۱۶۳۸۶۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

وضعیت نرخ امید به زندگی در جهان

آمار جدید نشان می‌دهد با توجه به کاهش مرگ‌ومیرهای ناشی از امراض قلبی و عفونی در سراسر جهان، طول عمر مردم دنیا نسبت به دو دهه گذشته بیشتر شده است.

خبرگزاری ایسنا: آمار جدید نشان می‌دهد با توجه به کاهش مرگ‌ومیرهای ناشی از امراض قلبی و عفونی در سراسر جهان، طول عمر مردم دنیا نسبت به دو دهه گذشته بیشتر شده است.

آمارهای جهانی نشان می‌دهد عواملی که در کشورهای مختلف موجب مرگ و میرهای گسترده‌ می‌شوند بسیار متفاوت‌اند اما در سطح جهانی اختلالات مرتبط با سوء مصرف مواد و بیماری‌های مزمن کلیوی بیشترین آمار مرگ و میرهای ناگهانی و زودهنگام را از سال ۱۹۹۰ میلادی تاکنون موجب شده‌اند.

آمار همچنین حاکیست نرخ مرگ و میرهای ناشی از سرطان ‌های مختلف از جمله سرطان پانکراس و کلیه نیز از سال ۱۹۹۰ تاکنون افزایش یافته است. در همین دوره زمانی، دولت‌ها تلاش‌های متعددی برای کاهش مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌هایی چون سرخچه و اسهال انجام داده‌اند که به ترتیب کاهش ۸۳ و ۵۱ درصدی از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۳ داشته است. به طور کلی سه اختلال شامل بیماری‌های ایسکمیک قلب، سکته مغزی و بیماری‌های انسداد مزمن ریوی بالاترین آمار تلفات را در سال ۲۰۱۳ با نرخ ۳۲ درصدی داشته‌اند.

علاوه براین، برخلاف پیشرفت‌های پزشکی در کشورهای در حال توسعه و افزایش امید به زندگی اما نوع بیماری‌هایی که در این کشورها شایع‌ترند بسیار متفاوت است. در عین حال با توجه به کاهش باروری و افزایش جمعیت سالمندان جهان، میانگین سن فوت از ۴۶.۷ در سال ۱۹۹۰ به ۵۹.۳ در ۲۰۱۳ رسیده است.

به علاوه با توجه به رشد جمعیت، مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی افزایش یافته است. از سوی دیگر نرخ مرگ ومیر ناشی از اغلب سرطان‌ها از جمله سرطان پستان، دهانه رحم و روده کاهش یافته در حالی که برای سرطان‌های پانکراس، کلیه و نوعی از سرطان خون (لنفوم غیرهوچکین) افزایش داشته است.

بنابراین گزارش، نرخ جهانی امید به زندگی برای هر دو جنسیت مرد و زن از ۶۵.۳ در سال ۱۹۹۰ به ۷۱.۵ در سال ۲۰۱۳ رسیده و در این میان امید به زندگی در زنان بیشتر بوده است که اگر همین روند ادامه داشته باشد امید به زندگی زنان تا سال ۲۰۳۰ به ۸۵.۳ سال و امید به زندگی مردان به ۷۸.۱ سال خواهد رسید.

همچنین در همه گروه‌های سنی غیر از ۸۰ سال به بالا آمار مرگ و میر زنان بیشتر از مردان کاهش داشته است. در مورد کودکان زیر پنج سال نیز اسهال، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های مادرزادی و مالاریا عمده‌ترین دلایل مرگ ومیر است.

هند با توجه به آمار بالای جمعیتی نرخ بالای مرگ و میر را در جهان دارد. در سال ۲۰۱۳ این آمار برابر با ۱۹ درصد مرگ و میرهای جهانی یا ۱۰.۲ میلیون نفر بود. با این حال مرگ ومیر کودکان و بزرگسالان در این کشور از سال ۱۹۹۰ تاکنون کاهش قابل توجهی داشته است.

به طور کلی بیشترین آمار مرگ و میرهای جهانی بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۳ بر اثر چند بیماری مشخص بوده که مهمترین آنها شامل بیماری‌های ایسکمیک قلب، سکته مغزی،‌ بیماری‌ انسداد مزمن ریوی، ذات الریه، زوال عقل، سرطان ریه، ایدز، دیابت، سل، اسهال ناشی از انواع بیماری‌ها، بیماری‌های ناشی از زایمان زودرس و مالاریا هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج