غذاهايي كه شاگرد اول‌ها مي‌خورند
۱۲۶۰۴
۰۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۷
۸۵۴۱
يكي از ساده‌ترين و كاربردي‌ترين روش‌ها براي افزايش انرژي و توان فكري و جسمي دانش‌آموزان در سال تحصيلي جديد، داشتن رژيم غذايي مناسب، تغذيه سالم و وعده‌هاي غذايي متناسب با فعاليت‌هاست.آنچه مي‌خوانيد بخش‌هايي از توصيه‌هاي درمانگران طب سنتي ايران همزمان با شروع سال تحصيلي جديد است.
برترین مجله اینترنتی ایران


افزايش فعاليت‌هاي فكري و جسمي دانش‌آموزان در كنار تغييرات آب‌و‌هوايي و شيوع بيماري‌هاي فصل پاييز همگي در كنار هم شرايطي را براي دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصيلي به‌وجود مي‌آورد كه ضرورت توجه والدين را به اين موضوع مي‌طلبد. يكي از ساده‌ترين و كاربردي‌ترين روش‌ها براي افزايش انرژي و توان فكري و جسمي دانش‌آموزان در سال تحصيلي جديد، داشتن رژيم غذايي مناسب، تغذيه سالم و وعده‌هاي غذايي متناسب با فعاليت‌هاست. در كنار اين مسئله تغذيه سالم و گنجاندن تمامي موادمغذي و مفيد براي سلامت فكر و جسم كودك در رژيم غذايي يكي از مهم‌ترين شيوه‌هاي داشتن جسمي سالم و مقاوم دربرابر رايج‌ترين بيماري‌هاي فصل پاييز از قبيل سرماخوردگي، زكام و آنفلوانزا است. آنچه مي‌خوانيد بخش‌هايي از توصيه‌هاي درمانگران طب سنتي ايران همزمان با شروع سال تحصيلي جديد است.



  اهميت تغذيه در سلامت كودكان

دوره دبستان براي كودكان از اهميت بالايي برخوردار است زيرا دانش‌آموزان در اين دوره، در مقطعي از سن خود قرار دارند كه بنيان وجودي آنها شكل كامل‌تري به‌خود مي‌گيرد. در اين دوران است كه دندان‌هاي اصلي جايگزين دندان‌هاي شيري كودك مي‌شود و استخوان‌بندي آنها شكل گرفته و استحكام لازم را به دست مي‌آورد. بنابراين در اين مرحله كودك ابتدايي‌ترين پله‌هاي ورود به بلوغ را تجربه مي‌كند. به همين علت متخصصان علم تغذيه، به‌خصوص درمانگران طب سنتي ايران بر اين باورند، يك رژيم غذايي سالم و مغذي در وعده‌ها و ميان وعده‌هاي غذايي مي‌تواند تا حد زيادي تضمين‌كننده سلامت كودكان باشد. بنابراين به هيچ وجه نبايد اجازه دهيم كودك بدون صبحانه يا بدون خوردن وعده غذايي به درس يا فعاليت فيزيكي ديگري مشغول شود، زيرا بخش بزرگي از عادت‌هاي غذايي و تنظيم وعده‌هاي غذايي در دوره دبستان شكل مي‌گيرد. اين نكته زماني اهميت بيشتري به‌خود مي‌گيرد كه توجه داشته باشيم همين كودكان مشغول به تحصيل در دوره دبستان، مردان و زنان آينده كشور را تشكيل داده و بايد براي ورود به اجتماع و فعاليت در حرفه‌هاي گوناگون سلامت و سالم باشند.



تقويت دانش‌آموزان با ميان ‌وعده‌ها

متخصصان طب سنتي معتقدند، وعده‌هاي غذايي دانش‌آموزان بايد براساس عادات غذايي آن‌ها و از روي مزاج بچه‌ها توسط خانواده آن‌ها تشخيص داده شود. بنابراين مي‌توان گفت‌، كامل‌ترين و سالم‌ترين غذاها بستگي مستقيم به عادت‌هاي غذايي خانواده دارد.

علاوه بر اين توصيه موكد درمانگران اين است كه در بهترين شرايط بايد 3 وعده غذايي مرسوم، يعني صبحانه، ناهار و شام با غذاهاي سالم، طبيعي و تازه براي كودكان و نوجوانان تدارك ديده شود، همچنين در بهترين شرايط توصيه مي‌شود در بين وعده‌هاي صبحانه و ناهار، و ناهار و شام، ميان‌وعده‌هاي ديگري قرار گيرد تا در فاصله وعده‌هاي غذايي اصلي نيز مواد مغذي لازم به دانش‌آموزان برسد. در اين وضعيت همواره پيشنهاد مي‌شود ميان‌وعده‌ها با مصرف ميوه و مواد‌غذايي طبيعي از قبيل دانه‌ها و مغزهاي گياهي پر شود.





 4 مغز و پنير كامل‌ترين صبحانه

پزشكان و متخصصان تغذيه همواره تاكيد مي‌كنند، نخستين وعده غذايي يعني صبحانه، مهم‌ترين و طلايي‌ترين وعده غذايي در طول روز است.

خوب است بدانيم كه صبحانه در آمادگي جسماني دانش‌آمــوزان نيز بيشترين سهم را دارد. اين وعده غذايي صبح است كه دانش‌آموز را براي حضور بانشاط و موثر در كلاس درس آماده كرده و ذهن او را براي فراگيري بهتر درس‌ها آماده مي‌كند.صبحانه كه بهترين و موثرترين وعده غذايي براي ذخيره مواد مغذي در بدن انسان هم هست بهتر است با مواد‌غذايي مانند پنير، شير، مرباي بالنگ، تخم‌مرغ عسلي شده و ميوه‌هاي تازه براي دانش‌آموزان شما تدارك ديده شود.متخصصان توصيه مي‌كنند، انواع خشكبار مانند پسته، گردو، بادام، فندق، بادام زميني، چلغوزه، بادام هندي و دانه‌هاي مغذي ديگر در اين وعده استفاده شود و به‌عنوان مواد‌غذايي موثر در سلامت مصرف شوند.



 چرا فرزند‌تان بعد از ناهار كسل مي‌شوند؟

اما در وعده غذايي ظهر يا ناهار توصيه مي‌شود براي دانش‌آموزان غذاهايي مورد استفاده قرار گيرند كه با نيروي هاضمه آن‌ها سازگاري داشته و از اين بابت مشكلي را ايجاد نكنند. اين نكته را همواره به خاطر داشته باشيد كه عمل هضم وقتي به‌خوبي و تكامل اتفاق مي‌افتد كه كودكان و نوجوانان بعد از مصرف غذا بتوانند انرژي خود را تخليه كرده و احساس شادماني و نشاط داشته باشند. اين مورد نشان‌دهنده آن خواهد بود كه عمل هضم به درستي اتفاق افتاده و غذايي كه مورد استفاده دانش‌آموزان قرار گرفته به‌طور كامل با دستگاه هضم غذا سازگاري دارد بنابراين چگونگي تهيه وعده ناهار با وضعيت هضم غذا در سيستم جسمي فرزندان شما ارتباط مستقيم دارد. بهتر است اين نكته را هم به خاطر داشته باشيد كه دريافت غذاهاي نامناسب، فرزندان شما را سنگين، كسل و بي‌رمق كرده و او در فراگيري دروس خود با مشكلات جدي مواجه خواهد شد.



  با فرزند بهانه‌گير چه كنيد‌؟

اگر به سلامت كودك خود علاقه‌منديد حتما به خاطر داشته باشيد كه احساس گرسنگي او را با تهيه مواد خوراكي گرم و غذاهايي كه با يك فرآيند سالم در خانه تهيه كرده‌ برطرف كنيد.

اگر احساس كرديد فرزند شما در طول روز با احساس گرسنگي مواجه مي‌شود از ياد نبريد كه غذاهاي گرم، تازه و خانگي براي سلامت او مفيد خواهد بود و گرسنگي او را بهتر برطرف مي‌كند. در اين غذاها توجه داشته باشيد كه مواداوليه حتما از مواد مغذي تشكيل شده باشند. حتي اگر احساس گرسنگي فرزند خود را غيرواقعي يافتيد و از اين نظر اطمينان حاصل كرديد، مي‌توانيد براي برطرف كردن بهانه‌هاي غذايي او از تنقلات مفيد و سالمي همچون آبميوه‌هاي طبيعي استفاده كنيد تا در زمان مناسب، وعده غذاي اصلي را آماده كرده تا فرزندتان سرو كند.



چگونه اشتهاي فرزندتان را افزايش دهيد؟

در ميان‌وعده صبح كه به‌اصطلاح آن را «چاشت» نيز مي‌ناميم، بايد مواد‌غذايي مناسبي مصرف شوند كه در نهايت اشتهاي فرزندان شما را براي وعده غذاي ظهر افزايش دهند. والدين مي‌توانند در اين ميان‌وعده از مواد‌غذايي تازه، به‌خصوص ميوه، نان و پنير، مغز گردو، نخودچي، كشمش، برنجك، گندم، عدس برشته، توت خشك و برگه‌هاي خشك شده ميوه براي تغذيه كودكان خود استفاده كنند.

 مصرف اين مواد‌غذايي در چاشت باعث مي‌شود از يك سو فرزندان شما با اشتهاي بيشتري وعده غذايي ناهار را صرف كنند و از سوي ديگر صفراي كافي وارد روده‌ها و سيستم گوارشي آن‌ها شده و از اين طريق جداره روده‌ها تميز و شست‌‌‌‌‌وشو داده شوند.

اين فرآيند باعث مي‌شود دانش‌آموزان سنگيني غذاهاي پيشين را احساس نكرده و احساس بي‌اشتهايي نكنند. همچنين متخصصان طب سنتي براي نيم‌چاشت فرزندان‌تان تهيه غذاها و تنقلات خانگي را هم توصيه مي‌كنند. براي مثال شما مي‌توانيد با استفاده از تمبر هندي، شكر و ترنجبين يك نوع شكلات خانگي تهيه كرده و به فرزندان خود بدهيد تا صرف كنند.

 اين شكلات خانگي بو و مزه مطبوعي داشته و فرزندان شما از خوردن آن در زنگ تفريح احساس خوشايندي خواهند داشت.



چند پيشنهاد خوشمزه براي ميان‌وعده عصرگاهي

 هنگام عصر تلاش كنيد براي تغذيه فرزندان محصل خود مواد‌غذايي تدارك ببينيد كه مصرف آن‌ها باعث نشاط بيشتر‌شان شود. اين را هم به خاطر داشته باشيد كه نشاط و وجد كودكان شما با مواد‌غذايي سالم و طبيعي تامين مي‌شود.براي وعده عصرگاهي مي‌توانيد از بستني‌هاي سنتي، فالوده، ميوه‌هاي فصلي تازه، شله زرد، كاهو با سكنجبين، ذرت شيرين، آبميوه‌هاي طبيعي و تازه و انار آغشته به گلپر استفاده كنيد. اين مواد‌غذايي در عين حال ‌كه خوشمزه و مورد‌پسند دانش‌آموزان هستند سلامت و شادابي آن‌ها را نيز تضمين مي‌كنند.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

مجله اینترنتی برترین ها


نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج