۱۱۸۲۹۱۱
۲۸ نظر
۵۰۹۶
۲۸ نظر
۵۰۹۶
پ

ماجراهای عکسی که سینمای ایران را تکان داد

چندی پیش تصویری از فیلم سینمایی «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری منتشر شد که چند سالی‌ست در توقیف است. این تصویر با واکنش ‌های بسیاری مواجه شد، دلیل حساسیت‌های ویژه نسبت به این فیلم به طور عمده مربوط به این موضوع است که کیانوش عیاری برای بازیگران زن در این فیلم از کلاه‌گیس استفاده کرده است

برترین‌ها: چندی پیش تصویری از فیلم سینمایی «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری منتشر شد که چند سالی‌ست در توقیف است. این تصویر با واکنش‌های بسیاری مواجه شد. فیلم کاناپه روایت زندگی دو خانواده است که می‌خواهند با هم وصلت کنند، اما در نهایت یک کاناپه باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی آن‌ها می‌شود.دلیل حساسیت‌های ویژه نسبت به این فیلم به طور عمده مربوط به این موضوع است که کیانوش عیاری برای بازیگران زن در این فیلم از کلاه‌گیس استفاده کرده است. شش بازیگر اصلی زن فیلم مو‌های خود را تراشیده‌اند و در تمامی صحنه‌های داخلی از کلاه‌گیس به جای روسری استفاده کرده‌اند.

ماجراهای عکسی که سینمای ایران را تکان داد

دامون قنبرزاده (منتقد سنما) در این باره نوشت: هنوز «کاناپه»‌ی کیانوش عیاری را ندیده‌ام. امیدوارم فرصتی پیدا شود تا به‌زودی ببینمش. فیلم در توقیف خواهد ماند و بعید است هیچ‌وقت اکران شود. چند روز پیش عکسی از فیلم منتشر شد. عیاری برای طبیعی جلوه دادن فیلمش، مو‌های بازیگران زن را از ته می‌تراشد تا آن‌ها کلاه‌گیس سر کنند. قرار بود با این ترفند زندگی واقعی ایرانی‌ها بعد از چهل‌وخرده‌ای سال روی پرده نشان داده شود. چهل‌وخرده‌ای سال است که زن‌ها در فیلم‌ها با روسری می‌خوابند، با روسری بیدار می‌شوند، با لباس و روسری زیر دوش حمام می‌روند و با همان لباس و روسری در خلوت خانه می‌چرخند. اما این عکس یک نکته‌ی دردناک دارد. به دختر خندان سمت چپ نگاه کنید. او تینا عبدی‌ست. دختری آذری که برای بازی در فیلمی از کیانوش عیاری، خودش را به آب و آتش زد. از تبریز راه افتاده بود تا در تست بازیگری فیلم شرکت کند. صبح آمده بود تهران و شب بلیت برگشت داشت. امیدوار بود از بین بیش از هزار دختر جوان، برای نقش مورد نظر انتخاب شود. هنگام تست، به خاطر لهجه‌ی شدید آذری‌اش رد شد، اما کیانوش عیاری تیزبین او را برگزید. تینا عبدی، که جز تئاتر‌هایی که در شهرش بازی کرده بود سابقه‌ای نداشت، ناگهان با فیلم مهمی قرار بود به سینما معرفی شود.

موهایش را از ته تراشیدند. شبنم عرفی‌نژاد، دستیار عیاری می‌گوید وقتی داشتند موهایش را می‌تراشیدند، تینا گریه می‌کرد. سعی کردند او را بخندانند. او مو‌های زیبای بلندش را تراشید تا بتواند در فیلمی مهم بازی کند و رویاهایش را بسازد. او برای رسیدن به رویاهایش، مو‌های بلندش را پیش رو داشت. فیلم ساخته شد، اما هیچ‌گاه اکران نشد، چون حتی کلاه‌گیس تینا هم مورد قبول نبود. بعد از «کاناپه» او در یک سریال هم بازی کرد که موفقیتی برایش محسوب نمی‌شد.

