۱۱۵۳۱۰۹
۱۰۱ نظر
۵۰۳۳
۱۰۱ نظر
۵۰۳۳
پ

صدای فروپاشی جامعه را نمی‌شنوید؟

آیا ما می‌توانیم چشم وگوش خود را بر حقیقت وضعیت موجود جامعه ایران ببندیم وصدای این تَرک‌ها را نشنویم که هشداری به از هم پاشی است؟

عصر ایران: یک طلاق به ازای هر دو ازدواج؛ صدای فروپاشی جامعه را نمی شنوید؟

براساس آمار اعلامی سازمان ثبت احوال کشور، در استان‌های تهران، البرز و مازندران به ازای هر دو ازدواج، یک طلاق صورت می‌گیرد، به طوری که نسبت ازدواج به طلاق در دو استان تهران و البرز پایین‌ترین تعداد در سطح کشور است.

یک فقیر مطلق به ازای هر سه ایرانی؛ صدای فروپاشی جامعه را نمی شنوید؟

گزارش پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نشان می‌دهد؛ در سال های اخیر، مساحت زیر خط فقر به شدت افزایش یافته تا جایی که از هر سه نفر در ایران، یک نفر فقیر است؛ تازه باید در نظر داشته باشیم که در این پایش، شاغلان فقیر را در نظر نگرفته‌اند؛ که اگر در نظر گرفته شود، از آن دو نفر، یک نفر دیگر نیز قطعاً فقیر واقعی است.

یک ترک تحصیل از هر سه دانش آموز؛ صدای فروپاشی جامعه را نمی شنوید؟

تا آغاز سال تحصیلی جدید یعنی ۱۴۰۱ ـ ۱۴۰۰ فقط یک هفته باقیست، اما سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور اعلام کرد "هنوز ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار دانش‌آموز نسبت به خرید اینترنتی کتاب‌های درسی خود اقدام نکرده‌اند."

سال گذشته نیز رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اعلام کرد "با وجود اهمیت آموزش مجازی، هم‌اکنون ۳۰ درصد دانش‌آموزان یعنی حدود پنج میلیون دانش‌آموز، از وسایل هوشمند آموزش بی‌بهره هستند."

صدای فروپاشی جامعه را نمی‌شنوید؟

5 میلیون دانش‌آموزی که امکانات آموزش هوشمند ندارند و خطر افت تحصیلی و ترک تحصیل آن‌ها را تهدید می‌کند، به باور صاحب نظران این درد اگر علاج نشود، در سال های آینده به بحرانی فرهنگی و اجتماعی تبدیل می‌شود.

امروز این سه آسیب و بحران، خانواده های ایرانی را به صورت جدی و فراگیر تهدید می کند. خانواده کوچک ترین ومهم ترین نهاد هر جامعه ای به شمار می رود که علیرغم همه بحران ها و دگرگونی هایی که با آن روبرو هست، اگرچه به قول آنتونی گیدنز "نمی توان گفت که در آستانه زوال وفروپاشی کامل قرار دارد" اما به شدت در معرض آسیب است و صدای فروپاشی آن از برخی جوامع به گوش می رسد.

نهاد خانواده در ایران، اگر چه همچنان نفس می کشد، اما در بسیاری از موارد، دیگر آن انسجام سابق را ندارد و برخی کارویژه های آن، از جمله کارکردهای حمایتی، عاطفی و هویتی خانواده در حال کم رنگ شدن است و زندگی مشترک، دیگر الزاماً تصویری از خوشبختی و آرامش نیست.

این روزها خانواده در ایران، زاویه های تاریک و الگوهای خشن خود را بیشتر نشان می دهد. از انواع خشونت عاطفی و شکل های مختلف طلاق گرفته تا در نهایت جدایی مطلق. اگر چه هنوز نمی توان گفت نهاد خانواده در ایران در آستانه فروپاشی و یا زوال هست اما امروز شاهد تغییرات گسترده ای در ماهیت ازدواج وخانواده در ایران هستیم و آهنگ این فروپاشی از زیر پوست شهر شنیده می شود.

اگر صنعتی شدن تاثیر ژرفی بر الگوی خانواده در غرب گذاشت، در ایران اما " فقر" ساختار والگوهای خانواده را به شدت بهم ریخته است و از شکل خانواده گسترده به هسته ای و از چند همسری به بی همسری، ازدواج سفید، ازدواج های مکرر غیر رسمی و الگوهای دیگر در حال گذار است.

نگرانی از کاهش جمعیت و غالب شدن جمعیت سالخورده، یکی از جدی ترین مسئله های امروز ایران است. به خاطر این نگرانی، الگوهای مالی جدیدی برای تشویق به فرزند آوری و افزایش از ازدواج در جامعه ایجاد شد و از الگوهای سنتی چون "کودک همسری" حمایت شد.

در تشویق به فرزندآوری " بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران براساس بند ث ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه مکلف شده است برای متولدین سال ۱۴۰۰ به بعد، «تسهیلات قرض الحسنه تولد فرزند» پرداخت کند. مبلغ این تسهیلات برای تولد فرزند اول صد میلیون ریال، فرزند دوم دویست میلیون ریال و برای تولد فرزند سوم سیصد میلیون ریال، فرزند چهارم چهارصد میلیون ریال و فرزند پنجم پانصد میلیون ریال تعیین شده است.

همچنین ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله، 10.5 درصد رشد کرد و مطابق با گزارش مرکز آمار ایران، در سال گذشته ۳۱ هزار و ۳۷۹ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله ازدواج کردند. آمار منتشره تنها معطوف به ازدواج‌های رسمی و ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور است و به باور برخی جامعه شناسان، بسیاری از ازدواج های صورت گرفته در این سنین حتی به ثبت هم نمی رسند.

تصویری که این آمارها به ما می دهد نشان از وضعیت غیر عادی و ناپایدار نهاد خانواده است. جوانانی که یا هرگز تن به ازدواج نمی دهند ویا اگر هم با هر انگیزه ای ازدواج می کنند، فقر آنها را می بلعد وطلاق جدی ترین گزینه پیش روی آنها می شود.

بر اساس آمارها، یک سوم خانوارهای ایرانی، زیر خط فقر قرار دارند. برآورد خط فقر متوسط کشوری برای سال ۱۳۹۹، یک میلیون و ۲۵۴ هزار تومان به صورت سرانه بوده که نسبت به خط فقر سال ۱۳۹۸ رشد ۳۸ درصدی داشته است. افرادی که کمتر از میزان خط فقر درآمد داشته‌اند، حدود یک‌سوم جمعیت را تشکیل داده‌اند واین یعنی از هر سه نفر، یک نفر زیر خط فقر، درآمد داشته است.

طبقه متوسط جامعه سقوط کرد و طبقه ضعیف تر جامعه گسترده تر شد و ناگهان فاصله میان طبقات بیشتر و بیشتر شد. در مجموع گفته می شود بیش از یازده درصد مردم در طول پنج سال به زیر خط فقر رانده شده‌اند و هم اکنون بیش از ۲۶ میلیون نفر از جمعیت کشور، "فقیر مطلق" هستند.

فقر مطلق یعنی اینکه دولت نتوانسته است تدابیری اتخاذ کند تا اطمینان حاصل شود که طبقه فقیر جامعه آنچنان درآمد حداقلی دارد که درمانده تهیه کالاهای اساسی خود نباشد.

فقر مطلق یعنی اینکه در کشور قیمت "دنبه" به کیلویی ۸۰ هزار تومان رسیده و استخوان خالی کیلویی ۴۵ هزار تومان است و طبقاتی از جامعه این طوری روزگار را سپری می کنند. گوشت، شیر، ماست، آجیل، خشکبار، ماهی و میگو، تخم مرغ، مرغ و پنیر نیز طبق گزارش مرکز آمار ایران، از سفره این طبقه به کلی حذف شده است وسلامت عمومی آنها در معرض خطر است. رییس اتحادیه بنکداران هم، از کاهش ۳۵ درصدی فروش مواد غذایی در ایران خبر داده است.

این تصویر رسمی و آماری از وضع فقر وطلاق در جامعه ایران است که البته بنظر می رسد در زیر پوست شهر وضعیت به مراتب نگران کننده تر است. برنامه ای دقیق و علمی هم برای رهایی از این وضعیت دیده نمی شود.

تورم وفروپاشی اقتصادی، گلوی نهاد خانواده در ایران را آنچنان فشرده است که سرپرست خانوار نمی تواند به دیگر آسیب هایی که او را تهدید می‌کند بیندیشد. بحران حاد اقتصادی ایران را می توان به خوبی از روی تازه ترین داده های بانک جهانی تحلیل کرد.

بالاخره ‎بانک جهانی، آمار تولید ناخالص داخلی(GDP) ایران را بر حسب دلار و به قیمت واقعی دلار در ایران به روز رسانی کرد و اقتصاد ایران با تولید ۱۹۲ میلیارد دلار در سال در جایگاه ۵۱ امین اقتصاد جهان قرار گرفت! اقتصادی به اندازه نصف امارات و یک چهارم ترکیه و عربستان!

این آمار تکان‌دهنده بانک جهانی می گوید که اندازه اقتصاد ایران به یک‌سوم کاهش یافته است.

کشوری که همین چند ماه پیش رئیس سازمان برنامه و بودجه‌اش ادعا می‌کرد هجدمین اقتصاد دنیاست، حالا در رتبه ۵۱ جهان قرار گرفته است. اکنون ایران جزو کشورهایی با درآمد سرانه پایین است. این یعنی اندازه اقتصاد ایران با حدود ۸۵ میلیون نفر جمعیت، نصف امارات، یک چهارم ترکیه و یک صدم آمریکاست!

کارشناسان علت این "آب رفتن" اقتصاد را افت شدید تولید ناخالص داخلی، تورم بالا، عدم سرمایه‌گذاری خارجی، افت جریان صادرات و واردات و قطع جریان سرمایه عنوان می کنند.

حال پرسش اساسی این است که آیا همه این آمارها و هشدارهایی که نسبت به فروپاشی جامعه داده می شود، همچنان سیاه نمایی ست؟ همه آمارهای آمده در متن این یادداشت، یا از منابع رسمی داخلی ویا مراجع معتبر جهانی است. آیا ما می‌توانیم چشم وگوش خود را بر حقیقت وضعیت موجود جامعه ایران ببندیم وصدای این تَرک‌ها را نشنویم که هشداری به از هم پاشی است؟

چرا نهاد دولت و حاکمیت در ایران نمی آموزد که فراتر از سلیقه ها و منافع ها عمل کند و یک بار برای همیشه، سیاست گذاری علمی و حقیقی در مواجهه با بحران ها داشته باشد؟

بنظر می رسد کشور نمی تواند این هشدارها را درک کند زیرا تئوری ندارد و خالی از محتوای سیاسی است. کشور نمی تواند صدای فروپاشی جامعه را بشنود، زیرا که یک نهاد واقعی ندارد. به قول سریع القلم در کتاب عقلانیت و توسعه یافتگی، ما برای رشد و توسعه راهی جز پذیرش علم، نظم و نهاد نداریم."

عبور از بحران ها و فروپاشی ها تنها با بهره گیری حداکثری از علم، عقل و تجربه امکان پذیراست. بنابراین تصمیم سازان ما اگر می خواهند جامعه را از بحران عبور دهند باید با اعدادی که خروجی علم و عقل است ارتباطی منسجم داشته باشند و صدای هشدار فروپاشی ها را در جامعه خوب بشنوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مسئول محترم

      ها ؟!

      پاسخ ها

      • @

        اصلاح طلبای جیره خور کدخدا :) یه شبه طلاق زیاد شد نه!!

      • بدون نام

        گل وبلبل. به فکر لبتات و،،،،باشید

      • بدون نام

        اصلاحات جامعه نابود کرد

      • حر

        حتما طلاق کار آمریکاست
        چین و روسیه توامر خیر ازدواج ید طولایی دارند؟

    • رادین

      راهکار فقط قطع کردن اینترنت و حذف صدای معترضین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بعد از اجرای بنزین ۱۱ تومنی احتمالا

      • بدون نام

        منظورت همون یک درصد غربگداست؟؟

      • بدون نام

        چرا دیس دادی

    • Jim

      کی میخواد بشنوه؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به عنوان یه زن چرا ازدواج کنی وقتی حق و حقوق انسانی رو ازت میگیرن و یکی از وسیله مرد میشی حق تکون خوردن هم نداری خیانت هم که زیاد شده
        به عنوان یه مرد چرا زن بگیری کلی هزینه و بدبختی زن و بچه و غیره

    • بدون نام

      این 8 سال کر بودید؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درستش ۴۰ ساله

      • بدون نام

        آفرین کارشناس محترم این ۸ سال کجا بودی

      • بدون نام

        نفهمیدی منظورش چی بود.

      • mr

        لعنت بر شما که چیز رو بر اساس این هشت سال و اون هشت سال، این جناح و اون جناح تقسیم بندی میکنید
        جامعه داره نابود میشه کجای کارید شما!!!
        بس کنید دیگه این کلک ها دیگه قدیمی شده
        حداقل بروز باشید

      • عرفان

        تو چی میگی؟

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        مگه برای مسئولین ما فرقی هم میکنه

    • بدون نام

      لعنت بر تحریم کننده گان ظالم لعنت بر اختلاسگران و دزدها

      پاسخ ها

      • جلالی

        طلاق چه ربطی به تحریم داره خوش تیپ

      • پروین

        تحریم بهانه ای برای کاسبنان بیت المال از جیب مردم

      • بدون نام

        لعنت به مسئولانی که زمینه ساز تحریم، اختلاس و دزدی هستند

      • بدون نام

        لعنت بر ماجراجویان بی عرضه که از تحریم استقبال میکنند

      • م

        طلاق. از نداریه

      • بدون نام

        لعنت به کاسبان تحریم و آقازاده ها

      • ر. بهروج

        وقتی پول باش زن مرد توی رفت باشد طلاق هم کم میشود نبود پول از همین تحریم پول باش کار زیاد میشه وقتی کار نیست زن مرد نگاه می‌کنه نمیتونه پولی برای زندگی بیار تنها راه طلاق میبینه

      • برده های امریکا

        تحریم کننده ها رو دوست دارند منفی دادند

      • بدون نام

        خوب قبلا روحانی و ظریف بودن مینداختن گردن اونها الان نیستند باید یکی پیدا کنند بندازن گردنش طبق معمول تحریم کنندگان
        شما که خوبید هیچ مشکلی ندارید همه چی تقصیر تحریمه

    • بدون نام

      هر کی ناراحته جمع کنه برررررره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما که حتما به طعنه گفتید
        ولی اونی که جدی این حرفو میزنه جزء ده درصدی هست که به لطف گرفتار کردن مردم همه چیزشون تامین هست

      • ایرانی

        ایران ارث پدری یک عده ای چاپلوس و از خدا بی خبر است

      • پروین

        کجا بربم حالا که ظرفیت اروپا تکمیل شده از افغان ها

    • بینام

      کاملا صحیح است

    • محمد

      بابا اينقدر غر نزنين!! مگه نديدين هويج ارزون شده؟ خب پس مسولين بيكار ننشسته اند!

      پاسخ ها

      • بابک

        فقط مسخره بازی در بیارین همه از فقر میمیرن !!

      • بدون نام

        مسولین. میدونند. تحریمها و فشار حد اکثری. پدر مردم. رو در آورده. ولی. نمیخواهند. از. خرشیطان. پایین بیایند چون. عده ی. اندکی. دارند.از این وضع. خراب سود می‌برند.

      • بدون نام

        حرف نباشه

      • بدون نام

        انشا الله دعا میکنیم که تولید زیاد بشه
        دعا میکنیم ازدواج زیاد بشه
        دعا میکنیم طلاق کم بشه
        دعا میکنیم قیمت پائین بیاد
        دعا میکنیم تورم منفی بشه
        و دعا میکنیم که امریکا نابود بشه
        اگر دعای ما خالص باشه و غل و غش
        نداشته باشه حتما دعا اثر میگذاره
        فقط دعا کن

      • بدون نام

        بسیار جالب نوشته کاش مورد توجه قرار گیرد

      • بدون نام

        آمریکا درحال فروپاشی است

      • پروین

        سکوت بهترین راه درمان فقر و همه اسیب ها جامعه

      • بدون نام

        آنها قصد شأن این است مثل اتحاد جماهیر شوروی ایران راهم فرو بپاشند باتحریم های فلج کننده خدا خودش به مردم ایران کمک بکند

      • بدون نام

        این مسئولیت هم اختلاس می‌خوان هم گرانی می‌کنند هم انتظار دارند مردم در کمال خوشبختی زندگی کنند.

    • بدون نام

      مهم نیست جان دل خودشونو بچهاشون ایران به جهنم

    • چی فکر میکردیم چی شد

      نه الحمدلله در خصوص مردم خودشان کر هستند ولی برای بیرون از مرز یقه پاره میکنند آقایان صرف امنیت فقط کافی نیست و جامعه بسوی فقر مطلق میرود

    • محسن

      ملت نابود شدن

    • بدون نام

      صم بکم عمی و هم لایعقلون

    • بدون نام

      خلایق هرچه لایق.مردم خودشان میخواهند این طور زندگی کنند.برای این مردم تلخی به مصباح شیرین تر از شیرینی است.این مردم پتانسیل بیش تر از این را ندارند چون جنبه ندارندو تاریخ به خوبی گواه بر این مسئله است.واقعا لوس و بی مزه است که درباره شرایط سخت صحبت کنیم.کدام شرایط سخت؟

    • بدون نام

      این حرفها چیه در عوض امنیت داریم

    • بدون نام

      الان 3ماهی است فروپاشی جامعه شکل گرفته.و به شدت نگران کننده است.ازدواجی انجام نمیشه.ولی طلاق خیلی زیاد شده.چون از پس هزینه های زندگی برنمیان.این بچه های طلاق چه آخر و عاقبتی خواهند داشت.مردم فقیر شدن.چرا جامعه ایران به این شگل درآمد.گرانی همه مردم رو بیمار و افسرده و هیچ انگیزه ای برای زندگی نیست.آشوب و اعتراض سراسری در راه است.چرا چاره ای نمیکنید.

    • Saeed

      می‌شنوند، اما مهم نیست براشون.....!

    • بدون نام

      این بدبختیا همش مال دوران تدبیر وامید اون اشغالی که با کلید اومد و همه را گول زد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی هنوز فکر میکنی روحانی کاره ای بود ؟ اونم يکی مثل بقیه

    • سید

      مگه برای مسعولین زندگی ملت مهمه که وقت بزارند وبشنوند اصلا برایشان مهم گور بابایی ما مردم به اونها چه زندگی ما مردم وجامعه در حال متلاشی چیزیکه برای اونها مهمه ومشنوند مشکلات مردم لبنان سوریه یمن فلسطین اینها خوب خوب مشنوند ولی صدای ملت خودشان برایشان مگه مهمه که بخواند بشنوند جانم ؟؟

    • رسول

      با کیه؟!!!!!

    • naser

      مهم اینه که مسئولان وضعشون خوبه و مارعیت هم مثلاداریم زندگی میکنیم اصلامهم نیستیم که ببینن وبشنون

    • بدون نام

      دولت انقلابی کجایی پس

    • بدون نام

      ایران ایرانستان شدع

    • بدون نام

      بعنوان یه محافظه کار جواب بدم:
      پررو نشین.اینکه هنوز مثل کشور همسایه نشدین برین شکر خدارو کنین

    • بدون نام

      بعد از افعانستان نوبت ایرانه که ویرانش میکنند

    • امیر

      بزودی تمام مشکلات کشور با اجرایی شدن طرح صیانت کاملا از بین خواهد رفت

    • سید

      عجب مگه مهمه مگه خودشون همین چند وقت پیش نماینده مجلس یادتان رفته پشت تریبون فریاد وداد میزد مگر ما مسع ولین مسعول دغ دغه و کرشمه شما هستیم دبد خیلی خیلی راحت چطور با پرویی تمام داد میزد پس این حرفها دیگه مهم نیست قبل از اینکه نماینده بشه همان نماینده خدانشناس ناسپاس به مردم چیها که نمیگفت همه اینها به یادمان میماند وروزی که وقت پل صرات شد تکلیف با آنها که به ملت پشت کردند امثال همین نماینده جواب پس خواهند داد زیاد دور نیست آن روزخدا

    • بدون نام

      مردم همین را میخواهند.جز این نیست و نخواهد شد.

    • بدون نام

      اینو یادت باشه که اگه جمع کنم برم تو هم روز خوش نمبینی اینو یادت باشه

    • بدون نام

      شما که همیشه با اینترنت مشگل دارید و در عجب اینکه سعی دارید کتاب دانش آموزان را از طریق اینترنت بفروشید این در حالی است که اِغلب خانواده ها نم توانند این کار انجام بدهند. چرا مانند سابق عمل نمی کنید .

    • ناشناس

      فقط در روستای ما که الان حدود 90 نفر سکنه داره هیجده مورد طلاق وجود داشته.. این خانه از پای بست ویران است

    • بدون نام

      مبارک است .
      ازدستاوردهای بزرگ مدیران مدبر کشوراست.
      باید پاس داشته شود.
      درکتاب رکوردهای گینس هم ثبت شود.

    • بی نام

      چرا همش بیان میکنید این هشت سال ...نه پسر خوب این چهل ویکسال این بلا سرمون اومد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کلا سیاست دولتها و روسای جمهور در ایران ایکه تقصیر رو بندازن گردن قبلی ون نبودم دستم بود ، و فلان

    • امیر

      سال ۹۶ خودتون خواستین پس بکشین و دم نزنید.تا ۱۴۰۰با روحانی.راستی این آمار واسه هزارو چهارصده دیگه نه؟؟

    • بدون نام

      گوش اگر گوش منو ناله اگر ناله منه انچه بجای نرسد فریاد است ، خیلی دیر شده ، سلطان های بعدی را دریاب ،،،،

    • ق س

      اینا فقط صدای مردم مظلوم فلسطین و لبنان رو میشنون

      پاسخ ها

      • م م

        ریسی خبر ندارد و بهش نمیگن

    • بدون نام

      اینا خس وخاشاکند .

    • بدون نام

      عزیزم جوش نزن و ناراحت نباش مهم اینکه مردم لبنان و فلسطین و یمن و سوریه و عراق راحت زندگی کنن مردم ایران از نظر مسولین کیلویی چند؟

    • نسترن سلمانی

      افرین به این متن زیبا

    • بدون نام

      درست میشه ایشالا

    • بدون نام

      فقط فلسطین و لبنان و سوریه ملت ایران فراموش شده.

    • بدون نام

      دلیل اصلی فقط فقره

    • ع،ر

      تازه‌ادعای‌جمعیت‌صدوپنجاه‌میلیونی‌هم‌دارن

    • بدون نام

      راهکارش اینه دست از سرک کشیدن تو امور همسایه های درپیت مون ورداریم وسرمون به کشور عقب مونده خودمون باشه

    • بدون نام

      ایران داره یه زندگی زیر پوست انجام میده روی زمین بلوفه

    • بدون نام

      فقط اوجب واجبات را بچسپ

    • یک بازنشسته

      تعامل با دنیا و رفع تحریم ها تنها دوای مشکلات است

    • hamid

      از سیب زمینی بخار بلند میشه از مسئول ایرانی نه

    • بدون نام

      مملکت بی ساختار

    • بدون نام

      امروز با رئیس انرژی اتمی صحبت کردن انشالله تحریم‌ها برداشته می‌شود کم کم ماشین هم وارد می‌شود خانه‌های ارزان قیمت برای مستجرها ساخته ميشه انشالله هرچه سریعتر همه اینها عملی شود

    • ناشناس

      همینو میخوان

    • بدون نام

      مهم اینه که ملت عراق ولبنان و سوریه و یمن و....تو رفاه باشن و ما باید لنگ بپوشیم ونون خشک بخوریم و مقاومت کنیم

    • حسین

      اگه با این دست فرمون بریم جلو مطمئنا به زودی زود به یکی از فقیرترین کشورهای دنیا با بالاترین آمار جرم و جنایت و بزهکاری تبدیل میشیم.

    • بدون نام

      برنامه ریزی هاشون از روی شکمه شب میخوابن صب یه نظر میدن بدون در نظر گرفتن عواقب ش
      وام یه میلیاردی
      وام ازدواج برای گروه سنی بچه ها
      وام فرزند اوری
      فقط میخوان مرددم بدبخت تر از اینکه هستن بکن
      خدایا یکم شعور

    • بدون نام

      تازه این آمار دستکاری شده دولتی است تورم الان واقعا ۴۵ در صده!؟نکبت همه جا رو گرفته

    • saftarmodarsi5372@ gmail.com

      کجا زندگی مردم در اسایش هست هر روز گرانی .خب این کمر یک زوج را میشکند

    • بدون نام

      افرین دانشمنددلیل فقر چیه بیکاری دلیل بیکاری چیه وجوددهاملیون افغانی وملیونها ایرانی بیکار کردن دههاملیون میش صدهامیلیارددلارهزینه ضررر بس مردم مملکت خوب معلوم فروپاشی میش

    • بدون نام

      نه اینا فقط صدای مردم کشورهای دیگه را میشنوند کاری به ملت خود ندارن

    • بهنام

      واقعا جامعه ایرانی بخاطر افرادی خاص که به دنبال جیب خودشون هستن داره از هم پا شیده میشه.من خودم بخاطر مسائل مالی همسرم و پسر 23ساله ام و دختر 17ساله برداشت و رفت و منم تو این سن تنها شدم این است زنگ خطری برای جامعه.ولی آیا گوش شنوایی هست

    • بدون نام

      عوضش امنیت داریم...

    • بدون نام

      عصر ایران جوش نزن این 8سال خواب بودی؟

    • بدون نام

      فعلا بعضی خوشی های خودشان را دارند وخبر از سیل ندارتد

    • و خدایی که به شدت کافيست...

      امار فاجعه امیزتر خواهد شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج