۱۵۸۲۳۶
۶ نظر
۵۰۰۵
۶ نظر
۵۰۰۵
پ

انتقاد شدید از اظهارات اخیر آیت‌ الله مصباح

سایت‌های خبری «عصر ایران» و «صراط‌نیوز» در پی سخنان اخیر آیت‌الله مصباح یزدی، یادداشت‌هایی را منتشر و به شدت از این اظهارات، انتقاد کردند.

خبرگزاری ایسنا: سایت‌های خبری «عصر ایران» و «صراط‌نیوز» در پی سخنان اخیر آیت‌الله مصباح یزدی، یادداشت‌هایی را منتشر و به شدت از این اظهارات، انتقاد کردند.

در یادداشت «عصر ایران» می‌خوانیم: «آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، لیدر سیاسی حزب پایداری در سخنان اخیر خود - که خبرگزاری تسنیم آن را منتشر کرده - گفته است: یکی از نعمت‌های بسیار بزرگ برای ما امام راحل بود که بسیار بزرگ بود و بعد از رحلت ایشان، وجود نعمت جانشین ایشان، رهبر معظم انقلاب است که خدا را شاهد می‌گیرم جامعه ما لیاقت چنین رهبری را ندارد.

در این‌باره نکات زیر قابل توجه است:

۱- در اینکه رهبر معظم انقلاب، کشور را مدبرانه و خالصانه در مسیر آرمان‌های امام راحل (ره) هدایت می‌کنند و در بسیاری از بحران‌ها و مشکلات، گره‌گشای نظام و کشورند تردیدی نیست. اما این امر، نمی‌تواند دلیلی باشد بر اظهارات عجیب و غریبی که بیش از آنکه تقویت رهبری باشد، وهن این جایگاه است.

۲- هم آیت‌الله مصباح و هم هر انسان عاقلی را دعوت به تأمل در این جمله می‌کنیم: «خدا را شاهد می‌گیرم جامعه ما لیاقت چنین رهبری را ندارد.» آیا این جمله، تقویت رهبری و رابطه متقابل ایشان با مردم است یا بی‌احترامی به هر دو؟ چرا بعضی‌ها اصرار دارند هنگامی که پای دفاع از رهبری و ارزش‌ها به میان می‌آید، در بدترین شکل ممکن این کار را انجام دهند؟! این سخن، نه منتسب به دکتر علی شریعتی که واقعا از اوست - و هر چند آقای مصباح یزدی به او علاقه‌ای ندارد - اما نقل آن خالی از لطف نیست: «اگر خواستی کسی را تخریب کنی، به او حمله نکن، بلکه از او بد دفاع کن!» این دقیقا همان کاری است که آیت‌الله مصباح در حال انجام دادن آن است؛ خواسته یا ناخواسته. بی‌تردید رهبری معظم نظام، نه‌تنها به چنین سخنانی نیاز ندارند بلکه حرف‌هایی از این دست، دقیقا تضعیف جایگاه رفیع رهبری در نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

۳- آیت‌الله مصباح در حالی مردم ایران را فاقد شایستگی می‌داند که همین موقعیت و جایگاه در جمهوری اسلامی و خاصه ۱۲ میلیارد تومانی را که در بودجه سالانه کشور به موسسه او اختصاص می‌یابد مرهون همین مردم است؛ پولی که از مالیات حاصل از عرق جبین و کدّ یمین همین مردم تامین می‌شود. اگر همین مردم انقلاب نکرده بودند، اگر در دفاع مقدس آن حماسه‌ها را نمی‌آفریدند، اگر سختی‌های دوران بعد از جنگ را تحمل نمی‌کردند، اگر با نجابت و تنگدستی، تحریم‌های اقتصادی را تاب نمی‌آوردند، هرگز آیا جناب مصباح اساسا جایگاهی چنین می‌یافتند تا بتوانند با یک خبرگزاری - که آن هم با پول همین مردم اداره می‌شود - گفت‌وگو کنند و چنین سخنانی را بر زبان آورند؟

جناب مصباح! این رسم قدرشناسی از مردمی نیست که همه چیزتان را مدیون آنها هستید. به زندگی‌نامه و امکانات امروز خودتان بنگرید و قیاس کنید که از کجا به کجا رسیدید؟ جز این است که به لطف مجاهدت‌ها و صبوری‌های همین مردم و در سایه نظام جمهوری اسلامی، بحمدالله به امکانات معتنابهی دست یافته‌اید؟ پس حرمت‌دار مردم باشید و قدر نعمت بدانید.

۴- هم حضرت امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و هم خلف ایشان - حضرت آیت‌الله خامنه‌ای - بارها و بارها در تجلیل از مردم، سخنان ماندگاری گفته‌اند و از میان همه آنها به عنوان مثالی بارز، به جملات معروفی از امام راحل (ره) اشاره می‌کنیم: «من با جرات مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول‌الله - صلی‌الله علیه و آله - و کوفه و عراق در عهد امیرالمومنین و حسین بن علی - صلوات‌الله و سلامه علیهما - می‌باشند. آن حجاز که در عهد رسول‌الله - صلی‌الله علیه و آله - مسلمانان نیز اطاعت از ایشان نمی‌کردند و با بهانه‌هایی به جبهه نمی‌رفتند که خداوند تعالی در سوره توبه با آیاتی آنها را توبیخ فرموده و وعده عذاب داده است. اما امروز می‌بینیم که ملت ایران از قوای مسلح نظامی و انتظامی و سپاه و بسیج تا قوای مردمی از عشایر و داوطلبان و از قوای در جبهه‌ها و مردم پشت جبهه‌ها با کمال شوق و اشتیاق چه فداکاری‌ها می‌کنند و چه حماسه‌ها می‌آفرینند. و می‌بینیم که مردم محترم سراسر کشور چه کمک‌های ارزنده‌ای می‌کنند ... اینها همه از عشق و علاقه و ایمان سرشار آنان است به خداوند متعال و اسلام و حیات جاویدان. در صورتی که نه در محضر مبارک رسول اکرم - صلی‌الله علیه و آله و سلم - هستند و نه در محضر امام معصوم - صلوات‌الله علیه - و انگیزه آنان ایمان و اطمینان به غیب است.»

حال جناب آقای مصباح چگونه مردمی این‌گونه را فاقد لیاقت برای رهبری رهبر معظم انقلاب می‌دانند و تازه، خدا را هم به شهادت می‌گیرند؟ شاید بگویند منظور امام، مردم ۲۰ سال قبل بوده‌ است و اکنون مردم عوض شده‌اند. اگر چنین باشد نیز باز اولین مخاطب، خود آیت‌الله مصباح و نظایر ایشان است که چه کرده‌اند - که به زعم خودشان - مردم از آن جایگاه رفیع، تنزل پیدا کرده‌اند؟!

۵- آیت‌الله مصباح را به عنوان وضع‌کننده نظریه «جمهور ناب» می‌شناسیم. به این معنی که مردم یا جمهور در نگاه ایشان دو دسته‌اند: یکی «ناب» که همواره به رای و نظر ایشان و همفکرانشان، گردن می‌نهند و کثیری هم «غیر ناب»اند چون این توفیق، رفیق آنان نیست. از این‌رو پیش از این اگر هم از مردم انتقادی می‌کردند متوجه «جمهور غیر ناب» بود نه «جمهور ناب» و اکنون به نظر می‌رسد از آن نظریه عدول کرده‌اند. شاید به خاطر کنار گذاشته شدن نامزدی که گفته بودند «بین زمین و آسمان صالح‌تر از او نمی‌شناسند» و قلّت آرای نامزد بعدی مورد حمایت خود در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ چنان ناخرسندند که بدون تفکیک ناب و غیر ناب، حالا همه را نالایق می‌دانند و البته نه‌تنها در حق مردم که در حق رهبری هم جفا می‌کنند.

یادمان و یادشان باشد مقام معظم رهبری پس از هر انتخابات پر شکوه - فارغ از اینکه فرد پیروز چه کسی باشد - حضور مردم را می‌ستایند و اختصاصا برای این حضور این تعبیر را به کار می‌برند که «جبین بر خاک می‌سایم و خدای را شکر می‌گزارم». مردمی که رفتار و گفتارشان موجب شکرگزاری و افتخار رهبری است، هرگز شایسته این‌گونه توصیف از جانب جناب مصباح نیستند و بهتر است ایشان در مقام لیدر یک حزب سیاسی بدون مایه گذاشتن از باورهای دینی برای کسب قدرت از طرق دموکراتیک و قانونی و مبارزات انتخاباتی و پارلمانی بکوشند.»

علی غفاریان مدیرمسئول سایت اصولگرای «صراط‌نیوز» نیز نوشت: «در باب اظهارات مبالغه‌آمیز علامه مصباح یزدی چند نکته قابل بیان است:

۱- آیا بهتر نبود حضرت علامه می‌فرمودند جامعه ما لیاقت بهترین‌ها را دارد و بی‌شک بهترین فرد موجود بر آن رهبری می‌کند؟ چه کسی است که تایید نکند معنای مفهومی این جمله عینا همان فرمایش آیت‌الله مصباح یزدی است اما نیازی به مقابل هم قرار دادن مردم جامعه و رهبری نبود؛ چرا که بیان اینکه «جامعه ما لیاقت چنین رهبری را ندارد» نه‌تنها کاهش شان افراد جامعه را در بر خواهد داشت بلکه حمایت از رهبر انقلاب هم محسوب نمی‌شود.

۲- بزرگی می‌گفت: اگر می‌خواهید حقیقتی را خراب کنید، خوب به آن حمله نکنید، بد از آن دفاع کنید. آیا این اظهارات علامه مجاهد محمدتقی مصباح یزدی را نمی‌توان مصداق بارز بد دفاع کردن از رهبر معظم انقلاب دانست؟

۳- حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای پیش‌تر بارها و بارها در برابر جملات و عباراتی که به تملق‌گویی از ایشان می‌پرداخت واکنش‌های متعددی را نشان داده بودند. ایشان در جایی این تملق‌گویی‌ها را هم به ضرر خود و هم به ضرر گوینده عنوان کرده و تاکید داشتند که نبایستی این بیانات به این شکل بیان شود. رهبر معظم انقلاب پیرامون استفاده از اشعار و سرودهای مبالغه‌آمیز خاطرنشان کردند: بنده افتخارم این است که بتوانم خدمتگزار شما و مردم باشم. سرور، فقط خدای متعال است. (۷۷/۶/۲۴) با این وجود و با توجه به اینکه رهبری خود را خدمتگزار مردم می‌دانند، چگونه رهبر معنوی جبهه پایداری انقلاب، خدا را شاهد می‌گیرد که جامعه ما لیاقت چنین رهبری را ندارد؟

۴- آیا استفاده از عبارت «خدا را شاهد می‌گیرم» در اظهارات آیت‌الله مصباح یزدی، همانند همان جمله معروفی است که در حمایت از کاندیدای مورد نظر جبهه پایداری انقلاب بیان شده بود؟ ایشان در زمان کاندیداتوری کامران باقری لنکرانی برای انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: «من در پیشگاه الهی شهادت می‌دهم در بین کسانی که در یازدهمین دوره ریاست جمهوری کاندیدا شده‌اند جناب آقای دکتر لنکرانی ‏اصلح هستند». البته علیرغم این شهادت اما متاسفانه کاندیدای مد نظر به دلیل آنچه رد صلاحیت بیان شده بود از کاندیداتوری انصراف داد!

۵- در پایان توجه علامه مصباح یزدی و برخی اطرافیان که مسئول تنظیم کردن متن سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌های سیاسی ایشان هستند را به فرمایشات مقام معظم رهبری که در گذشته بیان شده و بر جلوگیری از استفاده از عبارات تملق‌آمیز تاکید دارد جلب می‌نمایم:

من به شما عرض می‌کنم، به همه هم این را می‌گویم و گفته‌ام و تکرار می‌کنم: مبادا آن صفاتی، خصالی، مناقبی که متناسب با وجود ولی‌عصر ارواحنا فداه هست، اینها را تنزل بدهیم در سطح انسان‌های کوچک و ناقصی مثل این حقیر و امثال این حقیر. اینی که گفته می‌شود کسانی که در این سفینه سوارند، غم طوفان ندارند:

چه غم دیوار امت را که دارد چون تو پشتیبان

چه باک از موج بحر آن را که باشد نوح کشتیبان (گلستان سعدی)

این نوح، امام زمان است، اما با یک نگاه عمومی به طول تاریخ اسلام وقتی نگاه کنیم - که سعدی هم با همان نگاه این شعر را گفته است - وجود مقدس خاتم‌الانبیاء (صلی‌الله‌ علیه‌ و آله) نوحِ کشتیبان این امت است. (...) نوحِ این کشتی اوست. پشتیبان این امت اوست. واسطه‌ فیض الهی به یکایک آحاد ما، به دل‌های ما، به جان‌های ما، به ذهن‌های ما، به جسم‌های ما، به حیات فردی و اجتماعی، وجود مقدس خاتم‌الأوصیاء و در رتبه‌ قبل از او، وجود مقدس خاتم‌الأنبیاء (صلی‌الله‌ علیه‌ و آله) است. (بیانات در دیدار نیروهای مسلح منطقه‌ شمال کشور و خانواده‌های آنان ۱۳۹۱/۰۶/۲۸)

ارتشی که نه در خدمت قدرت‌طلبی‌های شخصی است، نه برای شخص می‌میرد. این را من باید تأکید کنم؛ نه خدا راضی است، نه احکام اسلام اجازه می‌دهد که ما بگوییم ارتش ما، یا نیروهای مسلح ما، یا عناصر ما، برای خاطر فلان آدم بمیرند؛ نه. بله، برای خاطر اسلام همه بمیرند؛ فلان آدم هم برای خاطر اسلام بمیرد. برای برافراشته نگهداشتن پرچم استقلال کشور که کشور اسلامی است. همه آماده باشند برای مردن در این راه؛ که این مردن اسمش شهادت است. (بیانات در جمع فرماندهان نیروی زمینی ارتش ۱۳۹۱/۰۲/۰۳)

من خواهش می‌کنم که الفاظ این اشعار و سرودها را از کلمات مبالغه‌آمیز خالی کنید. هم شأن شما این است که در این راه‌ها پیشقدم باشید و هم حقیقت قضیه این است. بنده افتخارم به این است که بتوانم خدمتگزار شما و مردم باشم. «سَروَر» فقط خدای متعال است و به امر او و در پیروی و عبودیّت او بندگان صالحِ برجسته و معصومین علیهم‌السلام‌اند. ما بندگانی ناقص، نارسا و ضعیف هستیم. بزرگ‌ترین هنر ما این است که بتوانیم در لابه‌لای همه‌ ضعف‌هایی که داریم، کاری انجام دهیم که ان‌شاءالله طبق وظیفه باشد. این کلمات مبالغه‌آمیز را حذف کنید. بنده، وقتی این کلمات را می‌شنوم، حقیقتاً متأذی می‌شوم. (بیانات در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران ۱۳۷۷/۶/۲۴)

وقتی کسانی اسم مبارک امیرالمؤمنین علیه‌السلام یا اسم مبارک ولی‌عصر روحی‌ فداه را می‌آورند، بعد اسم ما را هم دنبالش می‌آورند، بنده تنم می‌لرزد. آن حقایق نور مطلق، با ما که غرق در ظلمتیم، بسیار فاصله دارند. ما گیاه همین فضای آلوده‌ دنیای امروزیم؛ ما کجا، کمترین و کوچک‌ترین شاگردان آنها کجا؟ ما کجا و قنبرِ آنها کجا؟ ما کجا و آن غلام حبشیِ فداشده در کربلای امام حسین علیه‌السلام کجا؟ ما خاک پای آن غلام هم محسوب نمی‌شویم. اما آنچه که حقیقت است، این است که ما به عنوان مسلمانانی که راهمان را شناخته‌ایم، تصمیم خود را گرفته‌ایم و نیروی خود را برای این راه گذاشته‌ایم؛ با همه‌ وجود در این راه حرکت می‌کنیم و ادامه خواهیم داد. (بیانات در دیدار با جوانان اصفهان ۱۳۸۰/۸/۱۲)»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ترسو

      يعني واقعا سالي ١٢ ميليارد يعني ماهي ١ ميليارد ؟! اونوقت اين موسسه ايشون ، تا حال كشفي ، اختراعي و يا چيزي رو به نوع بشر و مردم ارائه كردن كه در خدمت رفاه و اسايش و بهبود زندگي مردم قرار بگيرد و يا حتي واسه اون دنيا ! بار مردم رو كمتر بكنه ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!

      پاسخ ها

      • مسعود

        با سلام
        چرا وقتی به یک موسسه فرهنگی چنین بودجه ای اختصاص می یابد صدای بعضی ها در می آد ولی وقتی چند برابر این بودجه در سایر زمینه ها خرج شود این مسئله یک مسئله عادیست.

      • بدون نام

        درسته مسعود جان بعضی ها با خرج کردن برای فرهنگ کاملا مخالف اند.

    • محمدرضا

      خيلي از دانشجويان دكترا با ايده هاي ناب رو ميبينم كه منتظر 10 ميليون تومان پول براي عملي كردن ايده هاي ناب خودشون هستن اونوقت آيت الله مصباح سالي 12 ميليارد تومن موسسش پول ميگيره؟؟!!! دلم براي مادري ميسوزه كه براي خرج 3 دختر يتيمش صبح تا شب تو خونه هاي مردم كلفتي ميكنه و...

    • عبدالله

      سلام.آیت الله مصباح و موسسه ایشان از اصلی ترین استوانه های نظام هستند .کسانی که ایشان را به مقایسه زندگی خود با بیست سال قبل دعوت می کنند خوب است وضع اسف بار خود را هم مقایسه کنند که بعضا .... کاش سایت های معاند حداقل درک می کردند خدایی هم هست.

    • الهه

      البته در جواب آقای محمدرضا من یه مادری رو میشناسک برای خرج سه دخترش که یتیم نیستن و یه پدر مفت خور دارند که از صبح تا شب پای منقله از صبح تا شب کلفتی میکنه
      ولی متشکرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج