آقای گله، ما رو تو این «کندو» اسیر کردن
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
مجتمع فنی تهران_Fموبایل
کلینیک فرشته_موبایلf
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
ریزخور_1
دکتر نداف کرمانی 1
اپیلاسیون نانا 1
لاله زار مال_1
زمردی_داخلی1
سفیر بار ساقدوش_1
کلاسینو_1
کلاسینو_3
ریزخور_3
اپیلاسیون نانا 3
دکتر نداف کرمانی 3
سفیر بار ساقدوش_3
لاله زار مال_3
زمردی_داخلی3
کلاسینو_4
دکتر نداف کرمانی 4
اپیلاسیون نانا 4
سفیر بار ساقدوش_4
زمردی_داخلی4
ریزخور_4
لاله زار مال_4
کلاسینو_2
اپیلاسیون نانا 2
سفیر بار ساقدوش_2
ریزخور_2
زمردی_داخلی2
دکتر نداف کرمانی 2
لاله زار مال_2
مجتمع فنی تهران_F
کلینیک فرشته_f
۱۱۶۳۱۷۳
۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۶
۵۲۳۵
فریدون گله یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران است.

برترین‌ها: فریدون گله یکی از مهم‌ترین و البته قدرنادیده‌ترین سینماگران ایرانی است؛ کارگردانی که با ساخت تنها هفت فیلم به یکی از مهم‌ترین کارگردانان سینمای ایران بدل شد.فریدون گله در ۳۰ مهر ۱۳۸۴ در انزوایی خودخواسته در سلمان‌شهر مازندران درگذشت. این متن تلخیصی از یادداشت مفصل مازیار وکیلی در پایگاه خبری «رویداد ۲۴» است.

آقای گله، ما رو تو این «کندو» اسیر کردن

کافر

کافر با جمله‌ای از نیچه آغاز می‌شد: «چقدر سخت است تنها بودن، تنها ماندن و تنها جنگیدن. اما فقط از چنین بذری است که حقیقت به وجود می‌آید»فیلم در واقع تقابل دو قشر جدید از لمپنسیم در جامعه ایران است. یکی لمپن‌های سنتی قدیمی که قدرت خود را از نهاد‌های سیاسی می‌گرفتند (مثل شعبان جعفری) و لمپن‌های تازه‌ای که شاید رفتاری مشابه لمپن‌های سنتی داشتند، اما نوع کنش آن‌ها معترضانه و متفاوت از نیای سنتی خود بود. مهدی کافر به دسته دوم تعلق دارد که در نهایت با خیانت حسن طلا (لمپن سنتی) از پا در می‌آید.گله در کافر با ظرافت تمام موفق می‌شود خبر از ظهور طبقه‌ای بدهد که با کمک این طبقه تحولات سیاسی بعدی ایران رقم خورد.

آقای گله، ما رو تو این «کندو» اسیر کردن

مهدی کافر برخلاف نیای سنتی خود حاضر به هیچ گونه مسامحه و مصالحه با نهاد‌های سنتی و سیاسی نیست. او که در ابتدای فیلم در یک تک گویی همه گذشته را به سخره می‌گیرد نمی‌خواهد با هیچ چیز و هیچ کس مصالحه کند.درست مانند آن جمله ابتدایی فیلم مهدی کافر مبارزه تک نفره‌ای را آغاز کرده که انتهای آن نیستی و فنا شدن است. اما کنایه معنادار فیلم در علت قتل مهدی کافر است. قتلی که با خیانت حسن طلا اتفاق می‌افتد و بیان‌گر تفاوت مشرب لمپن‌های جدید با لمپن‌های قدیم است.


زیر پوست شب

گله به اذعان کسانی که با او کار کرده‌اند طبع بی‌قرار و پُرشوری داشته و همین طبع بی‌قرار باعث شده که روی پای خود بند نباشد و دائم به سفر برود. گله بعد‌ها از این میل و اشتیاق به سفر کردن استفاده کرد و سه‌گانه سفر خودش را ساخت. سه‌گانه‌ای که در کنار اعتراضات واضح اجتماعی ریشه در عرفان ایرانی هم داشت تا جایی که گله زیر پوست شب را سفر جسم، مهرگیاه را سفر ذهن و کندو را سفر جان می‌داند.

زیرپوست شب داستان یک ولگرد خیابانی بنام قاسم سیاه است که مادرش کلفتی یک خانهٔ اعیانی را می‌کند و از وضعیت پسرش به شدت ناراضی است. قاسم در جریان یکی از پرسه‌زنی‌ها با زنی خارجی روبرو می‌شود که آخرین ساعت‌های حضورش در ایران را می‌گذارند.قاسم سیاه زیر پوست شب یکی از متفاوت‌ترین قهرمانان سینمای ایران است. جوان پست و حقیری است که در تامین ساده‌ترین نیاز خود ناکام است. او مدام از سوی جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند تحقیر می‌شود. چه از سوی مادرش که نهایت افتخارش کلفتی برای یک خانه اعیانی است؛ چه از سوی فرزندان خانه اربابی که از طبقه فرادست جامعه هستند.

آقای گله، ما رو تو این «کندو» اسیر کردن

لحن گزارش‌گونه و خالی از عاطفه فیلم که بدون هیچ جانبداری صرفاً وضعیت قاسم سیاه را تشریح می‌کند بیش از هر چیز بیانگر حس تحقیر طبقه‌ای است که در مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران هیچ جایگاهی ندارد و به همین خاطر بهره‌ای هم از سرمایه جاری کشور نبرده‌اند.این مهم‌ترین تفاوت سینمای گله با سینمای کیمیایی است. قهرمانان سینمای کیمیایی ریشه‌های سنتی قدرتمندی دارند و به همین خاطر از جایگاه محکمی در جامعه برخوردار هستند. قهرمانان گله بسیار بی‌ریشه هستند. هیچ جایگاهی در جامعه ندارند و به همین خاطر تنها می‌توانند از جان خود برای احقاق حق مایه بگذارند. همین مسئله نقد گله را نسبت به نقد کیمیایی بسیار تند و تیزتر می‌کند.


مهرگیاه

مهر گیاه یک فیلم دیگر از سه گانه گله است. مهرگیاه پاسخ به نیاز‌های عرفانی گله است. شخصیت زن فیلم بیش از هر چیز شخصیت زن اثیری بوف کور هدایت را به یاد می‌آورد. زنی که در عین زیبایی ویران می‌کند. اما مسیری که گله برای قهرمان فیلم که با این زن مواجه می‌شود ترسیم می‌کند در عین شباهت به بوف کور مسیر متفاوتی را طی می‌کند.

آقای گله، ما رو تو این «کندو» اسیر کردن

علی قهرمان فیلم گله در هفت مرحله به دنبال مهری می‌گردد تا این‌که در مرحله هفتم به فنا می‌رسد. این سفر علی برای یافتن مهری بیشتر از هر چیز دیگر ریشه در عرفان دارد. پیمودن هفت شهر عشق برای یافتن معشوق مثالی و فنا شدن در راه این عشق.


کندو

بعد از مهرگیاه، فریدون گله شاهکار خود و یکی از بهترین فیلم‌های سینمای ایران یعنی کندو را ساخت. ابی (بهروز وثوقی) و آقاحسینی (داود رشیدی) پس از آزادی از زندان از هم جدا می‌شوند و در قهوه‌خانه‌ای به هم می‌رسند. آقاحسینی پس از برنده شدن در بازی «تُرنا» حکم می‌کند که ابی از خیابان لاله‌زار تا پل تجریش، بدون پول، به کافه‌ها و رستوران‌ها سر بزند و غذا و مشروب مفتی بخورد.

آقای گله، ما رو تو این «کندو» اسیر کردن

آقا مصطفی (جلال پیشوائیان) معتقد است که ابی از عهدهٔ این کار برنمی‌آید و سرِ همین موضوع با آقاحسینی شرط می‌بندد.ابی از هفت کافه می‌گذرد و بر اثر کتک‌هایی که خورده آش‌ولاش به وعده‌گاه می‌رسد. آقاحسینی، آقامصطفی و همراهان، پیکر نیمه‌جان ابی را به قهوه‌خانه می‌رسانند. صاحب قهوه‌خانه پلیس را در جریان می‌گذارد. موقع دستگیری ابی، آقاحسینی صاحب قهوه‌خانه را با چاقو زخمی می‌کند و بار دیگر همراه ابی به چنگ مأموران می‌افتد و راهی زندان می‌شود.

آقای گله، ما رو تو این «کندو» اسیر کردن

کندو صریح‌ترین فیلم در نقد مدرنیته دوره پهلوی است. هیچ فیلم دیگری مثل کندو نتوانسته دستاورد‌های حکومت پهلوی را به چالش بکشد. ابی مانند قاسم سیاه جوان بی‌ریشه‌ای است که هیچ چیز ندارد. رفقایش او را نسیه‌خور می‌دانند. تضاد‌های جامعه از ابی یک موجود بی هویت ساخته که تنها افتخارش زندان رفتن است.ابی می‌خواهد انتقام تمام حسرت‌هایش را از جامعه بگیرد به همین خاطر همه تلاشش را می‌کند تا از سایه بیرون بیاید و به جنگ طبقه‌ای برود که او را نابود کرده و فرصت پیشرفت را از او گرفته است.

انتشار یافته: 5
در انتظار بررسی:3
Iran (Islamic Republic of)
07:54 - 1400/07/30
بهروز و فیلم های قدیمی عالی اند هنوز بعد چند دهه هزار بار ببینی انگار بار اول این خاصیت اوناست
پاسخ ها
پنجاه و هشتی
Germany
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
چقدر من از بهروز وثوق سمبل فیلمفارسی بدم میاد
Iran (Islamic Republic of)
08:00 - 1400/07/30
فریدون گله مردی بود که زیاد می دانست..سینمای بعد از انقلاب جایی به او نداد برای بودن...کندو در رای گیری همه این سالها یکی از ۱۰ فیلم برتر بود و هست...او جاودانه هست با همان فیلم های کمی که ساخت..روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
13:10 - 1400/07/30
بسیار عالی بود سپاس از نویسنده
Iran (Islamic Republic of)
09:49 - 1400/08/01
افتضاح بود.
پیداست فیلمها رو ندیدی . از نقد کردنت پیداس
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
شیرآلات زمانی_1
سوییچ ایران_1
عارفی_1
دکتر نائبی_1
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_1
خرید باکس 1
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_3
شیرآلات زمانی_3
سوییچ ایران_3
عارفی_3
خرید باکس 3
دکتر نائبی_3
شیرآلات زمانی_4
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_4
سوییچ ایران_4
دکتر نائبی_4
عارفی_4
خرید باکس 4
شیرآلات زمانی_2
سوییچ ایران_2
خرید باکس 2
عارفی_2
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_2
دکتر نائبی_2
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
شفا_فوترموبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
دکتر عارفی - موبایل فوتر
زمردی_فوتر موبایل اصلی
شاخه نبات_ فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
شاخه نبات_ فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
قالیشویی بانو_فوتر
فنی آتل_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر
زمردی_فوتر اصلی
پارسیس_فوتر ساختمان
موسسه خیریه زهرا_فوتر
آیلین_تزریق چربی
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
قالیشویی نوین_فوتر
کلینیک النا_فوتر
شفا_فوتر
تدبیرکالا_فوتر