جاباما
۱۹۵۴۲۴
۳۰۰ نظر
۱۰۰۶۰۸
۳۰۰ نظر
۱۰۰۶۰۸
پ

۲۰ نشانه کودکان مبتلا به اوتیسم چیست؟

امروزه دیگر تصویری که از یک کودک مبتلا به اوتیسم داریم، یک فرد ناتوان و گوشه گیر نیست، بلکه می دانیم اوتیسم طیف گسترده ای از علائم را به همراه دارد.

برترین‌ها: اوتیسم که شاید این روز‌ها اسم آن را بیشتر شنیده باشید و لادن طباطبایی، بازیگر نام آشنای سینما و تلویزیون نیز در برنامه «مهربانو» که از شبکه ۳ پخش می‌شد، سعی کرد تا حدی در مورد آن اطلاع رسانی کند، نوعی اختلال رفتاری عصبی است که آمار مبتلایان به آن در حال افزایش است.

طبق آمار رسمی سازمان جهانی بهداشت، در سال ۱۹۷۵ از هر ۵ هزار نفر، یک نفر به اوتیسم مبتلا بوده، اما در سال ۲۰۰۴ این میزان به یک در ۱۶۶ نفر رسیده و در سال ۲۰۱۴ از هر ۴۲ کودک یک نفر مبتلا به اوتیسم بوده است.

۲۰ نشانه کودکان مبتلا به اوتیسم چیست؟

امروزه دیگر تصویری که از یک کودک مبتلا به اوتیسم داریم، یک فرد ناتوان و گوشه گیر نیست، بلکه می‌دانیم اوتیسم طیف گسترده‌ای از علائم را به همراه دارد. آنچه در ادامه می‌خوانید، حقایقی درباره این بیماری به روایت دکتر میترا حکیم شوشتری، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

۱. کودک مبتلا به اوتیسم اختلال تکلم دارد

از نظر کلامی، کودک مبتلا به اوتیسم دچار تاخیر است. کودکان به مرور که بزرگ می‌شوند، درک بیانی بالاتری در مقایسه با قدرت بیان دارند. یک کودک طبیعی در یک سالگی می‌تواند تک کلمه ادا کند و در ۱.۵ سالگی ۳-۲ کلمه را با هم ترکیب می‌کند، اما کودکان مبتلا به اوتیسم یا کلام ندارند یا در مقایسه با سن شان دچار تاخیر کلامی اند یا کلام دارند، اما معنی دار نیست و کلام دیگران را اکو می‌کنند.

متاسفانه گاهی والدینی را می‌بینیم که اوتیسم فرزندشان را انکار می‌کنند. آن‌ها می‌گویند فرزندم کلام دارد و حتی باهوش است، چون در سن پایین می‌تواند جمله‌های سنگین و طولانی را بیان کند، اما برخی کودکان مبتلا به اوتیسم مثل طوطی کلمات و جمله‌های اطرافیان را تکرار می‌کنند.

این به معنی هوش بالای کودک نیست بلکه بدان معنی است که کودک درک و شناختی از محیط اطراف ندارد.

۲. کودک مبتلا به اوتیسم «من» نمی‌گوید

در روند طبیعی رشد، کودکان به محض آنکه «من» را درک می‌کنند، دیگر از «نام خود» برای بیان خواسته هایشان استفاده نمی‌کنند در حالی که کودک مبتلا به اوتیسم شناختی از «من» ندارد و خود را با نام صدا می‌زند؛ مثلا می‌گوید: «به علی آب بدید!» این نشانه خوبی نیست. حتی کودک مبتلا ضمایر را هم اشتباه استفاده می‌کند.

۳. ارتباط کودک مبتلا به اوتیسم یکطرفه است

کودک مبتلا به اوتیسم حتی اگر کلام داشته باشد، نمی‌تواند درست ارتباط برقرار کند و گفتارش جهت دار نیست. ممکن است محتوای کلام با سنش متناسب نباشد یا بدون توجه به صحبت‌های دیگران فقط در مورد علایق خود صحبت کند.

در واقع کودک مبتلا به اوتیسم نمی‌تواند تبادل اطلاعات کند. این کودکان به لبخند یا خستگی دیگران توجهی ندارند و نمی‌توانند نوبت را رعایت کنند. آن‌ها ارتباط یکطرفه برقرار می‌کنند و به همین علت ارتباطشان موثر نیست.

۴. واژه سازی کودک مبتلا به اوتیسم غیرطبیعی است

ممکن است واژه سازی به شکل بازی در کودکان عادی هم دیده شود، اما جایگزین کردن همیشگی واژه ها، مختص مبتلایان به اوتیسم است. مثلا کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است همیشه به «باب اسفنجی»، «بنگی» بگوید.

۵. اوتیسم گاهی خفیف است، گاهی شدید

در گذشته اوتیسم به ۵ گروه تقسیم می‌شد، اما امروزه می‌دانیم که اوتیسم نوعی اختلال رفتاری است و طیف بندی دارد. ممکن است فردی تمام علائم را داشته باشد و در طیف شدید اوتیسم باشد و به شکل فردی در خودمانده در جامعه ظاهر شود و ممکن است فقط مشکل ارتباطی داشته باشد؛ مثلا نتواند دوست صمیمی داشته باشد و احساسات دیگران را درک کند و در گروه مبتلایان به اوتیسم خفیف دسته بندی شود.

۶. کودک مبتلا به اوتیسم ساعت‌ها با یک وسیله سرگرم می‌شود

کودک طبیعی مدت توجه کوتاهی دارد یعنی شاید نهایتا ۵ دقیقه با یک اسباب بازی بازی کند و بعد آن را رها کند و سراغ بازی دیگری برود. کودک طبیعی، چون محرک‌های مختلف را آزمایش می‌کند، پیشرفت می‌کند، اما کودک مبتلا به اوتیسم ساعت‌ها یک بازی تکراری انجام می‌دهد.

۲۰ نشانه کودکان مبتلا به اوتیسم چیست؟

۷. کودک مبتلا به اوتیسم محو پنکه و لباسشویی می‌شود

این کودکان به چرخیدن یا به وسایلی که می‌چرخد مثل پنکه و لباسشویی علاقمند هستند و ممکن است ساعت‌ها خود را با تماشای آن‌ها سرگرم کنند. ممکن است زنجیری را تکان دهند یا به موسیقی‌های ثابت واکنش و علاقه شدید نشان دهند.

۸. کودک مبتلا به اوتیسم مثل کودکان دیگر بازی نمی‌کند

این کودکان بازی‌های تخیلی ندارند. کودکان از ۱.۵ تا ۲ سالگی وارد بازی‌های نمادین می‌شوند؛ مثلا ممکن است از یک تکه پازل به عنوان لیوان چای استفاده کنند یا عروسک شان را روی پا بگذارند و تکان دهند. این بازی‌ها به رشد طبیعی کودک کمک می‌کند، اما مبتلایان به اوتیسم این توانایی را ندارند.

آن‌ها با اسباب بازی‌ها آنگونه که باید بازی نمی‌کنند؛ مثلا ممکن است به جای راه بردن ماشین‌های اسباب بازی روی زمین، آن‌ها را پشت هم بچینند و قطار کنند.

۹. تشخیص اوتیسم در بدو تولد ممکن نیست

علائم اوتیسم معمولا از ۹ ماهگی قابل تشخیص است، اما در ۳-۲ سالگی کاملا مشخص می‌شود مگر در موارد بسیار خفیف که ممکن است در نوجوانی یا جوانی تشخیص داده شود. علائم در ۳ حوزه ارتباط، کلام و علایق و رفتار‌های تکراری دیده می‌شود.

۱۰. کودک مبتلا به اوتیسم ارتباتط چشمی ندارد

در موارد متوسط تا شدید، این کودکان ارتباط چشمی ندارند، اما در موارد خفیف فقط ارتباط کلامی برقرار نمی‌کنند.

۱۱. کودک مبتلا به اوتیسم نبوغ خاصی در برخی مسائل دارد

متاسفانه دو سوم کودکان مبتلا کم توان ذهنی هستند و یک سوم آن‌ها هوش معمولی دارند. این کودکان در برخی مسائل نبوغ خاصی دارند. مثلا ممکن است علاقه خاصی به سیاره‌ها داشته باشند و با کمترین تلنگری اطلاعاتی را در این زمینه حفظ کنند و اگر در جمع قرار بگیرند در مورد این مسائل صحبت کنند. معمولا هم به پیام‌های ارتباطی دیگران مثل اینکه «بس است» یا «خسته شدیم» توجهی ندارند.

۱۲. کودک مبتلا به اوتیسم توان همذات پنداری ندارد

کودک مبتلا به اوتیسم درک کاملی از احساسات دارد. او می‌تواند مادرش را بغل کندو ببوسد یا دلیل گریه اش را جویا شود، اما در سنین بالاتر که انتظار‌ها از او بیشتر می‌شود، ممکن است در این زمینه دچار مشکل شود.

کودک مبتلا به اوتیسم توانایی ذهن خوانی ندارد؛ نمی‌تواند به محیط توجه کند یا خود را جای دیگران بگذارد و احساسات دیگران را درک کند.

۲۰ نشانه کودکان مبتلا به اوتیسم چیست؟

۱۳. کودک مبتلا به اوتیسم تفکر انتزاعی ندارد

تفکر انتزاعی تفکر پیچیده‌ای است که با رسیدن به نوجوانی کامل می‌شود. یک فرد عادی در نوجوانی می‌تواند متوجه ضرب المثل‌ها و کنایه شود، اما این کودکان چنین درکی ندارند. آن‌ها نمی‌توانند از مسائل نتیجه بگیرند و همین موضوع ارتباطشان را مختل می‌کند.

۱۴. کودکان مبتلا به اوتیسم یکپارچگی حسی ندارند

این کودکان یکپارچگی حسی ندارند؛ یعنی در برخی از آن‌ها آستانه درد بسیار بالا و در برخی پایین است. بعضی از آن‌ها گاهی متوجه سوختگی‌های شدید نمی‌شوند و برخی با کوچکترین ضربه درد شدید حس می‌کنند. در مورد صدا هم همینطور است؛ گاهی یک کودک مبتلا صدا‌های بسیار آهسته را می‌شنود و به آن توجه دارد در حالی که متوجه صدا‌های بلند مثل صدای زنگ در نمی‌شود.

۱۵. اوتیسم درمان پذیر است

متاسفانه والدین برخی از کودکان دچار اوتیسم واقعیت را انکار می‌کنند، چون پذیرش این موضوع سخت است، اما با این کار فقط کودک شان را از دوران طلایی درمان محروم می‌کنند؛ در صورتی که اگر آموزش‌های لازم، به موقع به کودک در سن طلایی داده شود، احتمال طبیعی‌تر شدن رفتار‌ها وجود دارد.

در موارد خفیف معمولا اوتیسم را دیر و در نوجوانی و جوانی تشخیص می‌دهند. وقتی مهارت‌ها شکل پیدا کرد، دیگر نمی‌توان آن را تغییر داد. البته اگر بینش را تغییر دهیم، حتی به این افراد در این سن هم می‌توان کمک کرد؛ مثلا اگر نوجوانی نمی‌داند کجا باید حین ارتباط صحبت هایش را قطع کند، باید به مادر یاد داده شود با علائم خاصی به فرزندش غیرمستقیم نشان دهد صحبت کافی است.

سن طلایی درمان اوتیسم تا قبل از ۵ سالگی است. هر چه در سن پایین تری اختلال تشخیص داده و بازتوانی‌ها شروع شود، احتمال طبیعی شدن بیشتر است، اما باید بپذیریم که این کودکان همیشه تا حدودی با سایر همسالان خود متفاوت هستند.

با این همه، متاسفانه برخی از درمانگران هنوز تعریف قدیمی اوتیسم را باور دارند و فکر می‌کنند این بیماران، ناتوان و گوشه گیر هستند و اگر فردی کلام و فقط علایق خاص و تکراری داشته باشد، می‌گویند به اوتیسم مبتلا نیست و با تشخیص اشتباه، کودک را از دورانط لایی درمان محروم می‌کنند.

۱۶. باید توقع خود را از کودک مبتلا به اوتیسم تعدیل کنیم

اگر ناتوانی‌ها را نادیده بگیریم و فقط به توانایی‌ها توجه کنیم، مانع پیشرفت کودک می‌شویم، چون به مرور ضعف‌ها شدیدتر می‌شود و حتی روی توانایی‌ها سایه می‌اندازد.

۱۷. دلیل قطعی اوتیسم معلوم نیست

عوامل مختلفی در بروز اوتیسم نقش دارند، اما مهمترین علت آن توارث است. جهش‌های ژنتیکی در کنار بحث توارث ژن‌ها در بروز این اختلال دخیل است. موضوع مربوط به یک ژن هم نیست و ژن‌های مختلف و تعامل آنهاست که باعث بروز اوتیسم می‌شود.

این بیماری هنوز مرموز است و ناشناخته‌های بسیاری در مورد آن وجود دارد. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده و علل مختلفی مثل برخی کمبود‌های تغذیه‌ای در دوران بارداری یا سن والدین یا حتی برخی بیماری‌های دوران نوزادی و ... را در بروز آن دخیل می‌دانند که هیچ یک صددرصد مورد تایید نیست.

۲۰ نشانه کودکان مبتلا به اوتیسم چیست؟

۱۸. اوتیسم پدیده‌ای ناشی از شهرنشینی است

این باور، هم درست است؛ هم نادرست. آمار نشان می‌دهد در مناطق صنعتی میزان شیوع اوتیسم بیشتر است. در بیماری‌های جدی روانپزشکی کناره گرفتن از شهر و ورود به روستا باعث می‌شود فرد زندگی بهتری داشته باشد، چون زندگی در شهر به مهارت‌های بیشتری نیاز دارد.

مکان سنجی، مدیریت زمان و جمعیت زیاد، کار را سخت می‌کند، اما در روستا ارتباط ساده‌تر است و نیاز‌های سطحی باعث می‌شود شدت علائم کم شود، اما فراموش نکنیم به هر حال کسانی که در شهر هستند، دسترسی بیشتری به خدمات دارند و تشخیص بیماری در آن‌ها ساده‌تر است.

۱۹. کودک مبتلا به اوتیسم می‌تواند وارد مدرسه عادی شود

خیلی از کودکانی که اوتیسم خفیف دارند، به مدارس عادی راه پیدا می‌کنند و اتفاقا برایشان بهتر است، زیرا حضور آن‌ها در کنار کودکان دچار اوتیسم که علائم شدید دارند، می‌تواند باعث بروز رفتار‌های کلیشه‌ای در آن‌ها شود.

در مدارس عادی، حضور یک معلم رابط مخصوصا برای کودک کم توان کمک کننده است. برخی از این کودکان حفظیات خوبی دارند، اما متاسفانه باید بپذیریم که ممکن است حتی به این کودکان قلدری شود یا مورد آزار جنسی یا تمسخر دیگران قرار بگیرند.

به صلاح کودک است که با کودکان طبیعی حشر و نشر داشته باشد. اینکه درمانگر با او به پارک برود، بسیار خوب است، زیرا تعمیم دادن از جمله مسائلی است که این کودکان در آن دچار مشکل هستند.

چنین سرویسی پرهزینه است و به همین دلیل به مادر آموزش داده می‌شود ارتباطات را در محیط‌های دیگر اصلاح کند. مسلما باید به سلامت روان مادر هم توجه کرد و فرصت‌هایی را به وجود آورد تا بتواند برای خود زمانی داشته باشد.

با اینحال، برخی بر این باورند که نباید به اولیای مدرسه در مورد اوتیسم کودکان توضیح داد، چرا که برخی از مدارس ما دید منفی به مسائل روانپزشکی دارند و حتی کودک بیش فعال را در مدرسه روی صندلی جدا می‌نشانند و اگر کودکی آسیب ببیند، همه تقصیر‌ها را به گردن کودک مبتلا به اوتیسم می‌اندازند. متاسفانه این ضعف‌ها وجود دارد و به اصلاحاتی در این زمینه نیازمندیم.

۲۰ نشانه کودکان مبتلا به اوتیسم چیست؟

۲۰. اوتیسم هم درمان دارویی دارد، هم درمان نگهدارنده

تعداد دارو‌های شیمیایی و حتی رژیم‌های غذایی که برای درمان به کار می‌رود، زیاد است. مکمل B۶، امگا ۳ و حتی رژیم‌های بدون گلوتن یا پرپروتئین گاهی برای این کودکان توصیه می‌شود، اما هیچ یک تاثیر فوق العاده‌ای ندارند.

اگر علائم شدید باشد، مثلا کودک خنده‌های بی مورد یا حرکت‌های کلیشه‌ای یا تشنج و رفتار‌های خودآزار داشته باشد، دارو‌هایی برای حذف و طبیعی شدن رفتار او تجویز می‌شود که موثر هم است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یولا

      مرسی از مقاله اتون جالب بود.

      پاسخ ها

      • فرشته

        پسرمن 3 سالشه خیلی بازیگوشه توجه خاصی به کلید داره وقتی جایی هستیم یک دقیقه نمیشینه همش دنبال کنجکاویه حرف زدنش خوبه به نظر شما پیش فعاله یا اوتیسم داره

      • بدون نام

        فرشته جان شما خودت يه مشكلي داري نه بچه ت!آخه يولا ياحتي نويسنده ي اين مقاله مگه متخصصه كه ازش سوتل مي كني؟

    • صحرا

      ممنون

    • گل ناز

      پسرم ۲ سالشھ،شاید تعداد کلماتی کھ بلدھ بگھ بیشتر از ۷،۸ کلمھ نباشھ،بعض کلمات عوض کردھ مٹلا بھ خداحافظ میگھ اجووو
      ھروقت نمیتونھ کاری رو انجام دھ یا نھ میشنوھ(کاری روکھ بخوادانجام بدھ ولی مانعش بشن)جیغ میزنھ،بعضی وقتا بیشتراز نیم ساعت با یھ وسیلھ بازی میکنھ( مٹلا مدادای تو جعبھ مدادرنگی رو میریزھ بیرون دوبارھ میزارھ سرھ جاش
      ایا پسر من مبتلا بھ اوتیسم؟

      پاسخ ها

      • شیرین

        سلام.
        همونطورکه درمقاله بالا هم اشاره شده اوتیسم علایم متفاوتی داره وهمچنین بعضی خفیف وبعضی دیگر حاد هستن.علایم فرزندشمامثل عوض کردن کلمات کاملا طبیعیه واین میتونه نشان ازخلاقیت باشهفونباید ازاین بابت نگران بود اما اینکه دامنه لغاتش محدوده به شما توصیه میکنم درمحیطی شلوغتر قرارش بدید وباروانشناس کودک هم ملاقاتی داشته باشید تا نگرانیتون رفع بشه

    • بدون نام

      ممنون عالی بود

    • علی

      من پسرم 2 سالشه هنوز نمیتونه صحبت کنه باید چکار کنم

      پاسخ ها

      • مینا

        عزیزم پسرا کلا دیر زبون باز می گنن

      • .

        نگران نباشید پسر منم همینطور بود ما مردیم و زنده شدیم هرکس یه تجویزی میکرد برامون
        حرفای خاله زنکی اقوام رو به هیچ عنوان جدی نگیرید و با پسرتون کار کنید
        من تو چشماش نگاه میکردم و حروف رو تکرار میکردم مثل ت ت ت یا ب ب ب و تا تا تا و را را را وقتی شروع کرد تکرار کردن بعدش کلمه هارو بلند تکرار میکردم و دو سال و نیم شروع کرد به حرف زدن الان نزدیک سه سالشه حرف زدنش بهتر شده و دلبری میکنه برامون

    • بدون نام

      سلام .پسرمن پنج سالونیمه.خیلی علاقه داره به ماشین لباس شویی میشینه نگاه میکنه وخیره میشه.باخاهرش دعوامیکنه.خیلی زیاد.همش میخاد مرتب باشه لباساش روتوی کشوی لباساش مدام مرتب میکنه یه مدت موهاشو ازته میکند.جیغ میزنه خیلی.خاهش میکنم کمکم کنید ازاون موقع که متنه بالاروخوندم خیلی ناراحتم.

      پاسخ ها

      • احمد

        دو تا بزنی زیر گوشش درست میشه

      • بدون نام

        سلام. حتما به یک روانشناس زبده مراجعه کنید.

      • شیما

        کودکان اوتیسمی معمولا" ارتباط چشمی ندارند و در حواس و تمرکز دچار مشکلند و تا سن مدرسه و گاهی هرگز نمی توانند صحبت کنند.

      • بدون نام

        نه ان شاالله

      • atena

        نه این نمیتونه نشانه اتیسم باشه
        من چندین نفر رئ باهمین علام دیدمولی همگی سلامت بودن

      • معلم

        با سلام من معلم بچه های اوتیسم هستم. ان شاالله ک چیزی نیست اما بنا بر اطمینان و تجربه بنده به یک روانشناس مراجعه کنید .

      • بدون نام

        یه شیلنگ بردار همچین بزنش صدای سگ بده درست میشه

      • بدون نام

        کاربر احمد شما مشکل داری مراجعه کن روانشناس

    • زهرا طه

      دختر من ۲سال و ۵ ماهه است و هنوز صحبت نمیکنه با خواهرش لجبازی می کنه و بادیگران ارتباط برقرار نمیکنه آیا بیماری اوتیسم دارد

    • امیر

      سلام پسرم سه سال ونیمشه وحرف نمیزنه ووقتی هم صحبت میکنه مثل زبون چینی ها صحبت میکنه که هیچ کس متوجه نمیشه،ولی اعداد 1تا20 رامرتب می شماره وبااسباب بازی هاش هم بازی میکنه وهم کنار هم میتونه بچینه،ارتباط چشمی ضعیفی داره ،به آهنگ هم خیلی توجه دارد وبه اذان ونماز خیلی علاقه داره،از تاریکی نمی ترسه واز خطر ماشین درحال حرکت نمی ترسه (آیا کودک من دچار اوتیسم هست؟) تشکر ازلطفتون...

      پاسخ ها

      • موسوی

        با توجه به اطلاعاتی که بنده از کودکان اوتیسمی دارم. شما باید حتما به پزشک مراجعه کنید.فرزند شما مشکوک به اوتیسم میباشد

      • اتنا

        نه این اصن نشانه نیست

    • احمد

      اوتیسمی شدیم رفت
      بیست و سه سالمه بعد از مدتها جستجو تازه فهمیدم اتویسم هستم

    • بهار

      بچه من سیزده ماهه است روی پنجه پا میگیره با کمک راه نمیره کلمه ی ادا نمیکنه اوتیسم داره؟

      پاسخ ها

      • شهروند

        بله اوتیسم داره

      • معلم

        یعنی تازه یکساله شده. بستگی به اینکه کودک شما دختر است یا پسر فرایندتحول متفاوت است اما برای ارامشحود به روانشناس حاذق مراجعه کنید به نظرم

      • مینوبهرامی

        نخیر دلیلی نمیشه که اوتیسم داشته باشه به حرف این ادمهای منفی باف گوش نکن

    • چکامه

      پسر من 3 سال داره و صحبت نمیکنه.ارتباط چشمی برقرار نمیکنه.و با ایما و اشاره میخواد کاری براش انجام بدیم.و اگر انجام ندیم جیغ میکشه.دیر صحبت کردن در خانواده شوهرم ارثی هستش.من و شوهرم ارتباط با دوست نداریم .ایا پسرم مبتلا به اوتیسم هست؟

    • بدون نام

      پسر من سه سالشه هیچکدوم از این علائم رو نداره فقط علاقه به لباسشویی داره کاملا حرف میزنه تو ارتباط گیری پیش قدمه فقط علاقه به لباسشویی نگرانم کرده البته وسایل دیگه آشپزخونه رو هم دوست داره اما لباسشویی براش جالبتره .آیا این جای نگرانی داره؟

      پاسخ ها

      • پارسا

        مهمترین علایم اوتیسم برقراری ارتباط می باشد پس به نظر من جا نگرانی نیست.اون متنی که گفته کودکان اوتیسم به ماشین لباس شویی علاقه دارند یعنی چرخیدن را دوست دارند نه این که خود ماشین لباس شویی را دوست داشته باشندپس نگران نباشید..

      • بدون نام

        منم وقتی بچه بودم و حتی الان هم (۲۳ سالمه) به همون برفرض مثال لباسشویی و یا کلا چیزایی که میچرخن علاقه دارم یه جور ارامش و تمرکز خاصی بهم میده و البته اوتیسم هم ندارم و هیچوقت هیچکدوم دیگه از اون نشانه ها رو هم نداشتم

    • asma

      سلام به همگی پسر دایی من استرالیا زندگی میکنه 2ماه دیگه 3سالش میشه اسم رنگهارو بلده اسم حیوانها ، اعداد ولی هنوز جمله نمی سازه بیشتر با بچه های بزرگتر از خودش دوست داره بازی کنه گفتن اتیس داره هنوز تست ازش نگرفتن لطفا راهنماییم کنید.

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        همانطور که گفتید باید بررسی بیشتر انجام بشه اگه حرف می زند که بسیار خوب است بایستی درمان حتما سریع انجام بشه تحریکات حسی و تمرینات حرکتی لازمه توی ایران خودمان خیلی برای اتیسم دارن کار می کنند درمقایسه با استرالیااگر بتواند بیایند حتما نتیجه خوبی خواهند دید

    • ایلیا عرشیا

      مرسی از مطالب خوبتون

    • بدون نام

      سلام پسر من دو سال شش ماهشه تاهجده ماهگی چهار میگفت یواش یواش همونا روهم دیگه نگفت به اسمش عکس العمل نشون نمیده ولی شنوایی داره لطفا یه مرکز توی قم بهم معرفی کنید یا یک پزشک ممنون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درست این نظر قدیمی است ،ولی واالدین تنها کاری که باید انجام بدهند این است که کودک خود را پیش متخصص کودکان ببرند لازم باشه خود دکتر پزشک دیگه ای رو معرفی میکنه

      • بدون نام

        سلام .پسر منم دوسال و هفت ماهیه.اوایل چند کلمه میگفت ولی دیگه نمیگه.شنوایی بردم گفتن مشکل نداره .میشه منم راهنمایی کنید .ب اسم خودش هم عکس العمل نشون نمیده

    • جیران

      عالی بود متنتون استفاده.کردم م مرسی!

    • امین

      با سلام
      من پسری 15 ساله هستم
      در صحبت کردن کمی استرس دارم
      یعنی وقتی با کسی صحبت میکنم سعی میکنم صحبتم را زود تمام کنم.و خیلی سریع صحبت میکنم که بعضی وقت ها حرف هایم را نمیفهمند و باید دوباره تکرار کنم
      میخواستم بدونم با توجه به این ویژگی هایم اورتیسم دارم یا نه

      پاسخ ها

      • علی

        این میتون بخاطر اضطراب اجتماعی باشته که به انگلیسی بهش میگن سوشال فوبیا. یعنی ترس از جمع. که علتش کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس هست و بخاطر رفتار نادرست پدر و مادر و اطرافیان ایجاد میشه و ولی اوتیسم هم میتونه به این مشکل کمک کنه . باید با یک متخصص صحبت کنید که مشخص بشه علت اصل مشکل شما ترس اجتماعی است یا اوتیسم.

    • زهرا

      با سلام.بچه خواهرم از بچگی بجای واژه من میگفت امیر.مثلا کفشای امیر.مامان امیر.الان هم با همسن و سالاش نمیتونه ارتباط درستی برقرار کنه.جمله بندیش ضعیفه.پرخاشگر و عصبی هستش.آیا مبتلا به اوتیسم هست؟

    • بدون نام

      اگر کودکی یکی از این نشانه ها را داشته باشد مبتلا به اوتیسم است؟پ-ر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این چ سوالیه آخه؟؟؟
        مثل اینه که بگی علایم سرماخوردگی آبریزش بینی و سردرد و تب و استخون درده
        اگه فقط سردرد داشته باشی سرما خورده ای؟!!!

    • زهرا

      من با شوهرم فامیلم یه پسر دارم 9ماهشه چه جوری بفهمم مشکلنداره

    • جواد

      با سلام من سی وشش سالمه و ارتباط چشمی دارم و معمولن متوجه حالات روانی افراد نمیشدم رفتم پیش دو تا روانپزشک که یکیشون تخصص در شناسایی بیماران اوتیسمیه جفتشون بهم گفتند شما اصلن اوتیسمی نیستی ولی نمیدونم چرا همش فک میکنم این بیماری رو دارم چیکار کنم همش فک میکنم دارم و اینا نتونستن تشخیص بدن ...لطفن راهنمایی کنید یا یه جای مطمن رو بهم معرفی کنید (تهران) متشکرم

    • الهام

      سلام,یکی از آشناهای ما پسری ۶ساله داره که هنوز صحبت نمیکنه,حتی مامان و بابا هم نمیگه,کاملا منزوی و گوشه گیره و همیشه باید مادرش کنارش باشه,خودشون میگن چون خجالتیه حرف نمیزنه ولی بنظر من میتونه علایم اوتیسم باشه,میخواستم بدونم امکانش هست که حدس من درست باشه,امسال باید مدرسه بره ولی هنوز حرف نمیزنه

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        اگرچه خیلی دیر شده و سن اضافه شده اما بایستی بیشتر علایم گفته شود خیلی تشخیص ها داریم که علایم بالا را دارد با پزشک و کاردرمان مشاوره کنید بهتر است تا بیشتر سن بالا نرفته

      • مینوبهرامی

        چراتوکار دیگران دخالت میکنی دوست داری خودتم دراینده به این مشکلات دچارشی که فضولی دیگران رو میکنی

    • بدون نام

      سلام پسر من 6سال به مرکز اتیسم می گذاشتم اما دیگه
      نمیتوانم چون فکر میکنم تو خانه وکنار بچه های سالم بهتر

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        ولی محترم این کار خوب است اما زمانی که کودکان 1همسن کمی بالا و پایین باشند 2 کودکان سالم و با کلام و حوصله بازی داشته باشند 3خود شما بدانید چطور رفتار و بازی های آنان را مدیریت کنید 4تحریکات حسی و حرکتی را بدانید5وسایل بازی مکفی در اختیار داشته باشید

    • بدون نام

      پسر 4 ساله هم هنو علاقه به لباسشویی داره و خجالتی هم هس..ایا اوتیسم داره؟؟نگرانم

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        باسلام حتما مقاله خوب برترین را دوباره مطالعه نمایید علایم بیشتر برای تشخیص لازم است اعلام نمایید تا بررسی بشود و جواب داده شود با متخصص مغزو اعصاب کودکان یا روانپزشک کودکان یا کاردرمان یا گفتاردرمان مشاوره نمایید

    • بدون نام

      سلام من یک دختر خیلی باهوش دارم خیلی زود شروع ب صحبت کرد و کاملا هم میتونست بمن با جمله منظورش رو بگه حتی یک کلمه رو هم نامفهوم نگفت در سن دوسالگی هم نقاشی میکرد و هم قادر ب تشخیص همه اشکال هندسی بود اما ارتباط با اطرافیان رو بلد نبود و کارهایی میکرد ک بنظر میامد ک مشکلی داشته باشه هیچوقت ورزش گروهی یاد نگرفت حتی تست هوش هم ک داد ضریب هوشیش 140 بود اما اصلا تمرکز نداشت همه درسها رو میومد تو خونه بهش درس میدادم از مدرسه چیزی یاد نمیگرفت اصلا دوست صمیمی ندارد و خیلی خجالتیست بندرت برای کسی دلتنگ میشود یا احساس دوست داشتن ابراز میکند در سن نوجوانی همه به او را ساده لوح صدا میکردن قدرت درک ریاضی و مسایل فلسفی دارد ولی نميداند ک در هر زمان چه باید کرد وسط صحبت راجع ب یک موضوع بی ربط صحبت میکند گویا در دنیای دیگری زندگی میکند آدرسها را یاد نميگيرد وهوش اجتماعيش 20 درصد بود الان دخترم20 سالشه نمیدونم اوتیسم داره یا ن همه علایمی ک گفتید بجز صحبت کردن و اونم غیر تقلیدی رو داشته البته دخترم نامرتب هم هست

    • سحر

      فکر کنم دیر شده ...من یه دوستی دارم که میگه خیلی به بازیگرای خارجی علاقه داره وگاهی وقتا خودشو جای اوناجا میزنه وتو اتاق میرقصه یا مثلا به جای خواننده های معروف میره اهنگ میخونه واسه خودش ..الان این خانوم ۱۷ساله است وعلاقه شدیدی به درس خوندن داره میخواد واسه کنکوربخونه تا پزشکی قبول شه نمراتشم بدنیس اما متاسفانه نمیتونه دست از اینکاراش برداره میگه تو هونه بازیای عجیب میکنه و شدیدا به یه بازیگره علاقهمنده وحتی حین درس خوندن بازم خودشو جای اون فرد جا میزنه مشکل شدید تکلمی داره هوش معمولی داره اما عمل کرد ذهنیش توکلاس نسبت به بقیه بچه ها پایین تره.نمیتونه واس کنکورشروع کنه ووضعمالی مناسبی ندارن تا بره پیش روانپزشک این چه نوع اوتیسمیه؟

    • سحر

      خواهش میکنم جواب منو بدین نظری که دربالا دادم اوتیسم دوستم خفیفه یا شدید؟درضمن خیلی خوب بادیگران ارتباط برقرار میکنه کسی به غیراز من نمیدونه اوتیسم داره

    • بهار

      من پنجاه سالمه همیشه فکر میکردم با بقیه فرق دارم ولی اصلا اطرافیان متوجه مشکلم نمیشوند فقط صمیمیترین دوستم که ارتباط زیادی هم باهاش ندارم گاهی میگه تو فقط ادم صادق و ساده ایی هستی با خوندن مطلب شما فهمیدم در گذشته اوتیسم خفیفی داشته ام میخوام بگم کسانی که زندگی را اسان میگیرند وپرازمهربانی هستند باعث بروزشکوفایی استعداد و انرژی سرشار از خزسندی و اعتماد به نفس فراوان در من میشوند و تازه فهمیدم به لطف انها سعی کردم تمرکزم زا کمی بیشتر و مهارت سخنگویی ام را کمی بهتر و ..
      .خیلی مهارتهای دیگر وبهبودی نسبی را با گذشت زمان بدست بیاورم گاهی افرادی که انتظاراتی از ادمی دارند بدون اینکه از توانایی طرف اطلاعی داشته باشند و باعث قضاوت ناعادلانه میشه که باعث ازارافراد مشکل دار همچون من میشه در ضمن شکر خدا صاحب خانواده و فرزندان سالم و باهوشی هستم البته با بچه هایم همواره در امور فکری مشورت میکنم و...بنظر اطرافیان نسبت به خیلی ها موفقتر بوده و هستم.

    • کیانا

      امیدوارم اینگونه کودکان بتوانند دوباره به زنگی عادی برسند

    • مهدی اسدالهی

      باسلام بنده کارشناس کاردرمانی ذهنی و حرکتی هستم که مدت 15 سال است که در ارتباط با کودکان مختلف اعم از اتیسم ،بیش فعال و بی توجه و تمرکز سرو کار دارم . توصیه من به تمامی والدین و زوج های جوانی که دارای کودک با علایم که خوانیدید مشاهده کردید حتما با کاردرمانان ذهنی در تماس باشید بدانید که هرچقدر سن بچه اضافه شود مقاومتش بیشتر و درمان سختر می شود همه جور بچه ای خوب می شوند بخصوص اتیسم ها که هوش پنهانی بالایی دارند اما زمانی که درمان دیر نشود
      با تشکر از برترین ها

      پاسخ ها

      • آذرخش

        سلام خسته نباشید
        من پسره سه و نیم ساله دارم
        نیاز به کمک شما دارم اگه لطف کنید ایدی تلگرام اگه دارین بدین باهاتون حرف بزنم

    • بدون نام

      مطلبی مفید بود دوستان یه جای دیگر در این باره مطلب خوندم اوزنده بود

    • بدون نام

      امیدوارم خدا همه ی بیماران از جمله بیماران مبتلا به اوتیسم رو شفا بده، الهی آمین

    • شاهین

      سلام ببخشید من پانزده سالمه مدرسه تیزهوشان درس میخونم من توی درس شاگرد اول مدرسه هستم و آی کیوی 138 دارم و با این که هفت ماهه به دنیا اومدم ولی تمام اطرافیان میگن که من بسیار باهوش بودم و زود تر از وقت راه رفتن و حرف زدن یاد گرفتم حتی الان هم در ادبیات و بهره بردن در آن بسیار عالی هستم ولی اینجانب قادر به برقراری ارتباط درست با همسالان و دوستان نیستم و مورد تمسخر قرار می گیرم گاهی بسیار عصبانی و با نیش و کنایه های جالب جوابشان را میدم و خیلی مواقع هم احساس دیگران برای من هیج اهمیتی ندارد آیا من دچار اوتیسم هستم؟ اگر اختلال روانی دیگری هست لطفا راهنمایی ام کنید.با تشکر فراوان از شما

    • بدون نام

      باسلام پسر من بیست و شش ماهه است هنوز حرف نمیزنه فقط بعضی وقتها مامان یا بابا رو پشت سر هم میگه واز خیلی چیزها میترسه و با تبلت گیم زیاد بازی میکنه ودر خیابون هر کجا ماشین میبینه بطرفش میره در ضمن زیاد خجالتیه به نظرتون علایم اتیسم است

      پاسخ ها

      • زهرا

        سلام من پسرم دو سال هفت ماهش حدود 50 تا کلمه یاشاید بیشتر میگه ولی جلمه دویا سه کلمه بلد نیست بعد زود اعصبانی میشه ایا اوتیسم داره خیلی نگران تورو خدا جواب بدید

    • بهار

      سلام پسر من 3سالشه..و خییییلی به ماشین لباسشوییو جارو برقی علاقه داره... خیلی خو ب حرف میزنه و جمله بندی میکنه ول وقتی می خواد ت و چ رو بگه زبونش میگیره و چند بار میگه..ایا علائم اوتیسمه؟,,با تشکر

    • ندا

      سلام. 10 سالم بودم یادم هست یکبار به مدت یک ربع محو دست دوستم شدم، طوری که نمیتونستم چشم بردارم، یک بار هم به شاخه درخت توی حیاط مدرسه خیره بودم و محوش شده بودم که معلم دعوام کرد. علاقه زیادی به تغییر در وضع ظاهری و ارتباط با جمع ندارم. به گفته خانوادم من زیاد از حد منظبط هستم و در مورد یک بحث زیادی توضیح میدم. دوست صمیمی هم ندارم. الان هم فوق لیسانس دارم وکارمند رسمی هستم
      نگران نباشید میشه موفق شد.

    • پردیس

      با سلام آیا پسری شش ساله با این مشخصات احتمال داشتن اوتیسم دارد ممنون میشم جواب بدید
      1-در دو سالگی جلو ماشین لباسشویی مدت ها مینشست
      2-برای ابراز خوشحالی چندین بار دستش رو روی پا میزنه 3-از اسمش و واژه سوم شخص استفاده میکنه
      4-ارتباط چشمی کم برقرار میکنه
      5-در جمع به هیچ عنوان غذا نمی خوره یا باید تو خونه باشه یا تو یه اتاق با مامانش تنها
      7-بسیار زیبا و.با دقت عجیبی نقاشی میکشه تمام جزییات در اون دیده میشه
      8-اما با بچه فامیل که میشناسه خیلی خوب بازی میکنه
      9-اسم تمام ماشین ها رو حفظه و تشخیص میده
      10-بسیار لاغره و دندون هاش رو روی هم میکشه که صدا میده و کلا خیلی حساسه
      ممنون میشم راهنمایی کنید میترسم درمان دیر بشه

    • پردیس

      با سلام آیا پسری شش ساله با این مشخصات احتمال داشتن اوتیسم دارد ممنون میشم جواب بدید
      1-در دو سالگی جلو ماشین لباسشویی مدت ها مینشست
      2-برای ابراز خوشحالی چندین بار دستش رو روی پا میزنه 3-از اسمش و واژه سوم شخص استفاده میکنه
      4-ارتباط چشمی کم برقرار میکنه
      5-در جمع به هیچ عنوان غذا نمی خوره یا باید تو خونه باشه یا تو یه اتاق با مامانش تنها
      7-بسیار زیبا و.با دقت عجیبی نقاشی میکشه تمام جزییات در اون دیده میشه
      8-اما با بچه فامیل که میشناسه خیلی خوب بازی میکنه
      9-اسم تمام ماشین ها رو حفظه و تشخیص میده
      10-بسیار لاغره و دندون هاش رو روی هم میکشه که صدا میده و کلا خیلی حساسه
      ممنون میشم راهنمایی کنید میترسم درمان دیر بشه

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        پردیس خانم سلام اگه تشخیصش اتیسم باشه شش سال که خیلی دیر شده ولی بازم تلاش خودتون انجام بدید خیلی تحریکات حسی عمقی بدید مثلا بغلش کنید فشار بدید اگه بدش نمی آید پشت سرش جلو آینه باستید و باهش حرف بزنید چشم هاش بگیر باهش حرف بزن کف دستاشو تحرک کن با انگشتان خودت محکم فشار بد سعی کن بچه ها باهش شمرده حرف بزنن . عادتاشو کم کن از گروه درمانی شروع کن عکس درمانی با کاردرمان ذهنی و گفتاردرمان مشاوره داشته با....

    • فاطمه

      بسیار بسیار عالی و کاربردی،ممنون

    • بدون نام

      سلام. اوتیسم بیماری نیست بلکه متفاوت نگاه کردن به دنیا هستش. همانطور که انسان های معمولی با هم فرق دارن انسانهای اوتیستیک هم با هم فرق دارن . نوع اسپراگرش بهترین هستش. بسیاری از نوابغ دنیا مثل ادیسون. گراهامبل. انیشتین. مری کوری. باخ و...همه اوتیستیک بودن. هر چه زودتر درمان اغاز بشه به نفع کودک هستش. فقط اگه به فرزندتون شک کردین بیماریش رو انکار نکنین

    • بدون نام

      درود پسر سه ساله من حرف نمیده چند کلمه
      ای رو هم که میگه باتکرار زیاد من یاد گرفته خلاصه با خوندن این متن میدانم که اوتیسمه تورو خدا چکار کنم

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        باسلام خیلی قلقلکش بدید ، بدنش ماساژ بدید صورتش هم همنطور . چشم هاشو با دست بگیرید و دم گوش حرف بزنید سعی کنید با تحریک حسی باهش ارتباط برقرار کنید با کاردرمان و گفتاردرمان شهر تان تماس و یا مراجعه کنید تا راهنماییتان کنند در هر صورت کار خودتان را شما بسیار مهم است ....

    • بدون نام

      امیدوارم خداوند همه بچهای مبتلا ب اوتیسم را شفا بده و ب مادرشون صبر بده

    • مهدی

      من پسری چهارسال ونیمه دارم هنوز درست صحبت نمیکند به تا زگی دو کلمه میگه خیلی دوست داره برهبیرون چون موقعیت من جوری که نمیتونم بیرون برم علاقه ی شدیدی به ماشین داره دوست داره مدام سوار ماشین بشه وهمی دور همه خیابونا بیاد خیلی از دستش خست شدم پیش روانپزشک هم رفته ام دارو مصرف میکنه لطفا به من کمک کنید هر کاری را که بگم نکن اون کار را بیشتر انجام میده

    • آراسته

      خسته نباشید ممنونم از اطلاعات مفیدتون.برادرم 19 سالشه ومبتلا به اوتیسم است از6سالگی متوجه شدیم واین موضوع خیلی واسه مون ناراحت کننده است تحت هیچ شرایطی کنترل نمیشه کل زندگیمون پرشده از ناامیدی واسترس هرچقدر که بیشتر میگذره شدیدتر میشه پرخاشگری هاش ومتاسفانه پدرم هیچ درکی ازاین موضوع نداره وهمش کتکش میزنه اون هم به طور وحشیانه وازار دهنده لطفا راهنمایی کنید ممنون

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        حواسشو با بازی های حرکتی پرت کنید خیلی دوچرخه سواری کنه مسئولیت دادن کمک کردن فعالیت های ساده و تکراری دادن به والدین توصیه میشه از برخورد فیزیکی خوداری کنند زیرا این فرایند سبب بهم ریختگی بیشتر شده فعالیت ورزشی خیلی کمک میکنه به بهترشدن رفتار ها سر گرم شدن سبب بهبود می شود و... با کاردرمان و گفتاردرمان و روانشناس میتونه کمک کنند انشالله

    • حسام

      سلام.من خواهری دارم ۱۶ ساله ک اورا تمام جا برده ایم دکتر و بعد از ۱۲سال متوجه شدیم ک بیماری او اوتیسم خفیف است میخواهیم بدانیم ک ایا درمانی برای این بیماری وجود دارد یا اگر دارد برایم توضیح دهید نتا کاری برایش انجام دهیم
      حسام هستم از بلوچستان

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        باسلام حسام آقا حتما با کمک مادر سربسرش بزارید کارهای خانه دخالت کنه مسئولیت بگیرد عطر نزدیک دماغش روی بلوز بزنید . استخربره از کارهایی که اونو توخودش می بره جلوگیری کنید تو محیط های شلوغ بره تماس چشمی برقرار کنه ،فیلم و قصه تعریف کنه و بیشتر مهارت های حرکتی کارکن انشالله بهتر خواهد شد

    • هانی

      سلام ممنون از مطلبتون پسرم در سن ۴سالگی بی دلیل هم فلج شدوهم گنگ شد الان ۷سالشه راهمیره ولی بیشتر روی انگشت پا صحبتشم بیشتر کلمه است ارتباط با دیگران داره همه رو خوب میشناسم بازی هم میکنه به جاییم خیره نمیشه ایا اوتیسم داره

    • سودابه

      سلام من پسر سه ساله نیمه ی دارم دیر صحبت کرد ولی الان خوب حرف میزنه علاقه زیادی به پنکه ماشین لباسشویی داره اما باوسایل برقی دیگه هم بازی میکنه خیلیی فعال بعضی وقتا اسم خودشو تو جمله هاش میبره لطفا راهنمایی کنید خیلی نگرانم

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        با سلام مقاله خوب برترین و دو باره مطالعه کنید علایم بیشتر لازمه برای بحث چون به حرف آمده خوب علامت سالم بودن است اما علاقه به پنکه ماشین خیر کمی بیشتر علایمش را بفرستید مثلا تماس چشمی با غربیه ها ، بغل شدن توسط افراد دیکه ، غذا خاص پوشاک خاص و... بیش فعال داشتن تمایل به نشستن و بازی کردن و ...

    • فاطمه

      سلام
      من متاثرشدم نظرات شمارودیدم
      خدایاازته دلمون میگیم
      همه ی بیماران روشفابده
      وب خونواده های اون صبربده
      آمییییین یارب العالمین

    • سجاد

      سلام دوستان من 23 سالمه یه داداش دارم 10 سالشه از همه ی دنیا بیشتر دوستش دارم خداروشکر هیچ مشکلی نداره و کاملا سالمه ولی من الان که این حرفای شمارو خوندم خیلی ناراحت شدم برای بجه هایی که این مشکل رو دارن میخواستم بگم اگه کسی کمکی خواست از هر لحاظ حتی مالی من حاظرم بدون هیچ چشم داشتی کمکش کنم هر کسی راجع به این موضوع کمکی خواست در خدمتم اینم شمارم 09121397957

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        جناب آقای سجاد از آشنایی با شما خوشحال سال هستم بنده اسدالهی کاردرمان ذهنی هستم که 15با کودکان اتیسم و بیش فعال سرو کار دارم و این کودکان هزینه و وقت بسیاری را می طلبد این کار شما بسیار خدا پسندانه است ماکلینیکی و مدرسه ای داریم که با مراجعین با این تشخیص ها کارمی کنیم لذا از ما به دنبال حامیام مالی می گردیم لذا با توجه به آمادگی مادوست عزیز و دیگر هم وطنان حاضریم مشخصات کودکان را نیز در اختیار ما قرار دهیم تا برای درمان تحت پوشش قرار گیرند خدا می داند کمک اینچنینی بسیار ماندگارتر است تا آجر روی هم گذاشتن التماس دعا

    • ستاره

      سلام من دختر ١٤ماهه دارم هر وقت صداش ميكنم واكنش نميده از صداي جارو برقي خيلي ميترسه فقط كلمه مامان رو ميگه دده رو هم ميگه ولي دركي ازش نداره آيا مشكوكه به اوتيسم

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        ستاره خانم سلام علایم کمی گفتید بیشتر دقت کنید و علامت های بیشتری را ثبت کنید و بنویسید تا بتوان برچسب اتیسم بدیم همانطور که برای بعضی دیگه گفتیم بیش فعالی نیز این جور علائمی را دارد که با درمان خوب می شود اما اتیسم شرایط سخت تری داره با پزشک متخصص شهر تان یا گفتار درمان خوب یا کاردرمان ذهنی شهرتان مشاوره داشته باشید یا با مشاور روانشناس بالینی خوب و کارو متخصص که با اتیسم سرو کار داشته باشه ضمنا به همه والدین توصیه می شه حتما پزشک روانپزشکی که با کودکان کار کرده یا با مشاوره روانشناس بالینی که با کودکان اتیسم کار کرده مشاوره داشته باشند ....

    • بدون نام

      با سلام
      دختر خواهر من الان پنج ماهشه خیلی از عضلاتش ضعیفه و دکتر گفته گوشش هم پایین تر از بچه های عادی هست، همش ناله میکنه از وقتی به دنیا اومده بلعیدنش هم مشکل داره با لوله شیر میخوره گفتن زبونش کوچیکه نمیتونه ببلعه آیا ممکمه اوتیسم داشته باشه چون بعضی از علائم رو داره اما دکترا با عکس از مغزش گفتن مشکلی نداره دست وپاش سل هستند و استخوان نگرفتن
      ممنون میشم جواب بدید.
      تشکر

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        باسلام این علایم بیشر به بچه های کم توان ذهنی می خوره تا اتیسم ، توجه داشته باشید اتیسم تا یک مدت زمانی بچه سالم است هیچ مشکلی نداره اما به یک باره علایم شروع میشه مثلا والدین می گویند رفتیم جشن تولد و بعد از اون شب حال بچه بد شد حرف زدنش کم شد و شناخت از بین رفت و یگه با کسی ارتباط بر قرار نکرد و... لذا ایشون بیشتر عقب مانده یا معلولیت دارند لذا پیش نهاد میشه با متخصص مغز و اعصاب مشاوره داشته باشید

    • جعفر

      سلام بچه من ۴ سالشه حرف نمیزنه جیغ میزنه به حرف هیچ کس گوش نمیده اوتیسم داره؟

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        باسلام آقا جعفر مقاله برترین را دو باره مطالعه کنید علایم بیشتر بفرستید در هر صورت بچه بیش فعال نیز علایم این چنینی دارند چراجیغ می زنه می ترسه یا اگه بهش دست بزنید ؟سروصدامعنی داراز خودش در می آره یا کلا صدایی نداره ....

    • داود

      سلام من یه برادر زاده دارم 7سالشه تو راه رفتن تعادل نداره و کلمات را بخوبی تلفظ نمیکنه وقتی میدوه موقع ایستادن زمین میخوره واگه دنبال یه چیز می فرستیمش به دورو برش اصلا توجهی نمیکنه و اگه بین راه رسیدن به اون چیزی که ازش خواستیم مانعی وجود داشته باشه مثلا میز و صندلی و اسباب بازی و... حتما بهشون برخورد میکنه و میفته و موقع راه رفتن پاشنه یکی از پاهاشو بعضا زمین نمیذاره آیا این مواردمی تونه از علائم اوتیسم باشه؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        باسلام این علا ئم بیشتر به بچه های بیش فعال می خوره لذا مقاله خوب برترین را دو باره مطاله کن و علائم بیشتر بگویید اگه بیش فعال با شه به راحتی با رفعه علایم بهبودی نسبی بدست می آید ب با راهکاره هایی که برایتان خواهم گفت در غیر این صورت کمی وقت گیر می شود لذا منتظر هستم یا

    • جعفر

      چرا پاسخ نمیدین

    • مادر پسرا

      سلام.ببخشيد اوتيسم تا چه سني ممكنه بروز كنه؟
      پسر من تا هفت سالگي مشكلي نداشته ولي الان خيلي گوشه گير شده،اوتيسم نداره
      ولي ترسم از مبتلا شدنش هست.
      آيا ممكنه اين اتفاق بيفته براش؟

    • مرضیه

      سلام پسرمن دوسال ونه ماهشه حرف میزنه جمله میگه ولی تاچندوقت پیش ازاسم خودش توخواسته هاش میگفت الان کلمه من نمیگه ولی مثلامیگه اب میخوام علاقه زیادی به ماشین داره دوست داره اسمشونوبدونه ولی تحرکش زیاده بنظرشمامشکل داره یانه ممنون میشم

    • مرضیه

      سلام پسرمن دوسال ونه ماهشه حرف میزنه جمله میگه ولی تاچندوقت پیش ازاسم خودش توخواسته هاش میگفت الان کلمه من نمیگه ولی مثلامیگه اب میخوام علاقه زیادی به ماشین داره دوست داره اسمشونوبدونه ولی تحرکش زیاده بنظرشمامشکل داره یانه ممنون میشم

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        باسلام لطفاعلائم بیشتری بدهید اینطور که گفتید بیشتر به کودکان بیش فعال شبیه تا اتیسم

    • مرضیه

      پسرم بیشتراسمشوبکارمیبره الان بهترشده وازکلمه ی من استفاده میکنه ولی خیلی کم بیشتراسمشومیگه ولی علایم دیگه مثل علاقه به لباسشویی نشون نمیده شیطنت میکنه مثلاشیراب روبازمیکنه ویه لبخندشیطنت امیزی نشون میده هوشش خیلی خوبه بیشترماشینارواسمشونوبلده تمام رنگارومیگه وتشخیص میده به کارتون هم علاقه داره

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        باسلام مرضیه خانم کودک شما بیشتر علایم بیش فعالی داره حتما دنبال بهبودی و تمرکز و توجهش با تا یادگیرش دچار اختلال نشه و اگر غیر این باشه توی مدرسه نیز دچار مشکل می شه و کنار گذاشته می شه پس حتما دنبال رفع این اختلالش باش بالابردن توجه و تمرکز افزایش تحمل کاریش و پیدا کردن دقت در کار از اولویت های درمانش است

    • مرضیه

      ببخشیدکی پاسخ میدین؟

    • ارتین

      سلام پسرسه سالو نیمه دارم درس حرف نمیزنه جمله بندیش در حد اب بخور یا بریم پایینه دستش جلو صورتش میگیره و صدایی ایی درمیاره عاشق ابه به اسباب بازی اهمیت نمیده شعرم میخونه لطفا راهنمایی کنین

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        سلام ارتین تا علایمش بیشتر نشده دنبال درمان باش اگر چه او الگو هایش هر چندوقت عوض میکنه ولش سعی کن سریعا به بهبودی برسه تا بتوان آموزش را براش شروع کنی چون تا وقتی این مشکلات همراهش باشه در فرایند یادگیری مشکل دار میشه بعلاوه برای مدرسه نیز همینطور

    • مینا

      درود پسر من شش سالشه زود حرف زد به موقع راه رفت دقت بالایی داره به تغییر در جزییات ابراز احساسات نسبت به مادر مربی خوبه اما در برقراری ارتباط با اطرافیان سعی میکنه به زور و پرخاشگر باشه و زود عصبانی میشه گاهی بی هدف در پاسخ سوالات جواب میده خصوصا وقتی هیجانی بشه به لباسشویی از کودکی علاقه داره الان کمتر اما تو نقاشی هاش زیاد لباسشویی میکشه و همین طور پنکه خصوصا سقفیش دیگه کلافه کننده شده خلاقیتش خوبه با اسباب بازیهاشم پنکه مبسازه بسیار خلاقاته آیا مبتلا به اوتیسمه؟؟

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        علاییم اتیسم داره ولی بیشتر به بیش فعال میره روی تجریکات حسیش کار کن خیلی تو بغلش کن و فشار بده سعی کن تمرکز پیدا کنه تماس چمیش رابیشتر کار کن و سعی کن گوش بده و تکرار کنه مانند آنچه برای ارتین گفتم اگه کار نکنی مشکلاتش بیشتر می شه تو ی اموزش سعی کن بر بیش فعالیش غلبه پیداکنی تا آموزشش را شروع کنی تا جواب بگیری در غیر این صورت گفتارش و تحصیلش مشکل حواهی داشت

    • جعفر

      به یک نفر خاص خیلی اهمیت میده مثلا پدر بزرگش واسه باد پنکه ذوق میکنه بعضی وقتا هم تند تند جیغ میزنه ایا اوتیسم داره؟

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        باسلام جعفر کمی مشکوک میزنه خیلی بغلش کن با هش دم گوشی حرف بزن صورتشو ماساژبده حتما با کاردرمان و گفتار درمان مشاوره داشته تا خدای نکره دیر نشده روی توجه و دقتش کارکن

    • بدون نام

      راستی مامان و اجی هم خیلی کم میگه

    • ارتین

      لطفا راهنمایی کنین بچه ای که اتوسیم تقریبا خفیف داره الان سه سالو نیمشه ایا امیدی هس مثل بچه عادی شه یعنی همیشه اتوسیمه نگرانم لطفا یکی راهنمایی کنه

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        ارتین سلام براتون توضیح دادم اگه زود بجنبید جواب خوبی خواهی گرفت من بچه اتیسمی داشتم که الان شاگرد توی دبستان عادی نفر اول قرآن ده حتی از خواهرش بهتر شده این یک نمونه است این دختر هرروز کاردرمانی اومده والدین سخت پیگیر کارش و درمانش شدن توی گرما،توسرماولش نکردن شما هم همینطور

    • تهرانی

      سلام من شغلم فروشندگی وخیلی زود میتونم با ادما دوست بشم ولی هیچ هدفی ندارم و تا دیپلم بیشتر نخوندم ولی پدرم یا مادرم بمن میگن تو بی تفاوتی و اینکه نسبت به برادرت کمتر مسایل خانواده برات مهمه من 28سالمه ممکنه بیماری خاصی داشته باشم از نظر روانی

    • سولماز

      سلام من یه خواهر زاده دارم که شش ماهست و اصلا به صورت ادما نگاه نمیکنه خیلی کم میخنده وقتی جلوش وایستادی اصلا به ادم توجه نمیکنه میخوایگستم ببینم اوتیسم داره؟؟؟ تو رو خدا جواب بدین ممنون

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        باسلام خلیی مشکلات دیگه وجود داره که سبب میشه کودک نگاه نکنه لطفا علایم بیشتر بفرستید مقاله

    • آیدا

      سلام دختر خاله من دوسال و نیمه است حرف یا وقتی حرف میزند تند تند و ب زبانی حرف میزند ک ما متوجه نمیشویم و یک کلمه میگوید آن هم آب است
      وفقط ب ترانه های کودکانه توجه میکند و عاشق دویدن است ب طوری ک وقتی بیرون میرویم فقط می دود
      آن را پیش کاردرمان هم بردیم او ب مهد کودک هم میرود اما تاثیر بسیار کمی داشته ما باید چ کنیم خواهش میکنم کمک کنید ...

      پاسخ ها

      • سعید

        دختر من هم نشانه های مشابهی دارد، دوساله، علاقه به دویدن، هنوز به جز چند کلمه (آب، هاپو و ...) چیزی نمیشه، ترس از صدا و شلوغی داره، ارتباط برقرار میکنه ولی کم توجهی به دیگران، یک انیمیشن را بارها نگاه میکنه.

        نگران شده ایم

    • بدون نام

      ممنونم

    • جعفر

      ببخشید اقای اسداللهی اخه تو کوچیکی قشنگ حرف میزد دکترا گفتن اوتیسم داره گفتار درمانی میبرندش دکتر تازگی گفته کاردرمانی هم ببرنش راستی من اشتباهی نوشتم پسر خودم نیست پسر خواهرمه خیلی دوره از ما

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        باسلام پس اطلاع بدید حتما پی کارهش و درمانش باشند حتما با کاردرمان بگویند روی حس های مختلف کار کنند روی توجه و تمرکز ، دقت دیداریش و شنیداریش و حس عمقی (حصوصا ) بیشتر کارکنند پدر و مادر بایستی براش وقت بذارند و الا بعدا درمانش مشکلتر می شه خدا هم حتما کمک می کنه تا درمانش کامل بشه .

    • بدون نام

      سلام دختر من ۱۸ماهه است حرف نمیزند علاقه ی زیادی ب پدرش دارد طوری که شب از سر کار میاد دخترم همش با اونه تا موقع خواب میاد پیش من با اسباب بازی بازی نمیکنه همش دندوناشو میکشه روهم با وسایل خونه ور میره کنترلهای تلوزیون یا همش کشوهای میزو میریزه با خواهرش رانمیاد ولی وقتی من نیستم با خواهرش میمونه زیاد اهل گریه کردن نیست آیا مشکوکه

      پاسخ ها

      • آشنا

        سندرم داون داره

      • مهدی اسدالهی

        علابم بیشتری بنویسید

    • لیلی

      سلام. من درحال نوشتن رمانی درباره ی یک کودک مبتلا به اوتیسم هستم. لطفا اگه کسی در این باره تخصص داره و می تونه به من کمک کنه جواب بده

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        لیلی خانم کارچالب و بزرگی دارید انجام می دهید حتما با مراکز اتیسم در ارتباط باید بنده هم در خدمت هستم تجربه کوچکی دارم که می تونه کمک کنه با خانواده در ارتباط باشید

    • سارا

      سلام من یه برادره مبتلا به اوتیسم دارم تصمیم دارم خودم در این مورد کتاب بنویسم فقط برای خودم و خونوادم آرزوی صبر می کنم فقط خودمون می فهمیم که چی می کشیم بعضی وقتا دلم می خواد این مسئولا خودشون یه بچه اوتیسم نصیبشون بشه تا بفهمن این خونواده ها چه دردی می کشن ولی به هر حال آدم برا دشمنشم همچین آ رزویی نکنه

    • مسعود

      سلام من دختر پنج سال نیم دارم. هر چی من میگم تکرار میکنه مثلاً میگم تشنته میگه آره تشنته.کلا از وسائل بازی تو پارکها میترسه .اگه جایش درد بکنه نمیگه تجمل میکنه .لطفاً راهنمایی کنید

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        باسلام اق مسعود یک کمکی با احتیاط بایستی برخود کنید چون بعضی بچه های بیش فعال نیز علایم مشابه دارند علایم بیشتر بررسی کنید تا بتوان راه کار بدیم .

    • کوثر

      با سلام
      دختر خاله من 3سال و نیمه هست, موقع حرف زدن به جای من اسمشو میگه و نمیتونه درست جمله بندی کنه و کلا کلمات کمی رو میگه و چیزایی رو که میگیم تکرار میکنه مثلا میپرسم خوبی؟به جای خوبم میگه خوبی و انگار معنی کلمه رو درک نمیکنه, شبا خیلی بی قراری میکنه و هی بیدار میشه و ناله میکنه و خالم اکثر شبا تا صبح از پشتش میزنه تا کامل بیدار نشه ولی همچنان ناله میکنه, انگار مزه هارو تشخیص نمیده چون یبار کرم مرطوب کننده رو باز کرده بود خورده بود حس بدی هم نداشت, من زیاد به چیزای دیگه,ش توجه نکردم چون کم میبینمش ولی اکثر اطرافیان میگن رفتاراش شبیه بچه های عادی نیس, البته گوشه گیر نیست و بیشتر بی قرار و شلوغه, امکان داره اوتیسم داشته باشه؟

    • احترام

      پسری 10 ساله دارم که میگه 12 سالمه دوسال بیشتر خودشو جلوه میده - علاقه شدیدی به پنیر و تخم مرغ داره .درس اصلا نمیخونه کلاس ششمه به زور مدرسه میره و وقتی میاد همش تو خیالاته که معلم رو زدن و باهاش دعوا کردن.علاقه شدیدی به کارگری داره و دوست داره با بزرگترها کار کنه.قبلا پیش فعال بوده .پیش روانشناس بردیمش فقط امگا3 تجویز کرد.آیا اوتیسمه؟

      پاسخ ها

      • mahdi

        خانم پسر شما ابراوتیسمه بزارین رکورد بزنه.خخخخخخخخخخخخخ

    • موسی

      باعرض سلام وخسته نباشید یک سوال داشتم خدمتتون من پسری دارم 5ساله از2سالگی میشه گفت خوب حرف میزد ولی بعد باتلویزیون وگوشی خیلی زیادوررفت بابچه ها هم بازی نمیکنه تنهای تنها یاباگوشی ورمیره یابرنامه کودک زبان اصلی زیادنگاه میکردایااین کارهاباعث شده که فرزندمن که در2سالگی خوب حرف میزد بعداکه الان قاطی میکنه لطفا جواب بدین منتظرم ممنون میشم

    • طاها

      سلام
      پسر۴ساله ای دارم که جملات روبسیارسریع وگنگ ونامفهوم به کارمیبره ومن اصلامتوجه معانی نمیشم مابین این جملات نامفهوم شایدده تاکلمه واضح باشه،حاضرنیست به اطرافیان سلام کنه یابغلش کنن یاببوسه
      خمیربازی روخیلی دوست داره ولی فقط وفقط حلزون وماشین درست میکنه
      خونه سازی روهم اکثرمواقع قطاردرست میکنه
      همیشه فکرمیکردم که ادم صبوریه چون دربرابردردوبیماری مقاومت بالایی داره
      اگراهنگ باصدای بلندبزاریم به شدت مخالفت میکنه ودست روی گوشاش میزاره وهمیشه کلمه نه ونمیخوام روی نوک زبونشه

      خواهشامراراهنمایی کنید

    • ناهید

      سلام من پسری ۵ ساله دارم که بخاطر مشکلاتی که داشت از جمله پرت کردت اشیا و کارهای خطر ناکی که میکرد مجبور شدم پیش دکتر روانشناس ببرم دکتر هم قرص ریسپیرون داده که شبی ا چهارم بهش بدم اما خییییلی نگرانم و از عوارضی که ممکنه داشته باشه نگرانم خواهش می کنم بگید ممکنه بیماری اوتیسم داشته باشه خواهش می کنم جوابمو بدید ممنون

    • نرگس

      پسر من هفده ماهشه تقریبا 35 کلمه بلده منظورش رو با حرف یا حرکات میفهمونه و من متوجه میشم چه خواسته ای داره ـاز پنج ما پیش حرکت جلو و عقب را در حالت نشسته انجام میده و تقریبا در زمانهایی که اطرافش خلوت میشه یا زمانی که خوابش میاد انجام میده و حدود یک ماه میشه یه حرکت چرخشی به صورت نشسته انجام میده و این ما رو نگران کرده که دو روزه سعی میکنیم حواسش رو پرت کنیم که مانع این کارش بشیم یک کم کمتر شده ازتون خواهش میکنم جواب بدید آیا مبتلا به اوتیسم میباشد در ضمن از. پنکه و لباسشویی هم خوشش میاد و با لاستیک ماشین هاش بازی میکنه اما نه به صورت مداوم وحرکات چشمی خوبی داره و صداش میکنی اگه رو ی یه کار تمرکز داشته باشه ممکنه جواب نده البته خیلی کم پیش میاد یا نگاه میکنه و عاشق وسایلی هست که سیم داشته باشند مانند شارژر یا طناب

    • شکوفه

      خسته نباشید پسر دوساله من حرف نمیزنه و بشدت با چرخیدن اسباب بازی و وسایل اشپزخونه خوشحال میشه لطفا ارتباط چشمی رو برام شرح بدید چطوری متوجه بشم نگرانم

      پاسخ ها

      • مجتبی محمدزاده

        پسر منم همینطوریه بردم دکتر قطره هایپرا اکتیو داده‌.گفت فیتیلش بالاست

    • لیلا

      سلام .پسری دوماهه دارم خیلی به من نگاه نمی کنه.خیلی اوقات صورتم جلوی صورتش میگیرم صداش میزنم بازهم نگاه نمی کنه خیلی ارتباط چشمی داره.بیشتر اوقات به جایی خیره میشه و نگاه میکنه مداوم.ایا احتمال داره علایم اوتیسم باشه.لطفا جواب بدین خیلی نگرانم....

    • افسانه

      سلام دختربرادرشوهرمن هشت سلاشه درست حرف نمی زنه زیادگریه میکنه لجبازه گوش شنواندارخیلی سوال مکنه همه چی بالجبازی میخوادرفتارش دیگران ازارمیده ایااتیسم داره

    • آریو

      سلام من پسرم 8سالشه خیلی دیر صحبت کرد5سالش بود الان هنوز کمی تو جمله بندی مشکل داره تو مدرسه عادی ثبت نامش کردم خداروشکر مشکلی نداره خیلی اجتماعی مهمونی زیاد دوست داره ولی تا 4سالگی اینجوری نبود برعکس بود به نظر شما اوتیسم داره

    • محیا

      سلام اقای اسدالهی من پسری دارم که الان چهارسالش تمام شده از 1.5سالگی به چرخیدن علاقه افراطی داشت وهرچی هم می خواستیم حواسش پرت کنیم نمی شد کلام رو از 11ماهگی داشت(چند کلمه) دردو سالگی تا 40کلمه رو می گفت وچند جمله دوکلمه ای (مثل ماما اب-بابا اب)رو میگفت ازدوسالگی علاقه عجیبی به پنکه ولباسشویی داشت ولی نه اینکه ساعتهاکنارش بشینه ولی کلا"چرخش رودوس داشت از 2.5سالگی دامنه جملاتش پیشرفت بهتری داشت تا الان که مشکلی برای صحبت کردن نداره ولی نمی تونه فعل مناسب برای جمله بسازه الان علاقه اش به پنکه ولباسشویی وچرخش خیلی کم شده ولی بسیار ازدیدن فامیل وبقیه ذوق میکنه ولی رفتار عجیبی داره معمولا"دستاش رو جلوی صورتش میگیره ویا قایم میشه وانگار می خواد بازی دربیاره علاقه فراوانی داره که براش قصه بخونیم ولی ارتباط چشمی اش زیاد نیست (یعنی سعی می کنه توی چشم ما نگاه نکنه)ویا اگه مدادی ویا وسیله ای رو تو مهدکودک جا بذاره هرچه بهش توضیح می دیم الان شبه وفردا که روز شد ومهد باز شد میریم تا وسیله ات رو ورداری متوجه مطلب نمیشه وکلا"استدلال پذیر نیست بهره هوشی اونهم درحدی که بایستی چیزی رو بهش گفت والا خودش دنبال حل مطلب نمی ره وضمنا"تحلیل اتفاقات روز رو ارایه نمی کنه واگه هم چیزی بگه در مورد اتفاقی بعدش توضیحی براش نداره خواهش می کنم راهنمایی ام کنین

    • هانیه

      سلام خسته نباشید.من پسری دو سال ونیمه دارم وقتی صداش میکنیم زیاد اهمیت نمیده .به کارتون خیلی علاقه داره کارتون مورد علاقه اش که شروع میشه میشینه تا آخر نگاه میکنه.صحبت نمیکنه .فقط این چیه،ماماما،باباو یه مدت هم هستی خواهرشو صدا میکرد الان دیگه هستی رو نمیگه .با ماشیناش خیلی بازی میکنه .در قابلمه رو بر میداره و چند دقیقه ای میزاره رو سرامیک توش وسیله میزاره و میچرخونش.توپ بازی هم خیلی دوست داره.چیزی رو که میخواد با اشاره و گرفتن دستم و بردن پیش اون وسیله بهم میفهمونه.خیلی نگرانم .ولی هوشش خوبه یه دایره که میکشم قشنگ توشو رنگ میکنه.یکی که گریه میکنه سزیع میره و همدردی میکنه باهاش .با بچه ها بازی میکنه.وقتی میخوام باهاش صحبت کنم یه جا نمیشینه همش شلوغ میکنه؟؟؟

    • آزاده

      سلام خسته نباشیدمن پسری 4 ساله دارم که خیلی زود راه افتاد .اما تکلمش دیرتر بود/الان از نظر گفتاری مشکل نداره.فقط علاقه خاصی به ماشین لباسشویی و چرخیدن داره.طوری که همه مسخره میکنن میگن باید بره زورخونه.فعلها رو درست میگه و ارتباط چشمی داره.اما بسیار لجباز و شلوغ کار و اذیت کاره و دایم داره با وسایل خونه ور میره و اونا رو خراب میکنه .تمام دیوارهای خونمون پر از نقاشیهاشه .به نظرتون اوتیسم داره؟؟؟ ضمنا با بچه های بزرگتر از خودش راحتتره

    • هانیه

      سلام خسته نباشید.من پسری دو سال ونیمه دارم وقتی صداش میکنیم زیاد اهمیت نمیده .به کارتون خیلی علاقه داره کارتون مورد علاقه اش که شروع میشه میشینه تا آخر نگاه میکنه.صحبت نمیکنه .فقط این چیه،ماماما،باباو یه مدت هم هستی خواهرشو صدا میکرد الان دیگه هستی رو نمیگه .با ماشیناش خیلی بازی میکنه .در قابلمه رو بر میداره و چند دقیقه ای میزاره رو سرامیک توش وسیله میزاره و میچرخونش.توپ بازی هم خیلی دوست داره.چیزی رو که میخواد با اشاره و گرفتن دستم و بردن پیش اون وسیله بهم میفهمونه.خیلی نگرانم .ولی هوشش خوبه یه دایره که میکشم قشنگ توشو رنگ میکنه.یکی که گریه میکنه سزیع میره و همدردی میکنه باهاش .با بچه ها بازی میکنه.وقتی میخوام باهاش صحبت کنم یه جا نمیشینه همش شلوغ میکنه؟؟؟

    • سمیه

      سلام پسر من 2 سال 9ماهشه تو پارک بچه ها رو از رو سرسره هل میده تو خونه همه چی رو پرت میکنه میره رو گاز اکثر اسباب بازی هاشو خراب کرده حرف زدنش کامل نیست میخواد بگه من تو رو دوست دارم میگه من تو دوس در جمله ها از من بجای اسمش استفاده میکنه خونه ما هیچ وقت جمع و جور نیست چون همه خونه رو بهم میریزه خیلی مهربونه

    • اریانا

      سلام.دخترم دو سالشه .خیلی از خودش اوا و صدا در میاره ولی کلمه ی نمیگه.منم تو نت سرچ کردم و برای اولین بار کلمه اوتیسم رو شنیدم.اریانا نوک پاهاش راه میرفت یه مدت.الان نه.عاشق بازی با بچه هاست.ولی لجبازه و گریه زیاد میکنه.ایا مشکوک به اوتیسمه؟؟!شب و روزم یکی شده .منتظر جوابتون هستم

    • بی نام

      سلام پسرم 4 سالشه.خیلی خوب جمله بندی میکنه ولی بعضی از کلمات رو نامفهوم میگه. بسیار عصبیه زیاد ارتباط چشمی نداره ومهم اینکه فقط اسم خودش رو تکرار میکنه ضمیر من رو نمیشناسه ولی بسیار عاطفیست و اعداد رو تا 40 میشمره و رنگها رو هم میشناسه..لطفا راهنماییم کنید.

    • مجتبی ر

      سلام. ممنون از مطالبی که گذاشتید. من پسری دارم که در یک سالگی بعلت تب بالا تشنج کرد و این موضوع تا یک سال بعدش متاسفانه سه بار تکرار شد. و تا اون زمان فرزندم مثل بچه های دیگه در حال یادگیری و تکامل گفتارش بود اما تقریبا تو سه سالگیش متوجه شدیم به درستی صحبت نمیکنه و در ادای کلمات مشکل داره. حتی زمانهایی میشد که بعلت اینکه نمیتونه منظورش رو برسونه خودشم عصبی میشد یا غصه میخورد. در تمام این مدت هم از قرصهایی مثل فنوباربیتال استفاده میکرده و ما گمان بر این داشتیم این اختلال از عوارض همین دارو هست اما تو سن 5 سالگی دکتر متخصص مغز و اعصاب به ما گفت که باید از گفتار درمانی برای این بچه استفاده بشه و طی دوسال استفاده از گفتار درمانی شرایط گفتگو کردنش بهتر شده اما مثل هم سن و سالهای خودش نیست و این موضوع در دورانی که تو پیش دبستانی بود براش مشکل ایجاد میکرد و بچه های دیگه به تمسخر میگرفتنش.امسال هم کلاس اول دبستانه و متاسفانه دل به درس خوندن و انجام تکالیف نمیده و همش میگه نمیتونم یا بلد نیستم و به هر طریقی از زیر بار تکالیف شونه خالی میکنه. در کنار این قضیه همچنان گفتارش هست که مشکل داره و این موضوعات باعث شده آموزگارش و مدیر در خصوص انجام تکالیفش ما رو خواستم و یه تذکر سفت و سخت دادن. حتی مدیر مدرسه گفته اگه تا اواسط سال تحصیلی نتونه خودش رو با دانش آموزای دیگه تطبیق بده مجبوریم عذرش رو بخوایم. ما هم برای این بچه از روشهای مختلف تشویق و تنبیه و جایزه و ... استفاده کردیم تا بتونه رغبت به درس خوندن داشته باشه اما بازهم از زیر بار دذس و مشق در میره. خواستم از شما مشاوره بگیرم که بنظر کارشناسای پزشکیتون الان با این شرایط ما چه اقدامی برای بهبود شرایط تحصیلی و گفتاری پسرمون میتونیم انجام بدیم. لازم به ذکره که تو کارهای دیگه خیلی هوشش بالاست و مشکل ما فقط همون مواردی هستش که عرض کردم.ممنون

    • بدون نام

      باسلام من یه دختر چهارساله دارم که فقط کلمات ساده رو ادا میکنه وخیلی هم شلوغه و بچه های دیگه رومیزنه وخیلی کم میخوابه و وقتی که نمیتونه احساس شو بیان کنه یا عصبانی میشه خودشو میزنه و وقتی غذا میخوره لیوان اب شو تو بشقاب دیگران خالی میکنه و بقیه هم فکرمیکنن تو تربیتش کم کاری شده میخواستم بدونم دخترم مبتلا به اوتیسم ؟

    • بی نام

      خدایا به بزرگیت قسم تمام بیماران روی زمین بخصوص کودکان اوتیسمی رو شفا بده وهیچ پدر ومادری را با این بیماری فرزندشون امتحان نکن .برای سلامتی تک تک بیماران اوتیسمی صلوات بفرستید .....
      شاید این صلوات که منو شما میفرستیم کمک هرچند ناچیز بکنه ......الهییییییییی امییین

    • زهرا

      دختر من دو سال و نیمش هست.کلمات زیادی میگه ولی جمله در حد دو کلمه ای و مختصر.کلمه من رو نمیگه و اسمشو میگه.موقع عصبانیت سرشو به دیوار میزنه.بچه هارو از دور دوست داره ولی حسادت زیادی داره.مثلا اگه من یا باباش بچه ای رو بغل کردیم عصبانی میشه و اون بچه رو میزنه.
      همچنین خیلی لجبازه.اینها از علائم اوتیسم نیستند؟

    • فریده

      سلام من پسر 2.7 ماهه دارم حرف نمیزنه یعنی مامان بابا میگفت یا خودش تو خیابون اب که دید گفت اب تا یه مدتم اب میگفت ولی دیگه نگفت یا 4تا ازعضوای بدنشو که میگفتی بهت نشون میداد الانم بگی توپتو بیار درو ببند یا لامپوخاموش کن روشن کن روشن میکنه یا کفشتوبیار بریم بیرون همه اینارو بگی انجام میده خیلی تلویزیون نگاه میکنه ترانه هم خیلی دوست داره ممکنه در روز یه ترانه رو چندبار گوش کنه و تموم که شد کنترلومیاره که بازهمونو براش بزارم باوجواینکه نمیتونه حرف بزنه ادای خواندنو درمیاره تو ترانه دست زدن باشه اینم دست میزنه حتی اوج ترانه رو هم حفظ میکنه وصداشو میکشه با دیگران ارتباط برقرارمیکنه حافظه خیلی خوبی هم داره مثلا ما هر 3/4ماه میریم خونه مادرم سریع گوشی بابامو میبره بهش میده که براش کلیپی که بابام همیشه میزاره براشو بزاره جدیدا خیلی تقلید میکنه نمازبخونم اونم نمازمیخونه اب بخواد خودش لیوان میاره که اب بهش بدم یا قاشق میاره که غذابدم بهش اسمشومیدونه همه وسایلای منم میشناسه کسی روسری منو هم بپوشه میره میکشه میاره به من میده ارتباط چشمیشم خوبه ازجاهای شلوغ بدش میاد نه اینکه ما ازخونوادمون دوریم تنها هستیم عروسی بریم اصلا وارد نمیشه جیغ میزنه همش که برگردیم عاشق ماشین سواریه قبلا سه ساعتم توماشین دورمیزد سیر نمیشد گریه میکرد که پیاده نمیشم ولی الان بهتر شده پیاده میشه بعد خیلی رو استیناش حساسه که بالا نره به نظرتون اوتیسم داره الان چند جلسس که گفتاردرمانی میبرم چندتا کلمه روکه تو سی دی میگه تکرارمیکنه مثلا حیوونا رو نشون بدی صداشونو درمیاره

    • الينا

      سلام خسته نباشيد دختري دارم 8 ساله تو تست ورودي مدرسه قبول شد البته با كلام نه ولي با تست تصويري همرو درست جواب داد و نقاشيشم عاليه خيلي تخيلي و دقيق نقاشي ميكشه تا خالا دريا نديده ولي تو نقاشيهاش حتي سنگها و جلبكهاو لاكپشتو ماهي هم ميكشه از چهارسالگي رنگها رو بلد بود ولي وقتي شش سالش بود رفت آمادگي متوجه شدم با بقيه بچه ها فرق داره كلماتش كم بود در حد دو كلمه اي حرف ميزنه نيمه دوم رفت مدرسه عادي خطش عاليه نقاشيشم حتي سوره توحيدو تو مدرسه حفظ كرده ولي رفتارش فرق داره متوجه قوانين مدرسه نيست به معلمش پرخاش ميكنه و حتي وسط زنگ تو كلاس تغذيه ميخوره به من ميگن بهش بفهمون يادش بده ولي الينا موقع حرف زدن باهاش احساس ميكنم متوجه بعضي از كلماتم نيست تواناييهاي زيادي داره لباساشو خودش ميپوشه دستشويي خودش ميره تماس چشميشم خوبه ولي اصلا با كسي دوست نميشه جز چندتا از بچه هاي فاميل كه اونم برا مدت كوتاه بازي ميكنه با اينكه كلماتو بلده ولي ارتباط كلامي با كسي نداره و جواب هيچكسو نميده بيشتر جيغ ميكشه و اجازه نميده كسي دست به وسايلش بزنن علاقه زيادي به جشنو عروسي داره خوابشم خوبه سر جاش تنهايي ميخوابه فقطو فقط نقاشي كردنو دوست داره رياضيشم خوبه ولي با كلام نميتونم بهش بفهمونم كه جمعو تفريق چطوره فقط با تصاوير متوجه ميشه كلا داغونم حرف زياده برا گفتن خواهش ميكنم جواب منو بدين خواهش ميكنم

    • بدون نام

      من ۲۱ سالمه و الان که اینو خوندم فکر میکنم اوتیسم دارم ! افسردگی هم دارم ، اینم از جوونی ما که قرار بود بهترین دوران زندگی مون باشه

    • بدون نام

      با سلام
      هیچ نعمتی بالاتر از سلامتی نیست. از خداوند میخوام که تمام بیماران رو شفا بده. مخصوصا کودکان . آمین

    • ممد

      منم با احمد آقا موافقم . یه چک بخوابونی زیر گوش هر کودکی مطمعانم درست میشه

    • مستانه

      سلام بهمگی .خاهر شوهرمن دخترش 4 سالشه حدود 3ماهه ک تونسته جمله سازی کنه ولی من رو نمیگه خیره نگا میکنه بسیار پرخاشگره و تا بخاسته ش نرسه دست از گریه و جیغ نمیکشه. یمدت کلاس گفتاردرمانی میبردنش ولی هزینه هاش بالا بود .اصلن نمیتونه بابقیه بازی کنه..انگار ی ادم فضاییه..الکی اینور و انور میرهدمثلن متوجه نیس بقیه چ بازی میکنن درک نمیکنه من روم نمیشه بش بگم ی تشخیص ببرش ..میترسم ناراحت بشه..قبلنها ک ی صداهایی یجا حرف زدن درمیاورد مثه جنگلیا.همرا با جیغ یا بهتربگم کرو لالها...خدایا همه مریضهارو شفابده.آمین

    • امیر

      خدا صبر بده در مقابل این بیماریها......به خصوص یه پدر و مادر.

    • گلی

      سلام دختر من دوسال و سه ماهشه هنوز کلماتو به شکل واضح تلفظ نمیکنه جمله بندیش در حد دو یا سه کلمه هست مثلا مامان بیا بخواب بیشتر از یکی دو ماهه از کلمه من استفاده میکنه تا حالا روپنجه پاهاش راه نرفته تواستفاده از اسباب بازی هم تنوع طلبه توبازی های هوشی متناسب باسن خودش حتی یکی دو سال بالاتر هم تونسته انجام بده به موسیقی علاقه داره به کارتون بی علاقس دائم ورجه وورجه میکنه اگه چیزی بخواد مدام اسمشو میاره و درخواست میکنه تا بهش بدیم یا اون کارو براش انجام بدیم اما اگه بی توجهی کنیم دادوبیداد میکنه جیغ میکشه و گریه میکنه با کوچکترین عصبانیت از طرف ما گریه میکنه تومهمونی ها اول خجالتی و گوشه گیره اما خیلی زود باهمه جور میشه تو بغل همه میره بجه های بزرگتر از خودشو هم کتک میزنه ارتباط چشمی برقرار میکنه ایا فرزندم جز بیماران اوتیسمی هست

    • بدون نام

      سلام، من یه پسر سه سال و نیمه دارم که کامل صحبت نمیکنه یعنی حمله میگه ولی کلمه ر رو نمیتونه تلفظ کنه، بسیار پزخاشگزه حوری که بچه هارو میزنه واگه دعواش کنم فحش میده، علاقه به جاروبرقی، ماشین لباسشویی و سشوار داره فقط به خاطر صداشون، اصلا گوشه گیر نیست و یه ماهه که میذارمش مهد، دو سالش بود با مخالفت پدرش ولی بردم پیش مشاور گفت حرکاتش عادیه و نمیشه گفت بیش فعال و گفت اگه تا 4سالگی ادامه داشت بازم بیارش، از چیزیم نمیترسه شاید کمی از تاریکی اونم اگه خودم بگم بخواب هاپو میادا، نظرتون چیه؟

    • سیمین

      این اوتیسم قابل درمان هست؟

    • زهره

      سلام.خسته نباشید.پسری دارم دو سال ودوماهشه.حرف نمیزنه.فقط ماما وبابا میگه.فقط باکسی که دوس داره ارتباط چشمی داره.از جمع غریب خوشش نمیات.دوس داره همش بیرون باشه.به بازی های خونه سازی خیلی علاقه داره.اهنگ واذان خیلی دوس داره.ایا پسرم مشکلی داره؟

    • زهره

      پسرم هرچه دور خودش بچرخه اصلا گیج نمیشه.هرچی بخات دست مارو میگیره وازمون میخات که واسش انجام بدیم.

    • مولود

      میشه اینقدر از اتیسم چرت و پرت ننویسید من مادر ی کودک مبتلا ب اتیسم هستم بسیار احساساتی و مهربون هست توان گول زدن و دروغ گفتن و بازی هم داره مدرسه اتیسم میره کتاب عادی میخونه با هرکس دوست داره ارتباط برقرار میکنه درسته عادی نیس اما شمایی ک این مطالب رو مینویسی فقط امیدوارم ب کودک اتیسمی مبتلا شی تا بدونی چقدر دردناکه این مطالب زشت و تحقیر آمیز متاسفم برای فهم و شعور و درک پایین جامعه

    • ندا

      سلام.خواهش میکنم جواب منو بدید,تمنا میکنم.دختر من چارده ماهشه.فقط مامان و بابا و دادا میگی,تمام جملات دستوری من رو متوجه میشه,توی چشمهام نگاه میکنه و هر روز شکلک های با مزه ایی در میاره,عاشق بچه هاست و با دیدنشون ذوق میکنه,وقتی قایم میشم میاد و منو پیدا میکنه,ولی مدتیه روی پنجه پاهاش راه میره و کلید برق اگه در دسترسش باشه مدام خانوش روشن میکنه,عاشق موسیقیه,وقتی اذان پخش میشه ادای خوندنش رو در میاره,ممکنه دخترم اوتیسم باشه,

    • رها

      دخترم سه سال وهشت ماهشه خیلی زود حرف زدن ویاد گرفت ودر راه رفتن هم مشکلی نداره یازده ماهه بود که کاملا به راه رفتن مسلط بود هیچ علائمی ار اتیسم ونداره فقط با بچه های غریبه ارتباط برقرار نمیکنه باهاشون بازی نمیکنه ولی با بچه های فامیل و کسانی که میشناسه زیادعلاقه داره خیلی هم بازی میکنه بازیهاش هم تکراری نیست وقتی تنهاست هم با عروسکاش خیالبافی میکنه مثلا میگه میبرمت دکتر - باید بخوابی الان وقت خوابه - فردا میبرمت مهد کودک - ادای ادم بزرگا را در میاره لطفا راهنمایی کنید .....

    • بدون نام

      سلام جعفر هستم دختر چهار سال ونیمه دارم که تقریبا دوسال ونیم شد که مامان وبابا رو تازه گفت چهارده ماهگی راه افتاد ولی هنوز زانو هاشو صاف نگه نمیداره مهربونه ولی زودرنج وزود گریه میکنه صحبت کردنش به لطف گفتار درمان بهتر شده ولی واضح نیست ارتباط چشمی دارهلطفا راهنماییم کنید

    • نسرین

      سلام پسری دارم سه ساله هنوزم مامان و بابا میگه به من میگه ،عزیزم، اطرافیان صداش میکنن جواب نمیده بی اعتناست به همه با هیچ بچه ایی بازی نمیکنه چون ما خیلی تنهاییم لگو بازی و چیدن و دوست داره هنوزم جمله نمیگه هر کلمه ای میگم بهش تکرار میکنه میشنوه اما کلمات و تو جمله بکار نمیبره چیکار کنم از استرسش شبا خواب ندارم کمکم کنید

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        نسرین خانم اول شنوایی اش را چکاب ببرید تا تست بگیرند انشالله اگه مشکل نداشت بعد روی توجه و دقتش کار کن سعی کن با یک بچه کوچیک روبرو بشه یا خود شما با عروسک بازی کن تا توجه کنه خبرش برامون بگذار تا ببینم اثر داره یا راه حل دیگه ای با ید بدیم

    • فاطمه

      سلام و خسته نباشید
      در اطراف من کودکی هست 10ماهه که مثل همه بچه هایی که دیدم نیست اصلا ارتباط چشمی برقرار نمیکنه با اسباب بازیاش بازی نمیکنه. از اسباب بازی گرفته تا گل از همه چیز میترسه شنوایی داره ولی وقتی صداش میکنن خیلی عکس العمل نشون نمیده احساس میکنم هنوز خیلی خوب مادرشو نمیسناسه نه سینه خیز و نه چهاردستو پا.فقط وقتی پدر یا مادرش خیلی باهاش بازی کنن میخنده
      خیلی از مهارتهایی که بچه تو این سن باید داشته باشه رو هنوز نداره
      میشه راهنمایی کنید

    • فاطمه

      میشه لطفا جواب بدید

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        فاطمه خانم سلام پیشنهاد می کنم حتما با کاردرمان ذهنی شهر خودتان تماس بگیرید تاتست گرفته شود تا ببینیم مشگل ذهنی است یا حس های شنوایی اشکال داره حتما این کاررا در اسرع وقت انجام دهید خیلی خوب است که اینقدر دقیق شدهاید گرچه بایستی زودتر پی گیر می شدید

    • ادريس

      واقعا من سالها با اين رفتار ها زندگي ميكردم و نه خودم و نه كس ديگه اي متوجه نشد چرا اين وضعيت اخلاقي تفكري و روحي دارم،
      خيلي روي خودم كار كردم شايد ٢٠ سال
      امروز ٣٣ سال دارم
      ٣ سال هست كه تصميم گرفتم هر چه محيط اطراف ميخواد گوش بدم شايد ديگه يه دنده يا اينجور چيزها خطاب نشم.
      از خدا ممنونم كه هميشه جلو تر از خودم هست

    • زهرا

      ملت ما هم که میخوان با یه پیام مشکلشون رو حل کنن و هزینه ای ندن.خب باید بری پیش متخصصش با پیام که نمیشه تشخیص داد.پناه برخدا از دست جماعت همیشه حاضر خور

    • ايه

      بهترين مركز تشخيص اوتيسم در تهران رو لطف ميكنيد. معرفي فرماييد

    • رها

      سلام دخترم دو روز كه وارد ١٤ ماه شده احساس ميكنم تعداد كلماتي كه ميگه خيلي كمه( بابا و بب و جيجي و ميمي ر ماماو جزا) اينارو ميگه به اسمش كاملا عكس العمل نشون ميده و با خواهرش و ما بازي ميكنه ولي از كسي رو كه بيشتر از يه هفته اس نديده غريبي ميكنه و بغلش نميره... جنب و جوشش زياده اا ١٢ ماهگي كامل راه افتاده به اسباب بازي خاصي علاقه و وابستگي نشون نميده هر چي باشه بيشتر از ده ديقه بازي نميكنه وكنار ميزاره....يه بچه نرماله به نطرتون؟؟؟چون كلماتش كمتره بيشتر نگرانم ميكنه؟؟؟ يكيم كتاب و شعر خوندن موثر هست در هوش بچه كه متاب مناسب سنش رو تهيه كنم و براش بخونم؟؟؟

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        رها خانم چقدر خوبه که دقیق شدید به کار بچه خودتون انشالله که نرماله ولی بازم بیشتر توجه کن به کارهایش اینای که گفتی برای بچه عادی است چون در زمان حال به علت حواس پرتی بچه ها غریبگی که گفتید عادی است سعی کن با عروسک بازی و آرام و شمرده باهش حرف بزنی از خواهرش کمک بگیر ضمنا هوش محیطی هم هست بنابراین هرقدر بچه رو بیشتر متوجه آموزش کنی یادگیریش بهتر می شه ماساژ عمقی بده مثلا غلغلک های عمقی که باعث خندش بشه اما گریه نکنه صورتش کرم بزن و حین اینکار ماساژ بده خبرش برام بذار

    • رها

      چه زمانهايي به سوالات پاسخ ميدن؟؟ كسي اطلاعي داره

    • زهرا

      سلام ممنونم از مقالتون درمورد اوتیسم سپاسگزارم .

    • محمد

      جدیدا داستانی را خواندم که نویسنده تا حدودی شاید آینده زندگی انسانها را در زمین پیش بینی کرده است در این داستان کودکانی بوجود می آیند که دیگر چیزی به اسم شعور در آنها مشهود نیست و علت این حادثه در تمام نژادها توضیح داده شده است نام این داستان قدرت گندم میباشد و من با مطالعه این کتاب به عنوان یک دانشجو پر محتواترین داستان عمرم را خواندم و متحیر شدم.

    • نازنین

      سلام جا داره این جا در مورد این کودکان توضیحاتی بدم 1-تکرارکردن جملات بدون اینکه مفهوم بفهمند یعنی شما بهش می گی گرسنشه و اون کلمات رو حفظ می کنه و بدون اینکه مفهوم رو متوجه بشه کلمات رو در زمانه نامناسب به صورته تکرار بیان می کند2-اکثر مواقع روی انگشتان پا راه می رود وبه دوره خودش می چرخد کلا چرخیدن رو دوست دارند مثلا تاب بازی سواره ماشین شدن چیزی که اون ها رو تکان بده براشون آرامش بخش هست به آب علاقه زیادی دارند شاید تنش و استرس رو ازشون دور می کنه خنده های نامعلوم و گریه های بی جا ،خودزنی کردن به صورتی که برای جلب توجه سرشون رو به زمین یا دیوار می کوبند و این باعث می شه که یه جای بدنشون زخمی باشه البته این حرکت رو تو بچه های سالم هم مشاهده کردم ،گفتن اصوات نامعلوم به مدت طولانی که هر فرد سالمی بخواد این اصوات رو به صورته طولانی بگه خسته می شه ،حالات وسواس گونه مثلا اگر به قالی خونه گیر بده باید مدام اونو با پاهاش جمع کنه که اون قالی اونجا نباشه ،به موسیقی علاقه مند هستن مثلا ممکن قطعه ای از شعره یه آهنگ رو که در سال های قبل گوش گرفتن در سال های بعد بخوانند و تکرار کنند از لباس پوشیدن متنفره یعنی وقتی لباس تنش می کنیم دو دقیقه بعد لباساش رو از تنش بیرون می یاره و می اندازه یه گوشه ،و خیلی چیزای دیگه این تجربیاته من از فرزنده اوتیسمی که داریم هست من نمی دونم طیف های دیگه به چه شکل هستن ولی احتمالا تو چند چیز وجه مشترک دارند فرزنده ما هفده ساله هست باید توجه کنیم که اون وقتی کوچکتر بود خیلی از این مشکلات رو نداشت و هر چه بزرگتر می شن مشکلاتشون هم بزرگتر می شه اگر با این شرایط احتمال می دین که فرزنده اوتیسمی دارین سریع باید پیگیره این موضوع باشین و نباید توقع داشته باشین که تبدیل به یه انسان عادی بشه همین که پسرفت نکنه خیلی خوبه ،البته شدید و ضعیف داریم جایی که ما زندگی می کنیم هیچ امکاناتی متاسفانه نیست اکثر خونواده ها بچه هاشون به مراکز بهزیستی سپردن این جا حتی اسمه اوتیسم هم به گوششون نخورده و این ها رو جز عقب مانده های ذهنی تلقی می کنند امیدوارم تونسته باشم تا حدودی بهتون کمک کنم بهتره زیاد حساس نشین تشخیص اوتیسم رو به یک متخصص این کار بسپارین.

    • رضا

      با سلام ، یه پسر 2 سال و 1 ماهه دارم، علائم بالا رو خوندم ... علاقه خاصی از یک سالگی به چیدن اسباب بازيهاش داره و بعلاوه مثل ماشین هم باهاشون بازی میکنه ، کلمات رو تکرار میکنه ، بابا و مامان نميگه ولی لوازمي مثل کفشهاشو گيشناسه و میخواد ، کلا زبونش سنگینه تلویزیون خیلی دوس داره ، توی پارک با بچه ها خوب ارتباط برقرار میکنه و نسبت به نکن و دست نزن هایی که بهش میگیم خوب عکس العمل نشون میده البته با کمی غرولند کردن، کمی لوسه و این بخاطر محبت زیاده، پدر و مادرش و بوس میکنه ، و کلا خیلی از رفتاراش عادیه ، تنها زبون سنگينش و بعضی چیدن اسباب بازيهاش نگرانم کرده

    • فرهام

      سلام پسر من 2سالشه کلماتی مثل مامان بابا عزیز ابولفضل یا بازی دوست جو جو ولی جمله نمیگه بعضی وقتا ب لباسشویی درحال کارکردن نگاه میکنه صداش میکنم بعضی وقتا جواب میده بعضی وقتا نه یا اینکه میگم یچیزو بده ب من بعضی وقت میدو بیشترموقع ن صداش میکنم اسم خودشو میدنه آب میخواد یاشیر لج میکنه یعنی پسرمن اوتیسم داره لطفأ جواب بدید

    • سعید

      سلام.من یه خواهر هشت ساله دارم بعضی وقتا خودشو نمیشناسه البته بیش از یک دقیقه نمیشناسه به اندازه اشیا و آب بازی علاقه داره از انزوا خوشش میاداگه تو یه جمع شلوغ باشیم سرش درد میگیه .البته احساسیه ارتباط چشمی قوی داره اگه نگاه نکنی بهش حرفشو نمیزنه تو یه جای تاریک و تنگ گریه میکنه به نقاشی و ریاضی و موسیقی علاقه واره کارتون نگاه نمیکنه خوشش نمیاد به حرکت ماشین لباس شویی علاقه داش الان نگاه نمیکنه درسش اگه بخونه که حتی 15 دقیقه هم نمیخونه ولی با اون وضعم معدلش 18 اگه یه 2 ساعت بخونه بیست میگیره حافظه عالی داره اگه بخواد تو مدرسه دوستی نداره .خیال پرداز خیلی خوبیه مثلا در آینده دکتر میشم ولی دریغ از ذره ای تلاش با این معدلا و درس نخوندنا به هیجا نمیرسه الان دبستانیه پس فردا بره دبیرستان معدل میشه 10 یاشاید کمتر . اگه استرس داشته بتشه ناخوناشو میجوه یا موهاشو میکنه میشه بگین بیماری خواهرم چیه .خواهش میکنم میخوام کمکش کنم خوب زندگی کنه؟اگه تو این زمونه یه کار نداشته باشه بد بخت میشه

    • تنها

      پسر خاله ی من 11 سالشه به این بیماری مبتلاست و ما تقریبا از4 سالگی متوجه رفتارهای غیر طبیعی او شدیم. الان که این مقاله رو خوندم از بیماریش مطمئن شدم چون تمام این علایم رو داره.امروز هم سنگ خورد به دهنش و دو تا از دندوناش از ریشه در اومد ولبش هم پاره شد ولی اصلا گریه نمیکرد و همه تعجب کرده بودیم ک چرا گریه نمیکنه الان متوجه شدم که اون نسبت بماافراد عادی حس کمتری کمتره

    • مهناز

      برادر زاده من هوش بالایی داره اما نمیتونه واضح حرف بزنه و تعادل توی حرکت بدنش نداره.و انگار برای انجام هرکاری مثل راه رفتن آب خوردن عجله داره.چهارسالشه و نمیتونه لیوان دستش بگیره و آب بخوره.آیا این بیماری اوتیسمه؟

    • ستایش

      با سلام دختری شش سال ونیم دارم با بچه‌ها ی محل خوب بازی میکند چند سوره قران را ازحفظ میخواند ولی لکنت زبان دارد واز فاصله صداش بزنی متوجه نمیشود ایا مشکلی دارد ممنون

    • زهرا

      خدا به تمام بچه های اوتیسمی شفا بده واسشون آیه الکرسی میخونم انشالله که بهبود پیدا کنن‌.

    • لیدا

      سلام من دختر دو سال وهفت ماهه دارم خوب حرف میزنه ولی اسم خودشو یاد نمیگرفت الان که یاد گرفته به جای من میگه ایلین وقتی عکسشو میدید قبلا نمیگفت من میگفت تو،الان هم به عکس خودش میگه ایلین،اسم همه رو بلده،ولی تو یادگیری مقاومت میکنه اصلا دقت نداره متلا من نتونستم رنگارو یادش بدن فقط یه رنگو از تی وی یاد گرفته کلا تا حالا یه کلمه نشده از ما یاد بگیره هنه چیرو خود جوش یاد گرفته وبازی خیالی با عروسکاش یا اسباب بازیا انجام نمیده ولی ارتباطش با دیگران عالیه درک ازموقعیت وشرایطشم خوبه ،زیاد تی وی میبینه،و خیلی پر جنب وجوشه،نفهمیدن مفهوم من وعدم توجه تو یادگیری منو نگران کرده الرزی غذایی شدید هم داره،ممنون میشم راهنمایی کنین

    • مهدب

      سلام.پسرم چهار سالشه دررسن سه سالگی به ماشین لباسشویی وپنکه نگاهدمیکرد ولی الان دیگه کاری نداره شاید در حد چند دقیقه تکلمش ضعیفه اسم بعضی از حیوانات رو میگه با بچه های دیگه بازی میکنه ولی تکلم کامل نداره شعررانگلیس رو کامل می خونه تا شماره بیست میشماره ولی خیلی جیغ بی خودی میکشه البته موقعه بازی به بیرون رفتن علاقه زیادی داره.لطفا جواب بدید ایا اوتیسم داره چونوتکلم نداره

    • مریم

      سلام ممنونم از مطالب مفیدتون
      من یه برادرزاده دارم 2سال و پنج ماهشه، اوایل روی پنجه پا راه میرفت، الان عادی راه میره، به چرخیدن لباسشویی خیره میشه و جلوش میشینه، کلمات رو میگه و درحال اینه کم کم جمله بگه، خیلی به نظم وسایلش علاقه داره، ارتباط چشمی داره، خیلی پرخاشگری میکنهو خیلی به مادرش وابسته شده طوری که وقتی خوابه باید پیشش باشه، بنظرتون ممکنه اتیسم داشته باشه?!! البته چون تک فرزنده خیلی لوس شده
      با سپاس فراوان

    • پریناز

      سلام پسر من الان ۶ ساله اس تا سه چهار سالگی خوب حرف نمیزد کلمه میگفت پیشی.بیا.بده.مامان بابا ولی جمله اصلا و یه جوری حرف میزد انگار به زبون فرانسوی حرف میزد هیشکی نمیفهمید چی میگه چند جا بردم دکتر گفتن چون به کارتون های ترکیه نگاه میکنه و شما باهاش فارسی حرف میزنین نمیتونه حرف بزنه ترکیه رو قطع کردم کارتون فارسی دید ۳ ماهه شروع به جمله بندی کرد قبل جمله بندی پرخاشگر بود حتی خودشم میزد صداش میکردیم جوری وانمود میکرد که نمیشنوه ولی وقتی تهدیدش یا تشویقش میکردیم زود جواب میداد یعنی مشخص بود میشنوه ولی اهمیت نمیده بعد حرف زدن اینا حل شدن خیلی پر تحرک بود الانم هست اصلا به خوابیدن علاقه نداره هر غذاییو نمیخوره فقط غذا های خاصیو میخوره خودش غذاشو نمیخوره میگه باید تو بدی چند بار مجبورش کردم خودش بخوره چند قاشق خورد بدش الکی گفت سیر شدم علاقه زیادی به دوست پیدا کردن تو پارک و مهمونی برا خودش داره ولی اکثرا بچه رو مجبور میکنه کارایئ که این میخواد انجام بده اگر زی هایی گه این میگرو انجام نداد باهاش بازی نمیکنه و میره سراغ یکی دیگه اسباب بازیاشو جمع نمیکنه مجبور به تهدید یا تشویق میشم تا جمع کنه به لباسشویی یا پنکه علاقه ای نداشت از اول یه جا بند نمیشد الان نسبتا بهتر شده فقط دیر حرف زدنش بود که باعث شد اینارو مطرح کنم .بنظرتون پسرم مشکلی داره؟؟؟ارتباط چشمی هم قبلا زیاد نداشت ولی بعد حرف زدن کامل داره زیاد حرف میزنه خیلی سوال میکنه مثلا میگه ماما سوسک ها با پروانه ها دعوا میکنن؟؟سوالای بیخود زیاد میپرسه

    • حسین

      سلام خسته نباشید دخترم تازه دوساله شد ولی چند نتا کلمه بیشتر نمیگه دخترم اویسم داره خیلی نگرانم تو را خدا راهنمایی بکنید منو

    • ایلیا

      پسر بیست وشش ماهه ی من از همه میترسه بزرگ وکوچیک وزن ومرد هم نداره خیلی طول میکشه تا بادیگران ارتباط برقرار کنه .هروقت جایی میریم مثل عروسی اصلا دیگرانو نگاهم نمیکنه تا ده دقیقه یه رب کم کم عادی میشه براش .اصلا دوس نداره کسی بوسش کنه حتی گاهی اوقات ب منو پدرشم اجازه نمیده و نسبت ب وسیله هاش خیلی حساس ب کسی اجازه نمیده دست بزنن وقتی لج میکنه هرچی دستشه پرت میکنه منم خیلی نگرانم ....

    • حسین

      مطلب بسیار مفید و کاربردی بود.

    • بدون نام

      با سلام کودک من نابینا هست و علاقه ی زیادی به چرخیدن داره خیلی زیاد حرف زدنش بعضی موقع ها مثل طوطی می مونه اما هوش خوبی داره صداها رو خوب م یشنوه و واکنش نشون میده خیلی استرس دارم جواب بدید لطفا

    • سارا

      سلام دختر یک سال و یازده ماهه دارم هنوز حرف نمیزنه فقط بازبون خودش صحبت میکنه ارتباط چشمی ضعیفی داره اندازه بچه نه ماهه هم نمیفهمه بشین یا بلند شو نمیدونه درو ببند نمیفهمه خیلی انرژی داره همش در حال دویدنه اصلا اروم نیست صداش میکنیم نگا نمیکنه خیلی کم پیش میاد نگاه کنه همش از درو دیوار بالا میره به برنامه کودک علاقه داره هر چیزی رو که شبیه گوشی باشه میزاره کنار گوشش و شرو به حرف زدن میکنه بعضی وقتا از خوشحالی میچرخه مخصص اطفال گفته به پیش فعال میخوره یه کم دیگه صبر کن ولی خودم فک میکنم اتیسم داره میشه راهنمای کنید ممنون

      پاسخ ها

      • Nazu

        عزیزم اتیسم داره مث خواهرزاده ی منه دقیقا

    • یاسمن

      سلام پسر دو ونیم ساله دارم خنده های بی مورد داره چندماهی است که این کار رامیکند اوایل کم بود ولی چندهفته است هرروز بی دلیل میخندد ایا کودک من اتیسم دارد؟

    • شریف زاده

      با سلام بنده دو بچه فلج ذهنی شدیددارم که تاسن چهار سالگی سالم بودندوکوچکترین مشکلی نداشتند بعد چهارسال تازه علائم مریضی خودش رانشان میداد وتاسن پنج ونیم سالگی کاملآفلج میشوند و حالا یک پسری دارم که شش ماهه است دکترها هنوزمریضی هیچکدوم راتشخیص ندادند لطفا راهنمایی ام کنید که این بچه ام مثل دوتای دیگه نباشد شریف زاده

    • Ngr.rjr

      سلام.خواهرزادم دوسال و نیمشه تکلمش افتضاحه ب حرفامون توجهی نداره وقتی باهاش حرف میزنیم هیچ عکس العملی انجام نمیده ب شدت از لمس کردن بدش میاد و اگ لمسش کنیم جیغ میکشه زیاد ارتباط چشمی برقرار نمیکنه و همیشه ناخناش رو روی ی سطح میکشه و فقط هم با لوازم برقی بازی میکنه..از اتش و یا هر چیز خطری دیگ ای ترسی نداره زیاد هم گریه نمیکنه اما خیلی میخنده در هر شرایطی میخنده ایا ممکنه مبتلا ب اوتیسم باشه؟

    • محدثه غنی زاده

      سلام.دختر من شش ماه ونیمشه...به همه چیز خوب توجه میکنه...وقتی صداش میکنیم نگامون میکنه ولی گاهی از ذوق روشو اونطرف میکنه،همه میگن خودشو لوس میکنه.من خیلی نگرانم،توروخدا راهنماییم کنید

    • نگار

      سلام خواهش میکنم کمکم کنید از وقتی این علایمو خوندم دارم دییوونه میشم دختر خواهر من مشکل کم خونی داره بخاطر همین نسبت ب هم سن و سالای خودش دیر صحبت کرد و دیر راه رفتن را یاد گرفت البته اینم بگم ک بخاطر ضعیفی ناشی از کم خونیش بود الان ک ۵سالشه کامل صحبت میکنه چندتا شعر بلده چندتام کلمه انگلیسی...گوشه گیر نیست و خیلی تو اجتماع هست ولی عاشق لباسشویی و پنکه و کولر و حتی بعضی از وسیله های اشپزخونه مثل چرخ گوشت واب میوه گیره،بیشتر از همه اسباب بازی ها بایه سری عروسک خاص مثل باب اسفنجی بازی میکنه حتی عاشق کارتونشم هست اصلانم نگران دوری مامانووباباش نیست خیلی وقتا پیش منه خیلیم ریلکسه اینم بگم ک نسبت ب هم سنو سالاش خیلی جا مونده بخاطر این مشکل کم خونیش ک خیلی تحت درمان بودالان ک این مطالبو خوندم خیلی خیلی نگرانم ایا امکان داره مبتلا ب اوتیسم باشه؟

    • سعيد

      سلام مابه تازگي متوجه شديم كه خواهر زاده ام اوتيسم خفيف داره سه سالشه وحرف نميزنه به كاردرماني هم ميبرم هفته اي چهاربار خيلي نگرانشم با ادامه كاردرماني مثل بچه هاي عادي ميشه؟خوب ميشه؟

    • مریم

      سلام من پسر دو ونیم ساله دارم. پسر به لباسشویی و پنگه علاقه داره. هر اهنگی که از تلویزیون پخش بشه باید تا آخر گوش بده اگه کانال و عوض کنیم جیق میکشه.علاقه شدید به ماشین داره فقط درخواست ماشین خریدن آزمون داره. تو خونه اونارو کنار هم یا پشت سر هم میچینه. هیچ توجهی به گریه های من نداره تقریبا همه رو به اسم صدا میزنه از کودکی علاقه زیادی به چرخیدن و چرخوندن داره الانم که میتونه راه بره همش میچرخه. دیر زبون باز کردو تازگی ها به زحمت جمله خیلی کوتاه میگه.هفت ماهه به دنیا اومده وفک کنم بچه بیش فعالی به تذکرات من توجه نمیکنه ارتباط چشمی باهام برقرار نمیکنه تو جمع غذا نمیخوره دارم دیوونه میشم دیگه...

    • نگران

      سلام وقت بخیر
      خواهر زاده من که دختر هستن 3.5سالشه خوب حرف میزنه جمله میگه و علاقه به ماشین لباسشویی یا پنکه نداره فقط اینکه از بازی کردن سیر نمیشه چن تا عروسک داره باید یکی باشه باهاش بازی کنه مثلا میگه عروسک حرف بزنه منم باید صدامو مثه بچه ها کنم که مثلا عروسک داره حرف میزنه
      این مورد نگرانم کرده که وقتی مهمون میاد یه ساعت از پیش مامانش تکون نمیخوره یه جورایی احساس میکنم یا میترسه یا خجالت میکشه ولی بعد کم کم عادت میکنه میره با بچه های بازی میکنه خیلیم ارومه با بچه ها اصلا پرخاشگری نمیکنه
      ممنون میشم جواب بدین نگرانم

    • مهتاب

      سلام بسر من ۲ سال و ۶ ماهه هست تو استانبول زندگی میکنیم حرف نمیرنه فقط میگه ماما بیا اواز میخونه چون تنهاییم فقط وابسته منه با اسباب بازی بازی میکنه ولی هر چی میخواد دست من و میگیره میبره تا دم یخچال که شیر بدم ایا برای حرف زدن دیر شده اینجا به دنیا اومده زبان ما ترکی ادری هطت باهادش فارسی حرف میزنیم بیرون ترکی استانبولی میشنوه کارتوناش انگلیسی خیلی برخاشگری میکنه میخوام یاد بدم که تکرار کلمات بکنه

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        با تشکراز برترین ها که سبب شده با مقاله خود بسیاری از والدین مشکلات خود را بیان کنند بنده کاردرمان هستم و می توانم در خصوص مشکلات کودکانی که اتیسم و علائم اتیسم دارند را مسقیم انجامدهم لذا خوب است که این خانواده که اینقدر به رافتارهای کودک خود دقت داشته اند با کاردرمان ذهنی مشاوره داشته و درخصوص ایجاد توجه و دقت کار کنند تا به پشرفت و نتیجه برسند .

    • ماهور

      سلام
      من 18 سالمه فکر میکنم اوتیسم خفیف دارم ، اگر فردی باهام حرف میزنه اگه بهم کنایه بزنه متوجه نمیشم یا باید از دوستانم سوال کنم که آیا منظور کنایه بوده یا نه
      با خودم زیاد حرف میزنم به دستام ور میرم روی بعضی حرکات خیلی حساسم بعضی وقت ها اطرافیانم برام اهمیت ندارن همیشه دوست صمیمی داشتم زود حرف زدم ولی خیلی پرخاشگرم بعضی وقتا هم از کلمه های جایگزین واسه اشیا یا اسم ادما استفاده میکنم، یه خانمی ذکر کرده بود املا ضعیف من همیشه از اول دبستان با این که درسم عالی بود ولی املا ضعیفی داشتم و دارم و نوشتن کلمات خیلی یادم نمیمونه
      خیلی هم بعضی وقتها احساس تنهایی میکنم تو نور زیاد هم اذیت میشم
      به نظر شما برای پیگیری اوتیسم اقدام کنم
      و مرکزی که تشخیص بدن رو معرفی میکنید

      پاسخ ها

      • شیمانا

        هر بیماری عصبی یا روحی و روانی که اوتیسم نیست. فرد اوتیستیک تقریبا" تمامی نشانه های ذکر شده بالا را دارد. من فکر می کنم شما مشکل عصبی دارید ولی اوتیستیک نیستید.

    • منا

      سلام من پسری ۳ ساله دارم که حرف میزند ۲ کلمه ای حتی شعر هم بلده بخونه و تمام اسم حیوونا و میوه ها رو با فلش کارت یاد گرفته هوش خوبی داره از این نظر ولی مفهموم بعضی از جملات یا کلمات رو نمفهمه بعضی از کلمات رو با من تکرار میکنه ارتباط خیلی خوبی داره و بازی کردن رو با همسنو سالاش دوست داره اصلا خجالتی نیست علاقه به ماشین لباسشویی داره و نگاه میکنه منتظر میشه تموم شه و برا لباسارو در بیاره فقط عجیبترین بازیش اینه که دوست داره یه پارچه یا لباس دستش بگیره بچرخونه صدا رد بیاره ایا مشکلی داره؟

    • مهسا

      سلام خواهر زاده ي من سه سالشه خيلي پرخاشگره همش جيغ ميزنه گريه ميكنه حرف حرف خودشه وقتي عصبي ميشه خودشو ميزنه تو خواسته هاش از اسم خودش استفاده ميكنه حرف ميزنه گوشه گيرم نيست باهاش حرفم بزني يا جواب نميده اگرم جواب بده فقط نه ميگه ولي حرف زدن بلده جمله ميگه از همون نوزادياش خيلي گريه ميكرد خيليم ترسوعه ميخاستم بدونم اوتيسم داره يا نه؟

    • زهرا

      سلام خواهرزاده من سه سالشه دایره لغاتش کمه جمله نمیتونه بگه یه وقتایی یهو شروع میکنه جیغ کشیدن و میخنده اصلا ارتباط چشمی برقرار نمیکنه خیلی هم به کارتون علاقه داره جدیدا هم خونه مادرم که باشیم همه برقا رو خاموش میکنه اما از کلمه من استفاده میکنه به نظرتون با دکتر مشورت کنیم

    • سمیه

      سلام پسر من بیست ویک ماهشه حرف نمیزنه فقط چهار یا پنج کلمه میگه کوچیکترکه بود کلمات بیشتری رو میگفت خیلی ارومه و خودشو بااسباب بازیها مشغول میکنه عاشق کتابه وچنددقیقه ای با کتاب مشغول میشه،میخواستم بپرسم ایا میتونه مبتلا به اوتیسم باشه؟

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        با تشکر از برتزین ها سمیه خانم علایم اتیسم را بیشتر مطالعه نمایید تا علایم بیشتری از کودکتان را برای مان بفرستید .

    • بهروز

      اینجور که این مقاله گفته همه ایرانی ها اوتیسم دارن.
      این بیست علائم به طور معمول هرکس یکیشو داره...

    • زهرا

      سلام من یه دختر ۸ ساله دارم کلاس دومه هوش عالیه مدرسه تیز پوشان میره خیلی خوب حرف میزنه با همه ارتباط برقرار میکنه اما با خودش حرف میزنه خودشو جای حرف دیگران میزاره مثلا من خالش یا باباش باهم حرف بزنیم همونو تو بازیش میگه به چراغ قوه حساسه طوری که جیغ میزنه خیلی هم عصبی اما به چرخش علاقه نداره خیلی هم استرس داره لطفا بگین اونیسم

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی کاردرمان

        با تشکر از برترینها که سبب آشنایی خانواده ها با اتیسم شده است زهرا خانم حتمابا کاردرمان ذهنی شهرتان مشاوره نمایید تا راهکار داده شودخطربهم ریختنه گی درس ها عدم ارتیاب با دیگران .منتطر نباشیذ بایستی پیگیر باشید

    • زهرا

      سلام من یه پسر ۵ ساله دارم البته سال ۱۳۹۴ ۵ سالش بود الان ۸ سالشه در ۵ سالگی همه چیز خوب بود اصلا علائم اوتیسم نداشت تا اینک فهمیدم سرطان داره سرطان خون که خداروشکر درمان شد ولی از وقتی مریض شد افسردگی گرفت حرف میزد هرچی میگفتیم جواب نمیداد بردیم مشاور اونجا هم هیچ نگفت الان ۸ سالشه که عصبی لجباز میگه مامان بردیا اب میخوام به خود میگه بردیا نمیگه من به پنکه تو خونمون خیلی نگاه میکنه مخصوصا اگه روشن باشه چرخیدن لباس شویی دوست داره یعنی بعضی موقع ها نور میبینه خودشو میزنه یا لباس قرمز خیلی حساسه به طوری کخ جیغ میزنه من پدرش بهترین دکترای خارج بردیم هیچ فایده ندارع

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        باتشکر از برترین ها که سبب شده این خانواده مشکل کودکشان را بیان کنند .زهرا خانم احتمالا کودک شما علایم شبه اتیسم را نشان می دهد بایستی روی مشکلات بدون توجه به نوع آن کاردرمانی ذهنی خوبی راشروع کرد تا علایم شدیدتر نشوند یا ماندگار نشوند حتما یک جوری کاردرمان ذهنی ماهری را پیدا کنید و درمان را شروع کنید کار گروهی وارتباط اولویت دارد...

    • بی نام

      من پسر3و8ماه دارم که در3سالگی به خاطردیرحرف زدن به روانپزشک مراجعه کردم گفت طیف اوتیسم داره دنبال درمان نرفتم الان تقریباصحبت میکنه ارتباط خوبی بابچه هاداره ارتباط چشمی خوبی داره فقط یه مشگلی که دارم زبادمیدوئه خسته نمیشه آیالازمه دوباره مراجعه کنم به دکتر؟خواهش میکنم جوابم وبدید

    • بی نام

      سلام من پسر3سال و8ماههدارم که به خاطردیرحرف زدن درسن 3سالگی به روانپزشک مراجعه کردم گفت طیف اوتیسم داره ولی الان پسرمن تقریباحرف میزنه جمله بندی 1تا10ومیشمره چندتاحروف بلده رنگ آمیزی میکنه بعضی وقتهاتوحرفهاش گیرمیکنه ولی میفهمونه فقط یه ایرادی که داره خیلی میدوئه دوندگی زیادی داره هرچی میگی بشین نمیشینه آیالازمه برای درمان ببرمش خواهش میکنم راهنماییم کنید

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        باتشکر از برترینها که سبب شده والدین در پی درمان کودکان خود باشند .خانم یا آقا حتما چهت مشاوره و بررسی بیشتر کودک خود مراجعه یا تماس بگیرید تا

    • پارسا

      با سلام.پسر من یک سال و ده ماهشه.کلمه زیاد میگه ولی کم میتونه جمله بندی کنه.از اسم خودش استفاده میکنه.مثلا میگه آتا آب (یعنی پارسا آب میخواد).به لباسشویی جاروبرقی و پنکه علاقه داره.ولی با اسباب بازیاش بازی میکنه.ارتباط چشمی داره.ولی بیشتر به من که مادرشم وابسته ست.پیش خواهرش و باباشم میمونه.هوشش خیلی خوبه.زود چیزی رو یاد میگیره.فعالیتشم خوبه.ولی با کسایی که کمتر میبینشون نمیره تو بغلشون.خیلی نگرانم..بچه من اوتیسم داره؟

    • پارسا

      آقای اسدالهی لطفا جواب بدید.ممنون میشم

    • حسن

      یک دختر دارم که خیلی عزیتمون میکنه همش جیق میزنه ولی هر زدنش خوبه چیزی هفت نمیکنه یعنی اوتیسم است

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        با تشکر ازبرترین ها حسن آقا علایم بیشتریرا بفرستید ممنون

    • ندا

      سلام من یک پسره دارم دوسال وسه ماهش هست درست صحبت نمیکنه یعنی کلمه بلد نیست بسازه ولی هر چیزی من بگم را تکرار می کنه اصلا خجالتی نیست خیلی اجتماعی هست خیلی راحت باهمه ارتباط برقرار میکنه بغل همه ميره به ماشین لباسشویی جارو برقی واتو وهر چیزی که سیم داشته باشه علاقه داره با اسباب بازی هم مثل همه بچه ها بازی میکنه کارهای شخصی مثل غذا خوردن بستی لباس پوشیدن باید من براش انجام بدم ميشه راهنمایی کنید اتیسم داره یا نه؟ وخيلي هم شلوغ وپر انرژی هست

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        ندا خانم اول تشکر از برترین ها دوم علایم کودک شما کمی به بیش فعالی نزدیک تر است حتما با متخصص مغزو اعصاب و یا روانپزشک مشاورهنمایید بد نیست

    • ابوالفضل

      سلام پسر من دو سال و هشت ماهه است. هشت ماه پیش تشنج کرد و خوب شد اما الان لکنت زبان دارد و اجتماعی نیست و زیاد با دیگران ارتباط برقرار نمیکند فقط با پسر عمه اش دوسته که پانزده سالشه و بازی های موبایل و کامپیوتر خیلی علاقه داردو از صداهای آیفون و در زدن می‌ترسه و فرار می‌کنه و از شب هم خیلی ترس داره خیلی ممنونم اگه میشه لطفاً بگید اوتیسم یا چیز دیگر......؟

      پاسخ ها

      • حائری

        سلام
        فرزند شما دچار لکنت زبان از نوع تنشی شدن و باید به کلینیک گفتاردرمانی و مشاوره مراجعه کنید
        من به شما کلینیک گفتاردرمانی ونک پیشنهاد میدم

    • مریم

      سلام من یه خواهرزاده دارم 4 سال و 3ماهشه سه سالگی بردیمش دکتر چون حرف نمیزد دکتر اعصاب گفت که مشکلی نداره گفتن شاید مشکل از گوشاشه بعد ازمایش گرفتن گفتن گوشاشم مشکل نداره دکتر اعصاب گفت هیچ مشکلی نداره خودش حرف میزنه کم کم چهارسله که شد بازم حرف نزد بردیمش پیش یه دکتر اعصاب دیگه اولش ماهم به اتیسم شک کردیم ولی دکتره گفت که بیش فعاله و تمرکز نداره باید ببرینش کاردرمانی و گفتاردرمانی الان چندماهه هفته ای دوبار میره پیشرفت کرده ولی نه زیاد
      زیاد میدوه و بازیگوشی میکنه گوشه گیرم نیست مثلا از راه که میرسه با همه دست میده و بگی بوسم کن بوس میکنه امکان داره ک ی ربع با یه اسباب بازی بازی کنه اهنگ که میذاریم دست میز میرقصه بالا پایین میپره انقدر سروصدا میکنه که بعضی اوقات مامانش باهاش دعوا میکنه میگیمه بشین بسه ناراحت میشه گریه میکنه مامانشو بغل میکنه بوسش میکنه،با بچه های دیگم بازی میکنه ولی میخاد توپ مثلا همش دست خودش باشه به بقیه نمیده
      غذاهای خاصی میخوره مثلا پنیر سیب زمینی سرخ کرده قرمه سبزی خوراکیم کلا زیاد میخوره
      دکترش میگه تمرکز نداره همش دنبال بازیگوشیه ولی من میترسم اشتباه تشخیص داده باشن و اتیسم باشه لطفا جواب بدید

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        با سلام و تشکر از برترین ها مریم خانم بیشتر علایم بیش فعالی است اتیسم نداره پون علایماتیسم نداره حتما پیشرفت خوبی داشته ولی به کاردرمان و گفتاردرمانش تاکید کنید روی تحملو تمرکزش بیشتر کار کنن روینشستن و تمرکز ها دارو هم اگر با دوزپایین و یک ماهی استفاده کنه خیلی بهتر می شودانشالله

    • پریا

      باسلام تروخداکمکم کنیدامکان رفتن پیش دکترندارم پسرم ۵سالشه چنتاکلمه میگه مثل اجی.ماما.بابا.اسم داداشش محسن هم میگه به خاله میگه هاله زبونش هم نسبت به هم سنوسالاش بزرگه اصلاحرف گوش نمیده وفقط ازخواهرش میترسه چون به حرفش گوش نده کتک میخوره بچه هابیرون اذیتش میکنن نمیتونه بیادبگه کتک خورده اگه هرچی گفت انجام ندی جیغای بلندی میکشه وقتی میخنده محکم میکوبه روپاش شبابلندمیشه تاصبح خیلی زیادگریه میکنه فقط دادمیزنه همه چی خونرومیکشنه تروخداکنکم کنیددارم دیونه میشم من بااین بچه چیکارکنم سه تابچه سالم دارم این یدونه اینجوری شدخیلی دیرشروع به راه رفتن کرد۲ساله بودمینشست

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        با تشکر از برترین که سبب شده شما والدین مشکلات خودتان را بیان نمایید پریا خانم حتما با متخصص مغزو اعصاب مشاوره داشته با احتمال داشتن تشنج خفیف وجود داره حتما مراجعه کن تا با دارو و بعد با چند جلسه کاردرمانی و گفتاردرمانی مشکل برطرف بشه حتما پیگیر باش

      • فطوره چی

        با سلام
        با توجه به اینکه تشنج باعث از بین رفتن مهارت های حرکتی ، ذهنی و گفتاری میشه حتما به فوق تخصص مغز و اعصاب کودک مراجعه کرده و حتما جلسات گفتاردرمانی و کاردرمانی ببرید
        من به شما کلینیک گفتاردرمانی و کاردرمانی ونک پیشنهاد میکنم

    • donya

      واا اینطوری همه اوتیسم دارن ک ی چیز عادیه چرا بزرگش میکنین خیلی از بچه ها دیر ه حرف میان یا دیر راه میرن یا شیطونن و علاقه ب پنکه و این چیزا دارن بعضیام خجالتی دلیل نمیشه ک هممون بچگی ب یه چیز خاص علاقه داشتیم اینقد انرژی منفی ندین بیشتر بچه رو افسرده میکنین

    • مریم

      با سلام.پسرم الان دو سال و نه ماهشه.از دو سال و نیم به حرف اومده.الان داره جمله میگه.خیلی نگران دیر حرف زدنش بودیم.اما چند ماهه نسبت به بعضی پبام های بازرگانی انگار میترسه دستاشو رو گوشاش میزاره.دندوناشو فشار میده.همش می دوه.نظرتون چیه راهنمائم کنید خواهش میکنم

    • مریم چ

      سلام من یه پسر۲ساله دارم که بعضی از کلمات رو میگه و جمله درحد آب بده میتونه بگه و اکثرا اسمشو میگه وقتی میخواد بگه بغلم کن میگه ارشا بغل،بیشتر با ماشین بازی میکنه وهمیشه پشت سرهم میچینه حتی پول کاغذی هم مرتب کنار هم میچینه یا کفش ها رو از جاکفشی درمیاره و ردیفی مث قطار ردیف میکنه،منتظر جوابتون هستم

      پاسخ ها

      • جمشیدی

        با سلام کودک شما نسبت به سنش رشد گفتار و زبانش خیلی کم رشد کرده و بیاد برید گفتاردرمانی تا این مشکل حل کنند
        من به شما کلینیک گفتاردرمانی و کاردرمانی ونک پیشنهاد میکنم

    • مسی

      سلام من یه پسر دو سال و نیمه دارم مشکل فلج مغزی داره از هفت ماهگی بردیمش کاردرمانی خداروشکر یک سالو نیمگی راه افتاد الان میبریمش ذهن درمان و گفتار درمان از وقتی این دوتا کلاسو میبرمش شروع کرده ب کلمه گفتن حتی جمله های نامفهوم و درک بالایی از محیط داره همه چی متوجه میشه مشکل ذهنی نداره ولی خیلی گریه میکنه ناآرومه همیشه تو بغلمه بیرون میبرمش راه نمیاد فقط بغلمه از دریا میترسه از صدای جیغ بلند میترسه تو جمع گوشه گیره میچسبه بهم ولی تو مسجد یا جشن تولد ها میدوه و بازی میکنه رفتاراش متغیره یه بار خوبه تو جمع یه بار گوشه گیر. با بچه ها ارتباط میگیره با هر وسیله ای بیشتر از دو دقیقه بازی نمیکنه عمه مادربزرگ و اقوام نزدیک رو میشناسه میخواستم بدونم پسر من مشکل اوتیسم یا پیش فعالی داره؟؟؟؟
      میشه راهنماییم کنید منو پدرش خیلی خسته شدیم کم آوردیم از بی قراریاش

    • الهام

      سلام پسر من دوسال وهشت.ماهشه .از نظر جسمی کاملا سالم .حرف نمیزنه جمله نمیگه .دستمو میکشه میبره سمت مثلا اب که میخواد .به وسایل چرخشی علاقه داره .درکش خوبه .اسمش صدا میزنم برمیگرده .بردمش.روانپزشک براش ام ار آی نوشت هنوز نبردمش.میترسم اوتیسم باشه

      پاسخ ها

      • نیازاده

        با سلام پسر بنده هم همین مشکل داشت و به کلینیک گفتاردرمانی و کاردرمانی ونک مراجعه کردیم و الان مشکلش برطرف شده

    • را

      همسر بکی از بستگان ۴۰ سالشه و ارتباط چشمی برقرار نمی کنه زیاد حرف میزنه حس شنوایی و بویایی ضعیفی داره قدرت درک نداره همسرش بعد ده سال دیگه نمی تونه تحمل کنه روانشناس گفته احتمالا اوتیسم داره ایا راه درمانی هست ؟طفلک خانم داغون شده

    • ليلا

      سلام ،خواهش ميكنم پزشك خوبي كه بتونه براحتي اوتيسم رو تشخيص بده بمن معرفي كنيد،١٤ ساله كه با اختلالات رفتاري پسرم درگيرم و هيچ وقت ب هيچ نقطه روشني نرسيدم،پسرم خيلي تنهاست ،هيچكس باهاش دوست نميشه ،هم من و هم خودش داريم عذاب ميكشيم

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        باسلام ضمن تشکر از برترین که فضایی را برای طرح مشکلات خانواده ها بوجود آورد لیلا خانم با مراجعه با سایت بنده شماره پزشک موردنظر را پیدا کنید

    • شکرانه

      سلام.پسر من تازگی۲سالش شده.هفت ماهه دنیا اومده.یک سال و هشت ماهگی راه رفت.هنوز تا این سن حرف نمیزنه.تا۳میشمره.موقع راه رفتن خیلی حواسش هست ک به چیزی نخوره.بازی با موبایل و دوس داره.تلویزیون زیاد میبینه.خوب غذامیخوره.با بچه های فامیل خوبه ولی با غریبه ها اینطورنیس.حرف های مارو قشنگ میفهمه و بهش کار میگیم انجام میده.فقط مامان بابا و توپ و دده و نینی ومیگه.بالباسشویی بازی میکنه ولی به چرخشش اهمیت نمیده.خیلی نگرانم.چرا هرکاری و خیلی دیرتر از موعدش انجام میده؟توروخدا منو از نگرانی دربیارید

      پاسخ ها

      • نیازاده

        با سلام هرچه سریعتر برای ارزیابی به گفتاردرمانگر مراجعه کنید

    • بدون نام

      با سلام.چرا کسی به سوالای ما جواب نمیده آخه

    • آبتتین..

      سلام من پسری دارم 9سال و2 ماهشه خیلی اذیت میکنه اصلا گوش به حرفام نمیده تمرکز نداره شب ادراری داره گاهی اوقات پی پی شو تو لباسش میریزه هر جا بره همیشه ازش شکایت میکنن دیگه عصبم کرده طوری که مجبور نیشم

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        باتشکر از برترین ها ضمن سلام حتما با پزشک روانپزشک کودکان مشاوره نمایی سپس به کاردرمان مراجعه نمایید تا حس هایش را متعادل کرده تا توجه و دقت را افزایش داده تا درک و فهمش افزایش یابد

    • علی

      باسلام ایا بچه2ساله بیشتر روی پنجه پا راه بره دلیل بر اوتیسم هست

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        علی آقا با تشکر از برترین ها خیر زیرا بچه های بیش فعال نیز روی پنجه پا راه می روند برای اطلاع بیشتر با بنده در ارتباط باشید .

    • مهدی اسدالهی

      با تشکر از برترین ها پیشنهاد می کنم ازارسال نظرات افراد غیر متخصص جلوگیری شود تا خدای نکرده راهنمایی اشتباهی و یا تبلیغاتی صورت نگیرد ممنون

    • مهسا

      من پسر عمم اتیسم داره نمیتونه صحبت کنه و ۱۵۰ بار دور خودش میچرخه و گیج نمیشه. تا وقتی که نخواد صدایی نمیشنوه یا چیزی نمیبینه. یه بار روغن داغ ریخت رو صورتش و هیچ واکنشی نشون نداد. درد نداره. قبل از اینکه اتیسم بگیره چند کلمه بلد بود ولی بعدش یادش رفتن الان فقط میتونه یک کلمه یاد بگیره و اگه یک کلمه دیگه یادش بدی کلمه قبلیو یادش میره. فوق العاده پرخاشگره و مدتها یک اسباب بازی رو تکون میده و نگاش میکنه. دکترا گفته بودن وقتی بچه بوده باباش پرتش کرده هوا و اونم ترسیده و تشنج کرده و این باعث شده ک مغزش خوب تشکیل نشه و رشد نکنه

    • یلدا

      مطلبتون اموزنده بود ممنون
      من خودم فرزند اتیسم دارم تقاضا میکنم ازاین اختلال یه غول نسازین چون همشون مثل هم نیستن خیلیاشون واقعا باکمی کاردرمانی مانند بچه های عادی هستن بهتر والدین بچه های عادی به بچه هاشون رفتار درست بااین جور بچه ها رو درمدرسه یاد بدن تا بتونن مثل دیگران به موفقیت برسن

    • امیرعلی

      باسلام پسرمن دوسال وهشت ماهشه شیر خشکی بوده انگشتی هم هست خودم هم شاغلم میزارمش پیش مادرم اونم زیاد نمیزارش که بازی کنه خودم وشوهرم کم حرفیم پسرم چند تا کلمه بیشتر بلد نیس ولی هر دستوری بدم انجام میده علاقه خیلی زیادی به ماشین داره ماسه بازی وگل بازی هم زیاد دوست داره وقتی میبرمش پارک دوسه بار دور تا دور پارک میزنه بااسباب بازیاش بازی میکنه بخصوص خانه سازی قشنگ هم میچینه شون باید بگم برو جیش کن که بره جیش کنه وقتی از سرکار میرم خونه خودش میدونه باید برم حموم میره درحموم برام باز میکنه میگه حموم علاقه زیادی به تلویزیون داره اگه مادری بچش بزنه این برا بچه گریه میکنه اگه بش بگم بستنی خودش میره در فریزر باز میکنه از کلمه بستنی فقط سش من میشنوم یا بگم پیتزا میره طرف ماکروفر دیگه وقتی میریم مغازه خودش میره شیرموز ازتو یخچال درمیاره میزاره رو میز فروشنده تورو خدا راهنماییم کنید خیلی نگرانشم که حرف نمیزنه

    • بدون نام

      سلام پسرمن مشکل مغزی داره پنج سالش سمت راست بدنش فلج خداروشکر باکاردرمانی راه میره ولی دسش کاملا خوب نشد خیلز جیغ گریه میکنه همش بهونه اصن حرف هم زیاد نمیزنه اسم خودشو مامان بابا مثلا اب بده دس سالمش رو میکنه توی دهنش جیغ میزنه میخنده پشت دسش شده مثل سوختگی ب دکتر مراجعه کم قرص اعصاب داده خوب نمیشه میخوره بازم گریه جیغ دسش دندون میگره چکارش کنم

    • الی

      سلام من یه دختر ۲ ساله دارم حرف میزنه فقط کلمه جمله نمیگه کلمات محدود و همونا رو تغیر میده مثلا بابا بعد شد بابی حالا هم شده آبا بیشتر ۳۰ کلمه میگه ولی جمله نمیگه هر کاریش میکنم روابطش با بقیه خیلی خوبه همه رو دوست داره عاشق پارک و بازی با بچه هاست با اسباب بازی هم بازی میکنه اصلا گوشه گیر نیست ولی بعضی از کلمات رو چند بار تکرار میکنه مثلا میگی باشه مامان بازم تکرار میکنه خیلی نگرانشم توی خانواده ی شوهرم بیماری اوتیسم هست امکان داره دختر منم مبتلا به اوتیسم باشه

    • امین

      سلام خسته نباشید پسر عمه ام ۵سالشه با هیشکی حرف نمیزنه همه چی هم بلده بگه با خودشون حرف میزنه کاملا سالمه فقط به بعضی از کلمات مثلا به جای س میگه ت مثلا به خودش میگه تودش فقط کافیه یه جایی حرف بزنه و مسخره اش کنن دیگه حرف نمیزنه ارتباطش با بچه ها عالیه ولی با آدم بزرگا به هیچ عنوان حرف نمیزنه مگر با ادم های خاص به نظر شما میتونه اوتیسم داشته باشه؟

    • باران

      سلام پسر من2سال و1ماشه فقط چند کلمه میگه خیلی پرتحرک هست ولی بیشتر به خاطر این ناراحتم که خیلی عصبی هست بعضی وقتها لج میکنه 1ساعت جیغ میکشه دست وپاهاشو سفت میکنه جوری که مثل یه چوب میشه نمیتونیم تکونش بدیم اگه بخواییم آرومش کنیم موهامونو انقدر میکشه تا کنده بشه یا گاز میگیره تا جایی که حس میکنی گوشتت داره کنده میشه تو روخدا کمکم کنید نمیدونم چکار کنم آیا اینا میتونه علامت اوتیسم باشه یا چیز دیگه ای

    • مانی

      سلام دخترمن دوسال و دو ماهشه دوازده کلمه میگه ولی نمیدونه کجا استفاده کنه صدای آیفون یا صدای زنگ گشیو نمیشنوه، چندبارصداش میکنم تا نگا کنه تنهایی دوست داره بازی کنه بردیم دکتر گفتن شنواییش مشکل نداره، بردیم مغزواعصاب دارو دادگفت امیدوارم بهش
      از دلهره و ناراحتی دارم میمیرم

    • مانی

      چرا پاسخ نمیدین
      دندون قروجه هم داره عصبی میشه سرشم میزنه زمین

    • سعید

      علت اوتیسم از واکسن هست تشنج مساوی تیک عصبی و اوتیسم

      پاسخ ها

      • حسن

        خواهشن از پخش اطلاعات نادرست خودداری کنید. این کار
        شما می‌تواند به سلامت عمومی آسیب وارد کند
        تصور کنید که یک کودک به دلیل این اطلاعات غلط شما، از دریافت واکسن محروم شود و خدای نکرده به یک بیماری صعب العلاج مبتلا بشود.

    • فرشته

      با سلام پسر من 3 سالشه حرف زدنش خوبه ولی هنوز خوب نمیتونه کلماتو بیان کنه خیلی به وسایل نقلیه علاقه منده خیلی زود با همه جور میشه حتی غریبه ها خیلی جنب وجوش داره دنبال خرابکاری بی هوا راه میره اصلا جلوی پاشو نگاه نمیکنه مثلا بهش میگیم اسمت چیه همین جمله رو تکرار میکنه ولی اطرافیانشو خوب میشناسه به نظر شما پیش فعاله یا اوتیسم

    • رامین

      باسلام پسرم دو سالو شیش ماهشه چند کلمه مثل مامان بابا آب میگه مثلا اگه اب بخواد همش میگه آب خیلی شیطونه علاقه خاصی به ماشین و رباط داره حتی انیمیشن ماشینها رو بارها و بارها نگاه میکنه تموم اسباب بازیهاش ماشینه علاقه خاصی به تلویزیون داره از صب تا وقتی بخوابه باید روشن باشه حتی اگه بازی کنه خیلی پرخاشگره باهمه دعوا میکنه واگه چیزی بخواد بابا رو میگه وبا اشاره منظورشو میرسونه .ممکنه پسرم اوتیسم داشته باشه خواهش میکنم جوابمو بدین ممنون میشم

    • مسلم

      با سلام
      پسرم ۴ ساله ونیم سن داره واسم تمام حیوانات و اشیاع و خانواده های خودم و همسرمو و فامیل و کامل میدونه و از میخواد که بیرون بریم و پارک بریم مثلا میگه بابا بیرون یا بابا پارک میخوام وقبل از ۴ سالگی زیاد حرف نمیزد از زمانی که گفتار درمانی و کار درمانی رفتیم داره بهتر صحبت میکنه خواستم بدونم اتیسمه یا نه؟

    • لیلا

      من بچه ام یک سال نیمه نه حرف میزنه نه صداش میزنی نگات نمی کنه نه چهار دست و پا می ره نه راه می ره خلاصه هیچی روانپزشک هم بردمش به نظر شما این اوتیسمه

    • زهرا

      سلام پسرم سه سالشه زیاد حرف نمیزنه درحد چند کلمه خیلی شیطونه توخونه ارومتره اما بیرون که میریم خیلی اذیت میکنه ادمو پشیمون میکنه ببریمش بیرون ایا پیش فعاله یا اوتیسم داره خودم دارم روانی میشم ازبس فکرکردم

    • زینب

      سلام بچه خاهر تا چهار سالگی کاملا سالم بود بعد یهو کلا تغییر کرد و علایمی شبیه اتیسم داره همچین چیزی ممکنه چون مطمعنیم تا چهار سالگی کاملا سالم بوده خیلی با هوش خواهش میکنم جواب بدین نمیدونیم جیکار کنیم هیچ دکتری نمیتونع بیماریشو تشخیص بده

    • زینب

      خواهش میکنم جواب منو بدین من واقعا واسه خواهر زادم ناراحتم ایا امکانش هس یه بچه تا چهار سالگی کاملا سالم باشه بعدش یهوی اتیسم بگیره

    • پارگل

      با سلام پسر سه سال و نیمه دارم تا یک سال ونیم همه چیزش خوب بود یعنی گوشی تلفن روبرمیداشت ومی گفت چی شده ولی از دوسالگی که خواهرش به دنیا اومد پس رفت کردو به جز مامان و بابا واجی و بقیه کلمات نامفهوم دیگه هیچ رشدی نداشت باهاش کمی کار کردم متوجه شدم اصلا بعضی ازحروف مانندف و گ وغ وع رو نمیتونه تلفظ کنه بعضی کلمات رو انگارزبونش نمی چرخه بگه هنوز که می خوانید هرچیزی می گه بده دادا بهش می گم باید بگی من می گه ولی یه ساعت بعد دوباره فراموش می کنه

    • سوری

      چرا بیشتر سؤال هست و از پاسخ خبری نیست ؟!! پاسخ میتونه به خیلی ها کمک کنه و در واقع خیلیها جواب خودشونو پیدا کنن

    • سوری

      چرا بیشتر سؤال هست و از پاسخ خبری نیست ؟!! پاسخ میتونه به خیلی ها کمک کنه و در واقع خیلیها جواب خودشونو پیدا کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مطلب اصلی رو یه شخصی نوشته که خودش هم احتمالا تخصصش فقط ترجمه بوده
        کی پاسخ بده؟ اینجا که سایت پزشکی نیست
        اگر هم کاربری به دیگری پاسخ بده اصلا کار درستی نیست چون اینکار فقط در صلاحیت پزشکه، تازه در ایران باید دو تا پزشک بری
        :)

    • بدون نام

      سل

    • سجاد میناخانی

      ممنونم از مطالب ارسالی

    • یاسین

      سلام پسرمن دوسال وچهارماهشه بانوک پنجه راه میره بهش میگیم پاتوزمین بزارلج میکنه درحدچندکلمه حرف میزنه جمله بندیش خیلی کمه چیزی بخادبجای کلمه من اسم خودشومیگه ازسروصدای عروسی میترسه شب اداری داره درطول روزنمیگه جیش بایدخودم بهش بگم بروجیش ماشین سواری روخیلی دوست داره چیزی روبخاددستمومیگیره نشون میده بهش ندیم یابگیم نکن جیغ میزنه بنظرتون اتیسم داره

    • حبيبه

      سلام
      من ساكن استراليا هستم، پسرم سه سالشه، دير شروع به حرف زدن كرد و الان هم فقط ميتونه به زبان انگليسي صحبت كنه چون دو روز مهد ميره؛ ٩٠٪؜فارسي رو ميفهمه اما به انگليسي جواب ميده جمله بنديهاشم طوريه كه بيشتر من ميفهمم. مربياش هم تقريبا اندازه من متوجه ميشن. پسرم عاشق قطار و ماشين هست و شده با أسباب بازي ريل قطار و قطاراش بيشتر از پنج ساعت بي وقفه هم بازي كنه و نواوري و خلاقيت در ساخت راه هاي مختلف نشون ميده.
      به نظر شما آيا كودك من اوتيسم داره؟

    • بدون نام

      سلام من يه برادرزاده سيزده ماهه دارم كه اصلا ارتباط چشمي نداره تا الان حتي يه كلمه هم نميتونه ادا كنه از 24ساعت كلا چهار ياپنج ساعت ميخوابه بقيه ساعات هم در حال گريه كردن و جيغ و زدنه با هيچ اسباب بازي ارتباط برقرار نميكنه منظورشو حتي با اشاره هم نميتونه ادا كنه حتي وقتي اب ميخواد ما متوجه نميشيم شانسي بهش اب ميديم مثلا بهش ميگيم بابا كو نميتونه نشون بده ياعمو كو نميتونه تشخيص بده عمو كدومه لطفا راهنمايي كنيد اينا علايم چيه?

    • بهار

      باسلام دختردوست من تقریبا۹ماهشه ومعمولا برای مدت طولانی به شخصی خیره میشه هرچی باهاش کلنجارمیریم ومیخندیم عکس العملی جزیه لبخند کوچیک وبی روح نشون نمیده..نسبت به صداهاوگفتن اسمش واکنشی نداره.نمیچرخه ونمیخیزه فقط به ندرت صدای آواِ ازخودش درمیاره.حتی وقتی دستش محکم فشارمیدی.یاگرسنس گریه نمیکنه .حتی قهقه نمیزنه..خیلیی آرومه بچه.حتی وقتی نشسته بعدچنددقیقه به پشت میفته وهمیشه مچ دست وپاشو میچرخونه خواستم ببینم این بچه مشکوک به اوتیسم؟باسپاس

    • سینا

      سلام پسرمن هفت ساله دارم از نوزادی به صداها واکنش نشون میدادهشت ماهگی دستو پاشو میچرخوندتاسه سالگی جملات کمی میگفت مامان باباآب ولی ازبقیه هم تکرارمیکردالان هفت سالشه تماس چشمی داره حرف واضح میزنه ولی جمله طولانی نمیتونه بگه پازل درست میکنه باخونه سازی همه چی درست میکنه دوست داره بازی هایه کامپیوتری تخیلی بازی میکنه صداهاشونودرمیاره فقط وصایل روبه هم میکوبه ومیچرخونه مدت کوتا ولی چندباروخیلی هم تکون میخوره بابچه هاهم بازی میکنه بچه من اوتیسم داره

    • بدون نام

      همذات پنداری؟؟؟ خنده داره
      هم زاد

    • دنيز

      ممنون إز وقتي كله برأي تهيه مقاله گذاشتين، مفيد بودن، قدر دانتونم

    • دنيز

      ممنون إز وقتي كله برأي تهيه مقاله گذاشتين، مفيد بودن، قدر دانتونم

    • دنیلا

      دوستان خواهش میکنم حتمأ حتمأ مستند زیر رو دانلود کرده و نگاه کنید تا متوجه بشید دلیل شیوع وحشتناک اوتیسم در دنیا چی هست:
      vaxxed_from cover_up to catastrophe

    • دنیلا

      دوستان خواهش میکنم حتمأ حتمأ مستند زیر رو دانلود کرده و نگاه کنید تا متوجه بشید دلیل شیوع وحشتناک اوتیسم در دنیا چی هست:
      vaxxed_from cover_up to catastrophe

    • دنیلا

      دوستان خواهش میکنم حتمأ حتمأ مستند زیر رو دانلود کرده و نگاه کنید تا متوجه بشید دلیل شیوع وحشتناک اوتیسم در دنیا چی هست:
      vaxxed_from cover_up to catastrophe

    • رقیه

      سلام من دخترم سه سالشه بعضی مواقع پرخاشگری میکنه یا من ومیزنه یاپدرش رو ازنظر حرف زدن هم هرچی بگیم سریع تکرارمیکنه بنظرتون ایادچاراوتیسم هست یانه؟

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        رقیه خانم سلام بنده اسدالهی هستم کاردرمان دهنی اگر امکان داره با روانشناس مشاوره داشته باشید علایم اتیسم را حتما که در برترینها نوشته شده دقت کنید . .

    • یحی

      پسرم د هنگام تولد گریه نکرد و خیلی کم خون بود همچنان بی وقت به دنیا آمد

    • بی نام

      پسر ۵ساله دارم که یک سال پیش تشخیص اوتیسم گرفت ولی اکنون با گفتار درمانی حرف میزنه وبا کار درمانی خیلی بهتر شده دکتر گفته پسرم اوتیسم نداره ولی باز مفهوم ها رو مشکل داره دیر متوجه میشه کلا بچه مظلومی با بچه های دیگر بازی میکنه کل حروف الفبا رو بلده تا ۴۰ مینویسه نقاشیش هم خوبه فقط حرف زدن ش مشکل داره میخوام بدونم تا مدرسه خوب حرف میزنه مدرسه قبولش میکنند

      پاسخ ها

      • مهدی اسدالهی

        باسلاکودکان دارا کمبود توجه و تمرکز یام انشالله همان طور که دکتر گفته اتیسم نداشته باشد بنده کاردرمان کودکان اتیسم در مشهد هستم گاها کودکان تیسم کمبودتوجه و تمرکز همراه با بیش فعالی علایم مانند اتیسم دارند ولی اتیسم نیستند که با درمان خوب میشوند لذاپیگیری بشوند حتما مدرسه میروند

    • ناشناس

      با سلام من یه خواهرزاده دارم ۳سالپیش تشخیص دادن پیش فعاله العان ۷سالش نه میتونه درست حرف بزنه یه جمله رو مرتب میگه به هیچ چیز علاقه نشون نمیده صداش که می کنی خیلی دیر جواب میده خیلی شلوغ باهیچ بچه ای ارتباط نمی گیره بلد نیست بازی کنه میخواستم بدونم احتمال اوتیسم داره

    • بدون نام

      ممنون از برنامتون

    • ارسلان

      سلام.سه قلو دارم 19 ماهه. یکی از پسرها به بعضی از برنامه های تلویزیون علاقه زیاد داره به طوری که تو اشپزخونه داره بازی می کنه تا صدای بذنامه یا پیام بازرگانی رو می شنوه می ره به سمت تلویزیون.به اسمش عکس العمل نشون نمی ده. کلمه زیاد نمی گه ولی جمله می گه به صورت نامفهوم. اگر اسباب بازی از دستش بگیرم گریه می کنه و وقتی بر می گردونم بهش اروم میشه و بازی می کنه.خونه چینی رو روی هم وصل می کنه. ماشین و هل می ده.

    • ارسلان

      تایرش و هم می چرخونه و گاهی هم تایر رو در میاره به مهمون خیلی علاقهداره. و باهاشون بازی می کنه و اگر رفتند گریه می کنه. به موبایل علاقه زیاد داره و همش می خواد باهاش بازی کنه.
      تو ارتباط تصویری میاد طرف گوشی بعد میره. بعد که ارتباط رو قطع می شه. گریه می کنه

    • مسعود

      سلام.پسرمن5سالشه یه دفعه پامیشه یه صدایی درمیاره و دور اتاق میچرخه.از لحاظ هوشی خوبه.بچه تر بود به باب اسفنجی میگفت بنجی اما الان خوبه.زیاد اهل معاشرت نیست وابستگی شدید بهم داره بچگی ها گاهی اوقات پامیشد از خواب جیغ میکشید بنظرتون اوتیسم داره؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به روانپزشک مراجعه کنید

    • مهشید

      سلام
      مطمئن باشید که افزایش اوتیسم بخاطر واکسن mmr هست که در روز دون تولد و یک سالگی زده میشه مخصوصا یکسالگی فاجعست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج