جاباما
۱۶۴۶۴۶
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

مردی که از مرگ گریخت و پرآوازه شد

یکی از ماندگارترین سرمربیان دنیای فوتبال

مشرق: ۲۶ سال حضور مداوم سر الکس فرگوسن آنقدر درخشان بوده که شاید خیلی از فوتبال دوستان - البته به جز هواداران دوآتشه منچستریونایتد- سرمربیان قدیمی این تیم را زیاد به یاد نیاورند.

یکی از این سرمربیان که اتفاق وی هم مانند فرگوسن اسکاتلندی بوده "سر مت باسبی" است که ۲۴ سال هدایت سرخپوشان را بر عهده داشت و ۱۳ قهرمانی با شیاطین سرخ کسب کرد!

مردی که از مرگ گریخت و پرآوازه شد
سر مت باسبی (Sir Matt Busby) در کنار سر الکس فرگوسن

"سر مت باسبی" در تاریخ 26 می 1909 چشم به جهان گشود و در حالی‌که تنها 36 سال سن داشت، اولین دوره مربیگری اش در سال 1945 با منچستر یونایتد تجربه کرد تا به طور شگفت انگیزی با سرخپوشان اولدترافورد کارش را تا سال 1969 ادامه دهد.

نکته جالب اینکه باسبی در جوانی عضو تیم منچستر سیتی بوده و هواداران من‌سیتی از وی متنفر بودند.

نکته بارز دیگر در خصوص این سرمربی اینست که در فاجعه آمیزترین حادثه تاریخ فوتبال که هواپیمای بازیکنان و مسئولان منچستر یونایتد در فرودگاه مونیخ سقوط کرده و بسیاری از ستارگان و همچنین سه مقام ارشد شیاطین سرخ جان خود را از دست داد، "باسبی" با وجود جراحت های عمیق در بیمارستان مونیخ، جان سالم به در برد و توانست دوباره این تیم را از نو بسازد. وی پس از این حادثه 6 قهرمانی با منچستر کسب کرد.

مردی که از مرگ گریخت و پرآوازه شد
این تصویر مربوط به قهرمانی منچستریونایتد در جام باشگاههای اروپا در سال ۱۹۶۸ است که با هدایت سر مت باسبی و بازیکن اعجوبه ای به نام جرج بست به دست آمد

در مدت زمان مربیگری "باسبی" در منچستریونایتد طی 1120 بازی، 565 پیروزی، 263 تساوی و 292 شکست را تجربه کرده تا آمار 50.45 درصد پیروزی را در تاریخ سرخپوشان اولدترافورد ثبت نماید.

البته نمی توان از این نکته صرف نظر کرد که باسبی در سال 1948 همزمان با حرفه سرمربیگری منچستر یونایتد، هدایت تیم ملی انگلیس و در سال 1958 نیز هدایت تیم ملی اسکاتلند را برعهده داشت. وی همچنین فصل 71-1970 مجددا سرمربی منچستر شد.

پس از 20 سال از تاریخ مرگش در 20 ژانویه 1994 یاد و خاطره و افتخار آفرینی های باسبی در بین هواداران شیاطین سرخ به یاد ماندنی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج