام

      چون مجلس رو همين افراد پر كردند
      چون سوايق و ريشه بررسي نميشه همين ميشه

    • محمد 55

      به قول رگنار در سریال وایکینگ ها
      «قدرت بهترین هارو به بدترین و بد هارو
      فاسد میکنه»......

    • رضا

      جالبه که همین پولدار ها ادعای فرهنگ کوروش کبیر رو دارن ولی در واقع دارن آبروی
      ایرانی هارو میبرن اصلا ربطی نداره چند هزار سال پیش چی بودیم ببینید الان چی هست
      این یه مشکل بزرگه خیلی از مردم وقتی چند ده سال از فلان اتفاق میگذره دربارش حرف میزنن ولی از زندگی حال بیزار شدن

    • شفق

      ممنون
      فوق العاده جالب و به جا بود.
      ارائه این گونه مطالب و تحقیقات باعث تاثیرگذاری در فرهنگ و بالا رفتن اطلاعات جامعه شناختی است.
      لطفا بیشتر از این گونه نظرات کارشناسانه ارائه بفرمایید.

    • بدون نام

      چون با تورم وبنگاه داری وپست گرفتن ثروتمند شدن
      نه علم ودانش وخلاقیت

    • کاظمی

      بستگی به اصالت داره

    • بدون نام

      پدر من کارگر و مادرم خانه داره و کم سواد هستن ولی بخاطر ندارم یکبار در عمرم زباله در خیابان ریخته باشم.به بیت المال اسیب بزنم یا حق کسی را ضایع کنم.فرهنگ و ادب و انسانیت به پول و حتی مدرک و تحصیلات نیست.بهشون افتخار میکنم و ممنونم که اینطوری تربیتم کردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود به شما.خداوند پدرو مادرت رو حفظ کنه و عمر باعزت بده بهشون.

      • بدون نام

        خداوند ب پدر ومادر محترمتون خیر بدهد

      • بدون نام

        خدا وند حفظ شون کنه و افرین به تربیت شون

    • بدون نام

      غیر از بی فرهنگی، برخی بی تربیت و طلبکار هم هستند، البته اینا همش برمیگرده به ریشه. فرهنگی که در این سالهای اخیر خوب تنومند شده

    • بدون نام

      ما میگیم تازه له دوران رسیده، همشون همینطورن

    • بدون نام

      قدیما طبقه اجتماعی خانواده ها مشخص بود و کسی یه شبه با زد و بند و رانت و گرونی دلارو دلالی پولدار نمیشد در نتیجه محله های پولدار و اعیانی دست دلال جماعت نبود و همه یه دست بودن

    • ارشین

      شخصی را میشناسم ....با بورس به ثروت رسید ..ولی کاملا انسانیتش را از دست دا.د .

      شد یک حیوان دو پا.

    • بدون نام

      اینا قشری هستند که با دزدی پولدارند حق دیگری تو کیسه خودشون کردند

    • بدون نام

      الان افراد خوب جامعه قشر کم درامدند که وجدان و انسانیتشون فروشی نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه به تحصیلات نه به ثروت ربطی نداره فقط بعضی ها شعور ندارن بعضی ها دارن

    • بدون نام

      کسی که از باطن تهی باشه ظاهرش رو رنگ و لعاب میده

      پاسخ ها

      • ثنا

        جمله ی شما از همه زیباتر بود .ممنون

    • بدون نام

      چرا خود زنی می کنید و می گویید ایرانی جماعت بی فرهنگه .فرهنگ به ثروت ربطی نداره بلکه تربیت و آموزش ما به فرزندانمان فرهنگ او رو تشکیل میدن .خیلیا رو می شناسم پولدار و تحصیل کرده که افتاده و مردم دارن خیلیا رو هم می شناسم که برعکس نه پولی دارن نه تحصیلات اما انگار از دماغ فیل افتادن.پدرم همیشه می گفت افتادگی آموز گر طالب فیضی هرگز نخورد آب زمینی که بلند است .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج