۱۲۸۰۶۴
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

غول پیکرترین و پیشرفته ترین تلسکوپ ها

عصری جدید در نجوم پیش رو است و به لطف ساخت و ساز بی‌سابقه‌ای که در تلسکوپ‌های بزرگ وجود دارد، انتظار می‌رود انرژی تاریک فضا با این امکانات جدید روشن و مشخص شوند و بتوانیم اسرار دیگری از جهان هستی که در آن زندگی می‌کنیم را کشف کنیم.

فارنت: عصری جدید در نجوم پیش رو است و به لطف ساخت و ساز بی‌سابقه‌ای که در تلسکوپ‌های بزرگ وجود دارد، انتظار می‌رود انرژی تاریک فضا با این امکانات جدید روشن و مشخص شوند و بتوانیم اسرار دیگری از جهان هستی که در آن زندگی می‌کنیم را کشف کنیم. پس برای آشنایی بیشتر با تلسکوپ‌هایی که قرار است اینکار را برای ما انجام دهند و میلیارد‌ها دلار خرج برداشته‌اند تا در دهه‌های آینده علم نجوم را پیشرفت دهند، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

۱. تلسکوپ سی متری هاوایی

تلسکوپ سی متری نامی است که به این تلسکوپ لقب داده شده اما آینه آن سه برابر هر تلسکوپی است که در حال حاضر وجود دارد، این تلسکوپ غول پیکر به منجمان اجازه می‌دهد که در ستاره شناسی نور‌ها را از فاصله‌ای بسیار دورتر دریافت کنند.

غول پیکرترین و پیشرفته ترین تلسکوپ ها

این تلسکوپ پیشرفته‌ترین رصد خانه زمینی می‌باشد که به نور‌های زمینی، مادون‌ قرمز‌های نزدیک مجهز است و آخرین نوآوری‌ها در کنترل دقت، طراحی بخش بخش آینه‌ها و آپتیک‌های تطبیقی را در اختیار دارد.

این تلسکوپ بزرگ به ۱۲ تلسکوپ دیگری که در Mauna Kea هاوایی وجود دارند، اضافه خواهد شد و عملیات جایگذاری آن برای مهر ماه برنامه ریزی شده است. تلسکوپ سی متری هاوایی به ستاره شناسان اجازه می‌دهد اشیاء کم نور در فاصله‌های بیشتری در آسمان را ببینند و رصد کنند. این موارد شامل سیارات فرا خورشیدی و سیاه چاله‌ها می‌شود و سرنخ‌هایی را از جهان اولیه به دست ما می‌دهد.

۲. تلسکوپ فوق‌العاده بزرگ و اروپایی Chile

European Extremely Large Telescope که به اختصار E-ELT خوانده می‌شود حتی بزرگتر از تلسکوپ سی متری هوایی است. اندازه این تلسکوپ ۳۹ متر اندازه گیری شده و بزرگترین تلسکوپ نوری جهان خواهد بود. البته بخشی از نامی که برای این تلسکوپ انتخاب شده انحرافی است و E-ELT در اروپا نیست.

غول پیکرترین و پیشرفته ترین تلسکوپ ها

این نام در واقع از کنسرسیومی متشکل از ۱۴ کشور اروپایی و برزیل که سازنده رصد خانه جنوبی اروپا (ESO) بوده‌اند گرفته شده است. در صحرای Chilean جایی که دما بسیار بالا و آب و هوا بسیار خشک دارد، بهترین جا برای نجوم است و ESO نیز در این مکان متشکل از هشت تلسکوپ دیگر از جمله تلسکوپ Very Large Telescope و ALMA و یک تلسکوپ رادیویی است.

این تلسکوپ فوق‌العاده بزرگ کمک بسیار بزرگی را به علم نجوم خواهد کرد و مطالعاتی با جزییات بیشتر همچون شناسایی سیارات به دور ستاره‌ها، اولین شیء موجود در فضا، شناسایی سیاه چاله‌های فوق عظیم و کمک می‌کند طبیعت و توزیع‌های مواد تاریک و انرژی‌های تاریک جهان را بیشتر بشناسیم.

۳. تلسکوپ فضایی James Webb

مدت‌ها در انتظار تلسکوپ فضایی جدید جیمز وب بوده‌ایم، این تلسکوپ با تاخیر طولانی قرار بود امسال راه اندازی شود. اما از زمانی که ناسا با مشکلات بودجه‌ای رو به رو شده راه‌اندازی این تلسکوپ نیز با تاخیر همراه شده است. اما ناسا وعده به انجام رساندن این پروژه بلند پروازانه را برای سال ۲۰۱۸ داده است و ستاره شناسان نیز به شدن مشتاقند تا از دستاورد‌های زیادی که به وسیله این تلسکوپ به دست خواهد آمد لذت ببرند.

غول پیکرترین و پیشرفته ترین تلسکوپ ها

همانطور که تلسکوپ‌های هابل و اسپیتزر در فضا قرار گرفته‌اند، قرار است جیمز وب نیز که سه برابر اندازه هابل است و اندازه آینه اصلی آن ۶.۵ متر است به زودی به فضا برود. همانطور که می‌دانید هدف تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز پرده برداشتن از رمز و رازهای ستارگان و کهکشان‌های دیگر جهان هستی است.

۴. تلسکوپ Giant Magellan

تلسکوپ غول پیکر Giant Magellan از هفت آینه دایره‌ای شکل ساخته شده است که ترکبی معادل یک تلسکوپ ۲۵ متری با ۸۰ فوت قطر را تشکیل داده است.

این تلسکوپ در Las Campanas کشور شیلی قرار خواهد گرفت و دلیل آن نیز هوای صاف و خوب در اکثر فصل‌های این منطقه عنوان شده است. منجمان هم اکنون منتظرند تا عملیات ریخته گری و پولیش کردن آینه‌های ۷ متری به پایان برسد. بخاطر اندازه بزرگی که این آینه‌ها دارد هر آینه ۴ سال طول می‌کشد که کاملا سرد و صیقلی شود.

غول پیکرترین و پیشرفته ترین تلسکوپ ها

دانشمندان از این تلسکوپ استفاده خواهند کرد تا به دنبال زندگی‌های بیگانه در سیارات خارج از منظومه شمسی بگردند و متوجه شوند که در ابتدا جهان هستی چگونه ساخته و تشکیل شده است و چرا جهان ما بیشتر از مواد و انرژی‌های تاریک ساخته شده و همچنین جهان بعد از گذشت چند ترلیون سال دیگر از زمان حاضر به چه شکل خواهد بود.

۵. تلسکوپ Large Synoptic Survey

ساخت آینه‌های بزرگ برای تلسکوپ‌های آینده تنها کلید تغییر بازی نیست و تلسکوپ Large Synoptic Survey نیز که ۸.۴ متر اندازه گیری شده قصد دارد با اندازه‌ای کوچکتر کاربردی تقریبا برابر را با تلسکوپ‌های غول پیکری داشته باشد که پیش از این معرفی شدند.

با اینکه تلسکوپ Large Synoptic Survey به واسطه اندازه کوچکتر خود از دامنه و سرعت کمتری برخوردار است اما به شکلی طراحی شده که بتواند کل آسمان شب را مورد بررسی قرار دهد و البته تمرکز بر روی یک هدف خاص در فضا از اهداف و اولیت‌های این تلسکوپ محسوب نمی‌شود. تنها در برخی شب‌ها با استفاده از دوربین دیجیتال و بزرگ زمین فیلم‌هایی را به شکل time-lapse و رنگارنگ از آسمان شب تهیه می‌کند.

غول پیکرترین و پیشرفته ترین تلسکوپ ها

تلسکوپ LSST اندازه‌ای برابر ۸.۴ متر دارد و آسمان را عمیقا بررسی می‌کند نا دوباره همان هدف‌های اصلی ساخت تلسکوپ‌ها که پیدا کردن چرایی مواد و انرژی تاریک هستی است را فاش کند و اشیائی که با سرعت‌های زیاد حرکت می‌کنند را شناسایی کند و فیلم بگیرد: انفجار ابرنواخترها، سیارک‌های خطرناک نزدیک به زمین و اشیاء دیگر در فاصله‌های دور فضایی.

ساخت تلسکوپ Large Synoptic Survey ممکن است از امسال شروع شود و بهره برداری از آن تا سال ۲۰۲۲ طول بکشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج