۱۵۹۶۸۹
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

انتقاد از طرح جدید «میدان انقلاب»

ایرج اسکندری طراح اولیه نماد حجمی میدان انقلاب با بیان این که طرح جدیدی که برای این میدان انتخاب شده در شأن مردم و این میدان مهم شهر نیست، تأکید کرد که این اثر با برداشتی سطحی از انقلاب طراحی شده است.

خبرگزاری مهر: ایرج اسکندری طراح اولیه نماد حجمی میدان انقلاب با بیان این که طرح جدیدی که برای این میدان انتخاب شده در شأن مردم و این میدان مهم شهر نیست، تأکید کرد که این اثر با برداشتی سطحی از انقلاب طراحی شده است.

ایرج اسکندری هنرمند نقاش و طراح اولین نماد حجمی میدان انقلاب که سالیان سال در این میدان قرار داشت ولی چند سال پیش برداشته شد درباره طرحی که به تازگی به عنوان طرح برگزیده این میدان از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام شده است، گفت: من ماکت این اثر را دیدم که به نظرم حتی برای اجرا در یک گوشه متروکه شهر و یک شهرستان هم جای بحث دارد، چه برسد به میدان انقلاب اسلامی و معتقدم این اثر به هیچ وجه در شأن این میدان اصلی شهر و مردم کشور ما نیست.

وی اضافه کرد: این طرح برداشتی سطحی از انقلاب و آرمان های آن دارد و به هیچ عنوان با ویژگی هایی که در فراخوان سازمان زیباسازی برای طراحی این نماد اعلام شده بود، مطابقت ندارد و این معیارها از جمله حضور مردم و احساس کردن جریان انقلاب به شکل ملموس در این طرح رعایت نشده است.

انتقاد از طرح جدید «میدان انقلاب»

این نقاش دوران انقلاب درباره حضور چهره های شناخته شده هنری در ترکیب هیات داوران انتخاب این اثر نیز بیان کرد: هیات داوران انتخاب این طرح، افراد صاحب نظری هستند و اطلاعات کافی نسبت به این موضوع دارند اما از این که چرا این انتخاب صورت گرفته و چه روندی برای انتخاب آن طی شده است، اطلاع ندارم.

طراح اولیه نماد حجمی میدان انقلاب با بیان این که طرح جدید نمی تواند انتظار مردم ایران را برآورده کند، یادآور شد: روز قبل از اعلام این طرح برگزیده، از سوی سازمان زیباسازی من را دعوت کردند و از من خواستند تا بررسی کنم، چگونه می شود همان نماد قبلی میدان انقلاب را با شرایط کنونی برای این میدان بازسازی کنم. حدود ۲ ساعت با کارشناسان سازمان زیباسازی بحث و بررسی کردیم و من پیشنهاد کردم اگر قرار است این نماد دوباره گذاشته شود، می توان آن را با کیفیت بسیار بهتری نسبت به گذشته، در همان مکان قبلی روی سنگ حجاری کنم.

این نقاش پیشکسوت تصریح کرد: نماد قبلی میدان انقلاب اسلامی که اکنون در گوشه این میدان دیده می شود، کپی برداری بسیار زشتی از طرح اولیه من است که از روی طرح اولیه قالب گیری شده و به شکل نامناسبی نیز اجرا شده است. فیگورها و طراحی این اثر در حال حاضر بسیار ناقص است و من سعی داشتم که بر اساس طرح اولیه خودم این اثر را به صورت حجاری روی سنگ به شیوه نقش برجسته های ساسانی و هخامنشی کار کنم که اثر ماندگاری باشد.

او تأکید کرد: به عقیده من سازمان زیباسازی باید روی این موضوع سرمایه گذاری کند تا کاری اساسی در این میدان مهم شهر صورت بگیرد.

انتقاد از طرح جدید «میدان انقلاب»

اسکندری درباره پاسخ سازمان زیباسازی در برابر پیشنهاد حجاری این اثر روی سنگ بیان کرد: آقای سلیمانی در سازمان زیباسازی از پیشنهاد من استقبال کرد و قرار شد من روی طراحی این اثر وقت بگذارم و کار کنم اما فردای آن روز، این اثر را به عنوان برگزیده اعلام کردند که باعث تعجب من شد که چرا از من برای بررسی این موضوع دعوت کردند و حالا اثر دیگری را به عنوان برگزیده اعلام کرده اند.

این هنرمند نقاش در پایان سخنانش تأکید کرد: با توجه به این که طرح اولیه نماد حجمی میدان انقلاب اسلامی در خاطره تاریخی مردم شهر ما جای گرفته است و هر طرحی دیگری به جای آن با نقصان همراه خواهد بود.

نماد حجمی اولیه میدان انقلاب با طراحی ایرج اسکندری و اجرای فریدون صدیقی در سال ۱۳۶۱ در میدان انقلاب قرار گرفت اما بعد از ۲۵ سال به دنبال راه اندازی خط مترو ۴ در سال ۸۶ از جای خود برداشته و قرار شد بعد از اتمام کار مترو در جای قبلی خود نصب شود، اما این اتفاق نیفتاد و پس از مدتی اعلام شد که وزن این اثر برای نصب در مکان قبلی بسیار زیاد است و گنبدی شیشه ای در محل قبلی نصب این اثر سر برآورد و ماکتی از نماد اولیه میدان انقلاب بعد از مدتی به میدان بازگشت اما به ضلع غربی میدان عقب رانده شد.

در ادامه کش و قوس های برداشتن نماد حجمی میدان انقلاب و بازگرداندن آن، سرانجام قرار شد که سازمان زیباسازی اثر شایسته ای را از طریق فراخوان عمومی برگزیند که پس از دو بار اعلام فراخوان و بررسی طرح های رسیده سرانجام به انتخاب محمد بهشتی، مهدی چمران، حبیب الله صادقی، مهدی حجت، طاهر شیخ‌ الحکمایی و محمد حسین حلیمی اثر نهایی برگزیده و از سوی سازمان زیباسازی اعلام شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج