۱۷۶۰۰۹
۵۰۳۱
۵۰۳۱
پ

رانندگی با تـازه وارد آمریکایـی

کمپانی بزرگ کادیلاک درسال ۲۰۱۲ محصول سدان جدیدی را به طرفداران خود معرفی کرد. بازار هدف این خودرو جایی است که در آن ب‌ام‌و سری۳ و مرسدس‌بنزC کلاس حضور دارند. کادیلاک محصول جدید خود را با نام ATS در آگوست سال ۲۰۱۲ به عنوان مدل ۲۰۱۳ روانه بازار ساخت.

رانندگی با تـازه وارد آمریکایـی
مجله تخت گاز - محمدحسن رزاقی: کمپانی بزرگ کادیلاک درسال 2012 محصول سدان جدیدی را به طرفداران خود معرفی کرد. بازار هدف این خودرو جایی است که در آن ب‌ام‌و سری3 و مرسدس‌بنزC کلاس حضور دارند. کادیلاک محصول جدید خود را با نام ATS در آگوست سال 2012 به عنوان مدل 2013 روانه بازار ساخت. مدلی که در کلاس سدان‌های متوسط لوکس عرضه شده است.

یکی از ویژگی‌های ATS طراحی خیره‌کننده و زیبای آن است. طراحی که همانند برادر بزرگ‌ترش یعنی CTS، در زمان تولید بسیاری از نگاه‌ها را به سمت خود کشاند. با عرضه نسخه ATS در خاورمیانه تعداد محدودی از این سدان آمریکایی وارد کشور شدند. تعداد انگشت‌شماری از کادیلاک ATS در منطقه آزاد ارس و 2 دستگاه در جزیره کیش تردد می‌کند. در این شماره فرصتی پیش آمد تا از نزدیک ملاقاتی با کادیلاکATS داشته باشیم. خودرویی که از جزیره کیش به صورت گذرموقت برای مدت کوتاهی به تهران آمده بود. رنگ طلایی این ATS یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آن با دیگر مدل‌های وارد شده در کشور است.

رانندگی با تـازه وارد آمریکایـی

ATS از نمای نزدیک

کادیلاکATS در منطقه Lansing ایالات میشیگان تولید می‌شود. کارخانه‌ای که در سال ۱۹۹۹ توسط جنرال‌موتورز تأسیس شد و درسال ۲۰۰۱ فعالیت خود را با تولید کادیلاک CTS آغاز کرد. در این کارخانه بیش از ۱۵۰۰ کارمند و کارگر در آن فعالیت می‌کنند خودروهایی نظیر کادیلاک CTS وCTS-V سدان، استیشن و کوپه تولید می‌شود. هم‌چنین درسال ۲۰۱۴ این کارخانه به تولید شورولت کامارو پرداخته است. ATS در ۲ مدل سدان و کوپه تولید می‌شود. البته نسخه کوپه این مدل در تابستان سال ۲۰۱۴ به عنوان مدل ۲۰۱۵ وارد بازار شد. خودرویی که در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۴ معرفی شد. ATS کوپه رقیب سرسختی برای مرسدس‌بنز Cکلاس کوپه و ب‌ام‌و سری۴ به حساب می‌آید.

کادیلاک برای مدل ATS سدان چهار پیشرانه ۴ و‌ ۶ سیلندر استفاده کرده است. البته یکی از این پیشرانه‌ها در سال ۲۰۱۵ روی ATS قرار خواهد گرفت. پیشرانه پایه‌ این مدل ۴سیلندر خطی ۲.۵لیتری است. دومین پیشرانه ۲لیتر حجم دارد و به لطف بهره‌مندی از سیستم توربوشارژر قادر به تولید ۲۷۲اسب بخار در ۵۵۰۰ دوربردقیقه و۳۵۳ نیوتن‌متر گشتاور در ۱۷۰۰تا ۵۵۰۰ دوربردقیقه است. سومین پیشرانه که همانند پیشرانه دوم ۲۷۲ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند برای سال ۲۰۱۵ روی ATS قرار خواهد گرفت که ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

چهارمین و قدرتمندترین پیشرانه‌ درون ATS قرار دارد ۶ سیلندر است. حجم دقیق آن ۳۵۶۴ سی‌سی است. بدون هیچ توربو و سوپرشارژری ۳۲۱ اسب‌بخار قدرت در ۶۸۰۰دوربردقیقه تولید می‌کند. هم‌چنین این پیشرانه قادر است در ۴۸۰۰ دوربردقیقه حداکثر گشتاوری معادل ۳۷۱ نیوتن‌متر تولید کند. کادیلاک برای مدل ۶سیلندر ۳.۶ لیتری و ۲سیلندر ۲.۵لیتریATS تنها از یک جعبه دنده۶ سرعته اتوماتیک استفاده کرده است. درصورتی که مشتریان مدل‌های ۲لیتری توربوشارژ می‌توانند جعبه دنده ۶سرعته دستی را سفارش دهند.

زیبای بیدار

درسال ۲۰۱۱ کادیلاک خودروی کانسپت Ciel را معرفی کرد. یک خودرو چهار در کانورتیبل. کادیلاک Ciel بیان‌گر طراحی خودروهایی جدید کادیلاک بود. طرحی که از جلو تا عقب به‌خصوص در قسمت چراغ‌ها حرف‌های جدیدی برای گفتن داشت. ۲سال بعد اولین تصاویر ATS منتشر شد. در طراحی ATS از المان‌هایی که در Ciel به‌کار گرفته شده بود نیز استفاده شده است.

رانندگی با تـازه وارد آمریکایـی

چراغ‌های جلو به قدری کشیده طراحی شده که قسمتی از گلگیرها را نیز دربر گرفته است. این طرح چراغ زمانی بیشتر جلوه می‌کند که از نمای روبه‌رو به ATS نگاه کنید.

چراغ‌های نواری عمودی DayLight هماهنگی و زیبایی خاصی را با خطوط کشیده روی کاپوت و جلوپنجره ایجاده کرده است. هم‌چنین از انتهای چراغ جلو خطی تا بالای چراغ عقب کشیده شده که زیر زه شیشه‌ها عبور کرده است. اگر از نمای کنار ATS را نظاره کنید شاید تنها نکته‌ای که جلب توجه کند خط کمر کشیده از انتهای گلگیر جلو تا ابتدای گلگیر عقب خواهد بود. این خط با عبور از دستگیره‌های در و باک سوخت به نوعی یک انحنای زیبایی را روی خودرو ایجاد کرده است. البته این خط در کنار رینگ‌های ۱۸ اینچ ۱۰ پره زیبایی قسمت کناری را دوچندان کرده است. به عقب بنگرید!

همه چیز خوب است جز یک موضوع بسیار مهم. همه چیز از نظر طراحی هماهنگی خوبی با قسمت جلوی خودرو دارد. چراغ‌های عقب همانند چراغ‌های جلو کشیده طراحی شده‌اند. در طراحی قسمت انتهاییATS گویی طراح قسمت‌های کناری را با دست به مرکز هدایت کرده است. از برآمدگی روی درصندوق بار گرفته تا فلاپ زیر سپر. اما تنها ایرادی که می‌توان در این قسمت از ATS گرفت محل قرار گرفتن تک اگزوز استیل است.

به هیچ عنوان منطق و علت طراحی سیستم اگزوز در سمت چپ سپر مشخص نیست. محلی كه براي سراگزوز استیل تعبیه شده به نوعی نه مرکز سپر است و نه گوشه‌ آن. البته این موضوع تنها در نسخه ۲.۵لیتری به چشم خورده است.

خبری از صدای پرابهت نیست!

نسخه مورد آزمایش از پیشرانه پایه ۴سیلندر ۲.۵لیتری بهره مند است. پیشرانه ۲.۵لیتری ATS تنها ۲۰۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. درحالی که مرسدس‌بنزC۲۰۰ ‌با پیشرانه ۱.۸لیتری توربو تنها ۱۸۴ اسب بخار در۵۲۰۰دور بردقیقه تولید می‌کند. ضمن آنکه ب‌ام‌و ۳۲۰i)F۳۰) با پیشرانه ۴ سیلندر ۲لیتری توربو قادر به تولید ۱۸۱ اسب بخار قدرت ۵۰۰۰ دور بردقیقه است. اما همه چیز به پیشرانه ختم نخواهد شد. برای انتخاب یک خودرو خوب باید معیارهای مختلفی نظیر طراحی، کیفیت و حتی قیمت را نیز در نظر گرفت.

رانندگی با تـازه وارد آمریکایـی

فضای درون کابین ATS همانند دیگر مدل‌های تولیدی کادیلاک علاوه بر حس اسپرت، حس خاص لوکس بودن را به همراه دارد. حسی که در هر خودرویی نمی‌توان احساس کرد. در مرسدس بنز Cکلاس بیشتر حس لوکس‌بودن به شما دست می‌دهد. در ب‌ام‌و سری۳ نیز کاملا احساس می‌کنید سوار یک اتومبیل اسپرت هستید تا لوکس. به همین خاطر است که طرفداران ب‌ام‌و را بیشتر طیف جوانان تشکیل داده است. اما در محصولات کادیلاک بیشتر شما با خودرویی لوکس سروکار خواهید داشت. خودرویی که رگه‌هایی از رانندگی اسپرت را نیز به همراه دارد. به نوعی محصولات کادیلاک به صورت ۵۰-۵۰ رانندگی اسپرت و لوکس را در خود جای داده‌اند. سرنشینان عقب در ATS مورد آزمایش نیز می‌توانند از سیستم صوتی و تصویری جداگانه‌ای که برایشان در نظر گرفته شده استفاده کنند.

با این تفاسیر بعد از گرفتن عکس آماده رانندگی می‌شویم. کنسول مرکزی و غربیلک فرمان کاملاً به صورت قرینه طراحی شده‌اند. به همین علت دکمه Start پیشرانه روی کنسول مرکزی تعبیه شده است. در زیر دریچه مستطیلی شکل سیستم تهویه سمت راننده دکمه Statr/Stop پیشرانه قرار دارد. باروشن شدن پیشرانه شما یک صدای کاملاً معمولی و عادی را خواهید شنید. صدایی که کاملاً از یک پیشرانه ۴سیلندر استاندارد توقع دارید و نه بیشتر! کیفیت خوب کابین از همان ابتدا مشخص است. اما باید دید ATS از نظر فنی تا چه میزان می‌تواند ما را راضی نگه دارد؟

نمونه مورد آزمایش از جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک بدون پدال تعویض دنده پشت فرمان بهره‌مند است. وجود این پدال‌ها در هر خودرویی به تنهایی حس و حال رانندگی اسپرت را برایتان تداعی خواهد کرد. حرکت را از همان ابتدا با فشار روی پدال گاز آغاز کردم. اما عکس‌العملی که از پیشرانه شاهد بودم چندان با تصورات قبلی من هم‌خوانی نداشت. انتظار داشتم حداقل صدای پیشرانه در دورهای بالا لذت‌بخش‌تر شود. خبری از صدای طنین‌انداز و پرابهت نیست! تنها صدای زوزه‌ای را خواهید شنید که بعد از دور موتور۴۰۰۰ وارد کابین می‌شود. این صدای زوزه چندان هم آزار دهنده نیست.

ولی بهتر بود کادیلاک برای این موضوع چاره‌ای می‌اندیشید یا حداقل از عایق‌بندی بهتری برای کابین و محفظه موتور استفاده می‌کرد. البته نمی‌توان صدای زوزه پیشرانه را چندان هم آزار دهنده دانست. ATS به اندازه‌ کافی دارای نکات مثبت است که این موضوع را فراموش کنید. شما با یک خودرو ۱۵۷۰ کیلوگرمی رانندگی می‌کنید. خودرویی که با توجه به بهره‌مندی از محور محرک عقب نمی‌توان قسمت انتهایی‌‌ را راحت منحرف کرد، موضوعی که بارها و بارها سعی کردم در حین ورود به پیچ‌ها و یا دوربرگردان‌ها آن را امتحان کنم. اما پیروز میدان ATS بود.

رانندگی با تـازه وارد آمریکایـی

این خودرو دارای ۴۶۴۳ میلی‌متر طول، ۱۸۰۶ میلی‌متر عرض و ۱۴۲۰ میلی‌متر ارتفاع است. ضمن آنکه فضای کابین و سرنشینان به لطف فاصله بین ۲ محور جلو و عقب در اندازه ۲۷۷۶ میلی‌متر کاملاً مناسب و عالی است. از نکات مثبتی که در حین رانندگی می‌توان به آن اشاره کرد میدان دید بسیار خوب به همراه وجود آینه‌های جانبی بزرگ و پهن است. پهن بودن آینه‌های جانبی علاوه بر نشان دادن فضای بیشتر از پشت سرتان باعث افزایش تسلط در حین رانندگی است. هم‌چنین بهره‌مندی از سیستم ترمزهای دیسکی Brembo اعتمادبه‌نفس شما را در طول مدت زمان رانندگی دوچندان خواهد کرد. به‌خصوص زمانی که می‌دانید ATS در زمان ترمز‌گیری از سرعت ۹۶ کیلومتر تا صفر کیلومتر تنها به ۳۹متر مسافت نیاز دارد.

در مجموع می‌توان گفت ATS با طراحی خاص و زیبای خود انقلاب جدیدی را در محصولات کادیلاک به همراه داشته است. خودرویی که با رنگ طلایی خود به راحتی نگاه هر عابری را به سوی خود جلب می‌کند. یک سدان خانوادگی که رانندگی شهری بسیار لذت‌بخشی را برایتان به همراه دارد. البته میانگین مصرف شهری ۱۱لیتری برای این خودرو چندان توجیه‌پذیر نیست. باوجود آنکه ATS در بزرگراه و اتوبان‌ها به گفته شرکت سازنده تنها ۷.۱لیتر بنزین مصرف می‌کند. ضمن آنکه انتظار می‌رود با عرضه نسخه کوپه ATS در بازار به زودی شاهد ورود نسخهATS-V با پیشرانه قدرتمند ۸ سیلندر خورجینی باشیم. پیشرانه‌ای که در خودروهایی نظیر CTS-V تحول عظیمی ایجاد کرده است.

درپایان از مالک محترم خودرو آقای حسین حجتی جهت در اختیار قرار دادن خودرویشان تشکر ویژه‌ داریم. هم‌چنین از مالکین خودروهای خاص و گذرموقت دعوت می‌کنیم برای تهیه گزارش از خودروهایشان توسط تیم مجله تخت گاز با دفتر مجله تماس حاصل فرمایند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج