اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۲۶۷۴۷
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

حقوق مسافران ایرانی در فرودگاه‌های خارجی

پس از دریافت خبر بلاتکلیفی چند ساعته مسافران یک ایرلاین ایرانی در فرودگاه استانبول و نبود هیچ مقام مسوولی از سوی این شرکت هواپیمایی برای پاسخگویی به این مسافران شاید نگاهی به قوانین موجود در این زمینه از وقوع اتفاقات شبیه به این پیشگیری کند.

خبرگزاری ایسنا: پس از دریافت خبر بلاتکلیفی چند ساعته مسافران یک ایرلاین ایرانی در فرودگاه استانبول و نبود هیچ مقام مسوولی از سوی این شرکت هواپیمایی برای پاسخگویی به این مسافران شاید نگاهی به قوانین موجود در این زمینه از وقوع اتفاقات شبیه به این پیشگیری کند.

طبق قانون شرکت فرودگاه‌های کشور تمامی ایرلاین‌های داخلی بر حسب آنچه در فضای بین‌المللی اتفاق می‌افتد موظفند قبل از برقراری پروازهای برنامه‌ای خود در هر فرودگاهی چه در داخل و چه خارج از کشور نماینده رسمی خود در آنجا را معرفی کند.

این نماینده که می‌تواند دفتر رسمی این ایرلاین در شهر یا فرودگاه مربوطه باشد و یا شرکت خدمات‌رسانی که تحت قرار‌داد با ایرلاین مربوطه قرار دارد، باید تمام وظایف برقراری مراحل زمینی پرواز مسافر چه در فرودگاه مبدا و چه در مقصد را اجرایی کند و به مشکلات و اتفاقات به وجود آمده در این زمینه نظارت کند. با وجود تمام این قوانین و سخت‌گیری‌ها اما هنوز در برخی از فرودگاه ها برای مسافران اتفاقاتی می‌افتد که شاید در دیگر نقاط جهان کمتر می‌توان سابقه آن را پیدا کرد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز معتقد است: ارائه‌ی یک برنامه پروازی بدون معرفی نماینده شرکت قطعا امکان‌پذیر نخواهد بود و باید مشخص شود برای این پرواز خاص و دیگر مسائل به وجود آمده در این عرصه چه کسی مسوول مستقیم این اتفاقات بوده است.

مقصود اسعدی سامانی تصریح کرد: هر شرکت هواپیمایی موظف است نماینده رسمی خود را در حوزه هندلینگ تمام مراحل پرواز معرفی کند و سپس پس از تایید این نماینده عملیات پرواز آغاز شود. به هیچ عنوان قابل تصور نخواهد بود که یک ایرلاین بدون داشتن یک نماینده در فرودگاه پروازهای خود را اجرایی کند.

وی درباره گشایش یک دفتر رسمی از سوی ایرلاین در فرودگاه‌های مقصد نیز اظهار کرد: در این زمینه قانون هیچ صراحتی نداشته از این‌رو ایرلاین می‌تواند یا دفتر خدماتی باز کند و یا کار خود را به یک شرکت خدماتی بسپارد. بحث استفاده از GSA نیز در قالب همین طرح می‌گنجد که می‌تواند از این شرکت در تمام مراحل پرواز استفاده شود و یا با بستن قرار‌داد‌های جداگانه این مساله حل شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره‌ی مسوولیت اتفاق‌های پیش آمده در پرواز استانبول و یا دیگر پروازهای مشابه نیز اظهار کرد: در این زمینه به‌طور مستقیم شرکتی که مسوولیت هندلینگ مراحل مختلف پرواز را دارد مسوول است و اگر در این زمینه کم‌کاری صورت گرفته این سازمان هواپیمایی کشوری فرودگاه مقصد است که باید در این رابطه توضیحات لازم را ارائه کند.

موضوع افتتاح دفاتر و یا استفاده از GSA در تمامی فرودگاه‌های مقصد موضوعی است که ایرلاین‌های بزرگ ایرانی آن را نیز تایید می‌کنند. با توجه به این‌که قوانین داخلی کشور در این زمینه صراحت کافی را داشته و تمامی مراحل پرواز در فرودگاه‌های داخلی را پوشش می‌دهد، شاید پیگیری این موضوع برای ایرلاین‌های بزرگی که پروازهای گسترده به مقاصد خارجی دارند بهتر باشد.

نوش‌آبادی - مدیر کل روابط عمومی ایران ایر - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر این‌که هواپیمایی جمهوری اسلامی در تمامی فرودگاه‌های خود با یک نماینده رسمی کار می‌کند اظهار کرد: هما برای پروازهای برنامه‌ای خود در مقاصد خارج از کشور دفاتر اصلی باز کرده که می‌توان به دفتر پاریس و یا فرانکفورت اشاره کرد.

وی ادامه داد: در دیگر شهرها نیز به نسبت تعداد پروازهای هفتگی نماینده یا نمایندگانی از سوی ایران ایر مشخص شده‌اند که تمامی مسوولیت‌های مربوط به مسافران این شرکت را پیگیری می‌کنند.

مدیر کل روابط عمومی ایران ایر با اشاره به تعداد قابل توجه GSA‌های فعال از سوی ایران ایر در فرودگاه‌های مختلف جهان گفت: این نماینده‌ها براساس قرار‌داد‌هایی که با ایران ایر دارند مسوولیت کار را برعهده گرفتند و قطعا نمی‌توان به پروازی برخورد که بدون حضور این نمایندگان در نقاط مختلف جهان از سوی ایران ایر اجرایی شود.

مسوولان هواپیمایی ماهان به عنوان یکی‌ دیگر از اصلی‌ترین ایرلاین‌های ایرانی که در عرصه پروازهای بین‌المللی فعالند نیز با تایید این موضوع براهمیت بالای وجود این نمایندگان در کشورهای مختلف تاکید کردند.

یک مقام مسوول در یک شرکت هواپیمایی در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: شرکت هواپیمایی ماهان براساس میزان اهمیتی که یک فرودگاه از نظر تعداد پرواز و مسافر دارد، دفاتر مربوط به این شرکت را در خود جای می‌دهند در غیر این صورت نماینده و یا شرکت‌های خدماتی تحت قرار‌داد با ماهان مسوولیت اجرای تعهدات مربوط به ایرلاین را برعهده خواهند داشت.

با وجود تمام این اظهارات اما در طول ماه‌های گذشته سوابق بسیاری وجود داشته که حاکی از بلاتکلیفی مسافران بر اثر جابه‌جایی محموله‌های بار و یا دیگر رسیدن آنها به ترمینال مسافران بوده است.

شرکت‌های مختلف هواپیمایی هرچند موظفند در این زمینه مسوولیت‌های خود را به درستی انجام دهند وحتی قانون برای محکم‌کاری طرح شکایت علیه آنها را نیز مجاز اعلام کرده، اما به نظر می‌رسد هنوز برای تضمین کامل حقوق مسافران نیاز به ترفند‌های قانونی بیشتری نیز وجود دارد تا دیگر اتفاقی شبیه آنچه در استانبول اتفاق افتاده و ماموران فرانسوی را مجبور به رسیدن به امور مسافران ایرانی کرده است دیگر به وجود نیاید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      حقوق مسافر ایرانی تو فرودگاههای ایران رعایت نمیشه ب دنبال چی میگردین .وای بر ما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج