۱۱۵۹۰۵۸
۴۹ نظر
۵۰۱۵
۴۹ نظر
۵۰۱۵
پ

با این بی‌پولی، چگونه تور‌های اروپا پر می‌شود؟

در حالی که خط فقر ۱۱ میلیون تومان را هم پشت سر گذاشته است و بخش ضعیف جامعه زیر بار فقر در حال له شدن هستند، از گوشه و کنار خبر‌هایی مبنی بر پر شدن ظرفیت تور‌های اروپا در نوروز ۱۴۰۱ منتشر می‌شود.

روزنامه آفتاب یزد : در حالی که خط فقر ۱۱ میلیون تومان را هم پشت سر گذاشته است و بخش ضعیف جامعه زیر بار فقر در حال له شدن هستند، از گوشه و کنار خبر‌هایی مبنی بر پر شدن ظرفیت تور‌های اروپا در نوروز ۱۴۰۱ منتشر می‌شود. این در حالی است که در کشور ما مشکلات اقتصادی همچنان به مباحث سیاسی گره کور خورده‌اند و معیشت جامعه تحت تاثیر تحریم‌ها قرار دارد.

با این بی‌پولی، چگونه تور‌های اروپا پر می‌شود؟

کسب و کار‌ها از رونق افتاده‌اند و سفره کارگران روز به روز در حال کوچک‌تر شدن است. با این همه سوال اینجاست که در چنین شرایط اقتصادی چگونه بخشی از جامعه همچنان می‌توانند به سفر‌های لاکچری خود ادامه بدهند؟ ادامه چنین روندی چه نتیجه‌ای در بر خواهد داشت؟ آیا مسئولان نباید فکری به حال شکاف طبقاتی موجود در جامعه بکنند؟

ظرفیت تور‌های نوروزی اروپا پر شد!

روز گذشته پایگاه خبری تجارت نیوز در گزارشی نوشت: با مهیا شدن شرایط برای سفر‌های خارجی و داخلی، آژانس‌های مسافرتی اقدام به برگزاری تور‌های خارجی برای نوروز ۱۴۰۱ کرده‌اند. حدود شش ماه به تعطیلات نوروز سال آینده باقی مانده، اما ظرفیت اکثر تور‌ها پر شده است.

براساس گزارش‌های به دست آمده، شرکت‌های خدمات مسافرتی اخیرا فروش تور‌های مختلف به مقصد کشور‌های اروپایی را آغاز کرده‌اند؛ این تور‌های مسافرتی با شیوع کر‌ونا در جهان مدتی بود رونق نداشتند و متوقف شده بودند.برای ایرانی‌ها معمولا هزینه تور کشور‌های اروپایی مانند فرانسه و آلمان نسبت به کشور‌هایی مانند ترکیه و ارمنستان بیشتر است. به طور مثال در حالی که سفر به فرانسه حدود ۳۵ میلیون تومان هزینه دارد، اما افراد می‌توانند با پنج میلیون تومان به ترکیه سفر کنند.

با این بی‌پولی، چگونه تور‌های اروپا پر می‌شود؟

براساس آمار‌های به دست آمده می‌توان گفت تا قبل از گران شدن نرخ ارز، قیمت تور‌های گردشگری با ثبات نسبی همراه بودند. افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت تور‌های خارجی شده، اما به نظر می‌رسد این نوسانات روزانه نیز نتوانسته سد راه مسافران ایرانی شود.احتمالا یکی از علت‌های تکمیل ظرفیت زودهنگام تور‌های خارجی نوروز ۱۴۰۱، نوسانات ارز باشد. در واقع مردم با توجه به انتظاراتی که برای افزایش قیمت ارز در ماه‌های پایانی سال دارند اقدام به رزرو تور‌های نوروزی کرده‌اند.به طور کلی قیمت تور اروپا با توجه به زمان و مدت زمانِ سفر متفاوت است و طبق آمار‌های به دست آمده سفر در پاییز و زمستان کمی ارزانتر از بهار و تابستان است، اما با این حال از حدود شش ماه قبل ظرفیت بیشتر تور‌های اروپایی برای نوروز ۱۴۰۱ تکمیل شده است.

با این بی‌پولی، چگونه تور‌های اروپا پر می‌شود؟

برخی افراد دوست دارند با هزینه بالا، به تور‌های لوکس بروند، تعداد معدودی از آژانس‌های گردشگری در ایران نیز این تور‌های لوکس را برگزار می‌کنند. تب سفر ایرانیان به کشور‌های خارجی تاحدی است که حتی ظرفیت تور‌های لوکس نیز پُر شده است، به طور مثال هزینه مسافرت با تور به مجارستان برای هر نفر ۹۱ میلیون تومان است، البته با تغییرات نرخ ارز، نرخ پرواز‌های خارجی نیز تغییر می‌کند و با این تغییرات، قیمت‌های تور افزایش می‌یابد.

خروج انبوه ارز از کشور

با همه این اوصاف سوال اینجاست که آیا شرایط اقتصادی تغییر کرده که سفر‌های لاکچری رونق گرفته است؟سید مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه در این خصوص به ما گفت: «این موضوع چند نکته اساسی دارد، واقعیت این است که وضعیت اقتصادی بهبود نیافته و اکثریت مردم در شرایط بد اقتصادی قرار دارند، اما چنین مسائلی نشان‌دهنده شکاف طبقاتی است که در جامعه حکمفرماست، این یعنی کسانی هستند که در همین شرایط اقتصادی، وضعیت به مراتب خوبی دارند و هم در ایران در رفاه کامل هستند و از همه امکانات برخوردارند و هم سفر‌های خارجیشان همیشه مهیا است. نکته دیگر این است که برخلاف آن چه که برخی از دوستان موافق اقتصاد آزاد میگفتند که اگر نرخ ارز افزایش یابد سفر‌های خارجی کم خواهد شد، حالا می‌بینیم علی رغم این که نرخ ارز تقریبا در سقف خودش قرار دارد باز هم تقاضا برای سفر‌های خارجی در حداکثر آن چه که باید باشد قرار دارد.»

با این بی‌پولی، چگونه تور‌های اروپا پر می‌شود؟

وی تصریح کرد: «نکته دیگر این است که متاسفانه دلیل این استقبال‌ها تنگ نظری‌های فرهنگی است که در داخل کشور وجود دارد، چون تفریحات سالم تقریبا در کشور فراهم نیست این موضوع سبب می‌شود که خیلی‌ها با همان حد اقل فرصتی که پیدا می‌کنند ترجیح بدهند اوقات فراغت خود را خارج از کشور سپری کنند. بدون شک در زمان پسا کرونا با اوج‌گیری این روند رو به رو خواهیم بود و این موضوع سبب خروج انبوه ارز از کشور خواهد بود و همین امر نیز شرایط اقتصادی را بدتر خواهد کرد چرا که قرار بود سیاست‌ها بر پایه ارز‌آوری باشد نه خروج ارز از کشور. مسئولین حتما باید فکری به حال این موضوع کنند وگرنه در آینده با شرایط بد‌تر اقتصادی رو به رو خواهیم بود.»

شکست استخوان‌های بخش ضعیف جامعه

با این تفاسیر سوال اینجاست که ادامه این روند چه مشکلات اجتماعی برای جامعه به جا خواهد گذاشت؟ مسئولان چه کاری باید انجام بدهند؟شادان کریمی؛ جامعه شناس در این خصوص به ما گفت: «واقعیت این است که چنین مسئله‌ای نشان دهند فاصله طبقاتی در جامعه است، بخشی از جامعه به شدت درگیر معاش هستند و بخش دیگر جامعه به دنبال سفر‌های لاکچری؛ در چنین شرایطی شکاف طبقاتی تبدیل به گسل طبقاتی می‌شود که درست کردن آن سال‌ها زمان می‌برد.»

با این بی‌پولی، چگونه تور‌های اروپا پر می‌شود؟

وی تصریح کرد: «در حال حاضر طبقه‌ای تحت عنوان طبقه متوسط جامعه وجود ندارد و جامعه به دو بخش طبقه ضعیف و طبقه غنی تبدیل شده است. وقتی خط فقر روند صعودی در پی می‌گیرد و حالا شاهدیم که مرز ۱۱ میلیون را در نوردیده. شواهد نشان می‌دهد بخش اعظمی از جامعه زیر این خط قرار دارند. ادامه این روند جامعه را به دو بخش ثروتمند و فقیر تقسیم می‌کند و به زودی صدای شکستن استخوان‌های بخش فقیر جامعه را زیر پای بخش ثروتمند خواهیم شنید.»

این جامعه شناس تاکید کرد: «از سوی دیگر با ادامه این روند در همه ابعاد شاهد افزایش بزهکاری در جامعه خواهیم بود و در صورتی که دولت فکری به حال این موضوع نکند شعار مبارزه با فساد معنای خود را از دست می‌دهد. به هر حال اقتصاد ایران یک اقتصاد بیمار محسوب می‌شود و نیاز به یک جراحی بزرگ دارد که مهمترین کار دولت در این جراحی اصلاح نظام‌های بانکی و مالیاتی و همچنین همسان‌سازی حقوق در همه مشاغل است. هر چه زودتر باید این اقدامات انجام شود چرا که هر چقدر زمان بگذرد گسل طبقاتی عمیق‌تر خواهد شد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مجتبی

      اختلاف طبقاتی بیداد میکنه

      پاسخ ها

      • نیما

        بیست درصد از ایرانیها به اندازه کل دنیا پول دارند ، اونایی که دارن میمیرن ۸۰درصد بقیه هستن

      • هموطن

        خیلیها فرزندان شون اروپا زندگی میکنند و با یورو اونها برای دیدن بچه ها شون میرند . تعداد زیادی از اقوام من در اروپا هستند که برای پدر و مادر و خواهر و برادر خود دعوت نامه و هزینه سفر فرستادن .

      • بدون نام

        مردم ایران پول دارن فقط مینالن همین.به جز ۳۰ درصد جامعه که واقعا وضعشون خوب نیست

      • بدون نام

        ملت بخیل و همیشه نالان ایران

      • بدون نام

        کاربر هموطن اینها تورهای گردشگری هستند که پر شده شامل پکیج بلیط و هتل گردش و... هستش

    • امیر

      خب برید اقتصاد مملکت رو درست کنید ،،بالاخره همه جای دنیا مردم مسافرت می رن ،،،خروج ارز هم شد بهانه ؟؟?؟؟؟؟ اصلا شما نباید واسه مردم تصمیم بگیرید که کجا برن کجا نرن ،،،

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت منم میخوام برم چکاربه شماداریم شاید تا10سال دیگه مملکت میخواد همین باشه من جایی نرم که شماناراحت میشن به جهنم

      • بدون نام

        وطن پرست در دوره بحرانی این همه پول برای خوشگذرانی از کشور خارج نمیکنه

      • بدون نام

        امیدوارم موقع سفرهای زیارتی به عراق و عربستان و سوریه هم نظرت همین باشه و آه سوزناک نکشی که کعبه و کربلا اینجاست و هم وطنت رو دریاب

      • بدون نام

        اون عقلی که باید به جای غر زدن نسبت به خروج پول از کشور تلاش کنه پول از خارج وارد کشور بشه در کله ی هیچ کدام از مسئولین کله پوک کنونی و گذشته نبوده متاسفانه

    • بدون نام

      هیچکس .هیچکس تواین مملکت با پول کارگری وحلال تا مشهد هم نمیتونه بر ه .

      پاسخ ها

      • بی نام

        دقیقا، کلیپ بچه پولدارهای تهران رو ببینید تا متوجه شکاف طبقاتی و بی عدالتی را ببینید

      • بدون نام

        کاملا درست میفرمایید.من دریکی از شهرهای غربی زندگی میکنم از روزی کرونا آمده از شهرم خارج نشده ام،میخواستم بعد از دوسال به جوانرود(ازشهرهای کرمانشاه)
        برم پول نداشتم.مشهدکه جای خود داره هرچند آرزو دارم یه باردیگه به پا بوسی آقام برم

      • بدون نام

        یعنی هر کس بره خارج حرام خوره.خجالت بکشید انقدر قضاوت نکنید

      • بدون نام

        بسه انقدر قضاوت نکنید.تو هر قشری ادم حلال خور و بر عکس هست

    • بدون نام

      دلال ارز خودرو مسکن میرن

    • بدون نام

      اصولگراها همون اول ثبت نام کردند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلاح طلبان قبلش ثبت نام کرده بودن

      • بدون نام

        جفتتون چقدر بدبختید که هنوز تو این دعوا موندید و سرتون همچنان به این کل کل بی حاصل گرم مونده

    • بدون نام

      مدیران نجومی بگیر کاسبان تحریم کاسبان واکسن میرن

    • بدون نام

      مردم عادی عمرا ترکیه هم به زور

    • بدون نام

      همینایی که باید نباید محدودیت درست میکنند با خانواده شون میرن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مادر من با کمترین حقوق تامین اجتماعی زندگی میکنه اما به یکی از کشورهای اروپایی با کل هزینه از طرف برادرش که اونجا زندگی میکنه ، سفر کرده و سه ماه موند .

    • بدون نام

      آقا جان به ولله یک درصد خاصن ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم دچار روزمرگین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله حتما . یک درصد خاص میتونه تمام تورهای نوروزی اروپا رو تا 6 ماه دیگه رزرو کنه که دیگه بلیط نباشه؟

    • بدون نام

      این تورها و سفرهای خارج مال اون بیست درصد خودی هاییه که ۸۰ درصد ثروت و رانت کشور رو قبضه کردن و مردم رو ریشخند میکنن توی تریبون های در اختیارشون

    • بدون نام

      من كاری به بقیه ندارم اما خودم صبح تا شب كار میكنم، خونه هم دارم، اما میوه یكبار در ماه میتونم بخرم، یخچالم رو نمیتونم پر كنم و شكم زن و بچم رو سیر نگه دارم، مسافرت و لباس و خرید وسیله جدید پیشكش، بیچاره اون مستاجر، ما كه جرات اعتراض و اینا نداریم از دور نفرین میكنیم خخخخخ.

    • بدون نام

      شما ظاهرا از قیمت ها بی اطلاعی، ترکیه با 5 میلیون؟؟ الان حداقل پولی که برای ترکیه لازمه اونم برای استانبول نفری 10 تومنه، آنتالیا حداقل 20 تومن، حداقل حقوق چقده؟ 4 تومن، زیبا نیست؟! فرانسه عمرا اگه 35 تومن باشه خیلی بیشتر از این حرفاس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هزینه تور اروپا مهم نیست. مهم اینه که برای اینکه بتونی بری و ویزای شنگن بگیری باید تمکن مالی خودتو اثبات کنی یعنی اونقدر سند ملکی و حساب بانکی پر و پیمونی داشته باشی که بهت ویزا بدن.
        درواقع باید تمکن مالیت بالای ده میلیارد باشه وگرنه اصلا سفارت نکاهت هم نمیکنه.

    • naser

      چه عجب یک کارشناس حقیقت روگفت،عده ای خاص فقط میتونن برن والااکثرمردم نهایت تفریحشون رفتن به شمال ویاجنگل وپارک وسینماست

    • بدون نام

      تعجب داره؟ وقتی تنش اقتصادی بالا باشه همیشه قوی قوی تر میشه ضعیف ضعیف تر
      حالا الان خوبه زمانی که منع سفر بود و قیمت همین ترکیه فضایی بود سفرای اسپانیا و.... چقد فراوون بود

    • بدون نام

      همون طور که برجها علم میشن
      همون طور که یک عده تازه به دوران رسیده با رانت تو خيابون ها جولون میدن اون یک در صد که خون ملت رو. دارن میمکن یه جایی باید پولها شونو خرج کنن

    • بدون نام

      ارزوم اینه جز این قشر مرفه باشم. همه چی رو تجربه کردیم خب یه بارم رفاه تجربه کنیم چیه مگه؟؟

    • بدبختی

      بدبختی فقط مال مردم عادی هست
      اون سرمایه دار بی درد که از بی لیاقتی مسئولین ما استفاده میکنه و پولدار میشه باید هم سفر اروپا برود
      درد ما از بی کفایتی مسئولین هست.

    • بدون نام

      آقازاده ها هم کم نیستن . تو رفاه و آسایش زیادی تکثیر شدن

    • حمید برخوردار

      اینجا پولدار پولدارتر میشه فقیر فقیرتر

    • بدون نام

      این باند و باند بازی و رانت و فسادی که از بالا انجام میشه باعث شده عده ای ثروتمند بشن و عده ای هم نابود لعنت به این طرز کشورداری و مسولین بی کفایت

    • مهدی

      فقط یه قشر ثروتمند و اکثرا مالک های حریص و طماع و دارای مسغلات ملکی متعدد و یک سری پزشک و جراح با حقوق های بالا میتونن این تورها رو برن بقیه از اینجا تا شمال رو هم مشکل دارن

    • بدون نام

      به نظر من هر کسی که توان مالی داره باید بره خوش بگذرونه

    • بدون نام

      خیلی ها درامد دارند ولی تظاهر به بی پولی می کنند بالاخره وقتی قیمتها 6 برابر میشه طرف سودش چند برابر میشه کاسب تحریم هم داریم و هزار راه دیگه

    • بی نام

      مسافران تورهای خارج رو دادگاهی کنند

    • بدون نام

      همونطور که تو مملکت فقیر زیاده پولدار هم زیاده اونی که داره چرا خرج نکنه

    • بدون نام

      اینارو برای مردم چرامیگید کاری از مردم برنمیاد.

    • بدون نام

      کارگر۵میلیون ،کارمند۵۰میلیون،همسان سازی حقوق کجا بود

    • ماه

      از همینها باید مالیات بگیرند ...من که کارمند هستم تا قرون آخر مالیات میدم ولی اینها اکثرشون مالیات نمی دهند

    • بدون نام

      بیشترترکیه-ارمنستان میرن ومردم می خواهنددنیای متفاوت ببینند!هرچندتعدادی دنبال تفریح هستن!

    • بدون نام

      واسه کارگرامردم عادی روز به روزسخت میشه پولدارا روزبه روز پولدارتر

    • بدون نام

      اينجا تفريح وجود نداره فقط عزاداري هست، همه كه يك جور نيستند، شما هم مانند بقيه كشورهاي دنيا امكانات تفريحي مختلف وكمي ازادي بدهيد تا هم اين قدر ارز از كشور خارج نشود وهم توريست رغبت كند به اينجا بيبيد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج