۱۱۶۷۹۸
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

برای ۹۰ سالگی آقای بازیگر سینمای ایران

حضور او در سینما و تئاتر ایران، اتفاق مغتنمی به شمار می‌آید، چون همه آنها که در جوارش بوده‌اند، از او فراوان آموخته‌اند.

روزنامه شرق: «آقای بازیگر» فردا در حالی ۹۰‌ساله می‌شود، که بناست اولین درخشش سینمایی‌اش پس از ۴۵‌سال دوباره در پایتخت اکران شود. فردا پس از ‌سال‌ها، «عزت‌الله انتظامی» که به تازگی از بستر بیماری بیرون آمده، «مش حسن» را باز بر پرده سینما خواهد دید.

حضور او در سینما و تئاتر ایران، اتفاق مغتنمی به شمار می‌آید، چون همه آنها که در جوارش بوده‌اند، از او فراوان آموخته‌اند. «داریوش مهرجویی» که کاشف «آقای بازیگر» است، از ماجرای انتخاب بازیگران «گاو» می‌گوید: «از همان روزی که تصمیم به ساخت این فیلم گرفتم، قصد داشتم تمام بازیگرانم را از بین تئاتری‌های اثرگذار انتخاب کنم.

انتظامی و نصیریان و والی و همچنین دولت‌آبادی همگی در تئاتر فعال بودند و در نسخه تئاتری «گاو» هم قبل‌تر بازی کرده بودند. با اینکه آن تئاتر را ندیده بودم اما حدس زدم که انتظامی با وجود اینکه ۴۰‌سال دارد، برای ایفای نقش «مش حسن» مستعد است. حدسم درست از آب درآمد. «انتظامی» در این فیلم واقعا درخشید. به‌خصوص اگر نسخه جدیدی که بناست فردا در فرهنگسرای نیاوران اکران شود را ببینید، متوجه این گفته‌ام می‌شوید.

برای 90 سالگی آقای بازیگر سینمای ایران

نگاه‌ها و لحظات عجیب بازی او در این نسخه، با کیفیت خیلی بهتری نمایان است.» «داریوش مهرجویی» سپس آرزو می‌کند که ‌ای کاش به بهانه تولد «عزت» سینمای ایران و برای ادای دین به یک عمر کوشش هنری او، نسخه ترمیم‌شده «گاو» در سینماهای سراسر کشور اکران شود و در نهایت به پاس ‌سال‌ها رفاقت و همکاری با این هنرمند می‌گوید: «امیدوارم همچنان بتازی و مایه افتخار و عزت ما باشی آقای عزت‌الله انتظامی.»

«گلاب آدینه» با شنیدن نام این استاد صحنه و سینما، به وجد می‌آید و با لبخند همیشگی‌اش خاطره‌ای از ایشان را مرور می‌کند: «در فیلم «روسری آبی» با آقای انتظامی همکار بودم و برای همه سکانس‌ها، از آنجا که بیماری تمرین دارم، مدام در حال تمرین‌کردن بودم. یک روز سر ناهار، همه جمع بودیم و مشغول ناهارخوردن، که ناگهان متوجه شدم آقای انتظامی نیستند. دنبالشان رفتم و دیدم ته حیاط در حال تمرین‌کردن هستند. به خودم گفتم که ‌ای گلاب آدینه! ناهار را ول کن و برو تمرین را بچسب؛ و ناهار را نیمه‌کاره گذاشتم و فوری تمرین را شروع کردم. برایم جالب بود که بازیگری با این همه تجربه مثل یک دانشجو به کارش اهمیت می‌دهد و حساس است و سخت تمرین می‌کند. تولدتان مبارک. برقرار و سلامت باشید آقای انتظامی.»

«علی شکوری‌راد» سیاستمدار اصلاح‌طلب و نماینده مردم تهران در مجلس ششم، از منظر اجتماعی به اهمیت فعالیت‌های غیرسینمایی «عزت‌الله انتظامی» اشاره می‌کند: «ایشان عمر طولانی را در عرصه هنر گذرانده‌اند و مهم‌تر از این هنرورزی شاید این باشد که در این ‌سال‌ها همیشه تعهد اجتماعی خودشان را به نحو احسن به جا آورده‌اند. آنچه این هنرمند را برجسته می‌کند تنها هنرش نیست، شخصیت یگانه اوست. اینکه ایشان در عرصه هنر تبدیل به یک سوپرستاره شده، به این دلیل است که در طول همه این ‌سال‌ها مردمی ماندند و شهرت باعث جدایی‌شان از مردم نشده است. جامعه ایرانی به داشتنشان افتخار می‌کند.

آقای انتظامی هرگز ورود مستقیمی به مسایل سیاسی نداشته‌اند؛ اما همین که یک هنرمند کار خودش را درست انجام دهد و شرافت و عزتش را حفظ کند، این شرافت و عزت را به کلیه عرصه‌های جامعه تسری می‌دهد. وقتی فردی در جایگاه خودش عزت و شرافت را حفظ می‌کند سبب می‌شود تا افراد در سایر عرصه‌ها از جمله ورزش، اقتصاد و سیاست، ترغیب شوند تا مسیری مشابه در پیش بگیرند. چنین فردی، بزرگ منشی را در جامعه ‌تسری می‌دهد.

«عزت‌الله انتظامی» شخصیت بزرگی است که در عرصه اجتماعی به همین ترتیب توانسته الگو ارایه کند. همه این موارد دست به دست هم داده‌اند تا ایشان تبدیل به چهره‌ای ممتاز شوند. شروع آشنایی من با نامشان در دوران دانشجویی‌ام بود، زمانی که تحسین حضرت امام(ره) از نقش «مش حسن» در فیلم «گاو» را شنیدم.» «شکوری‌راد» حرف‌های خود را اینگونه به پایان می‌برد: «امیدوارم خداوند عمر طولانی همراه با عزت و سلامتی به آقای بازیگر بدهد و حضورشان‌ سالیان‌ سال در جامعه هنری کشورمان مستدام باشد.»

«عزت‌الله انتظامی» فردا در حالی وارد دهمین دهه عمرش می‌شود که بی‌شک دستاوردهایش به سبب مسیری که طی کرده تنها محدود به شماری نقش‌های ماندگار در تاریخ سینما و تئاتر ایران نیست. به گواه تلاشش برای رهایی چند مجرم از اعدام، تکاپویش برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله بم و ده‌ها اتفاق دیگر، دستاورد بزرگ‌تر او همان تسری همدلی به جان جامعه ایرانی است؛ تولدش مبارک.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج