سرکوب HIV با یک روش جدید
کتاب لند_2
ایرانیان - F داخلی1111
کلینیک زیبایی پارسیس_f
۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰

ایرنا: محققان دانشگاه گریفیث در کویینزلند یک پروتئین جدید ضد ویروس اچ آی وی توسعه دادند که سطح ویروس را در مغز استخوان،‌ طحال و مغز مدل‌های حیوانی سرکوب کرده و مانع از تکثیر و رشد ویروس می‌شود.

این پروتئین سرکوب‌کننده ZPAMt نام دارد. بر اساس این مطالعات محققان بخش‌هایی از سلول که نانوساختار هستند و اگزوزوم نام دارند را به گونه‌ای مهندسی کرده‌اندکه قادر است دارو را به نقاط دور از دسترس برساند و حتی از سد خونی مغز عبور کند.

سرکوب HIV با یک روش جدید

در این روش پروتئین سرکوب‌کننده ZPAMt در نانوذرات اگزوزوم بسته‌بندی می‌شوند و به ویروس تحویل داده می‌شود.

سد خونی مغز یک غشای تقریبا غیرقابل نفوذ و پیچیده از جنس رگ‌های خونی است که از مغز و رگ‌ها محافظت می‌کند. این سد خونی متشکل از اتصالات بین سلول‌های سازنده رگ‌های خونی است که مانع ورود سموم خطرناک و میکروب‌ها به مغز می‌شود، با وجود این ممکن است مانع رسیدن داروهای مورنیاز برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به مغز شود.

این سد خونی علاوه بر اینکه نقش محافظتی دارد، گاهی مشکل ساز می‌شود؛ زیرا از ورود مولکول‌های دارو جلوگیری می‌کند که سبب اختلال درمان در شرایطی مانند تومور مغزی می‌شود؛ در واقع سد خونی مهمترین مانع درمان بیمارانی است که تومور مغزی دارند.

محققان اگزوزوم را به گونه‌ای مهندسی کردند که در آینده‌ای نزیدک می‌تواند بیماری های عفونی را سرکوب کند و مواد ژنتیکی را بازسازی کند. این روش علاوه بر اچ آی وی در درمان سایر بیماری‌های مغزی از قبیل آلزایمر و پارکینسون نیز موثر است.

سازمان جهانی بهداشت خواستار "اتحاد جهانی" برای تداوم خدمات ضروری به بیماران مبتلا به HIV در دوران شیوع کووید ۱۹ و دوران پساکرونا است. محافظت از این افراد به دلیل نقص سیستم ایمنی، در دوران پاندمی کووید ۱۹ ضروری است.

مطالعات نشان می‌دهد این بیماران در برابر ویروس جدید کرونا آسیب‌پذیرترند و از طرفی درمان‌های ضد ویروسی نباید به دلیل مشکلات بهداشتی و درمانی ناشی از کرونا مختل شود.

در ادامه این گزارش آمده است که بسیاری از کشورهای در زمینه دارورسانی و ارائه خدمات، سازوکارهای نوآورانه و موثری داشته‌اند که در کنترل و مراقبت از بیماران مبتلا به اچ ای وی نقش بسزایی داشته است.

آمار جدید نشان می‌دهد در اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۲۶ میلیون نفر تحت درمان‌های ضدویروسی بوده‌اند که نسبت به سال گذشته ۲.۴ درصد افزایش داشته است.

اچ ای وی یکی از مهمترین معضلات بهداشت عمومی است که تاکنون جان بیش از ۳۳ میلیون نفر را در جهان گرفته است. با این حال با افزایش آگاهی عمومی در مورد روش‌های پیشگیری،‌ پیشرفت روش‌های تشخیصی و درمانی این بیماری سبب شده است عفونت اچ ای وی به یک بیماری مزمن قابل کنترل تبدیل شود و افراد مبتلا را قادر سازد زندگی طولانی و سالمی داشته باشند.

آخرین آمار منتشرشده توسط سازمان جهانی بهداشت

-اچ آی وی و ایدز یکی از بزرگترین معضلات حوزه سلامت عمومی؛ به ویژه در کشورهای کم درآمد است و آمار نشان می‌دهد تا به حال بیش از ۳۳ میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند.

- با افزایش آگاهی افراد در زمینه پیشگیری، تشخیص، درمان و مراقبت‌های لازم در مقابل انواع عفونت، بیماری ایدز به یک شرایط کنترل‌شده تبدیل شده و برای بیمار امکان زندگی طولانی و سالم را فراهم می‌کند.

- بر اساس آمار انجام شده تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، ۳۸ میلیون نفر به ایدز مبتلا هستند.

- در نتیجه تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با اچ آی وی، پوشش خدماتی به طور پیوسته رو به افزایش است. در سال ۲۰۱۹ میلادی ۶۸ درصد از بزرگسالان و ۵۳ درصد از کودکان مبتلا به ایدز در کشورهای فقیر و متوسط تحت درمان‌های ضد ویروسی مادام‌العمر قرار گرفتند.

- پوشش درمان‌های ضد ویروسی برای زنان باردار و شیرده مبتلا به HIV در حدود ۸۵ درصد گزارش شده است.

- در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی بر اساس آمار حدود ۸۱ درصد از افراد مبتلا از شرایط خود آگاه بودند. از این میان ۶۷ درصد تحت درمان ضد ویروسی دریافت کردند.

- تا ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی، ۲۵.۴ درصد به داروهای ضدویروسی دسترسی داشتند که نسبت به سال گذشته ۲.۴ درصد رشد داشته است.

- بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ میلادی، میزان ابتلا ۳۹ درصد و مرگ و میر مرتبط با اچ آی وی ۵۱ درصد کاهش یافت و زندگی ۱۵.۳ میلیون نفر به دلیل درمان‌های ضد ویروسی نجات یافت.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

بهمن پور_داخلی1