تینا تنها بیست سالش بود که سکته کرد و از دنیا رفت. او همراه با مو‌های زیبای بلندش، آرزوهایش را هم به خاک سرد بُرد. انسان‌های ناچیز و بی‌مقدار اگر نبودند و «کاناپه» اگر همان چند سال پیش اکران شده بود، شاید تینا، پیش از مرگ به بخشی از آرزوهایش می‌رسید. حالا تنها لبخند تینا با آن کلاه‌گیس در این عکس به یادگار مانده تا در ذهن بسپاریم که تینا می‌توانست لااقل اندکی طعم موفقیت را بچشد اگر گیسوان زیبایش، خار چشم انسان‌های ناچیز نبود...

ماجراهای عکسی که سینمای ایران را تکان داد

مهرزاد دانش (منتقد سینما) در صفحه توئیتر خود نوشت: کاناپه⁩ از بهترین فیلم‌های کیانوش عیاری⁩ است. جدا از ایده و درام و شخصیت و موقعیت، یکی از ریشه‌های این برتری، باورپذیری فیلم است. شمایل خانواده این فیلم، ملموس‌ترین رابطه والد-فرزندی و خواهرانگی را در سینمای چند دهه اخیر ایران نمایش می‌دهد و مخاطب را محرم خانواده می‌داند.

ماجراهای عکسی که سینمای ایران را تکان داد

فرشته حبیبی (روزنامه نگار) نوشت: موضوع حجاب در سینمای ما همچنان تابو و غیر قابل بحث مانده‌است. کسی به درستی نمی‌داند حدود و ثغور این پوشش چقدر است و بحث پیرامون آن حتی در شکل آکادمیک و پژوهشی نیز مجاز نیست. استاندارد‌های پوشش هم در سینما، تلویزیون، تئاتر، شبکه خانگی و تبلیغات تصویری با هم متفاوت و تا حد زیادی مبتنی بر سلیقه مدیران است. استاندارد‌های پوشش هم در سینما، تلویزیون، تئاتر، شبکه خانگی و تبلیغات تصویری با هم متفاوت و تا حد زیادی مبتنی بر سلیقه مدیران است. اما یک اصل غیرقابل تغییر وجود دارد که بهر نحو و در هر حالی باید رعایت شود، آنهم پوشاندن موی سر است.

کیانوش عیاری در فیلم هنوز اکران نشده‌ی کاناپه که داستانی هجو آلود بر پایه روابط طبقه متوسط شهری دارد، در یک ساختار شکنی عجیب بازیگران را از پیچیدگی‌های پوشش رهانده. بخش عمده فیلم در فضا‌های داخلی می‌گذرد و قصه نیاز به ایجاد حس صمیمیِ خانه و حضور در خانه دارد. روش عیاری که اتفاقا بدیهی‌ترین ایده ممکنه است، این بوده که همه بازیگران زن کلاه‌گیس به سر کرده‌اند و مو‌های واقعیشان زیر تلی از کلاه و نخ و موی مصنوعی پنهان شده. ندرتا و در تک نمونه‌های دیگری، فیلمسازان کوشیده‌اند از پوشش سر در فیلم فاصله بگیرند، استفاده از کلاه‌گیس، تراشیدن مو، اتکا به سن بالای زن که او را از الزام حجاب معذور می‌دارد، راهکار‌هایی آزموده شده هستند که البته همواره ریسک توقیف یا تدوین نسخه اصلاحی را بهمراه داشته‌اند.

ماجراهای عکسی که سینمای ایران را تکان داد

اما در فیلم عیاری کار یکسره شده‌است، همه زنان خانواده در خانه بدون حجاب هستند، واقعی و شبیه واقعیت. که ناگهان شمایل جدیدی برای خانواده ایرانی ساخته شده و بوی زندگی از میان قاب‌های فیلم بیرون می‌زند. جزییاتی مثل تفاوت نحوه پوشش زنان در خانه خود، در خانه دیگران، نزد غریبه‌ها و نامحرمان، در کوچه و خیابان و ... در کاناپه‌ی عیاری به بار نشسته و بخشی از فرهنگ دیرین پوشش، خودش را نشان داده است. یقین دارم که عیاری به مشکلات اکران، احتمالِ هرگز اکران نشدن و سنگ اندازی‌ها واقف بوده، ولی ترجیح داده فیلم را همینطور بسازد. پذیرفتن و ادامه‌دادن باعث شد تصویری غیرواقعی از زنان و نحوه پوشش‌شان روی پرده باشد. شاید اینکه هرگز تبدیل به دغدغه فیلمسازان نشد، ناشی از کم‌توجهی به مسائل زنان و بی‌اهمیتی موضوع برای سینمای ماهیتا مردسالار هم بوده باشد تعارض چهره واقعی زنان با تصویرشان روی پرده را میشد ماستمالی کرد و از کنارش عبور کرد و چیزی نگفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ح.م

      یعنی چون تینا از دنیا رفته باید مجوز می دادند که شما هر گند کاریی که دوست دارید بکنید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چطور تو گاندو با کلاه گیس گند کاری نبود تو این فیلم گند کاری بود ؟ بابا شما دیگه از وقاحت هم گذشتید هیچ لغتی برای شما پیدا نمیشه

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        احسنت

      • بدون نام

        اصلا امثال تو می دونند شرم چی هست

      • حسینی

        حالا چرا کلاه گیس
        روسری یا کلاه چه اشکالی داره
        حتما باید برای اینکه فیلمتون بیشتر دیده بشه ،قوانین رو زیر پا بزارید
        بعدش هم توقیف بشه
        که چی؟

      • بدون نام

        به نظرم این جور کارگردانها
        از بازیگرها سوءاستفاده میکنن
        واونارو تبدیل میکنن به عروسک خیمه شب بازی

      • بدون نام

        روز به روز دارید پرروتر می شید

      • بدون نام

        روز به روز بی حیاتر

      • بدون نام

        دقيقا

      • بدون نام

        این قنبرزاده فقط در مورد زنها می نویسه

      • بدون نام

        مظلوم نمایی برای انحطاط اخلاقی، خجالت بکشید! استفاده از اسم یه مرده برای رسیدن به هدف

    • بدون نام

      شرم و ننگ بر کسانی که چیزی غیر از عرف جامعه اسلامی میخواهند به نمایش بگذارند و دختری را مجبور به تراشیدن مو می کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • شایان

      خدایش بیامرزد و دم کیانوش عیاری گرم که تابو شکنی کرد .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ۸/۱۲,؛منظورت از گند کاری چی هست. ؟ مگر در سریال گاندو. اون خانم. کلاه گیس. نداشت ؟ چرا به این فیلم گیر دادند ؟ یک نگاهی به اطرافت بیانداز. ببین چقدر مهاجرت. افزایش یافته

      • بدون نام

        تابو شکنی یا نقض قانون
        یا جلب توجه و مسخره بازی

    • بی‌نام

      لطف کن ببند دهانت را کاربر ح م

      پاسخ ها

      • رضا رباطی

        حیف از این نسل های سوخته که باید بسوزن و بی دلیل

    • بدون نام

      کشور قانون داره هرکس بخواد احساسی عمل کنه میشه حرج و مرج

    • بدون نام

      خدا ازتون نگذره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا از مروجین بی حجابی و بی حیایی نگذره

    • بدون نام

      یه رو سری رو میندازیم نصفه پشت کله مون میشیم باحجاب و اگر نباشه میشیم بی حجاب به همین اندازه این قانون خنده داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از اسلام. فقط حجاب مهم هست. بقیه چی ؟ دروغ. دزدی. فساد. اختلاس. ظلم اینها مهم نیست ؟ شما. دین رو هم بد نشون دادین

      • بدون نام

        این قانون رو خنده دارش کردن

      • بدون نام

        خوبه خودتونم می دونید حجابی نمی ذارید

    • بدون نام

      خداوند قرین رحمتش کند

    • بدون نام

      خخخخخخخخخخخخخخخخ چقدر مسخره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج