۱۱۶۲۴۶۵
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

تیم بازنده ریاض چقدر تغییر می‌کند؟

تنها شش روز بعد از باخت سنگین در ریاض، پرسپولیس باید در اهواز مقابل فولاد بازی کند.

ایران ورزشی: تنها شش روز بعد از باخت سنگین در ریاض، پرسپولیس باید در اهواز مقابل فولاد بازی کند. جدا از اینکه بازی کردن مقابل تیم جواد نکونام دشواری‌های بسیار زیادی دارد و شاید این مصاف آن هم در خانه حریف یکی از سه بازی دشوار سرخ‌ها در طول فصل باشد که از شانس بد در همین هفته نخست و در بدترین زمان ممکن برنامه‌ریزی شده اما پرسپولیس برای این مسابقه جدا از ریزه‌کاری‌های تاکتیکی مصاف با فولاد مشکلات پایه‌ای و اساسی‌تری دارد که مشخص نیست بتواند تا روز بازی به آنها غلبه کند و چنانچه این اتفاق رخ داد یعنی کار بسیار بزرگی توسط کادر فنی و بازیکنان آنجا شده که البته فقط از عهده همین پرسپولیس برمی‌آید.

مسأله ترکیب؛ بدها بیرون می‌روند؟

پرسپولیس مقابل الهلال روز بدی داشت چرا که هم تیم در شرایط و فرم مسابقه نبود هم خود بازیکنان کیفیتی پایین‌تر از سطح خود ارائه دادند و در حد خودشان نبودند. البته تعداد بدهای پرسپولیس در این بازی زیاد بود و شاید تا حدودی بتوان به سیدجلال حسینی و حامد لک نمره قبولی داد وگرنه بقیه نفرات بازی ضعیفی ارائه داده و نمره‌های پایینی گرفتند.

حالا و در این شرایط این سؤال مهم پیش می‌آید که آیا یحیی و کادرش ترکیب شکست خورده بازی با الهلال را تغییر می‌دهند و اگر تغییراتی در راه است چند درصد آن ترکیب را شامل می‌شود؟ واقعیت اینکه ارنج اولیه یحیی برای بازی با الهلال مشکلات زیادی نداشت و تنها مورد مبهمش احتمال حضور وحید امیری در پست دفاع یا هافبک چپ بود که می‌توانست باعث بازی نکردن سعید آقایی یا احسان پهلوان شود. در عین حال برای یحیی سخت است که ترکیب تیمش برای بازی جمعه را زیر و رو کند و همه چیز را به هم بریزد و احتمالاً در نهایت دو یا سه تغییر در ارنج اصلی خواهد داد که سخت است بگوییم از آن تعداد بازیکن ضعیف کدام‌شان قطعاً در اهواز بازی نخواهند کرد و کدام‌شان دقایق کوتاهی به میدان می‌روند.

شاید در شرایط فعلی برخی نفرات ذخیره از نظر روانی و انگیزشی شرایط بسیار بهتری نسبت به نفرات اصلی تیم داشته باشند اما شاید هم تغییرات در ترکیب جمعه تیم یحیی زیاد نباشد. مثلاً شاید از بین نفراتی مثل مهدی عبدی، مهدی شیری، محمد شریفی، احسان پهلوان یا با درصد پایین‌تر حامد پاکدل برخی‌شان از ابتدا بازی کنند اما اگر همه این تغییرات اعمال شود و 5 تغییر در ارنج ببینیم تقریباً نیمی از ترکیب به هم خواهد ریخت که باید دید یحیی چنین ریسکی متحمل می‌شود یا خیر.

در عین حال هیچ بعید نیست ملی‌پوشانی مثل سرلک و ترابی که نمایش ضعیفی ارائه دادند یا امیری که آنقدر خسته بود تا کاری از پیش نبرد در بازی اول لیگ بیرون بمانند اما بیرون نشاندن آنها هم ریسک بزرگی است چرا که ممکن است در صورت نتیجه نگرفتن در اهواز برخی هواداران رسانه‌ها به یحیی معترض شوند که چرا بهترین بازیکنان تیمت را بیرون گذاشتی؟ البته یحیی و کادرش با علم به اینکه بازیکنان ملی‌پوش پرسپولیس در شرایط بدی به تیم برگشتند، مقابل الهلال از آنها استفاده کردند چرا که به خلاقیت و ظرفیت آنها اعتقاد داشتند اما از آنجایی که آن مسابقه تک حذفی بود و شرایط تیم در بازی اول فصل لیگ برتر با آن دیدار تفاوت دارد بعید نیست ملی‌پوشان بازی اهواز را از روی نیمکت شروع کنند که اتفاقاً تصمیم بدی هم نیست چرا که این نفرات نه روحیه مناسبی دارند نه توان بدنی و هماهنگی بالایی.

مسأله ریکاوری روانی؛ جای خالی روانشناس

مربیان پرسپولیس هم وظیفه دارند تمرین بدهند، هم تیم حریف و مشکلات خودشان را آنالیز کنند، هم به فکر ترکیب باشند، هم برای بازی استراتژی تعیین کنند هم به جزئیات فنی بازیکنان و تیم بپردازند. خارج از این مسائل فنی، آنها درباره مشکلات مالی و ... مدام با بازیکنان حرف می‌زنند و وظیفه جمع و جور کردن تیم در موقعیت‌های حساس نزدیک به اعتصاب را هم دارند.

حالا و در شرایطی که پرسپولیس با آن شکست تلخ و نمایش ضعیف از ریاض برگشته، تیم از نظر روانی دچار شوک بزرگی شده که تغییر این شرایط کار هر کسی نیست. از وقتی این کادر به پرسپولیس آمده سابقه نداشت تیم چنین شکست تلخی را پذیرا شود و این مسأله خود مربیان و اعضای کادر فنی را هم شوکه کرده به طوری که کاملاً سکوت کرده و در لاک خود رفته‌اند. با این حال در این شرایط مربیان پرسپولیس باید هم خودشان حال خودشان را خوب کنند هم طبق وظیفه‌ای که دارند - بهتر است بگوییم وظیفه‌ای که به شکل غیر مستقیم به دوش‌شان گذاشته شده - برای ریکاوری روانی تیم دست به کار شوند.

نخستین گام در این راستا در تمرین روز یکشنبه و درست بلافاصله بعد از بازگشت از ریاض رقم خورد و پیش‌بینی می‌شود بازیکنان باتجربه پرسپولیس بعد از یک روز استراحت از امروز با شرایط روحی متفاوتی برای بازی با فولاد استارت بزنند و آماده شوند.

در عین حال پیش‌بینی می‌شود هر چقدر که آنها باتجربه و بزرگ باشند و هر چقدر که مربیان پرسپولیس با آنها حرف بزنند و از نظر روانی آماده‌شان کنند باز هم شوک بزرگ حذف در آسیا با آن نمایش پریرا و سؤال‌برانگیز آنقدر وسیع هست که احتمالاً آثارش را در آغازین بازی لیگ هم ببینیم. اینجاست که جای خالی روانشناس در تیم پرسپولیس احساس خواهد شد. خلأیی که مدت‌هاست در این باشگاه ایجاد شده و پر نمی‌شود تا مربیان تیم غیر از وظایف اصلی‌شان یک به یک با بازیکنان صحبت کرده و آنها را از شوک شکست‌های اینچنینی و بحران‌های این مدلی خارج کنند که باید دید تا روز جمعه چقدر در این کار غیرمرتبط با وظایف اصلی خود موفق خواهند شد.

مسأله بدنی؛ نگران نباشیم؟

همه آماده‌اند جز یک نفر

بعد از بحث روانی و فنی، مسأله بدنی تیم پرسپولیس در شروع فصل تازه لیگ برتر می‌تواند چالش بعدی کادر فنی برای بازی نخست مقابل فولاد در خانه حریف باشد. البته اولویت‌‌بندی در خصوص این سه مورد کار سختی است و نمی‌توان گفت کدام‌شان باید زودتر رفع و رجوع شود و با کدام‌شان بیشتر می‌شود کنار آمد.

پرسپولیس بعد از پایان فصل گذشته و بازی با پیکان در تاریخ 8 مردادماه، 16 روز تعطیل بود و بعد از آن تمریناتش را با نفرات جدید برای بازی با استقلال تاجیکستان شروع کرد. سرخ‌ها بعد از بازی با استقلال تاجیکستان هم بعد از استراحتی چند روزه تمریناتشان را برای بازی با الهلال شروع کردند. در واقع این تیم به خاطر تعطیلی بسیار کوتاهش و فاصله کم بین پایان فصل قبل با شروع تمرینات فصل جدید - که حداقل باید چهار تا شش هفته باشد - تمرینات سبک و بازی‌های دوستانه را قبل از بازی با استقلال تاجیکستان و الهلال انجام داد و هرگز به تمرینات سنگین بدنسازی پیش فصل روی نیاورد. حالا پرسپولیس باید فصل تازه لیگ برتر را آغاز کند و این نگرانی وجود دارد که تیم در هفته‌های نخست از نظر بدنی هم آماده نباشد و امتیاز از دست بدهد. در واقع این نگرانی وجود دارد که حتی اگر بازیکنان از شوک باخت به الهلال خارج شوند و حذف تلخ‌شان را کاملاً فراموش کنند و از نظر فنی به اصل خویش بازگردند و کیفیت واقعی‌شان را ارائه دهند، بدن‌های‌شان برای مقابله با فولادی که چند هفته است برای شروع لیگ تمرین می‌کند آماده هست؟

مربیان پرسپولیس در این خصوص گفته‌اند جای نگرانی وجود ندارد ضمن اینکه از بین بازیکنان مصدوم هم تنها مهدی مهدی‌خانی از نظر بدنی فرم خوبی ندارد و بقیه برای شروع فصل تازه لیگ برتر آماده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج