۱۱۵۳۵۰۸
۵ نظر
۵۰۰۴
۵ نظر
۵۰۰۴
پ

میرزاپور: بیرانوند، شبیه‌ترین گلر به خودم است

با توجه به اینکه علی بیرانوند همشهری من محسوب شده و از لحاظ قد و قواره و شرایط بدنی مثل خود من است، من فکر می‌کنم که او از سایر گلرهای حال حاضر تیم ملی به من شبیه‌تر باشد.

فرهیختگان: تیم‌ملی فوتبال ایران درحالی موفق شد از دو بازی ابتدایی خود در مرحله نهایی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی به ۶ امتیاز حساس مقابل سوریه و عراق دست پیدا کند که در اردوی اخیر شاهد برخی تحولات در بدنه کادرفنی این تیم بودیم. در دیدار نخست به‌خاطر غیبت اسکوچیچ و هاشمیان دستیاران سرمربی تیم‌ملی هدایت این تیم را به‌عهده گرفتند.

با این حال برای دیدار دوم و با منفی شدن آزمایش کرونای سرمربی تیم‌ملی ایران و دستیار ایرانی او، این دو نفر به اردوی تیم در قطر اضافه شدند. با این حال نکته قابل توجه حضور ابراهیم میرزاپور، سنگربان سابق و باتجربه تیم‌ملی به‌عنوان مربی دروازه‌بان‌ها بود که در غیاب مربی اصلی این تیم کار آماده‌سازی گلرهای تیم‌ملی را برعهده گرفت و اتفاقا با دو کلین‌شیت علیرضا بیرانوند در رقابت‌های اخیر، میرزاپور نشان داد که هنوز هم کار خود را خوب بلد است. او که زمانی خودش حضور در جام جهانی را تجربه کرده، حالا برای رسیدن ملی‌پوشان فعلی به جام جهانی درحال کمک به کادرفنی تیم‌ملی است. گفت‌وگو با ابراهیم میرزاپور را در ادامه می‌خوانید.

چه حس و حالی داشتید که یک بار دیگر و این بار در قامت مربی به تیم‌ملی بازگشتید؟

در اردوی قبلی تیم ‌ملی آقایان اسکوچیچ و هاشمیان متاسفانه به کرونا مبتلا شده بودند و بعد از آن در جریان مینی کمپ تیم ملی ملادن، مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی نیز کرونا گرفت و تست او نیز مثبت شده بود؛ بنابراین یک روز صبح آقای خورشیدی از فدراسیون فوتبال تماس گرفت و شرایط را تشریح کرد و از من خواست تا به اردوی تیم ملی اضافه شوم که من هم گفتم باعث افتخار من است که کنار تیم ملی باشم. اینجا نیز جا دارد از آقای اسکوچیچ و همه عزیزانی که به من اطمینان کردند از فدراسیون فوتبال تا همه دوستان و کادرفنی تیم ملی تا کنار بچه‌ها باشم، تشکر کنم که من را دعوت کردند و در همان مدت کوتاه در خدمت تیم ملی بودم.

فضای تیم ملی را در این مدت چطور دیدید؟ یک‌سری شایعه‌ها به‌وجود آمده بود که دودستگی بین بازیکنان و کادرفنی به‌وجود آمده است، اما بعدا ملی‌پوشان و به‌خصوص باتجربه‌تر‌ها مثل سردار آزمون این موضوع را با قاطعیت تکذیب کردند.

نه واقعا چنین فضایی وجود نداشت، بنده خدا خود آقای اسکوچیچ در چند روز اول به‌خاطر کرونایی که داشت در اردو برای بازی با سوریه حضور نداشت و اتفاقا او به همراه هاشمیان بعد از سفر تیم ملی به قطر دو روز بعد به اردو اضافه شده و فقط دو روز در کنار تیم ملی برای بازی با عراق حضور داشتند. در هر صورت همیشه این طور صحبت‌ها و شایعات وجود دارد، اما چیزی که من دیدم واقعا نشان از این شایعات نداشت و هم کادرفنی و بازیکنان تمام تمرکز و سعی و تلاش آنها این بود که برای این دو بازی پیش رو بتوانند ۶ امتیاز را بگیرند، چون این موضوع خیلی مهم بود که در دو بازی اول بتوانیم تمامی امتیازات را از سوریه و عراق بگیریم که خدا را شکر با آن همدلی و رفاقتی که بین همه اعضا از فدراسیون فوتبال و کادرفنی و بازیکنان به‌وجود آمد یک فضای خیلی خوب و ایده‌آل در تیم ملی ایجاد شد و دیدید که نتیجه همدلی آن شد که در دو بازی ابتدایی توانستیم برنده مسابقه باشیم و هر ۶ امتیاز ممکن را کسب کنیم.

در تیم‌ملی می‌مانید و ادامه می‌دهید یا اینکه این حضور مقطعی بود؟

این موضوع دیگر بستگی به‌نظر سرمربی و کادرفنی تیم ملی دارد، هرچند به احتمال زیاد ملادن دوباره برمی‌گردد، اما با مسئولان فدراسیون و اسکوچیچ صحبت کردم و گفتم هر زمان که صلاح دانستند و خواستند، باعث افتخار من است که با تمام وجود درخدمت تیم ملی کشورم باشم و این موضوع دیگر بستگی به‌نظر دوستان دارد.

طی صحبت‌ها و جلساتی که با اسکوچیچ و سایر نفرات کادرفنی داشتید آیا حس برتری‌جویی و جاه‌طلبی برای رسیدن به جام جهانی برای سومین‌بار پیاپی را در بین اظهارات و تفکرات‌شان مشاهده کردید؟

صددرصد همین‌طور است. آنها خودشان شرایط را به‌خوبی می‌دانند و خیلی سخت کار می‌کنند تا به این هدف برسیم. جالب است بدانید وقتی که اسکوچیچ و هاشمیان دو روز مانده به بازی با عراق به تیم‌ملی اضافه شدند شاید باورتان نشود از ساعت نه‌ونیم، ۱۰ صبح و بعد از صرف صبحانه به همراه کادرفنی و کادر آنالیز به جلسه فنی رفته و روی نقاط ضعف و قوت عراق کار کردند و دوباره ساعت یک‌ونیم بعد از صرف ناهار تا ساعت ۶ بعدازظهر و قبل از تمرین جلسه فنی با حضور اسکوچیچ، هاشمیان و تات و سایر اعضای کادرفنی برگزار شد و آنها نقطه نظرات خود را برای بازی با عراق عنوان کردند و حریف را به‌خوبی آنالیز کردیم. آنها زحمت می‌کشند تا به آن هدفی که همه دوست داریم، برسند و همه تلاش خود را می‌کنند و مطمئن باشید با این تلاشی که انجام می‌شود و با کیفیتی که بچه‌های ما در زمین مسابقه دارند و همدلی‌ای که وجود دارد مطمئنا می‌توانیم دست به کارهای بزرگ بزنیم، البته نه اینکه خدای نکرده مغرور شویم، اما این توانایی وجود دارد که واقعا بتوانیم به جام جهانی صعود کنیم.

چندین سال حضور در دروازه تیم‌ملی و اردوهای تیم‌ملی فوتبال را تجربه کردید و حالا در یک پست دیگر به تیم‌ملی بازگشتید، حضورتان به‌عنوان بازیکن و دروازه‌بان سخت‌تر بوده یا به‌عنوان مربی تیم‌ملی؟

هر کدام با دیگری متفاوت است، زمانی که شما بازی می‌کنید استرس فشار و مسئولیتی که روی دوش‌تان هست وجود دارد، چون در هر صورت در تیم ملی شما نماینده ۸۰ میلیون نفر هستید که به زمین می‌روید و چشم میلیون‌ها نفر به عملکردتان است تا بهترین کیفیت را داشته باشید، اما زمانی که مربی می‌شوید استرس و فشار بیشتر می‌شود، چون زمانی که در بازی هستید خودتان هستید و خودتان و می‌توانید بهترین تصمیم و کارایی را داشته باشید، اما زمانی که مربی می‌شوید باید بازیکن تحت نظرتان را از هر لحاظ فنی و بدنی به‌واسطه علم و دانش و تجربیات قبل آماده کنید. بعد از اینکه بازیکن به زمین مسابقه می‌رود دیگر چیزی در اختیار شما و دست شما نیست، یعنی دیگر در تمرین قرار ندارید که به بازیکن بگویید عقب برو یا جلو نیا یا این‌طور شیرجه بزن، به همین خاطر استرس و فشار مربیگری از بازی کردن خیلی بیشتر است.

نظرتان درباره دروازه‌بان‌های فعلی تیم‌ملی چیست؟

خدا را شکر در اردویی که ما حضور داشتیم سه تن از دروازه‌بان‌های خوب کشورمان حضور داشتند که در سال‌های اخیر جزء بهترین‌ها بوده‌اند. به‌طور مثال امیر عابدزاده که اتفاقا خیلی کم در لیگ برتر ایران بازی کرده و کارش را از تیم‌های خارجی شروع کرده، با تداوم حضور در فوتبال اروپا الان فرم و کیفیت خوبی دارد. به همین دلیل در بین این همه دروازه‌بان آماده به تیم‌ملی دعوت شده است مطمئنا این دروازه‌بان همه تلاش خود را می‌کند و با توجه به استعدادی که دارد و تمریناتی که انجام می‌دهد خیلی زود می‌تواند جذب تیم‌های مطرح اروپایی شده و برای آنها بازی کند. از سوی دیگر علیرضا بیرانوند چندین سال است که دارد در تیم ملی بازی می‌کند و شرایط باثبات‌تر و مشخص‌تری از بقیه دارد، اما هر لحظه کادرفنی بخواهد می‌تواند از هر کدام از این دروازه‌بان‌ها که بسیار آماده و روی فرم هستند، استفاده کند؛ آنها شرایط بسیار خوبی دارند و در کنار رفاقتی که بین آنها موج می‌زند رقابت هم می‌کنند.

کدام‌یک را بیشتر شبیه دوران خودتان می‌بینید؟

با توجه به اینکه علی بیرانوند همشهری من محسوب شده و از لحاظ قد و قواره و شرایط بدنی مثل خود من است، من فکر می‌کنم که او از سایر گلرهای حال حاضر تیم ملی به من شبیه‌تر باشد.

شما در انتخاب علیرضا بیرانوند در دو بازی قبلی مقابل سوریه و عراق به‌عنوان دروازه‌بان تیم‌ملی شخصا به‌عنوان مربی دروازه‌بان‌های تیم‌ملی تاثیرگذار بودید؟

با توجه به اینکه خیلی کم کنار بچه‌ها بودم، بیشتر نظرات را خود آقای اسکوچیچ و تات در این زمینه عنوان کردند، البته یک بحث‌هایی روی علی بیرانوند وجود داشت مبنی‌بر اینکه چندین‌ماه می‌شود که فوتبال بازی نکرده و در ترکیب تیمش حضور نداشته و به همین دلیل احتمالا آماده نباشد و این موضوع داشت او را اذیت می‌کرد و من توانستم از لحاظ روحی و روانی با او صحبت کرده و او را آماده حضور در میدان کنم. به بیرانوند گفتم تو آماده‌باش هر زمان که مربیان تیم ملی یا حتی باشگاهت از تو درخواست کردند تا در درون دروازه قرار بگیری از لحاظ روحی و روانی در بهترین شرایط باشی تا بتوانی در زمین و در درون دروازه بهترین کیفیت خود را نشان دهی. در هر صورت تصمیم‌گیری با خود سرمربی تیم بود که درنهایت بیرانوند با توجه به تجربه بیشتری که نسبت به سایر بچه‌ها داشت از وجودش استفاده شد و خدا را شکر که علی در این دو بازی عملکرد خوبی داشت و توانست دروازه خود را بسته نگه دارد.

قبلا در یک مدت طولانی تیم ملی از لحاظ دروازه‌بان در مضیقه بود و به سختی دروازه‌بان قابل اعتماد و درجه یک برای این تیم پیدا می‌شد، اما حالا به یک دوره رسیدیم که به‌جز دروازه‌بان‌های مطرح و باکیفیت ایرانی که در فوتبال اروپا بازی می‌کنند در لیگ خودمان هم شاهد حضور دروازه‌بان‌های خوبی هستیم و به‌نظر می‌رسد کار برای انتخاب بهترین دروازه‌بان برای حضور در بازی‌های تیم‌ملی سخت شده باشد.

بله درست می‌گویید، الان دروازه‌بان‌های خیلی خوب و باکیفیتی داریم اتفاقا به جز آنهایی که در اروپا بازی می‌کنند دروازه‌بان‌های دیگری در لیگ مثل اخباری، مرادیان، حسینی، مظاهری، لک و سایرین هستند و اینها از دروازه‌بان‌های خوب کشورمان به شمار می‌روند که لیاقت پوشیدن پیراهن تیم ملی را دارند که این موضوع نشان می‌دهد نسل بسیار خوبی در بین دروازه‌بان‌های ما وجود دارد، اما دلیل سوالی که پرسیدید برمی‌گردد به آن دو سه سالی که حضور دروازه‌بان‌های خارجی را به فوتبال ایران ممنوع اعلام کردند و فضا برای حضور دروازه‌بان‌های ایرانی در درون دروازه تیم‌های لیگ برتری فراهم شد تا خودشان و کیفیتی که دارند را نشان دهند، هرچند بسیاری از آنها در آن مقطع زمانی در تیم‌های امید به‌خاطر شرایط سنی پایین بازی می‌کردند، اما قبل‌تر از آنجایی که بسیاری از مربیان و مدیران به‌دنبال نتیجه بودند سعی می‌کردند تا دروازه‌بان خارجی بیاورند و به همین دلیل از گلرهای خوب ایرانی کمتر استفاده می‌شد، اما بعدا با ممنوعیت حضور دروازه‌بان‌های خارجی این دوستان در باشگاه‌های خود بازی کردند هرچند شاید ابتدا مشکلات و اشتباهاتی داشتند که این هم طبیعی بود، اما به‌خاطر اعتمادی که به آنها شد و فرصتی که برای آنها به‌وجود آمد، امروز نتیجه این اقدام را می‌بینیم که هفت هشت دروازه‌بان بسیار خوب در سطح لیگ خودمان و فوتبال اروپا داریم که همه آنها شانس پوشیدن پیراهن تیم ملی و این لیاقت را دارند و اتفاقا همان‌طور که گفتید این کار را برای انتخاب نفر اول سخت می‌کند، ضمن اینکه این موضوع می‌تواند پشتوانه خوبی برای تیم ملی نیز ایجاد کند.

البته دوباره پای دروازه‌بان‌های خارجی به فوتبال ایران باز شده و سپاهان استارت این کار را زد.

شما مطمئن باشید اگر همان زمان این ممنوعیت ایجاد نمی‌شد در همین تیم سپاهان هیچ‌وقت فرصت به دروازه‌بانی مثل پیام نیازمند نمی‌رسید تا در درون دروازه این تیم بتواند درخشان ظاهر شده و کیفیت خود را به این خوبی نشان داده و به فوتبال اروپا برود، چون باز هم همه به‌دنبال دروازه‌بان خارجی می‌رفتند، اما وقتی که به جوان‌ترها بها دادند و به آنها اطمینان شد امروز ثمره آن را می‌بینیم، البته امروز فدراسیون فوتبال شرایط سختی را برای جذب بازیکن خارجی ایجاد کرده است، اما اگر همچنان از بچه‌های خودمان استفاده شود آنها می‌توانند به بهترین شکل خود را نشان داده و پشتوانه‌های خوبی نیز برای تیم ملی ایجاد شود.

شما در جام جهانی از روی نقطه پنالتی از کریستیانو رونالدو گل خوردید و علی بیرانوند ۱۲ سال بعد در جام‌جهانی پنالتی رونالدو را گرفت. فکر نمی‌کنید اگر شما هم پنالتی رونالدو را می‌گرفتید می‌توانستید تا مدت‌ها روی بورس اخبار باشید و همیشه صحبت از ابراهیم میرزاپور باشد، هرچند آن زمان رونالدو مشهوریت سال ۲۰۱۸ را نداشت.

اتفاقا در جریان بازی ایران و پرتغال وقتی که پنالتی شد جواد نکونام به من گفت اگر این پنالتی را بگیری سرنوشتت تغییر می‌کند و در ادامه مسیر دروازه‌بانی‌ات این موضوع تاثیرگذار بوده و می‌تواند به تو کمک کند. این یک امر طبیعی به‌شمار می‌رفت. آن زمان رونالدو جوان بود و تازه آمده بود اتفاقا فکر می‌کنم اولین گل جام جهانی خود را مقابل ایران به‌ثمر رساند، اما خدا را شکر بیرانوند در بازی مقابل پرتغال در جام جهانی روسیه موفق شد پنالتی او را بگیرد و تاثیر بسزایی در نتیجه بازی گذاشت، هر چند علی کیفیت بالایی داشته و دارد اما مطمئنا این‌طور موارد تاثیر زیادی روی سرنوشت یک بازیکن می‌گذارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حداقل بازی با پات یا پرتاب دست رو مقایسه نکن

    • بدون نام

      جان من اینقدر متواضع نباش! بگو که تو بهتری!! بگو تو خودت نریز!!

    • رحمان

      از میرزاپور که به غیر از سوتی و بازی های رو مخ چیزی یادم نیست

    • هوادار تیم ملی

      این میرزاپور فکر کرده مردم سوتی هاش رو فراموش کردن؟؟؟

    • بدون نام

      تو رو خدا یه چیزی بگو که حداقل قابل درک باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج