جاباما
۲۴۱۲۲۸
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

معماران عصر دیجیتال

پل آلن، بیل گیتس شماره دو

پل آلن، یکی دیگر از اعضای باشگاه تاریخ سازان عصر دیجیتال هست که در سال ۱۹۷۵ میلادی با همکاری نخبه دنیای نرم افزار، بیل گیتس، شرکت مایکروسافت را تأسیس کرد. این گفتار نگاهی دارد به زندگی آلن، مرد شماره ۲ مایکروسافت.

پل آلن، بیل گیتس شماره دو
برترین ها: در ادامه سلسله گفتارهای مروری بر زندگی شخصیت‌های برجسته جهان در عرصه فناوری اطلاعات، سرویس چهره‌های پرتال برترین‌ها نگاهی دارد به زندگی پل آلن، که از وی به عنوان یکی از تاریخ سازان عصر دیجیتال نام برده می‌شود و با همکاری و همفکری وی بود، که بیل گیتس، میلیاردر کره زمین، دنیای دیجیتالی مایکروسافت را تأسیس کرد.

پل آلن، بیل گیتس شماره دو
(پل آلن و بیل گیتس در گذر زمان و در ۲ قاب)

تصویر بالا، این دو نابغه را در سال 1981 نشان می‌دهد که در کنار رایانه‌های رومیزی خود نشسته‌اند؛ زمانی که آن‌ها تازه موفق شده بودند گواهی استفاده از سیستم عامل داس (MS-DOS) را به شرکت IBM بفروشند و به تدریج دنیای نرم‌افزار را در اختیار خود بگیرند. آلن چند سال پیش در مراسم دریافت درجه دکترای افتخاری، صحبت‌هایی کرد که در ویدئو زیر مشاهده کنید.



صحبت از پل آلن، سخن گفتن از یکی از معماران عصر دیجیتال هست که امروزه به عنوان کارآفرین دیجیتال، بیش از ۱۷ میلیارد دلار ثروت دارد. این ثروت ناشی از تعداد سهامی هست که از شرکت مایکروسافت برایش مانده هست و هر سهم مایکروسافت در سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی، ۴۳ دلار در بازار NASDAQ آمریکا ارزش بازاری دارد. حال اگر این رقم را مثلاً در ده‌ها میلیون سهم آقای آلن ضرب کنید، به رقم نجومی خواهید رسید. پرتال شخصی ایشان در نشانی http://www.paulallen.com قرار دارد و اگر می‌خواهید با یکی از معماران عصر دیجیتال در ارتباط باشید، از آدرس فوق استفاده کنید.

پل آلن، بیل گیتس شماره دو
(تصویر ایندکس پرتال آقای پل آلن - تصویری از فضا که علاقه وافر ایشان هست)

آقای آلن، تا کنون قریب به 960 توییت منتشر کرده است که می‌تواند حاوی مطالب جالبی باشد و علاقمندان به دنیای فناوری اطلاعات بهتر است هر از گاهی به صفحات شخصی بزرگان عصر اینترنت در شبکه‌های اجتماعی بیندازند. یکی از آن ها آدرس https://twitter.com/paulgallen هست که مروری دارد بر اندیشه‌های آلن.

پل آلن، بیل گیتس شماره دو
(تصویر کشتی رؤیایی آقای پل آلن)

پل آلن، همانند استیو بالمر، علاقمند به فعالیت‌های ورزشی و سرمایه گذاری‌های غیر فناوری اطلاعات هست. پل آلن، کارآفرین و خیر آمریکایی که به همراه بیل‌گیتس شرکت مایکروسافت را تأسیس کرده، یکی از ثروتمندترین افراد دنیا به حساب می‌رود. آلن با ثروت 10.5 میلیارد دلار در سال 2009، در جایگاه سی و دومین فرد ثروتمند جهان قرار داشت. او همچنین مؤسس و رییس شرکت وولکان، یک شرکت خصوصی در زمینه مدیریت سرمایه و رییس شرکت مخابراتی چارتر می‌باشد.

پل آلن، بیل گیتس شماره دو

شرکت چارتر یک شرکت آمریکایی است که به بیش از ۷/۵ میلیون مشتری در ۲۹ ایالت آمریکا، خدماتی در خصوص تلویزیون‌های کابلی، اینترنت پر سرعت و تلفن ارائه می‌کند. پرتفولیوی چند میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری او شامل سهام دیگو، کیها سافت ویر، شرکت‌های معاملات املاک و بیش از ۴۰ شرکت رسانه‌ای و شرکت‌های مربوط به تکنولوژی می‌باشد. آلن مالک سه تیم حرفه‌ای ورزشی در رشته‌های فوتبال و بسکتبال نیز هست. پل آلن در سال ۲۰۱۴ میلادی، باشگاه لس آنجلس کلیپز را به قیمت ۲ میلیارد دلار خریداری کرد که بزرگ‌ترین معامله در تاریخ بسکتبال هست.

پل آلن، بیل گیتس شماره دو
(پل آلن را مرد ایده‌های رؤیایی می‌دانند از گیتار و اینترنت تا فضا!)

داستان پل آلن از این جا شروع می‌شود که وی به همراه گیتس در سال 1975 شرکت مایکروسافت را تأسیس کردند. آن‌ها برای زبان برنامه‌نویسی BASIC خود شروع به بازاریابی کردند. آلن در سال 1980 و پس از اینکه به شرکت IBM قول تحویل سیستم‌عامل دیسک (DOS) (که هنوز آن را طراحی نکرده بودند) داده بود، تصمیم گرفت برنامه QDOS را برای مایکروسافت بخرد. این برنامه توسط تیم پاترسون (که در آن زمان در شرکت محصولات کامپیوتری سیاتل کار می‌کرد) نوشته شده بود.

پل آلن، بیل گیتس شماره دو
(تبحر آلن در نواختن گیتار، وی را بارها بر روی جلد نشریات مد و موسیقی غرب برد)

مایکروسافت در نتیجه این کار می‌توانست قرارداد تأمین DOS برای شرکت IBM را تضمین کند. گیتس و آلن QDOS و MS-DOS را ارتقا دادند و این سیستم‌عامل‌ها را روی کامپیوترهای شخصی‌ای که IBM به بازار ارائه می‌داد، نصب کردند. از آنجایی که کامپیوترهای شخصی IBM به زودی سهم بزرگی از بازار را تصاحب کردند، این قرارداد برای مایکروسافت تبدیل به نقطه عطفی در تاریخ شرکت شد و آلن و گیتس را به سمت ثروتی هنگفت هدایت کرد. آلن در سال 1983 به سرطان لنفاوی مبتلا شد، اما بیماری وی با انجام چندین ماه درمان با موفقیت درمان شد. با این حال، آلن دیگر به مایکروسافت بازنگشت و به تدریج از شرکت فاصله گرفت. با رشد مایکروسافت و افزایش ارزش سهام آن در بازار،‌ آلن در سن 30 سالگی تبدیل به یک میلیاردر شد.

پل آلن، بیل گیتس شماره دو
(تصویر قدیمی از پل آلن و بیل گیتس)

او به همین دلیل تصمیم گرفت روی پروژه‌های دیگری متمرکز شود. آلن در سال 1986 شرکت وولکان ونچرز را برای یافتن فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری تأسیس کرد. او در صنایع مختلف و متعددی چون نرم‌افزار، سخت‌افزار و مخابرات بی‌سیم سرمایه‌گذاری کرده است. وی همچنین در شرکت‌های رسانه‌ای زیادی سرمایه‌گذاری کرده است. پل آلن در سال 2000، رسماً از مقام خود در هیئت‌مدیره مایکروسافت کناره‌گیری کرد، اما از او خواسته شد به عنوان یک مشاور استراتژیک ارشد به مدیران اجرایی شرکت، مشاوره دهد.

پل آلن، بیل گیتس شماره دو
(نام مایکروسافت بدون پل آلن، مانند اپل بدون استیو وزنیاک هست)

وی 68 میلیون دلار از سهامش را در مایکروسافت در همین سال فروخت، اما گفته می‌شود همچنان 138 میلیون دلار از سهام این شرکت را در اختیار دارد. پل آلن در زمینه سلامت بشر و توسعه تکنولوژی و علم با سازمان‌های زیادی همکاری داشته است. بنیاد خیریه پل جی آلن و خانواده نیز به منظور مدیریت همین فعالیت‌های خیرخواهانه، در سال 1986 تأسیس شد. آلن از طریق این بنیاد، سالانه مبلغی در حدود 30 میلیون دلار را صرف امور خیریه می‌کند. وی صاحب چهار فرزند است و هم‌اکنون او در شهر مرسرایسلند ایالت واشنگتن زندگی می‌کند.

پل آلن، بیل گیتس شماره دو
(کاریکاتوری از پل آلن)

یکی از جنجالی‌ترین اظهارات آقای پل آلن در سال 2011 بود که به بیل گیتس تاخت. بنیان گذار میلیاردر شرکت مایکروسافت در سخنانی جدید دو رقیب سرسخت این شرکت را مورد هجوم سخنان تند خود قرار داد. پل آلن یکی از بنیان‌گذاران شرکت مایکروسافت در سخنانی به رقبای خود هجوم برده، استیو جابز بنیانگذار شرکت اپل را فردی «خودشیفته» اعلام کرد و دو بنیانگذار شرکت گوگل را مورد تمسخر قرار داد. وی پس از اظهار نظر شگفت‌انگیزش درباره بیل گیتس، اکنون بر روی دو رقیب بزرگ مایکروسافت تمرکز کرده و شرکت گوگل را شریر خطاب کرده است. وی در مصاحبه‌ای با ساندی تایمز، «استیو جابز» رئیس شرکت اپل که اکنون در مرخصی پزشکی به سر می‌برد را فردی «خودشیفته» نامیده و از سرگئی برین و لری پیج، دو بنیانگذار جوان شرکت گوگل خواسته که تا این اندازه شریرانه رفتار نکنند.

البته اکنون که چند سال از آن تاریخ می‌گذرد، همچنان رابطه آلن و گیتس بهبود یافته است.

پل آلن، بیل گیتس شماره دو
(تصویر کشتی تفریحی آقای آلن)

آشنایی با اندیشه‌ها و شخصیت و زندگی بزرگان عصر دیجیتال، فرصت گران بهایی برای کسب تجارب مهم برای علاقمندان به فعالیت در عرصه فناوری اطلاعات هست که کارآفرینانش، اکثر جوان هستند. پایان بخش این گفتار، معرفی کتاب‌هایی هست که توسط پل آلن نوشته شده است که خواندن آن ها را به علاقمندان دنیای کسب و کارهای اینترنتی توصیه می‌کنیم. در این دو کتاب، آلن، شیوه‌های مدیریت خلاق و مدیریت کسب و کار اثربخش را بر اساس تجارب 44 ساله خود در مایکروسافت تشریح می‌کند که می‌تواند حاوی نکات برجسته ای برای علاقمندان به مدیریت به ویژه دانشجویان بازاریابی، مدیریت و فناوری اطلاعات باشد.

پل آلن، بیل گیتس شماره دو
(پل آلن، مرد ایده - نوشته: پل آلن در سال ۲۰۱۲ میلادی- نشر Portfolio Penguin)

پل آلن، بیل گیتس شماره دو
(مدیریت هنرمندانه - نوشته پل آلن - ویرایش سوم: ۲۰۱۵)
کتابی در 14 فصل که پل آلن، شیوه هنرمندانه در مدیریت کسب و کار را تشریح می‌کند

همواره با سلسله گفتارهای معماران عصر دیجیتال در سرویس چهره‌های برترین‌ها، همراه ما باشید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج