۱۲۷۴۴
۵ نظر
۵۱۱۳
۵ نظر
۵۱۱۳
پ

همه دردها و ناراحتي‌هاي بعد از زايمان این جاست!

يادگاري‌هاي بارداري بر بدن زنان

بيشتر خانم‌ها تصور مي‌كنند با بستن شكم بعد از زايمان، شلي عضلات كاهش يافته و شكم آنها صاف‌تر مي‌شود اما اين تصور غلط است. در يك كلام بگويم بستن شكم هيچ تاثيري بر كوچك شدن آن ندارد و تنها راه برگشتن به ظاهر طبيعي ورزش كردن است.

يادگاري‌هاي بارداري بر  بدن زنان

يادگاري‌هاي بارداري بر  بدن زنان

بيشتر خانم‌ها تصور مي‌كنند با بستن شكم بعد از زايمان، شلي عضلات كاهش يافته و شكم آنها صاف‌تر مي‌شود اما اين تصور غلط است. در يك كلام بگويم بستن شكم هيچ تاثيري بر كوچك شدن آن ندارد و تنها راه برگشتن به ظاهر طبيعي ورزش كردن است.


دردهاي ناشي از انقباضات رحمي

بعد از زايمان، رحم در فواصل زماني معيني منقبض شده و به دنبال اين انقباض‌ها شكم مادر درد مي‌گيرد (دردهاي كرامپي). به‌دنبال شيردهي، از مغز هورموني به نام «اكسي توسين» ترشح مي‌شود؛ اكسي توسين با اثر‌گذاري بر رحم، انقباضات آن را شدت داده و درد مادر بيشتر مي‌شود.

اين دردها غالبا به درمان احتياج ندارند اما گاهي چنان شدت مي‌يابند كه مادر مجبور به مصرف مسكن مي‌شود.


کمر درد

طي دوران بارداري، قوس كمر بعضي خانم‌ها بيشتر مي‌شود و به همين دليل كمر درد مي‌گيرند. بعد از زايمان كه مهره‌هاي كمر به حالت طبيعي بر مي‌گردند اين درد‌ها كمتر شده اما درصورت تداوم، مشاوره پزشكي، فيزيوتراپي و مصرف دارو لازم است.


ترشحات واژینال

در چند روز اول بعد از زايمان، مادر ترشحات قرمز رنگي دارد كه به‌تدريج كمرنگ‌تر مي‌شوند و طي حدود 10 روز تقريبا سفيد رنگ مي‌شوند. اين حالت ممكن است تا 4 هفته بعد از زايمان ادامه داشته باشد اما گاهي اين ترشحات طولاني مدت و همراه با خونريزي‌هاي نامنظمي هستند، به علاوه رحم بزرگ مي‌ماند؛ اين علايم ممكن است ناشي ازعفونت رحم يا باقي ماندن تكه‌اي از جفت در آن باشند كه به هر حال معاينه توسط پزشك متخصص زنان لازم است.


عفونت ادرای بعد از زایمان

بعد از زايمان معمولا مثانه متسع‌تر و تخليه آن ناقص‌تر انجام مي‌شود؛ يعني بعد از هر بار دستشويي رفتن، مقداري ادرار در مثانه باقي مي‌ماند؛ اين روند زمينه را براي ابتلا به عفونت ادراري مساعد مي‌كند. اگر مادري تا ۴ ساعت بعد از زايمان قادر به ادرار كردن نباشد بايد به سرعت با روش سونداژ، مشكلش برطرف شود.


بی اختیاری استرسی ادرار

طي زايمان، ممكن است قسمت خروجي واژن به‌طور خودبه‌خودي، در اثر كشش عضلاني زياد يا توسط پزشك، بيش از حد متسع و در نتيجه شل شود؛ به اين ترتيب سال‌ها بعد، مادر دچار بي‌اختياري استرسي ادرار مي‌شود و به‌دنبال خنده، سرفه يا عطسه ريزش ادرار خواهد داشت. البته مادران نبايد نگران شوند اين حالت بيشتر در خانم‌هايي كه تعداد زايمان‌هاي زيادي داشته‌اند يا نوزادشان درشت بوده ايجاد خواهد شد و تنها درمان آن روش جراحي است.


شلی عضلات دیواره شکم

به‌دنبال پارگي رشته‌هاي عضلاني ديواره شكم در دوران بارداري، ديواره شكم نرم و سست مي‌شود؛ با گذشت چند هفته از زايمان، ساختار عضلاني شكم به حالت اوليه برمي‌گردد اما ورزش، سبب تسريع اين روند خواهد شد.

باور غلط: بيشتر خانم‌ها تصور مي‌كنند با بستن شكم بعد از زايمان، شلي عضلات كاهش يافته و شكم آنها صاف‌تر مي‌شود اما اين تصور غلط است. در يك كلام بگويم بستن شكم هيچ تاثيري بر كوچك شدن آن ندارد و تنها راه برگشتن به ظاهر طبيعي ورزش كردن است.


کاهش وزن بعد از زایمان

معمولا بلافاصله بعد از تولد نوزاد و تخليه رحم حدود 5-6 كيلوگرم و طي چند روز بعد از زايمان حدود 2-3 كيلوگرم از وزن مادر كاسته مي‌شود. بيشتر خانم‌ها 6 ماه پس از زايمان‌شان به وزن طبيعي خود مي‌رسند اما ممكن است نسبت به قبل از بارداري‌شان حدود 5/1 كيلوگرم اضافه وزن داشته باشند.


شیر دهی

ترشحات شيري خشك شده روي سينه ممكن است سبب تحريك اين ناحيه شود. بهتر است مادر قبل و بعد از شيردهي اين ناحيه را با آب و صابون ملايم تميز كند.

باور غلط: برخي مادران تصور مي‌كنند بايد بعد از هر بار شير‌دادن نوزاد، چند قطره شير روي سينه‌شان بماند و خشك شود تا از ايجاد ترك و آلودگي جلوگيري كند؛ هيچ‌كدام از منابع علمي و پزشكي اين روش را تائيد نمي‌كند و بايد حتما بهداشت اين ناحيه رعايت شود.


مصرف دارو در دوران شیردهی

مادران شيرده بايد قبل از مصرف هر دارويي با پزشك‌ مشورت كنند زيرا برخي داروها با ورود به بدن مادر به شير او ترشح مي‌شوند و ممكن است به‌طور ناخواسته به طفل انتقال يابند.


تب سینه

طي ۲۴ ساعت اول پس از ترشح شير، ممكن است سينه‌ها متسع و سفت شوند. گاهي اين حالت ممكن است همراه با تب باشد، براي درمان اين حالت از لباس زيرهاي فشاري، كيسه يخ يا داروهاي ضد‌درد تجويزي پزشك استفاده كنيد. گاهي ممكن است ۳-۴ هفته پس از زايمان يكي از سينه‌ها دچار درد، سفتي و قرمزي شود؛ اين حالت كه به ماستيت يا عفونت سينه مشهور است با تجويز آنتي‌بيوتيك درمان مي‌شود.


مراقبت های زنانه

بعد از زايمان طبيعي، بايد رعايت بهداشت شخصي به مادر آموزش داده شود مثلا تميز كردن از سمت جلو به عقب. در ضمن بايد يادآور شوم كه تورم‌هاي اين ناحيه با كيسه يخ قابل بهبودند؛ استفاده از حمام آب گرم و مسكن هم مي‌تواند درد موضعي اين ناحيه را در 24 ساعت اول كاهش دهد.


یبوست

به‌دنبال زايمان ممكن است عملكرد روده‌ها تحت‌تأثير قرار گيرد؛ گاهي علت اين حالت تنقيه‌هاي قبل از زايمان است، در غيراين صورت زود به راه افتادن و زود غذا خوردن اين مشكل را حل مي‌كند.


افسردگی خفیف

بعد از زايمان ممكن است مادر به درجاتي از افسردگي مبتلا شود، اين افسردگي در اكثر مواقع خفيف است و طي 10 روز بهبود مي‌يابد، اما اگر طولاني مدت‌تر يا شديدتر شد مادر بايد توسط روان‌پزشك معاينه شود.


بازگشت قاعدگی

اگر مادر به فرزندش شير ندهد معمولا تخمك‌گذاري ۶-۷ هفته بعد از زايمان دوباره شروع مي‌شود و احتمال حاملگي مجدد وجود دارد. معمولا شير دهي سبب تاخير زمان تخمك‌گذاري مي‌شود اما به هيچ عنوان نمي‌توان زمان دقيق تخمك‌گذاري را پيش‌بيني كرد؛ بنابراين بهتر است از هفته سوم بعد از زايمان، روش‌هاي پيش‌گيري از بارداري انجام شود. يكي از اين روش‌هاي شايع، استفاده از قرص‌هاي شير دهي به‌مدت ۶ ماه است البته در ويزيت هفته سوم بعد از زايمان، مادر مي‌تواند از IUD هم استفاده كند.


رژیم غذایی

ميزان كالري و پروتئين رژيم غذايي مادر شيرده بايد از دوران بارداري بيشتر باشد و مادر بايد حداقل 3 ماه پس از زايمان، مكمل آهن دريافت كند زيرا ذخاير آهن بدنش وارد شير مي‌شود، در نتيجه مادر در خطر كمبود آهن و كم‌خوني قرار دارد.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

يادگاري‌هاي بارداري بر  بدن زنان


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهشید

      جونم یادگاری.بلای دیگه نبود سر خانمای بیچاره بیاد
      ؟؟!!!!

    • matin

      bichare mamanamun!be salamatie mamani k heikalesho b khatere ma beham zad salavat!!!!!!!!!;)

    • ali

      khodayaaaaa shoker ka zan nism.
      joon

    • زینب

      نزدیک 6ماه اززایمانم میگذره ولی هنوز شکمم کوچک نشده وتقریبا سفت است حدود دو هفته دارم ورزش میکنم به نظرتون کافیه

    • مریم

      اینقدر بچه نزایید که شکماتون بزرگ بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج