روایت هالیوودی از منجی عالم بشریت در تل‌ماسه
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
مجتمع فنی تهران_Fموبایل
کلینیک فرشته_موبایلf
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
ریزخور_1
اپیلاسیون نانا 1
دکتر نداف کرمانی 1
کلاسینو_1
سفیر بار ساقدوش_1
لاله زار مال_1
کلاسینو_3
لاله زار مال_3
سفیر بار ساقدوش_3
ریزخور_3
اپیلاسیون نانا 3
دکتر نداف کرمانی 3
لاله زار مال_4
اپیلاسیون نانا 4
سفیر بار ساقدوش_4
ریزخور_4
دکتر نداف کرمانی 4
کلاسینو_4
ریزخور_2
اپیلاسیون نانا 2
لاله زار مال_2
کلاسینو_2
سفیر بار ساقدوش_2
دکتر نداف کرمانی 2
مجتمع فنی تهران_F
کلینیک فرشته_f
۱۱۶۴۹۱۳
۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۵
۵۴۳۷
این فیلم داستان پسری باهوش و جوان را دنبال می‌کند که سرنوشت، علاوه بر موهبت درک بالا، او را به دورافتاده‌ترین و خطرناک‌ترین سیاره‌های جهان می‌فرستد تا از امنیت خانواده خود و مردمش مطمئن شود.

سلام سینما: تلماسه یا شن زار فیلمی به کارگردانی دنی ویلنوو است که نسل جدیدی از سینما را در ادامه آثاری همچون: «جنگ ستارگان»، «مکس دیوانه»، «بلید راننر» به نمایش می گذارد.

سینمایی که منجی است، پیش بینی کننده است و قبل انسان وجود داشته و بعد از آن هم وجود خواهد داشت . انتخاب تیموتی شالامی به عنوان یک منجی انتخاب هوشمندانه ای است. از نظر چهره و حس و حال شخصیتی در ناخودآگاه بیننده این باور را ایجاد می کند که او می تواند یک منجی باشد.

روایت هالیوودی از منجی عالم بشریت در تل‌ماسه

اگر چه اقتباس پیشین این فیلم توسط دیوید لینچ برای خیلی از منتقدان سینمایی یک شکست هنری محسوب می شود اما به باور من همچنان لینچ چند قدم در ایجاد معنای روانی و نه تکنیک سینمایی از ویلنوو جلوتر است. متاسفانه رمان فرانک هربرت را مطالعه نکرده ام و هر آنچه در باره اثر می نویسم مواجهه من با یک داستان بازآفرینی شده است.

روایت هالیوودی از منجی عالم بشریت در تل‌ماسه

دیوید لینچ و کایل مک‌لاکلن در پشت صحنه تلماسه ۱۹۸۴

این فیلم داستان پسری باهوش و جوان را دنبال می‌کند که سرنوشت، علاوه بر موهبت درک بالا، او را به دورافتاده‌ترین و خطرناک‌ترین سیاره‌های جهان می‌فرستد تا از امنیت خانواده خود و مردمش مطمئن شود.

این فیلم ۱۶۵ میلیون دلاری در هفته اول اکران در آمریکا با ۴۱ میلیون دلار فروش در صدر قرار گرفت و مجموع فروش جهانی خود را به ۲۲۳ میلیون دلار رساند.

این عملکرد خوب در گیشه باعث شد کمپانی لجندری پیکچرز به‌طور رسمی ساخت فیلم «تلماسه ۲» (Dune ۲) به کارگردانی دنی ویلنوو را تایید کند.

*قدرت خون

داستان فیلم در ابتدا هر بیننده ای را به یاد آثار ابرقهرمانی مارول و دی سی می اندازد. اما در ادامه فیلم ژانر خود را به وجود می آورد. وجود "نشانه"‌ها و نه "نماد"‌هایی که به صورت یک کل منسجم در خدمت قهرمان داستان قرار می گیرند قابل ملاحضه است. به عنوان مثال: نام منجی که فریمن ها را به بهشت هدایت می کند، "مهدی" است. شاید در متن پیام قصه هیچ ربطی به مسلمانان و باورهای آنان نداشته باشد اما در مقیاس اسطوره شناسی و کهن الگوها نویسندگان این فیلم نامه اشاره هوشمندانه ای به این اسم داشته اند.

روایت هالیوودی از منجی عالم بشریت در تل‌ماسه

دیگر نمونه ای که تعلیق خوبی در فیلمنامه ایجاد کرده است، استفاده از کنترل افراد توسط صدای دستوری است. صدایی که کوبنده و دستوری باشد ناخواسته تاثیر ویژه ای روی فرد منظور خواهد گذاشت. از چنین تکنیکی برای کنترل افراد پایین دست در ارتش ها استفاده می شود. جالب آنکه مولف به اندازه ای بر روی این موضوع تاکید داشته که آن را در سکانس های ابتدایی فیلم لو می دهد. آنجا که مادر قهرمان از وی می خواهد تا او را با کنترل صدا وادار به پذیرایی آب کند، یکی از سکانس های به یاد ماندنی سینما است. مسئله اصلی فیلم بر سر قدرت است، قدرتی که با پول به دست نیامده بلکه با خون انتقال پیدا کرده است.

*خزنده بزرگ

کرم عظیم الجثه ای که در شن زارها دیده می شود نشانه ای از خرافات انسان ها است. نقد جدی که به این اثر دارم این است که وضعیت زمان فیلم کاملا مشخص نشده. آیا همچنان انسان ها در قرن های بعد منتظر ظهور یک منجی هستند؟ آیا قبل از پیدایش انسان انتظار برای ظهور یک منجی وجود داشته است؟ فریمن ها دقیقا در چه بازه زمانی قرار دارند؟ فیلم با پوشش هایی نظیر: اکشن خوب، جلوه های ویژه نوآورانه و... فضایی ایجاد می کند که ما سوالات خود را فراموش کنیم.

روایت هالیوودی از منجی عالم بشریت در تل‌ماسه

آنچه در زیر متن فیلم اتفاق می افتد با آنچه دیده می شود متفاوت است. به خواب هایی که شالامی می بیند خوب توجه کنید. او در رویاهای خود هر آنچه را می بیند وارونه اتفاق می افتد. دقیقا زیر متن فیلم رویاهایی است که شالامی می بیند. اگر چه آنچه تا به اینجا دیده ام بخش اول از فیلم «تلماسه» بوده است؛ اما این بخش می تواند هیچ ربطی به بخش دوم فیلم نداشته باشد و بخش دوم می تواند با روایتی سطحی از مرگ پدر منجی آغاز شود.

روایت هالیوودی از منجی عالم بشریت در تل‌ماسه

نشانه دیگر فیلم چشمان آبی فریمن ها است. فریمن ها که همچنان سوالاتی درباره آنها وجود دارد و امیدوارم در بخش دوم فیلم به آنها برسم، چشمانی با رنگ آبی دارند. رنگ آبی فقط قرنیه چشمان آنها را شامل نشده بلکه همه چشم را در بر گرفته. این رنگ در عین سادگی و محبتی که به بیننده القا می کند، نشانه بزرگی از انتظار است. انتظار تنها واژه ای است که مترادف تمام و کمالی برای آن نمی توان پیدا کرد. انتظار می تواند به هر رنگی در آید اما آبی عمق آن را به بهترین شکل نمایش می دهد.

تکنیک فیلم برداری و همچنین جلوه های ویژه استفاده شده در این فیلم درک معنایی استفاده از رنگ آبی و مفهوم انتظار را برایمان آسان تر کرده و تکنیک تکامل یافته در پردازش سینمایی یک قصه علمی- تخیلی- حماسی باعث شده است تا هرچه بیشتر باور کنیم در حال تماشای "نسل جدید سینما" هستیم. زبان پنهان، زبان اشاره و اثبات دانایی آن به فریمن ها از سوی قهرمان و مادرش یک ابژه دست نخورده در فیلم است. در ادبیات کهن آمده است که ابتدا در جهان یک زبان میان مردم جاری بود تا اینکه برای تفرقه افکندن میانشان زبان های متعددی به وجود آمد.

روایت هالیوودی از منجی عالم بشریت در تل‌ماسه

دنی ویلنوو - کارگردان تلماسه ۲۰۲۱

اساسا کنترل توسط احساسات، باورها، نژاد و... صورت نمی گیرد؛ این زبان است که محدودیت و مرزها را مشخص می کند. اشاره به زبان و چالش های آن در داستان این فیلم از نکات برجسته ای است که پیش بینی می شود در قسمت دوم کاربرد دراماتیک تری پیدا کند.

انتشار یافته: 6
در انتظار بررسی:2
Iran (Islamic Republic of)
07:52 - 1400/08/06
چگونه ب خابهای شالامی توجه کنیم؟
پاسخ ها
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
همین مونده این یعجوج معجوجهای تن پرست بشن منجی بشریت ...بشریت انگار فقط ماده ست
Iran (Islamic Republic of)
08:29 - 1400/08/06
بنظرم خیلی فیلم مزخرفی بود
Iran (Islamic Republic of)
09:46 - 1400/08/06
یکی از بی معنی ترین فیلم تاریخ هرچقدر میخوای دقت کنی هدف فیلم معلوم نی
Iran (Islamic Republic of)
09:58 - 1400/08/06
به نظر من فیلم بسیار بدی بود
Iran (Islamic Republic of)
11:30 - 1400/08/06
برای من جذابیت زیادی نداشت
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
شیرآلات زمانی_1
خرید باکس 1
عارفی_1
دکتر نائبی_1
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_1
سوییچ ایران_1
عارفی_3
سوییچ ایران_3
خرید باکس 3
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_3
شیرآلات زمانی_3
دکتر نائبی_3
سوییچ ایران_4
خرید باکس 4
شیرآلات زمانی_4
عارفی_4
دکتر نائبی_4
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_4
دکتر نائبی_2
سوییچ ایران_2
خرید باکس 2
عارفی_2
شیرآلات زمانی_2
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_2
تدبیرکالا_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
شفا_فوترموبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
فنی آتل_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
شاخه نبات_ فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
کلینیک النا_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر
شفا_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
فنی آتل_فوتر
شاخه نبات_ فوتر
آیلین_تزریق چربی
قالیشویی ادیب_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
پارسیس_فوتر ساختمان
آیلین_فوتر کاشت ابرو
کلینیک النا_فوتر