جاباما
۲۲۴۶۶۹
۶ نظر
۵۰۰۹
۶ نظر
۵۰۰۹
پ

حذف یارانه نقدی برخی بازنشستگان

به دنبال حذف یارانه برخی بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران، وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی با انتقال زمان پرداخت یارانه ها به پایان ماه، عملا پرداخت یک ماه یارانه را به مردم بدهکار شد.

خبرگزاری صدا و سیما: به دنبال حذف یارانه برخی بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران، وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی با انتقال زمان پرداخت یارانه ها به پایان ماه، عملا پرداخت یک ماه یارانه را به مردم بدهکار شد.

در برنامه صبحگاهی پیک بامدادی رادیو که اخیرا پخش شده است آمده؛ شیب رو به پایان‌ماه واریز یارانه‌ها به حساب‌های مردم، این نگرانی را ایجاد کرده که در میانه این شیب یک ماه یارانه مردم حذف شود، البته شاید به بهانه تامین منابع مالیش؛ اما بنظر می‌رسد تندتر کردن شیب حذف یارانه پردرآمدها بهتر بتواند هم مردم را راضی نگه دارد و هم بجای برابری در پرداخت یارانه به مردم، عدالت پرداخت اجرا شود.

* هدفمندی یارانه ها از کجا آغاز شد

وقتی قرار شد قانون هدفمند سازی‌یارانه‌ها به عنوان یک طرح و یا به عبارت بهتر جراحی بزرگ اقتصادی در کشور اجرا شود، بسیاری از ساختارهای اقتصادی دستخوش تغییر شد، چرا که به گفته محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت، اقتصاد می‌خواست مردمی شود.

با اجرای این طرح بود که پای یارانه‌های نقدی دولتی هم به خانه‌های مردم باز شد. یارانه‌های نقدی که حالا به نفری ۴۵ هزار ۵۰۰ تومان رسیده و قرار بوده و هست مرهمی بر روی افزایش قیمت حامل‌های انرژی و آب و نان مردم در این جراحی اقتصادی باشد.

اما واریز این مرهم به حساب سرپرستان خانوارها و منابع تامین آن از همان ابتدا محل بحث‌های مختلف بوده و هست. یارانه‌ای که از ابتدای ماه هر بار به دلیلی به میانه ماه و حالا هم به آخرماه کشیده شد. محمدرضا فرزین، دبیر وقت ستاد‌هدفمندسازی یارانه‌ها در این باره گفت: یارانه همه سرپرستان خانوارهای مشمول ابتدای هرماه پرداخت خواهد شد تا مشکلات حذف یارانه ها بر دوش مردم نیفتد.

اما بعد از انتقال روز واریز یارانه‌ها از ابتدای ماه به ۱۷ و ۱۸ ماه، بالاخره ۲۲ هرماه شد روز موعود واریز یارانه‌ها؛ و این روز باقی و ماندگار بود تا که این میراث، به دولت یازدهم هم رسید و با همین نظم ادامه یافت تا دولت به گام دوم هدفمندی هم رسید.

محمدباقرنوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاون رئیس جمهور در این باره گفت: پرداخت یارانه ها ادامه دارد و طبق قانون، حذف ثروتمندان از این موضوع، بر عهده وزارت رفاه گذاشته شده است.

اما بعد از اینکه طرح هدفمندی یارانه‌ها وارد گام دوم شد و از یک سو مشکلات مالی فراروی دولت و از سوی دیگر معضل حذف یارانه پردرآمدها، واریز به‌موقع یارانه ها را با مشکلاتی مواجه کرد، اما همچنان دولت هر جور شده سعی در تامین یارانه ماهانه مردم داشته و دارد همچنان که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در همه مصاحبه های خود بر ان تاکید دارد.

البته در این بین روی ناخوش دولت به یارانه‌ها هم بی‌تاثیر نبوده، شاید معروفترین جمله اهالی دولت یازدهم در خصوص ناخوشی از موضوع یارانه‌ها از زبان بیژن زنگنه وزیر نفت بیان شد، اظهار نظری که حواشیه فراوانی هم داشت. وزیر نفت چندی پیش گفت: "هر وقت یاد یارانه ها می افتم اعصابم خرد می شود؟!"

به هر حال همه این مشکلات و عصبانیت‌های برخی دولتی‌ها از تامین یارانه‌های مردمی، موجب شده در چند ماه گذشته روز موعود پرداخت یارانه ها با شیبی ملایم به سمت روزهای پایانی ماه رود، موضوعی باعث نگرانی بسیاری از مردم شده است و در تماس های خود بر آن تاکید می کنند.

حذف یارانه برخی بازنشستگان تامین اجتماعی بدون هیچ دلیل و اعلام قبلی هم حالا مزید بر مشکلات شده است . این موضوع به همراه مسئله تاخیر واریز یارانه حالا به مجلس هم کشیده شده است.

مجلسی‌ها می‌گویند با توجه به همه مشکلات دولت برای تامین مالی یارانه‌ها، اما طبق قانون این دیرکردها توجیه ندارد. ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید در جلسه سه‌شنبه با آقای نوبخت در خصوص دلایل این موضوعات از وی سوال خواهد شد.

شیب رو به پایان‌ماه واریز یارانه‌ها به حساب‌های مردم، این نگرانی را ایجاد کرده که در میانه این شیب یک ماه یارانه مردم حذف شود، البته شاید به بهانه تامین منابع مالیش؛ اما بنظر می‌رسد تندتر کردن شیب حذف یارانه پردرآمدها بهتر بتواند هم مردم را راضی نگه دارد و هم بجای برابری در پرداخت یارانه به مردم، عدالت پرداخت اجرا شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      البته باید بازنشستگان عزیز را دسته بندی کرد یکی مثل بنده با لیسانس سال ۵۳ یک ملیون و هشتصد می دهند یکی دیگر را ماهی ۵ ملیون تومان ناقابل یکی دیگه را ۸ ملیون
      تازه بعضی

    • بدون نام

      من تعجب می کنم کدام پردرامد فرهنگیان پردرامدند روز روشن ودروغ به خدا فاجعه است وقتی من می بینم همسایه ام با میلیارد ثروت یارانه می گیرد و من معلم و فلان بازنشسته یا بیکار یارانه مان قطع شده این بی عدالتی و ندانم کاری را به که باید بگوییم این طوری که نمی شود وقتی می گویید پردرامدها یعنی مردم را مسخره کردن بالاخره کسی باید باشد جواب مردم را بدهد اگر اقای روحانی شفاف به مردم بگویید ای مردم ما در شناسایی دارا وندار ناتوانیم از سر مجبوری یک عده را تر و خشک باهم اتش زدیم این تا حدودی برای مردم قابل هضم است بکار بردن کلمه پردرامدها پوزخند زدن وتوهین به شعور مردم است

    • رضا

      در عوض برای خیلی که پند واحد آپارتمان و ماشین چینی و کار با درآمد میلیونی دارند هنوز واریز میشه بنازم به اطلاعات سازمان مربوطه ...اسفند فراموش نشه

    • ناشناس

      در شرکت ملی صنایع مس حقوق بالای ده میلیون یارانه می گیره بعضاَ معاف از مالیات دولت باید دقت عمل داشته باشد . البته به بازنشستگی نباید نگاه کرد باید به درآمد افراد نگاه کرد .طرف معلم بازنشسته است اما در ماه از طریق املاک استیجاری کلی هم در آمد دارد البته نوش جانش فکر اقتصادی داشته ولی یارانه حقش نیست باید به فکر قشر محروم و بی بضاعت جامعه بود.

    • مهدی کیاء

      با سلام من فرهنگی بازنشسته با پنج سر عائله از شهرستان کردکوی توابع استان گلستان نیز جزو کسانی هستم که به دلیل اختلالات اینترنتی ناخواسته از مجموع یارانه بگیران در اردیبهشت93حذف شدم.بر این اساس ضمن پیگیری های مستمر سال گذشته(1393)نیز در جریان سفر ریاست محترم جمهوری جناب اقای روحانی به استان گلستان نامه ای به ستاد سامد تحویل دادم.پس از مدتی یک شماره پیگیری جهت اقدام بعدی به من داده شد.تا به این امروز چندین بار با ستاد سامد تماس گرفتم که پاسخ دادند تا تصمیم جدید دولت براساس قانون بودجه1394برای جاماندگان یارانه پارسال باید منتظر بمانید.به امید ان روز.

    • جعفر رسولی

      من یک نظامی باز نشسته هستم یارانه ام قطع شده و هرچه سعی میکنم در اعتراض سایت وارد شوم نمیشود چه کسی جوابگوست؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج