۲۳۸۵۰۹
۲۰ نظر
۵۰۰۴
۲۰ نظر
۵۰۰۴
پ

تحلیل رفتار مشتریان در کمپین «خودرو نخرید»

توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی هر چند موجب لغو تحریم‌های بین‌المللی می‌شود، اما صنعت خودرو کشورمان را در تحریم مشتریان فرو برد. این روزها «نه» مشتریان به خودروسازان در قالب کمپین نخریدن خودرو باعث تشدید رکود در بازار خودرو شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی هر چند موجب لغو تحریم‌های بین‌المللی می‌شود، اما صنعت خودرو کشورمان را در تحریم مشتریان فرو برد. این روزها «نه» مشتریان به خودروسازان در قالب کمپین نخریدن خودرو باعث تشدید رکود در بازار خودرو شده است.

رکودی که هر چند از سال گذشته در بازار خودرو وجود داشت، اما با امضای توافقنامه هسته‌ای موجی از انتظار کاهشی قیمت را در میان مشتریان ایجاد کرد و حالا با قوت گرفتن آن، مشتریان حاضر به تغییر رای خود در این باره نیستند.بر این اساس تحلیل‌های مختلفی در مورد رفتار کنونی مشتریان با خودروسازان ارائه می‌شود؛ به‌طوری‌که برخی معتقدند که کمپین نخریدن خودرو بیش از آنکه نشان از خواسته‌های مصرف‌کنندگان خودرو باشد، از سوی افرادی پی‌ریزی می‌شود که قصد مقابله با صنعت داخلی را دارند.

در این میان صرف‌نظر از کمپین نخریدن خودرو و تحلیل‌هایی که در این باره صورت گرفته است اگر گشتی در فضای رسانه‌های مجازی بزنیم به خوبی شاهد اظهارنظرهای مشتریان و عدم رغبت آنها به خرید خودروهای داخلی هستیم. هر چند درباره اینکه چرا مشتریان خودرو نمی‌خرند، دلایل مختلفی از جمله کیفیت پایین، قیمت‌ بالا و کاهش قدرت خرید بارها عنوان شده است اما به عقیده برخی از کارشناسان از آنجا که جنس رکود در دوران پسا تحریم با گذشته متفاوت است، بنابراین باید علت مخالفت مشتریان با خودروهای تولید داخل را در جای دیگری جست‌وجو کرد که این موضوع نیازمند بررسی آسیب‌شناسی رفتار اجتماعی مشتریان است.

بررسی رفتار مشتریان در شرایطی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که بسیاری از کارشناسان با اشاره به واقعیات کنونی اقتصاد کشور از جمله نرخ تورم، فضای کسب‌و‌کار و مراودات اقتصادی با دیگرکشورها سعی کرده‌اند مشتریان را تشویق به تصمیم‌گیری معقولانه‌تری در این زمینه کنند. با این وجود مشتریان بر نظر خود مبنی‌بر کاهش قیمت خودروهای داخلی تاکید دارند. حال این پرسش مطرح است که چرا مشتریان با وجود تحلیل‌های مختلف اقتصادی همچنان بر نظر خود پافشاری می‌کنند، در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند که با آسیب‌شناسی رفتار اجتماعی مردم در زمینه مقولات اقتصادی می‌توان به علت مخالفت آنها پی برد.

به عقیده آنها این مشکل به دلیل بدبینی و عدم اعتماد مشتریان به خودروسازان است؛ چراکه صنعت خودرو کشور پس از نیم قرن فعالیت هنوز نتوانسته‌ خواسته‌ها و نیاز مشتریان را پاسخ بدهد. این کارشناسان تاکید دارند که باوجود آنکه تحریم‌ها در آستانه رفع شدن است فضای اجتماعی کشور به شدت تحت تاثیر این موضوع مطالبات خود را عنوان می‌کند که یکی از آنها کاهش قیمت محصولاتی است که افزایش یکباره یافتند؛ بنابراین اکنون مشتریان انتظار دارند شرایط به گذشته باز گردد.

ترمیم تجربه‌های گذشته

امان‌الله قرایی‌مقدم، استاد جامعه ‌شناسی دانشگاه خوارزمی معتقد است که خودرو هر چند جزو کالاهای اساسی سبد خانوارها محسوب نمی‌شود، اما امروز به یکی از کالاهای ضروری در زندگی مردم تبدیل شده است و به همین دلیل مردم حساسیت بسیاری درخصوص آن از خود نشان می‌دهند. وی می‌گوید: مشتریان امید به بهتر شدن وضعیت اقتصادی و تاثیر آن در روند زندگی خود دارند؛ بنابراین آنها از دولت انتظار دارند که بعد از دستیابی به توافق حالا به کاهش مشکلات آنها بپردازد که یکی از موضوعات مهم بحث افزایش قدرت خرید یا کاهش قیمت اجناسی است که در گذشته یکباره گران شدند.

وی درباره دلیل کوتاه نیامدن مردم در این باره می‌گوید: از آنجا که در دولت گذشته چندان به نظر و عقیده مردم اهمیت داده نشد، اما دولت کنونی سعی کرده که پیشبرد مسائل مختلف کشور براساس خواست مردم باشد؛ بنابراین آنها با پافشاری بر انتظار خود سعی دارند نظر خود را به کرسی بنشانند. امیرمحمود حریرچی، جامعه‌شناس نیز درخصوص آسیب‌شناسی رفتار اجتماعی مردم با نخریدن خودرو می‌گوید: ذهنیت مردم نسبت به خودروسازها منفی بوده است و در طول چند سال گذشته به دلیل تحریم‌ها این تصور منفی‌تر شده است، زیرا خودروسازان در جلب اعتماد مردم موفق نبوده‌اند. به همین دلیل مردم امروز از رای و نظر خود مبنی‌بر کاهش قیمت کوتاه نمی‌آیند و کاری نیز به شاخص‌های اقتصادی ندارند.

وی براساس نظریه‌های اجتماعی، رفتار مشتریان را به دلیل کاهش اعتماد اجتماعی نسبت به ساختار اقتصادی می‌داند و می‌گوید: اعتماد اجتماعی مردم در دولت گذشته تخریب شد و مشتریان همچنان نسبت به خودروسازان دیدگاه خوبی ندارند. وی می‌افزاید : در هر صورت رفتار مشتریان تابعی از رفتار خودروسازان است. کیفیت بد و قیمت بالا امروز موجب این رفتار مشتریان شده است که موضوعی بسیار طبیعی در شکل‌گیری روندهای اجتماعی برای مخالفت با یک موضوع است. با این وجود، سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصادی نظر دیگری دارد.

لیلاز می‌‌گوید: خودروسازان یک بدهی تاریخی به مشتریان دارند که این موضوع هنوز از ذهن ملت ایران پاک نشده است چون به رفتار گذشته خودروسازان مربوط می‌شود. وی اضافه می‌کند: بنابراین یک نوع احساس در میان مشتریان وجود دارد مبنی بر اینکه خودروسازها به آنها ظلم کرده‌اند هر چند این نوع تصورات اصالت ندارند، اما در حال حاضر موجب تغییر معادلات بازار خودرو شده است.وی با اشاره به اینکه رفتار مشتریان تابعی از مسائل اقتصادی است نه اجتماعی می‌گوید: رفتار کنونی مشتریان به دلیل فشار ناشی از کاهش قدرت خرید آنها در چند سال گذشته است. آیا مساله امروز مشتریان با خودروسازان و نخریدن خودرو ریشه تاریخی دارد یا اینکه خواسته آنها پیش‌بینی دقیقی از آینده اقتصاد کشور است.

امان‌الله قرایی مقدم با بیان اینکه ذهنیت و تصور عمومی در مباحث اجتماعی موضوع بسیار مهمی است، می‌گوید: براساس یک نظریه اجتماعی در برخی موارد ذهنیات غلط به نتایج درست ختم می‌شود که موضوع اشتباهی نیست. بنابراین براساس این نظریه یک پیش‌بینی نسبت به آینده اقتصاد ایران وجود دارد که موجب یک تصور درخصوص کاهش قیمت‌ها در حال حاضر شده است که براساس این پیش‌بینی تصور کاهش قیمت خودرو در میان مردم شکل گرفته است. وی معتقد است که این یک مطالبه اجتماعی است که باید به آن پاسخ داده شود.سعید لیلاز در این باره به نظریه آدام اسمیت اشاره می‌کند که همه مردم به‌عنوان فعالان اقتصادی از یک عقل متوسط برخوردارند؛ بنابراین آنها مطابق شرایط پیش‌بینی می‌کنند که قیمت از این پایین‌تر برود.

وی با بیان اینکه رفتار مشتریان خودرو دقیقا فهم و تصور عمومی آنها از آینده اقتصاد ایران است، می‌گوید: تاکنون پیش‌بینی آنها درست از آب در‌آمده اگر بینه‌ای خلاف این اتفاق صورت بگیرد، شاهد تغییر رفتار مردم خواهیم بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حامد

      تا واقعي نشه قيمت خودرو نميخريم که نميخريم که نميخريم .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعی بخوره تو ....
        به وضعیت استاندارد برسن . خدا میدونه چند تا بچه بتیم شدن چند تا خانواده داغدار شدن به خاطر پراید و ماشین های آشغالی که چندین برابر به ملت میفروشن. وگذار همشون به خدا..
        هر چند می دونم که بازم مثل همیشه کامنت رو نمیذاره برترین/

    • بدون نام

      هدف هر گروهی هر چی باشه کسی نمیتونه منکر بی کیفیتی و گرانی بی منطق خودروهای داخلی باشه!!!

    • بدون نام

      برخی معتقدند که کمپین نخریدن خودرو بیش از آنکه نشان از خواسته‌های مصرف‌کنندگان خودرو باشد، از سوی افرادی پی‌ریزی می‌شود که قصد مقابله با صنعت داخلی را دارند.
      . . . .. همین ادم حساب نکردن مردم باعث میشه من بیشتر روی تصمیم خودم مبنی بر نخریدن خودروی آشغالشون بمانم

    • بدون نام

      کاهش قدرت خرید خودرو بهانه ای بیش نیست کما اینکه خود من که قصد خرید پراید داشتم از دوسال پیش بیشتر از دوبرابر مبلغ ان را در حساب بانکی ام نگهداشته ام ومطمئنا بقیه هم پول خرید حداقل یک پراید زپرتی را دارند ولی حقیقت این است که حیفشان میاید پولشون را دور بریزند.امیدوارم خودروسازها این را بفهمند وچشمهایشان را بشویند و . . .

    • بدون نام

      اعتماد اجتماعی مردم در دولت گذشته تخریب شد. . . . . . اقای قرایی مقدم در اعتماد بین مردم وخودروسازها لطفا پای دولتها را وسط نکشید . در این دولت هم قیمت خودرو تغییری نکرده وحتی با وجود رفع تحریم به شرایط نرمال نرسیده است .
      الان اعتماد به خودروساز از بین رفته یعنی مردم پول خرید دارند اما نمیخرند میفهمی نمیخرن!

    • حسین

      ای بابا چرا انقدر کشش میدین همش دروغ دقیقا صبح از سایت برترینها خوندم که ایرانخودرو اماره مرداد ماه پارسال و امسالو مقایسه کرده بود که پارسال 41 هزار فروش کرده بود و امسال 44 هزار تا ، که تقریبا گفته شده بود 2500 عدد افزایش فروش داشته بود!!!
      خوب خدارو شکر مشکل ایرانخودرو هم حل شد دیگه چرا انقدر جنگ روانی راه میندازین برین خوش باشین با 2500 تااااااااا

      پاسخ ها

      • ایرانی

        بیخودی خودتو خسته نکن!
        مردم دیگه بیدار شدن و پولی رو که بابدبختی جمع کردن به اینها نمی دهند که گردن کلفت تر شوند!
        دیگه مردم گول این اشک های تمساح رو نمی خورند!
        خودروسازها به زودی ورشکسته خواهند شد! انشائالله

      • ریاحی

        مطمئنی حالت خوبه

    • ارش

      چقدر حرف و من بمیرم تو بمیری....با با اشغال نمی خریم..خرید خودرو تحریمه

    • بدون نام

      خدا نکنه که پات به خدمات پس از فروش بيفته
      تازه اون موقع است که مي فهمي چه آشغالي را خريدي
      اينقدر هم بد برخورد مي کنند که دلت مي خواد ماشينت را با همه سرنشينانش آتيش بزني
      يارو ب من ميگه اين قطعه اش را بخواي عوض کني بازم دست دو بهت مي دن عين اولي....لامبرگيني که نخريدي!!!!
      يعني قطعه اي که کارخونه رو ماشين بسته دست دومه

    • وای بر دروغگوی گنهکار

      سلام
      حرف شما رو باید از خانواده های که کشته دادن
      و مهم نبودن جان مردم بپرسید
      من میگم چرا تو ماشیناتون تقلب میکنید
      کم فروشی کردین
      حق خوری کردین
      یعنی بعد از 35 سال یه گروه نبودن یه پلت فرم جدید تولید کنید با کیفیت

      پس گروه تحقیق و توسعه خودرو سازان پول شرکت رو دور ریختن
      برای راحتیشون
      مدیر هم چیزی نگفته چون دانش نداشته اگر هم داشته حالش رو نداشته
      ما دلمون واسه مملکت مون میسوزه ولی شما ها کاری انجام نمیدین یا ندادین
      فقط کوتاه فکر و دنبال سود خودتان هستید.
      حداقل باید کل قطعات رو خودتون با رفع مشکل تولید میکردین نه اینکه پول ملت رو بریزین به جیب چینی جماعت به کجا میروی
      مگر نه اینکه خودرو انبار کردید تا با قیمت چند ماه دیگه بفروشید
      زکات و خمس چی میشه ؟

    • وای بر دروغگوی گنهکار

      سلام
      حرف شما رو باید از خانواده های که کشته دادن
      و مهم نبودن جان مردم بپرسید
      من میگم چرا تو ماشیناتون تقلب میکنید
      کم فروشی کردین
      حق خوری کردین
      یعنی بعد از 35 سال یه گروه نبودن یه پلت فرم جدید تولید کنید با کیفیت

      پس گروه تحقیق و توسعه خودرو سازان پول شرکت رو دور ریختن
      برای راحتیشون
      مدیر هم چیزی نگفته چون دانش نداشته اگر هم داشته حالش رو نداشته
      ما دلمون واسه مملکت مون میسوزه ولی شما ها کاری انجام نمیدین یا ندادین
      فقط کوتاه فکر و دنبال سود خودتان هستید.
      حداقل باید کل قطعات رو خودتون با رفع مشکل تولید میکردین نه اینکه پول ملت رو بریزین به جیب چینی جماعت به کجا میروی
      مگر نه اینکه خودرو انبار کردید تا با قیمت چند ماه دیگه بفروشید
      زکات و خمس چی میشه ؟

    • بدون نام

      سلام، منم با تمامی دوستان موافقم دیگه هرگز این خودروهای آشغال را نمی خریم تا مجبور بشوند قیمت ها را بیارند پایین.3 یا 4 سال پیش همین پراید زپرتی 7 میلیون تومن بود یه دفعه تا 22 میلیون هم پیش رفت. به خدا این پراید ارزششو نداره این همه پول بابتش بدیم

    • بدون نام

      قيمت خودرو كه بخاطر اينكه يه بخشش ميره تو حساب رهبري يه بخشش ميره تو حساب آقازاده هاي رهبري و يه بخش هم مربوط به سركيسه كردن و دزدي از جيب مردم هست. خب كيفيت هم كه به قيمت بستگي داره. پس يه يسري جنس آشغال به اسم خودرو بايد قيمت خون باباشون بخريم. خب نميخريم

      پاسخ ها

      • حامی

        تازه اون اقا زاده میره پورشه سوار میشه...
        ملت هم باقلا هستن متاسفانه ...
        .
        چقدر ما ایرانیها ساده ایم ....

    • عباس

      دیگه با ارزون شدن قیمت که سود 196درصدی فروش هر خودرو است هم من یکی راضي نمیشم.چرا من ایرانی که باید شایسته بهترینها باشم باید خودروهای از رده خارج فرانسوی و کره ای یعنی پراید ّپژوهاي دمده سوار شم آّنهم بی کیفیت.یا خودروی 1400دلاري چینmvm100با اون قیمت.تمام خودروهای مونتاژ داخل دارای تکنولوژیّ ده تا بیست وپنج سال گذشته میباشند .حالا که پس از سی سال نتونستن خودرو تولید کنن تعطیلش کنن.بذارن خودروی مناسب خارجی با قیمت جهانی وارد شود.فقط صرفه جویی سوخت آن بیش از 15هزار میلیارد حداکثر سود خودروسازها است.پارس خودرو هم به همین شکل.وانت مزدا می سازه که ژاپن همون موتور گیربکس را در وانت مزداهاي 2000 به اون شیکی سال 1991ساخت و وارد کشور شد از سال1995هنوز نتونستن یک اطاق بدرد بخور برای آن بسازن.وقتی سوارس میشی انگار سوار پیت حلبی روغن نباتی شدی.

    • رستگار

      با سلام
      تا مدتی این نخریدن شاید تحت فشار بذاره ولی اینا هزاران ترفند و حقه بازی بلدن و به انحا مختلف از بیت المال برداشت میکنن تا ورشکست نشن
      ولی منم امیدوارم این همبستگی تا به زانو دراوردن این زالو صفت ها ادامه داشته باشه

    • حامی

      کاش مردم یاد بگیرن راه های مقابله به مثل رو..
      مثلا اونکه ماشین لازم داره نره ثبت نام نکنه یا صفر نخره با اون ترمزها و اون قطعات درب داغون رو.
      کمی بیشتر وقت بزاره بره از دست بخره ....
      کمی همت کنیم و تحمل و صبر.....

      .... اندکی صبر سحر نزدیک است ....

      برترین جان ،تورو خدا این یکی رو بزار . قول میدم دیگه نظر ندم....

    • حامی

      کاش مردم یاد بگیرن راه های مقابله به مثل رو..
      مثلا اونکه ماشین لازم داره نره ثبت نام نکنه یا صفر نخره با اون ترمزها و اون قطعات درب داغون رو.
      کمی بیشتر وقت بزاره بره از دست بخره ....
      کمی همت کنیم و تحمل و صبر.....

      .... اندکی صبر سحر نزدیک است ....

      برترین جان ،تورو خدا این یکی رو بزار . قول میدم دیگه نظر ندم....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج