جاباما
۱۷۶۵۲۸
۱ نظر
۵۰۶۹
۱ نظر
۵۰۶۹
پ

راکون آمریکایی در جنگل‌های گیلان! +عکس

یک گونه پستاندار جدید و غیربومی در فومن زنده گیری شد.

دیده بان محیط‌ زیست و حیات وحش ایران: چند روز قبل اهالی منطقه ماکلوان مابین فومن و ماسوله در استان گیلان در تماسی با اداره محیط‌زیست شهرستان فومن از گرفتار شدن نوعی حیوان عجیب و ناشناخته در بالای یک درخت خبر دادند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست فومن گفت: به دنبال دریافت گزارش بلافاصله راهی محل مورد نظر شده و متوجه شدیم حیوان ناشناخته ای در بالای یک درخت و در شکافی گرفتار شده است. «علی‌اصغر روشنی» افزود: یکی از نیروها از درخت بالا رفت و با کمک طناب و یک کیسه جانور گرفتار را که یک راکون بود بسختی زنده‌گیری کرده و به درون کیسه انداخت.

روشنی گفت: این راکون هم اکنون به اداره حفاظت محیط‌زیست منتقل شده و به منظور شناسایی عادات و رفتار، تحت بررسی کارشناسان حفاظت محیط‌زیست گیلان قرار دارد.راکون بومی کشور ما نیست و تاکنون گزارشی از وجود این‌گونه در شهرستان فومن ثبت نشده است. رفتار تهاجمی و خوی کاملاً وحشی این راکون هنگام زنده گیری و پس از انتقال به اداره حفاظت محیط‌زیست نشان می‌دهد که این جانور دست‌آموز و خانگی نبوده و به صورت وحشی زندگی می‌کرده است.

راکون آمریکایی در جنگل‌های گیلان! +عکس

به گزارش دیده بان محیط‌زیست و حیات وحش ایران، راکون نوعی پستاندار و بومی قاره امریکا است. این جانور از گونه‌های بومی کشور ما نبوده و مشخص نیست چگونه وارد ایران شده است!

سال‌ها پیش تعدادی راکون برای تکثیر و تجارت پوست، از قاره امریکا به شوروی سابق از جمله جمهوری آذربایجان فعلی منتقل شد اما پرورش‌‌دهندگان در تکثیر این‌گونه و فروش پوست آن موفق نبوده و راکون‌ها را در طبیعت این کشور رها کردند.

با وجود فاصله جغرافیایی زیاد با محل زندگی راکون‌ها در جمهوری آذربایجان، یک فرضیه این است که راکون‌ها پس از زاد و ولد و افزایش جمعیت در این کشور، اقدام به مهاجرت به سمت ایران کرده و وارد استان گیلان شده‌اند. نخستین بار در سال ۱۳۷۰ راکون در منطقه تالش گیلان مشاهده و توسط یکی از محیط‌بانان مستند و تصویربرداری شد.

پس از آن مواردی از بروز خسارت به مزارع ذرت و شکار پرندگان اهلی توسط راکون‌ها در شهرستان تالش و آستارا در استان گیلان گزارش شد و تعدادی از راکون‌ها نیز به دست مردم محلی کشته شدند. با وجود اینکه دقیقاً مشخص نیست که راکون از چه طریقی وارد ایران شده است و به عنوان یک گونه مهاجم چه مخاطراتی برای اکوسیستم و گونه‌های بومی کشور در بر دارد اما به نظر می‌رسد راکون‌ها بخوبی با شرایط استان گیلان سازگار شده و به تکثیر و تولید مثل پرداخته‌اند و هم اکنون به شمار پستانداران وحشی ایران اضافه شده‌اند.

راکون آمریکایی در جنگل‌های گیلان! +عکس

راکون آمریکایی در جنگل‌های گیلان! +عکس

راکون آمریکایی در جنگل‌های گیلان! +عکس
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسين بهرامى

      من حيوان راكن راخيلى دوست دارم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج