انتقاد از مقدس قلمداد کردن جمهوری اسلامی
متال تهران _ d
رستوران پارسیان_D
متال تهران _ d
رستوران پارسیان_D
کلینیک زیبایی پارسیس_f موبایل
متال تهران _ d
رستوران پارسیان_D
پارسیس - f تبلت
دکتر ولدخانی_1
دکتر استرکی_1
اپیلاسیون نانا 1
دکتر ولدخانی_3
اپیلاسیون نانا 3
دکتر استرکی_3
دکتر ولدخانی_4
دکتر استرکی_4
اپیلاسیون نانا 4
دکتر استرکی_2
دکتر ولدخانی_2
اپیلاسیون نانا 2
کلینیک زیبایی پارسیس_f
۱۱۵۵۷۶۲
۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
۵۰۷۵
آقای رییس جمهور در سخنرانی اخیرش از مقدس بودن جمهوری اسلامی به دلیل آن که نائب امام زمان ع در راس آنست، سخن گفته اند.

مهدی نصیری مدیرمسئول اسبق کیهان نوشت: آقای رییس جمهور در سخنرانی اخیرش از مقدس بودن جمهوری اسلامی به دلیل آن که نائب امام زمان ع در راس آنست، سخن گفته اند.

انتقاد از مقدس قلمداد کردن جمهوری اسلامی

قبل از پاسخ به این سئوال که آیا نظام مقدس است، باید توضیح دهیم که مقصود از مقدس بودن چیست.

کتب لغت، مقدس را به پاک و برکنار بودن از عیب و نقص معنا کرده اند و بر این اساس این صفت قبل از هر کس زیبنده خداوند قدوس است. علاوه بر خداوند، پیامبران و امامان ع نیز به دلیل اتصاف به عصمت مقدسند. همچنین بعضی از مکانها به دلیل انتساب به خداوند و یا انبیاء و اهل بیت ع مقدسند مانند مساجد و حرمهای امامان که حریمی خاص برای آنها در نظر گرفته میشود.

اکنون پرسش اینست که آیا غیرمعصوم و یا نظام سیاسی می‌تواند مقدس باشد؟ بدون تردید پاسخ منفی است، چه آن که هیچ غیرمعصومی مبرا از خطا و نقص نیست.

مهمتر آن که نه تنها نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه مقدس نیست بلکه نظام سیاسی مبتنی بر حاکمیت معصوم نیز به دلیل امکان بروز خطا و گاه حتی ظلم از سوی عوامل حکومتیِ غیر معصوم، مقدس نیست.

این هم که گفته میشود چون ولی فقیه نائب امام زمان است پس او و نظام تحت ولایتش مقدس است، نیز استدلالی نادرست است چه آن که هیچ یک از صفات قدسی امام زمان مانند عصمت و علم لدنی به فقها در عصرغیبت سرایت نمیکند. فقها به دلیل عالم بودن به کتاب و سنت (البته به نحو نسبی) و به شرط مدیر و دانای به امر سیاست بودن، بر اساس دیدگاه برخی فقها و نه همه، می توانند عهده دار امور جامعه از باب اضطرار و ناچاری شوند و در یک زمان، ممکن است دهها فقیه چنین شأن و حقی را به عنوان نائب امام زمان در یک کشور داشته باشند، هر چند در عمل یک فقیه عهده دار حکومت میشود.

ضمنا در شرایطی که فقیهی حکومت را به دست بگیرد، حق اظهار نظر و فتوا و حتی مخالفت با فقیه حاکم ـ اگر در موردی ضروری تشخیص داده شود ـ از دیگر فقها سلب نمیشود و بلکه ممکن است در حالت حاکمیت یک فقیه، فقیهی دیگر اساسا حکومت فقیه و تشکیل نظام سیاسی دینی را در عصر غیبت حرام بداند و جماعتی کم یا زیاد مقلد او باشند و در همین حالت او نیز نائب امام زمان است.

حتی در فقه این مساله مورد بحث قرار گرفته که اگر در شرایطی فقیهی یافت نشود، مومنان عادل، عهده دار امور میشوند و اگر آنان نیز یافت نشوند، فاسقان، امر حکومت را بر عهده می گیرند چرا که بر بی حکومتی و هرج ومرج ترجیح دارد.
با این احوال روشن است که عهده دار شدن حکومت در عصر غیبت به نیابت از آن حضرت، موجب قداست و هیچ امتیاز ویژه معنوی نمیشود.

اتصاف ولایت فقیه و نظام سیاسی مبتنی بر آن به صفت مقدس، آنگاه غیر منطقی تر میشود که منظور از این تقدیس، بستن باب سئوال، آزادی بیان، اعتراض و به خیابان آمدن مسالمت آمیز در برابر عملکرد کارگزاران نظام و حتی شخص ولی فقیه باشد. چه آن که این امور نه تنها در حکومت فقیه بلکه در حکومت امام معصوم نیز (بدون قصد عناد و سرپیچی و انکار آگاهانه حق) جایز و حق شهروندان است و اساسا مشروعیت یک حکومت دینی درعصر غیبت بر اساس دیدگاهی متین، منوط به پذیرش اکثریت است و در صورت فقدان چنین پذیرشی, فقیه جامع الشرایط، مجاز به اعمال حاکمیت با زور نیست.

حتی در ارتباط با حاکمیت معصوم نیز ادله قرانی و سیره حکومتی نبوی و علوی گویای این امر است که آنان بدون پذیرش اکثریت مردم ـ که آن زمان در قالب بیعت اهل حل و عقد و روسای قبایل و مردمان حاضر در مرکز حکومت، تجلی می یافت ـ در پی تحمیل حاکمیت الهی خود نبودند.

اکنون در جمع بندی باید یادآور شویم که هیچ نهاد و مقامی در جمهوری اسلامی، واجد تقدس الهی نبوده و باید پیوسته پاسخگوی شهروندان و افکارعمومی باشد و مردم نه تنها حق بلکه وظیفه نقد و امر به معروف و نهی از منکر را در برابر همه ارکان نظام دارند.

ضمنا ذکر این مطلب ضروریست که در کلامی از امیرمومنان ع واژه تقدس در باره جامعه به کار رفته، آنجا که فرموده:
"من از رسول الله ص بارها شنيدم كه میگفت: مقدس نيست امتى كه در آن امت، زيردست نتواند بدون لكنت زبان حق خود را از قوى بستاند"
میتوان از این کلام این استنباط را کرد که رواست جامعه و نظامی را به دلیل آنکه پی گیر عدالت و تامین حقوق مردم در برابر اقلیت صاحب زور است ـ و نه به این دلیل که نائب امام زمان است ـ مقدس دانست و آن جامعه و حکومت را ستود.

بر همین قیاس میتوان نظامی را که بر اساس علم، خرد جمعی، آزادی و مردم سالاری اداره میشود، مقدس دانست اما همه و جناب رییسی به خوبی میدانند که جمهوری اسلامی فاصله ای بس عظیم و اسفناک با چنین وضعیتی دارد و هر گونه تلاش تبلیغاتی و القائی برای مقدس دانستن آن، مورد انکار و بلکه استهزای افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

جمهوری اسلامی فاصله‌ای اسفناک با مقدس بودن دارد

برچسب ها:
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
استخدام_1
سفیر بار ساقدوش_1
شیرآلات زمانی_1
استخدام_3
شیرآلات زمانی_3
سفیر بار ساقدوش_3
شیرآلات زمانی_4
استخدام_4
سفیر بار ساقدوش_4
شیرآلات زمانی_2
استخدام_2
سفیر بار ساقدوش_2
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
آیلین_تزریق چربی موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
شاخه نبات_ فوتر موبایل
کیان برنا_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
شفا_فوترموبایل
کلینیک فرشته_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
کلینیک النا_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر
کیان برنا_فوتر
شفا_فوتر
آیلین_تزریق چربی
آیلین_فوتر بلفارو
شاخه نبات_ فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
دکتر عارفی - فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
رستوران پارسیان_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
کلینیک النا_فوتر
کلینیک فرشته_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
پارسیس_فوتر ساختمان
فنی آتل_فوتر