۱۱۶۴۷۰۸
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

رابطه امنیت افغانستان با امنیت همسایگان

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: همسایگان افغانستان دارای پیوند عمیق فرهنگی و تاریخی با این کشور هستند و نوعی هم‌سرشتی و هم‌سرنوشتی با آن دارند که امنیت و ثبات و صلح را در آسیای مرکزی به ارمغان می‌آورد. گزافه نیست اگر بگوییم امنیت و ثبات همسایگان به امنیت و ثبات در افغانستان گره خورده است.

خبرگزاری ایلنا: محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در دومین نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان با اشاره به عدم حضور رئیس‌جمهور در این نشست گفت: عذرخواهی آقای رئیس‌جمهور را به دلیل مشغله‌ای که پیش آمد از جانب ایشان اعلام می‌کنم.

وی افزود: وزای خارجه و نمایندگان خارجی کشورهای همسایه، حضور شما را در تهران خیر مقدم گفته و امیدوارم این نشست به نتایج مطلوبی دست پیدا کند. تحولات افغانستان همراه با نگرانی و امید است، نگرانی از ناامنی و خشونت و امید به آنچه مردم انتظار دارند کشوری امن و رو به توسعه داشته باشند.

رابطه امنیت افغانستان با امنیت همسایگان

معاون اول رئیس‌جمهور یادآور شد: همسایگان افغانستان دارای پیوند عمیق فرهنگی و تاریخی با این کشور هستند و نوعی هم‌سرشتی و هم‌سرنوشتی با آن دارند که امنیت و ثبات و صلح را در آسیای مرکزی به ارمغان می‌آورد. گزافه نیست اگر بگوییم امنیت و ثبات همسایگان به امنیت و ثبات در افغانستان گره خورده است.

مخبر عنوان کرد: ما از ابتکار پاکستان در برگزاری اولین دور نشست وزاری خارجه کشورهای همسابه افغانستان حمایت کردیم و میزبانی دور دوم را بر عهده گرفتیم و از میزبانی چین در دور سوم استقبال می‌کنیم. مردم افغانستان ۴ دهه بی‌ثباتی و نا‌امنی را تجربه می‌کنند. امروز خانواده‌ای در افغانستان نیست که عزیزی را در این تحولات از دست نداده باشد و برخی در سال‌های ناامنی و غربت به دنیا آمده‌اند و عمر خود را در این ناامنی سپری کردند. یاد شهیدان این دوره به ویژه نمازگزاران افغان را گرامی می‌داریم و شفای مجروحان را خواهانیم.

وی خاطرنشان کرد: دو دهه پیش آمریکا و متحدانش در ناتو با دستاویز قرار دادن ۱۱ سپتامبر و به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کردند اما حمله و اشغال بیست ساله چیزی جز ناامنی و رشد ترورسیم و عقب‌ماندگی و تخریب انسجام ملی و افزایش ترانزیت مواد مخدر بر جای نگذاشت و سیاست نامسئولانه و نسنجیده آمریکا در افعانستان با وجود هزینه دو و نیم تریلیون دلار قادر به موفقت نشد.

مخبر افزود: واشنگتن حتی در دولت‌سازی که صرفاً بهانه‌ای برای تداوم اشغال این کشور بود نیز شکست خورد؛ سقوط دولت پیشین افغانستان در کمتر از ۲ هفته به خوبی نشان داد که اقدام آمریکا برای دولت‌سازی و ایجاد ساختارهای حکومتی تا چه اندازه با مردم، فرهنگ و محیط اجتماعی این کشور بیگانه بوده است. فرار مفتضحانه و فاجعه‌آمیز آمریکا و متحدانش از افغانستان بدون احساس مسئولیت نسبت به آینده مردم آن کشور صحنه‌های دردناک و عبرت‌آموزی را خلق کرد که برای همیشه در یاد و خاطره مردم افغانستان و تمام مردم آزاده جهان به یادگار خواهد ماند.

وی خاطرنشان کرد: فراموش نخواهد شد که هیچ اشغالگری نمی‌تواند برای سرزمین‌های اشغالی امنیت، صلح، ثبات و رفاه بیاورد و اتکای به بیگانه نمی‌تواند هیچ دولتی را سر پا نگه دارد؛ هرچند شکست اشغالگری آمریکا را فرصتی برای ملت افغانستان و کشورهای منطقه می‌دانیم اما باید توجه داشت که آمریکا با فرار از افغانستان نتیجه دو دهه ناکارآمدی و اشغالگری را به دوش مردم افغانستان و همسایگان آن کشور انداخته است.

معاون اول رئیس‌جمهور ایران با بیان اینکه همه ما امروز ناخواسته در برابر وضعیت جاری افغانستان قرار گرفته‌ایم، گفت: مسئولیت داریم در ابتدا با همکاری یکدیگر و در گام بعدی با رایزنی و همکاری سایر کشورها و سازمان ملل متحد، موانع فراروی تشکیل دولت قوی و ملی در افغانستان را برطرف و آن دولت را برای تامین امنیت و بازسازی و توسعه کشور یاری کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج