۲۳۳۵۸۵
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

جدیدترین اخبار از جرائم اینترنتی

پلیس سایبر ایران که کار حفاظت و صیانت از فضای مجازی کشور را بر عهده دارد، اقدامات گسترده ای را به صورت نامحسوس در فضای مجازی کشور انجام می‌دهد تا همواره، این فضا، برای مجرمان سایبری و کلاه‌برداران اینترنتی، همچون گذشته، فضایی نا امن باشد.

جدیدترین اخبار از جرائم اینترنتی
برترین ها: پلیس سایبر ایران که کار حفاظت و صیانت از فضای مجازی کشور را بر عهده دارد، اقدامات گسترده ای را به صورت نامحسوس در فضای مجازی کشور انجام می‌دهد تا همواره، این فضا، برای مجرمان سایبری و کلاه‌برداران اینترنتی، همچون گذشته، فضایی نا امن باشد. سرویس دیجیتال برترین‌ها طبق روال ۵ شنبه‌های هر هفته، نگاهی خواهد داشت به مهم‌ترین اخبار و رویدادهای پلیس سایبر ایران در هفته ای که گذشت. با ما همراه باشید.

کلاهبرداری تلفنی ۹ میلیون تومانی از شهروند گرگانی

خبر اول این که رئیس پلیس فتا گلستان گفت: شهروند گرگانی که با اطمینان به تماس یک کلاهبردار پای دستگاه عابربانک رفته بود، قربانی کلاهبرداری ۹۰ میلیون ریالی شد. فرد کلاهبردار در تماس با مالباخته اعلام کرد که در قرعه‌کشی ارتباطات سیار، برنده جایزه نقدی چهار میلیون تومانی شده‌اید و به روش‌های مختلف وی را پای دستگاه عابربانک کشاند و با استفاده از جملات اغوا کننده قربانی را متقاعد به استفاده از چندین کارت عابر بانک برای واریز مبلغ برنده شده در قرعه‌کشی می‌کند.

توصیه: به هیچ وجه به تماس‌های مشکوک و یا پیامک‌هایی که در این قالب دریافت می‌کنند اعتماد نکرده و جوابگوی آن‌ها نباشند.

سوء استفاده کلاهبرداران از اطلاعات کاربران در جزیره کیش!

مسئول پلیس فتا فرماندهی انتظامی ویژه کیش با اشاره به انتشار تصاویر خصوصی کاربران در فضای مجازی، سهل انگاری کاربران را مهم‌ترین عامل در بروز اتفاقات ناگوار و انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی افراد در فضای مجازی دانست و اظهار داشت: رمز نگاری را راهکاری مناسب جهت جلوگیری از سرقت اطلاعات می‌باشد و قابلیتی است که امنیت اطلاعات را تا حد زیادی تضمین می‌کند.

توصیه: استفاده از حافظه‌های جانبی مثل رم و مموری در تبلت ها، لپ تاب‌ها و گوشی‌های اندروید می‌تواند به ما کمک کند که اطلاعات ارزشمند و خصوصی خود را بر روی حافظه‌های جانبی ذخیره کنیم و در موقع فروش حافظه جانبی را برای خود نگهداریم.

هتک حیثیت کارگردان معروف سینما در فضای مجازی

مدیر وبگاه یکی از کارگردان معروف سینما که با نشر اکاذیب بر علیه وی موجب هتک حیثیت این کارگردان در فضای مجازی شده بود از سوی ماموران پلیس فتا استان البرز شناسایی و دستگیر شد.

توصیه: اطلاعات خصوصی خود و دیگران را در فضای مجازی در دسترس قرار ندهید.

سرقت ۵ میلیون تومانی از طریق تلفن همراه!

سرهنگ "سید موسی حسینی" در تشریح این خبر گفت: جوان ۲۷ ساله شیرازی با ارائه مرجوعه قضائی شکایت خود را مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب بانکی خود به مبلغ ۵ میلیون ریال از طریق فضای مجازی اعلام و مدعی شد در این راستا به کسی مظنون نمی‌باشد. وی ادامه داد: با تشکیل پرونده، ماموران پلیس فتا اقدامات خود را جهت شناسایی متهم یا متهمان آغاز کرده و با بررسی‌های تخصصی موفق به شناسایی متهم که شریک تجاری شاکی بود، شدند.

توصیه: بر اساس آمارها، ۸۰ درصد برداشت‌های غیر مجاز از حساب‌ها، به دلیل ناآشنایی صاحبان حساب از ابزارهای موجود هست.

اعتبار فروشگاه‌های الکترونیکی، با نماد اعتماد الکترونیک

اولین همایش نماد الکترونیکی با حضور توفیق، معاون و مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور و مسئولان و نمایندگان نهادها و سازمان‌های استان گلستان و مراکز توسعه تجارت الکترونیکی برگزار شد. رئیس پلیس فتا استان گلستان در این همایش گفت: نماد اعتماد الکترونیکی مشخصه‌ای به منظور اعتمادسازی به کاربران در هنگام مراجعه به سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی می‌باشد.

توصیه: اگر بر روی نشان نماد اعتماد الکترونیک کلیک کنید به سایتی با آدرس http://www.enamad.ir وارد می‌شوید و همچنین با کلیک بر روی صفحه نیز می‌توان از عکس نبودن اطلاعات نمایش داده شده فروشگاه اینترنتی دارای مجوز مطمئن شد.

مجازات نشر اکاذیب در فضای مجازی: ۳ ماه تا ۲۴ ماه حبس

سرهنگ "فرامرز شاکری" اظهار داشت، این روزها با افزایش روزافزون استفاده شهروندان از شبکه‌های اجتماعی، فضای دروغ، تهمت افکنی و نشر اکاذیب به سرعت انتشار یافته و جریان‌ها یا گروه‌هایی عمدی یا سهوی در راستای نشر اخبار کذب گام بر می‌دارند.

توصیه: با استناد به ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۱۸ قانون جرائم رایانه ای مصوب سال ۱۳۸۸ که مقرر داشته: «هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان)، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد» قابل تعقیب کیفری هستند.

رییس پلیس سایبر: خبرنگاران، همیاران پلیس در فضای مجازی هستند

رئیس پلیس فتا با اشاره به اینکه بدون استفاده از ابزار رسانه نمی‌توان امنیت را به صورت محسوس در فضای مجازی ایجاد کرد، اظهار داشت: در فضای مجازی خبرنگاران همیاران پلیس فتا به حساب می‌آیند که در پیشانی اطلاع رسانی به مردم قرار دارند. وی اظهار داشت: خبرنگاران با انتشار اخبار و در دسترس قرار دادن انواع تهدیدات موجود در فضای مجازی مردم و سازمان‌ها را نسبت به این تهدیدات آگاه می‌کنند و باعث می‌شوند مردم به سطح بالایی از خود مراقبتی در سطح فضای مجازی برسند.

سرقت ۳۵ میلیون ریالی از باجناق در کرمانشاه!

درپی شکایت یکی ازشهروندان دال بر این که مبلغ ۳۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال به صورت غیرمجاز و اینترنتی از حساب بانکی‌اش برداشت شده است موضوع دردستورکار پلیس فتا قرارگرفت. وی گفت: با انجام تحقیقات و اخذ استعلامات از حساب شاکی و استعلام‌های تخصصی، متهم که باجناق شاکی بود شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی دستگیر شد.

توصیه: جهت اطلاع! شاکی، باجناق سارق بود و با توجه به رفت آمدی که با وی داشت از مشخصات کارت وی مطلع و با سوء استفاده از آن، اقدام به برداشت از حسابش می‌کرد.

فروشندگان اینترنتی کالای قاچاق در تهران دستگیر شدند

ماموران پلیس فتا شهرستان پاکدشت در پی رصد و پایش فضای مجازی، وب سایتی را با محتوای فروش کالای قاچاق ممنوعه و داروهای غیر مجازشناسایی کردند که پیگیری‌های لازم در خصوص شناسایی عوامل راه اندازی این سایت صورت گرفت. وی افزود: پس از جمع آوری مستندات لازم و کسب دستورقضایی یکی از گردانندگان این وب سایت اهل و ساکن تهران رد یابی و طی شگردهای خاص پلیسی وی دستگیرشد.

توصیه: رئیس پلیس فتا فرماندهی ویژه شرق استان تهران به والدین توصیه کرد، باید نظارت مؤثر بر فعالیت فرزندان خود در فضای مجازی و اینترنت داشته باشند.

مأمور قلابی رشتی در شبکه‌های اجتماعی، به دام افتاد

کارشناسان تیم رصد این پلیس، پروفایلی را در شبکه‌های اجتماعی موبایلی با بیش از ۷۰۰ نفر عضو شناسایی کردند که گرداننده آن با جعل عنوان مأمور یک نهاد دولتی، در فضای مجازی فعالیت می‌کرد. رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان گیلان افزود: با پی جویی‌های فنی و پلیسی، مدیر پروفایل جعلی شبکه‌های اجتماعی موبایلی که مردی ۲۵ ساله اهل و ساکن رشت بود شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر شد.

توصیه: پلیس در حال حاضر به هیچ عنوان در فضای سرویس‌های اینترنت با هیچ یک از کاربران تماس برقرار نخواهد کرد.

مجرم اینترنتی اصفهانی به دام افتاد

رییس پلیس فتا اصفهان بیان داشت، در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه حساب بانکی وی به‌صورت اینترنتی مورد دستبرد قرار گرفته بررسی موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت. وی افزود: با جستجوهای تخصصی در فضای سایبر منشأ برداشت‌های غیر مجاز از حساب بانکی فرد شاکی مشخص و فرد متخلف که از آشنایان مالباخته است شناسایی شد.

توصیه: به شهروندان توصیه می‌کنیم هرگز کارت عابر بانک خود را در اختیار افراد دیگر قرار ندهید و اگر مجبورید کارت عابر بانک خود را به فرد دیگری بسپارید، پس از اتمام کار رمز خود را تغییر دهید تا زمینه سوء استفاده از آن وجود نداشته باشد.

انتقام از همسر سابق با انتشار تصاویر خصوصی در اینترنت!

با دریافت مرجوعه قضایی توسط خانمی جوان مبنی بر انتشار تصاویر خصوصی‌اش در شبکه‌های اجتماعی تحت موبایل موضوع در دستور کار تیمی از ماموران پلیس فتا قرار گرفت. سرهنگ "سیدمحسن عرفانی" افزود: کارشناسان پلیس فتا با یک سری تحقیقات در فضای سایبر عامل انتشار تصاویر خصوصی این زن جوان که همسر سابقش بوده را شناسایی و به پلیس فتا احضار کردند.

توصیه: هر کسی که به هر نحو اقدام به مزاحمت وهتک حیثیت در محیط مجازی کند بر اساس قانون جرائم رایانه ای افزون بر اعاده حیثیت به حبس و جزای نقدی محکوم می‌شود.

پلیس فتای قم: ۹۶ درصد جرائم اینترنتی را کشف کردیم.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان قم در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم و پایگاه خبری تحلیلی قم نیوز، با اشاره به اینکه فاصله وقوع جرم تا کشف آن در استان قم، کمتر از ۲۰ روز است، از کشف ۹۶ درصدی جرائم واصله به پلیس فتای استان در سه ماهه اول سال جاری خبر داد.

توصیه: فضای مجازی آسیب‌های شدیدی را می‌تواند همراه داشته باشد و هر آنچه که از افشای در فضای حقیقی می‌ترسیم، باید در فضای مجازی آن را رعایت کنیم و از دسترسی دیگران به آن جلوگیری کنیم.

۹ توصیه مهم درباره خرید از حراجی‌های اینترنتی

پلیس فضای مجازی استان خراسان جنوبی به کاربران حراجی‌های اینترنتی ۹ توصیه کرد:

فروشگاه‌های معتبر مشخصات واقعی را به طور دقیق در وب سایت خود درج می‌کنند.

از سایت‌هایی خرید نمایید که حتماً نماد اعتماد الکترونیکی را داشته باشند.

فروشگاه‌های معتبر معمولاً نحوه دریافت و پرداخت وجه مختلفی دارند مانند پرداخت آنلاین، از طریق پست و...

علاوه بر خرید از وب سایت‌های قابل اعتماد، از امنیت سیستم یا رایانه ای که از آن خرید آنلاین خود را انجام می‌دهید مطمئن باشید.

در پرداخت‌های آنلاین از طریق درگاه‌های بانکی به دستورالعمل‌های امنیتی آن توجه شود.

قبل از این که پولی پرداخت کنید، با فروشنده تماس بگیرید و هر سوالی که دارید، از او بپرسید.

اطلاعاتی راجع به سابقه فروشنده به دست آورید و آن را بررسی کنید.

اطمینان حاصل کنید که روش‌های گارانتی کردن، پس دادن کالا و بازپرداخت پول برای شما قابل درک و واضح است.

اگر فروشنده فقط پرداخت پول به صورت نقدی و یا از طریق خطوط مخابراتی را می‌پذیرد، با احتیاط عمل کنید.

علاقمندان برای ارتباط با پلیس سایبر ایران می‌توانند از طریق پرتال cyberpolice.ir، اطلاعات لازم را کسب و در صورت مشاهده جرائم اینترنتی در پرتال‌ها یا شبکه‌های اجتماعی، موارد را به پلیس سایبر ایران گزارش دهند.

با امید این که فضای سایبر ایران، از ناامنی دور باشد و کاربران جامعه اطلاعاتی کشور، با مخاطراتی رو به رو نشوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خیلی خوبه این خبرهای سایبری. اتفاقات عجیبی در ایران روی میده. بعضی ها واقعا چه میکنند با زندگی مردم در اینترنت!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج