آیا مروت با دوستان همیشه نشانه اخلاقی بودن است؟
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
ایرانیان - F داخلی موبایل111
کلینیک زیبایی پارسیس_f موبایل
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
پارسیس - f تبلت
اپیلاسیون نانا 1
لایکو_1
کتاب لند_1
کتاب لند_3
اپیلاسیون نانا 3
لایکو_3
اپیلاسیون نانا 4
کتاب لند_4
لایکو_4
کتاب لند_2
لایکو_2
اپیلاسیون نانا 2
ایرانیان - F داخلی1111
کلینیک زیبایی پارسیس_f
۲۲۳۰۱۳
۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷
۱۱۵۰۷
واعظان و عالمان اخلاق بارها گوشزد کرده اند که از داوری در باب دیگران پرهیز باید کرد. این، در کل، توصیه به جایی است. اصولا تا ضرورت پیدا نکند بهتر است از داوری، چه مثبت و چه منفی، در باب دیگران پرهیز کرد.

مجله اینترنتی برترین ها




مجله روشن- یاسر میردامادی: واعظان و عالمان اخلاق بارها گوشزد کرده اند که از داوری در باب دیگران پرهیز باید کرد. این، در کل، توصیه به جایی است. اصولا تا ضرورت پیدا نکند بهتر است از داوری، چه مثبت و چه منفی، در باب دیگران پرهیز کرد. اما فرض کنید که شما می خواهید به شیوه سنتی ازدواج کنید. در چنین حالتی ضرورت دارد که در باب کسی که به خواستگاری شما آمده یا می خواهد بیاید یا در باب کسی که به خواستگاری اش رفته اید یا می خواهید بروید، تحقیق کنید.

در این جا داوری اخلاقی کاملا روا است و چه بسا ضرورت داشته باشد. اما واضح است که حتی به هنگام ضرورت هم نباید جانب احتیاط در داوری را فرو گذاشت. با این حال، این توصیه به ترک داوری در باب دیگران خیلی اوقات تنها به این صورت فهمیده می شود که از داوری منفی در باب دیگران باید پرهیز کرد. من این بار می خواهم در رگ همین حرف خیمه بزنم و نشان دهم اگر داوری منفی در باب دیگران دشوار است- که هست- داوری مثبت در باب دیگران هم به همان مقدار (اگر نه بیش تر) دشوار است و پرهیز از داوری در باب دیگران را باید به معنای پرهیز از هرگونه داوری، چه مثبت و چه منفی، به حساب آورد.

آیا مروت با دوستان همیشه نشانه اخلاقی بودن است؟

با دشمنان مدارا

وقتی فردی با دوستان و خانواده و شاگردان و مریدانش به نیکی رفتار می کند، ما معمولا متمایلیم داوری اخلاقی مثبتی در باب این فرد داشته باشیم. چنین کسی در مقایسه با کسی که- به تعبیر عامیانه- پاچه اطرافیانش را هم می گیرد و با دوستان و اطرافیانش نیز خصمانه برخورد می کند، بیش تر مستعد دریافت داوری اخلاقی مثبت از سوی دیگران است. با این حال، چنین کسی هنوز به معنای دقیق کلمه اخلاقی نیست. زیرا اخلاقی رفتار کردن با اطرافیان موافق و شاگردان و مریدان عموما سود فراوانی برای استاد و مرشد به همراه دارد. این کار معمولا بازار فرد را گرم می کند و بر رونق حلقه شاگردان و مریدانش می افزاید.

 اما آن چه محک و معیار بهتری برای داوری مثبت در باب اخلاقی بودن یک فرد است، شیوه برخورد این فرد با رقیبانش است. پای رقیب که وسط می آید، آدمی چه بسا سراسر آدم دیگری شود. در این جاست که می توان اخلاقی بودن دیگری فرد را به خوبی محک زد. منظور ار رقیب چه کسی است؟ منظور از رقیب در این جا لزوما کسی نیست که واقعا رقیب فرد باشد، بلکه منظور کسی است که فرد او را رقیب خود به حساب می آورد، حتی اگر واقعا رقیب فرد نباشد. پس مدارا با دشمنان معیار بهتری برای داوری اخلاقی در باب خود و دیگران است تا مروت با دوستان. هنگام رویارویی با دشمن یا رقیب قوی است که فرد احساس می کند ممکن است تمام منافعش بر باد برود. پس ممکن است ملاحظه را کنار بگذارد و خودش شود، یعنی درون خودش را بهتر از هر موقع دیگری نشان دهد.

مدارا با آسیب رسان؟


این ها را گفتم اما هر مدارایی با هر دشمنی تحت هر شرایطی هم روا نیست. می توان موضوعی را تصور کرد که ترک رواداری با دشمن نه تنها روا بلکه لازم است. هرجا که پای آسیب رسان بر آسیب رسانی آن فرد می افزاید یا از شدت آن نمی کاهد. ترک رواداری روا و بلکه لازم است. مشکل اما در تعریف دقیق آسیب رساندن است که آیا فقط شامل آسیب رساندن جسمی می شود یا آسیب های غیرجسمی را نیز شامل می شود و نیز تشخیص موقعیتی است که مدارا با آسیب رسان در آن موقعیت بر آسیب رسانی او می افزاید یا نه.

آیا مروت با دوستان همیشه نشانه اخلاقی بودن است؟

داوری ها را به پیش داور اندازیم


نکته اخیری که گفتم انگاری داروی در باب اخلاقی بودن یا نبودن افراد را بیش از پیش مشکل کرد: از یک سو کسی که با دوستان مروت کرد، هنوز معلوم نیست که به معنای دقیق کلمه اخلاقی باشد، از سوی دیگر کسی هم که با دشمنان مدارا نکرد باز هم معلوم نیست که اخلاقی نباشد، زیرا شاید مدارا با دشمن (در موقعیتی که فرد در آن قرار داشته) اخلاقا روا نبوده است. اگر این نتیجه حاصل شود، آن گاه این دقیقا همان چیزی است که من قصد داشتم نشان دهم: داوری کردن باب افراد، چه داوری مثبت و چه داوری منفی، کاری است دشوار و جز در مواقع ضرورت نباید دست به این کار زد.

برای نمونه ای بسیار پیچیده از به تصویر کشیدن نقشی که دشمن در گسیختگی رواین یک فرد می تواند ایفا کند (البته دشمنی که چه بسا در نهایت معلوم شود هیچ منشأ بیرونی ندارد و درواقع هیچ کس جز پاره پنهان و زخمی خود فرد نیست) فیلم کانادایی اسپانیایی «دشمن» (enemy) ساخته دنی ویلنو (Denis Villeneuve)، سال 2013 میلادی را ببینید و به ویژه به جنبه نمادین عنکبوت، در سراسر فیلم و از همه مهم تر در صحنه پایانی فیلم، دقت کنید.
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
شیرآلات زمانی_1
بهمن پور_داخلی1
تدریس خصوصی امیرکبیر_1
استخدام_1
تدریس خصوصی امیرکبیر_3
استخدام_3
شیرآلات زمانی_3
بهمن پور_داخلی3
تدریس خصوصی امیرکبیر_4
بهمن پور_داخلی4
استخدام_4
شیرآلات زمانی_4
شیرآلات زمانی_2
استخدام_2
بهمن پور_داخلی2
تدریس خصوصی امیرکبیر_2
ایرانیان- فوتر موبایل222
کیان برنا_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل2
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
تدبیرکالا_فوتر موبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
فنی آتل_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
دکتر عارفی - فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
قالیشویی بانو_فوتر2
شفا_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
پارسیس_فوتر ساختمان
کیان برنا_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
ایرانیان-فوتراصلی222
قالیشویی نوین_فوتر