۱۴۱۲۷۷
۲۳ نظر
۵۰۲۷
۲۳ نظر
۵۰۲۷
پ

دغدغه حذف نام همسر اول از شناسنامه

درباره ماده جنجال برانگیز قانون ثبت احوال که خیلی از خانواده ها از آن بی اطلاعند، قانونی که سال هاست وجود دارد اما به تازگی سوژه داغ رسانه ها شده است.

دغدغه حذف نام همسر اول از شناسنامه





ر وزنامه هفت صبح - فرنوش آبا: درباره ماده جنجال برانگیز قانون ثبت احوال که خیلی از خانواده ها از آن بی اطلاعند، قانونی که سال هاست وجود دارد اما به تازگی سوژه داغ رسانه ها شده است.

شاید خیلی از خانواده ها از ماده ای که سال هاست در قانون ثبت احوال وجود دارد اطلاعی نداشته باشند: «قانون حذف نام همسر سابق در صورت ازدواج دوم.»

آنهایی که برای بار دوم ازدواج کرده اند می دانند حفاظت از حریم خصوصی در برابر آشنایان و اقوام تا چه حد می تواند سخت و ماجراساز باشد. تصور کنید زن و مردی با رضایت کامل و آگاهی از گذشته هم تصمیم می گیرند ازدواج کنند و نمی خواهند اقوام از این موضوع باخبر شوند که یکی از طرفین برای بار دوم ازدواج می کند؛ چه راه حلی برایشان وجود دارد؟ آیا می شود برای این زوج حریم شخصی قائل شد؟

قانون ثبت احوال سال هاست که به زن و شوهرها اجازه می دهد که این حریم خصوصی را برای خودشان حفظ کنند اما کمتر کسی از چند و چون قانون مذکور خبر دارد؛ اینکه بلافاصله بعد از ثبت ازدواج دوم، نام همسر اول حذف و شناسنامه پاک پاک می شود و تنها طرفین ازدواج از گذشته هم باخبر هستند. طوری که به گفته مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور، طبق ماده 33 قانون ثبت احوال، چنانچه فردی با همسرش متارکه کرده باشد، با انتخاب همسر دوم و ثبت رسمی ازدواج و ثبت شدن نام او در شناسنامه اش می تواند به اداره ثبت احوال مراجعه و درخواست برای حذف نام همسر اول را ارائه دهد.

دغدغه حذف نام همسر اول از شناسنامه

البته شاید برایتان این سوال پیش بیاید که اگر فردی بخواهد برای بار سوم ازدواج کند و به این ترتیب نام همسر اولش پاک شده، اینطور به نظر می رسد که برای بار دوم ازدواج کرده؛ پس همسر جدید چطور از گذشته او باخبر شود؟ جای نگرانی نیست؛ چون طرف مقابل اگر به آن فرد شک داشته باشد با یک مراجعه ساده به ثبت احوال می تواند اطلاعات ازدواج های قبلی اش را به دست بیاورد.

شیبانی مقدم، سرپرست اداری حقوقی اداره ثبت احوال در این باره به هفت صبح می گوید: «سال های قبل که اطلاعات با فاصله زمانی بیشتر به دست ثبت احوال می رسید یا به دلایلی اطلاعات به ما اعلام نمی شد، امکان سوءاستفاده افراد سودجو هم وجود داشت. برای مثال فردی که قبلا ازدواج کرده بود و نمی خواست طرف مقابلش مطلع شود، اعلام مفقودی شناسنامه می کرد و اگر اطلاعاتش در سیستم وجود نداشت و به عنوان مثال فقط در دفترخانه ثبت شده بود، شناسنامه المثنی بدونه اطلاعات قبلی برایش صادر می شد اما در حال حاضر با وجود سرعت انتقال اطلاعات، احتمال این خطاها بسیار کم شده. حتی در آینده نزدیک اطلاعات به صورت آنلاین در اختیار ثبت احوال قرار می گیرد و امکان چنین کلاهبرداری هایی کاملا از بین می رود.»

فرقی بین زن و مرد نیست

ماده دیگری که در قانون ثبت احوال وجود دارد مربوط به دوران عقد است. اگر اسم طرفین در دوران عقد وارد شناسنامه ها شود و رابطه جنسی صورت نگیرد، بلافاصله بعد از طلاق، ثبت احوال با دریافت مدارکی که این ادعا را اثبات کند، نام طرفین را از شناسنامه حذف می کند؛ قانونی که تا چند سال پیش خیلی از خانواده ها نسبت به آن ناآگاه بودند. بعضی هم این موضوع را مطرح می کنند که قانون دراین مورد بین زن و مرد تبعیض قائل شده، در صورتی که اگر منطقی تر به ماجرا نگاه کنیم، مرد برای اثبات نبود رابطه جنسی و حذف نام همسرش از شناسنامه باید مدرک دوشیزگی او را در دست داشته باشد. یعنی مدرک دوشیزگی زن، برای اثبات نداشتن رابطه جنسی دو طرف ازدواج لازم است.

البته تا چند سال قبل تبعیض وجود داشت که آن هم به ضرر مرد بود، تبعیضی که به گفته شیبانی مقدم با شکایت مردان به دیوان عدالت اداری، رفع شده است.

این مقام مسئول در سازمان ثبت احوال به هفت صبح می گوید: «قبلا زنان می توانستند عقدشان برای بار دوم را هم - در صورت اثبات نبود رابطه جنسی - از شناسنامه پاک کنند اما برای مردان این امکان، یک بار وجود داشت. یعنی مردی که بار دوم عقد کرده بود، حتی با اثبات نبود رابطه جنسی، باز هم نمی توانست اسم همسر دوم را از شناسنامه پاک کند. برای همین، مردان این شکایت را مطرح کردند که در قانون اصلی تبعیضی بین زن و مرد نیست و این بخشنامه باید حذف شود.»

سرپرست اداری حقوقی اداره ثبت احوال همچنین به این موضوع اشاره می کند که اگر ازدواج اول مردی به قوت خود باقی باشد، یعنی همزمان همسر دیگری داشته باشد، نمی شود اسم همسر اول را پاک کرد. همچنین به گفته او شناسنامه جدید هم تنها تعویض می شود و به صورت المثنی نخواهد بود.

دغدغه حذف نام همسر اول از شناسنامه

مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور نیز در این باره می گوید حذف نام زوج از شناسنامه زوجه تنها در صورتی امکان پذیر است که در دوران عقد جدایی انجام شده باشد و دوشیزه بودن زوجه مطابق احکام قضایی و سند طلاق قابل استنباط باشد. به گفته او همچنین اگر همسر فردی فوت کند، در صورت ثبت شدن ازدواج، فرد می تواند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به حذف نام همسر فوت شده از شناسنامه اش اقدام و نام همسر فوت شده را از شناسنامه اش حذف کند.

المثنی ها، خالی از گذشته ها نیستند!

آیا وقتی اعلام مفقودی شناسنامه می کنیم و المثنی می خواهیم، شناسنامه جدید خالی از اطلاعات صفحات شناسنامه قبلی خواهد بود؟ شیبانی مقدم در پاسخ به این سوال به هفت صبح می گوید: «ممکن است فرد ادعا کند شناسنامه ام گم شده و سابق بر این ازدواجی نداشته ام اما ثبت احوال به ادعای فرد اکتفا نمی کند؛ چرا که همه اطلاعات سجل ها در سیستم ثبت شده و ما براساس آن اطلاعات جدید شناسنامه را صادر می کنیم. او در ادامه توضیح می دهد: «تنها در صورتی که فرد با ارائه مدارک این ادعا را داشته باشد و بگوید اطلاعات وارد شده غلط است، شناسنامه المثنی با پاک شدن نام همسر قبلی صادر می شود.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احمد

      چه جالبه كه تا مردا ادعاى تبعيض ميكند سريع مشكل حل ميشه ولى زنها ..................

    • علی

      با سلام و عرض ادب بنده مدتی پیش بخاطر گرفتن ویزای استرالیا بدون اطلاع خانواده ام با خانمی ازدواج کردم که ۳۰سال از من بزرگتر است و مقیم استرالیاست بعد از انجام کارها و رفتن به استرالیا بعد از گذشت ۹ماه بدلیل مشکلات و اختلاف نظر تصمیم به طلاق گرفتیم.ایا راهی هست که من اسم همسرم را بعد از طلاق از شناسنامه ام پاک کنم تا خانواده ام متوجه این ماجرا نشوند ؟لطفا بنده را راهنمایی کنید با تشکر

    • علی

      با سلام و عرض ادب بنده مدتی پیش بخاطر گرفتن ویزای استرالیا بدون اطلاع خانواده ام با خانمی ازدواج کردم که ۳۰سال از من بزرگتر است و مقیم استرالیاست بعد از انجام کارها و رفتن به استرالیا بعد از گذشت ۹ماه بدلیل مشکلات و اختلاف نظر تصمیم به طلاق گرفتیم.ایا راهی هست که من اسم همسرم را بعد از طلاق از شناسنامه ام پاک کنم تا خانواده ام متوجه این ماجرا نشوند ؟لطفا بنده را راهنمایی کنید با تشکر

    • naomid

      سلام
      من یکسال نامزد بودم فروردین 92تا شهریور 93)(بدون رضایت خودم و با اجبار)
      با اجبارهم پای سفره عقد نشستم یک سالم هست که عقد کردم(شهریور 93)من هنوز هم راضی نیستم
      و همش خودخوری میکنم که چرا سرسفره عقد ترسو کنار نذاشتمو بگم نه
      با گریه بله گفتم
      تا حالام هیچ رابطه ای باهاش نداشتم (به هیچ عنوان)
      چون من ساکن تهران هستم و اون شهرستان
      شاید سالی یکبار همو ببینیم
      کاملاً باکره ام
      و از رفتارای من فهمیده که نمیخوامش
      از ترس پدرومادرمم نمیتونم حرف طلاق بزنم ولی بارها روزی چندبار میگم که من راضی نیستم
      همه ی دوستام هم سنام شناسنامشون پاک ولی من..
      حتی خجالت میکشم که بگم من متاهلم
      چندبار هم خودکشی کردم ولی جواب نداد

      توروخدا کمکم کنید
      من همش 18سالمه
      بهم بگید من اگه طلاق بگیرم همون روز تو ثبت احوال میتونم بگم اسمشو حذف کنن؟؟
      دلایل زیادی هم واسه طلاق دارم
      توروخدا کمکم کنید واقعا به کمکتون محتاجم
      مرسی

    • بدون نام

      دختر خوب چون هنوز نزدیکی نداستی میتونی تفافقی طلاق بگیری بعد نامه از دادگاه بگیر ببر ثبت احوال شناسنامتو عوص میکنند و سفید و اصل میدند اما تو ثبت احوال ثبت میشه ولی موقع ازدواج میتونی نگی کی میره ثبت احوال اگه با اجبار هم بوده میتونی بگی عقدت باطله

    • مریم

      سلام من دوسال پیش طلاق گرفتم. نامزد بودم و هیچ رابطه ای نداشتم اما نمیدونم چرا اصلا منو نفرستادن پزشکی قانونی. من تازه میفهمم برای دوشیزکی و خذف اسم نامزدم باید میرفتم. الان چیکار کنم پس؟

    • پریماه

      عجب روزگاری شده ازدواج میکنی یه جورنمیکنی هزارجور

    • پروین

      با سلام

      خانم پریماه فکر کنم جابجا گفتید

      "اگر ازدواج نکنی یه جور واگر ازدواج کنی هزار جور

    • سمیه

      سلام من 6ماه هست که عقدم والان دارم جدا میشم دخول نداشتم ولی به دکتر زنان که مراجعه کردم میگه پارگی تو ساعت نه داری میخواستم بدون ایا بعد ازجدایی برای من شناسنامه صادر میشه؟

    • بدون نام

      یا ممکن است در شناسنامه المثنی جدید مرد که همسر اول طلاق باءن خلع می باشد و در شناسنامه ثبت شده است، مشخصات همسر دوم به صورت دست نویس وارد شود وفقط توسط دفتر خانه امضا شده و مهر نخورده باشد.و چرا به صورت چاپی نوشته نمیشود

    • بدون نام

      خدا به همه امون کمک کنه

    • سحر

      سل اگه یک خانم تو دوران عقد دوشیزه باشه و طلاق بگیره.و ازدواج دوم داشته باشه اسم همسر ثابق یعنی حذف نمیشه؟حتی با المثنی؟ لطفا جواب بدین

    • بدون نام

      سلام من 26سالمه می خوام با یه آقای که هم سن سال خودم ازدواج کنم این آقا متهل و اقدام به طلاق داده و تصمیم گرفته با من عقد کنه و بریم خارج از کشور ولی کار طلاقش طول میکشه می خواستم ببینم بدونه امضا زنش ما می تونیم عقد کنیم و اسم من تو شناسنامش باشه راهی هست که بدونه امضا همسرش عقد کنیم

    • مریم

      ن عزیز نمیشه

    • نزهرا

      سلام تورخدا کمکم کنید یک ماهه عقد کردم میخوام جداشم اما باکره نیستم اگه جدا شم باز اسمش تو شناسنامه ام هس تورو خدا جوابمو بدید

    • تارا

      متاسفم واسه قانونی که هنوز هم واقعیت هارو نمیدونه.یه پرده ی مزخرف شده درد مردم.تو بیوه ای تو زنی فلانی تو بهمانی .....اینایی که پول میدن پاک میکنن و کلک میرنن چقدر کار خوبی میکنن که از حقشون دفاع میکنن.اون بدبخت بیچاره که پول ندارن باید بسوزن

    • roz

      سلام من یک ساله جدا شدم اما نرفتم دنبال کارای شناسنامم واین که هیچ گونه رابطه ایی نداشتم و باکره بودم الان بخوام برم دنبال شناسنامم باز باید برم پزشک قانونی یا دیگه نیازی نیست خواهش میکنم جواب بدید

    • یاسمن

      مادر من چند سالا پیش نامش را عوض کرد ولی توتوضیحات چیزی نوشته نشده واسم ماهم وارد نشده در شناسنامه مادرم والا پدرم فوت کرده ونام مادرم درشناسنامه پدرم نیست حالا ماباید چه کار کنیم خواهش میکنم کمکمان کنید

    • م

      سلام وقت بخیر،برای ازدواج مجدد اگر اسم همسرقبلی حذف نشه مشکل داره؟؟من یک خانومم میخوام ازدواج مجدد بکنم الزامیه حذف اسم همسرقبلیم؟

    • م

      سلام وقت بخیر،برای ازدواج مجدد اگر اسم همسرقبلی حذف نشه مشکل داره؟؟من یک خانومم میخوام ازدواج مجدد بکنم الزامیه حذف اسم همسرقبلیم؟

    • بدون نام

      وقتی خاستگاری پیش میاد قبل از اینکه خوبیا و ارزش خانوم رو ببینن و شخصیتش رو بشناسن و ببینن واقعا خانوم خوبیه.. بشون میگن قبلا ازدواج کرده مثل یه بدکاره نگاش میکنن و فرار میکنن چطور میشه دیگه ازدواج کرد
      والا خیلی از دخترای الان هرکدوم بدون ازدواج رابطه های نامشروع دارن ولی به اسم دختر بودن چون توی شناشنامشون یا ثبت احوال آماری ثبت نشده دارن راحت زندگی میکنن ولی برای ما که توی سن کم پاسوزه عقد و طلاق شدیم هیچ راه گریزی از گدشته ی تلخمون نیست
      چرا

    • بدون نام

      من از همسرم ۸ماهه ک جدا شدم شناسناممو نزدیک ۴ماهه گم کردم وقتی درخواست صادر شناسنامه المثنی کنم نام همسر قبل پاک میشه ؟

    • سدنا

      ایا بعد از گم کردن شناسنامه اسم همسر اول حذف میشه؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج