کشف ویروس‌هایی شبیه به کووید-۲ در خفاش‌
اپیلاسیون نانا 2
ایرانیان - F داخلی1111
کلینیک زیبایی پارسیس_f
۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۷

یورو نیوز: محققان انستیتو پاستور به تازگی ویروس‌هایی بسیار شبیه به سارس-کووید-۲ در خفاش‌های شمال لائوس شناسایی و کشف کردند که قادرند انسان‌ها را آلوده کنند.

فرانس‌پرس با اعلام این خبر یادآور شده که این یافته می‌تواند «پیشرفت بزرگی» در تحقیقات مرتبط با منشا بیماری کووید۱۹ ایجاد کند.

کشف ویروس‌هایی شبیه به سارس کووید-۲ در خفاش‌

نتایج بررسی‌های به عمل آمده توسط محققان انستیتو پاستور بر روی خفاش‌ها قرار است روز چهارشنبه در یک پلت‌فرم علمی موسوم به «میدان تحقیق» Research Square در اختیار عموم قرار گیرد.

برای انتشار نتایج این تحقیق مهم در مجلات معتبر علمی لازم است که یافته‌ها توسط گروه دیگری از محققان مورد بررسی‌های تکمیلی قرار گیرد.

محققان موسسه‌های پاستور در پاریس و لائوس و همچنین دانشمندان دانشگاه ملی لائوس در پایان سال ۲۰۲۰ و ابتدای سال جاری میلادی ماموریتی را برای انجام تحقیقات میدانی روی گونه‌های مختلف خفاش که در شمال لائوس در غارهای سنگ آهکی زندگی می‌کنند، آغاز کردند.

این ماموریت برای شناسایی منشا ویروس سارس-کووید-۲ و درک بهتر چگونگی تکامل آن که ماه‌هاست سوژه حدس و گمانه‌زنی‌های فراوان قرار گرفته، انجام شده است.

مارک اِلیوت، مسئول آزمایشگاهِ «کشف عوامل بیماری‌زا» در انستیتو پاستورِ پاریس که تیم تحت هدایت وی نمونه‌های متعدد جمع‌آوری شده را در جریان این ماموریت تحقیقی مورد آنالیز و تجزیه و تحلیل قرار دادند، به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «ایده اولیه برای استارت خوردن این ماموریت تلاش برای شناسایی منشا همه‌گیری کنونی بود.»

وی در ادامه یادآور می‌شود: «ما به دلایل مختلف به این جمع‌بندی رسیدیم که برخی خفاش‌های حشره خوار ممکن است به محل انباشت ویروس‌ها تبدیل شوند.»

نمونه‌ها بیشتر در منطقه‌ای که بخشی از سازه‌های برجسته کارستی را در خود جای داده و از توده‌ سنگ‌های کربناته بویژه آهک تشکیل می شود، برداشت شده است.

این منطقه ویژه از لحاظ مختصات سازه‌های زمین‌شناسی علاوه بر شمال لائوس، بخش‌هایی از شمال ویتنام و جنوب چین را نیز در بر می‌گیرد.

مارک اِلیوت در ادامه توضیح می‌دهد: «تحقیقات در شمال لائوس و در منطقه‌ای که به جنوب چین نیز گسترش یافته انجام شد. این منطقه مملو از حفره‌‌هایی است که به محل زندگی خفاش‌ها تبدیل شده و آنچه در آنجا می‌گذرد همسانِ اتفاقاتی است که در اکوسیستم‌های مشابه روی می‌دهد.»

موسسه پاستور در بخشی از نتایج بدست آمده از این تحقیق آورده است: توالی ویروس‌های یافت شده در خفاش‌ها تقریبا مشابه سارس-کووید-۲ است و محققان توانایی‌های خود را برای اثبات ورود ویروس‌ها به سلول‌های انسانی نشان داده‌اند.

با این حال گفته می‌شود که این ویروس‌ها فاقد «مخزن فیورین» هستند که در نمونه سارس-کووید-۲ با فعال کردن پروتئینی موسوم به اسپایک، زمینه ورود آسان‌تر ویروس به سلول‌های انسانی را فراهم می‌کند.

بهمن پور_داخلی1