۲۴۳۶۰۵
۵۰۳۴
۵۰۳۴
پ

برندهای بزرگ و معروفی که تغییر نام دادند!

تغییر نام در میان شرکت های رده بالای جهان از لحاظ مالی، موضع حتی پیش پاافتاده ای است. اپل، بلک بری، نینتندو و نایک، از جمله شرکت های آشنایی هستند که پیش تر نام خود را تغییر داده اند.

برندهای بزرگ و معروفی که تغییر نام دادند!




مجله دانستنیها: اگر دلیل خوبی داشته باشید، همین فردا می توانید به ثبت احوال مراجعه و نام تان را عواض کنید. اما اگر بخواهید نام یک شرکت مولتی میلیارد دلاری را تغییر دهید، علاوه بر دلیل مناسب، به میلیون ها دلار پول نیاز خواهیدداشت.

همه نام ها، پیش از این انتخاب شده اند و هر نامی که برای شرکت تان انتخاب کنید، به سرعت مدعیانی پیدا خواهدکرد. مدعیانی که برای راضی کردن شان احتمالا باید پول بپردازید. اگر کمی بدشانس باشید، آن وقت ممکن است نام انتخابی تان، در اختیار یک شرکت مولتی میلیارد دلاری دیگر باشد. در این صورت دیگر نمی توان مدعی را با پول راضی کرد!

تغییر نام در میان شرکت های رده بالای جهان از لحاظ مالی، موضع حتی پیش پاافتاده ای است. اپل، بلک بری، نینتندو و نایک، از جمله شرکت های آشنایی هستند که پیش تر نام خود را تغییر داده اند. منتهی این تغییر نام ها، گاهی دردسرهای خودش را هم دارد. به نظر می رسد گوگل با انتخاب نام «الفابت» برای خودش، دچار چنین مشکلی شده باشد. در حال حاضر، نه تنها فقط در خود آمریکا، 103 شرکت با برند الفابت وجود دارند، بلکه دامنه «الفابت دات کام» نیز در اختیار شرکت گردن کلفت بی.ام.و است. باید ببینیم گوگل یا الفابت، چه روش یا روش هایی را برای دورزدن یا حل این مشکلات درپیش خواهدگرفت.

الفبای گوگل

الفابت یا الفبا، شاید بانمک ترین انتخاب گوگل برای نام یک شرکت مادر بود. اما این انتخاب جدا از تمامی ویژگی های خود، خالی از دردسر نیست. الفابت همین حالا هم برندی شناخته شده در مشاغل مختلف است. در حال حاضر چندین برند مد لباس، هتل، طراحی گرافیک، حتی یک شرکت کامپیوتری آلمانی و... الفابت نام دارند. جالب این که چندی پیش، حتی بی.ام.و هم نسبت به انتخاب نام الفابت واکنش نشان داد، به خصوص که این شرکت آلمانی زیرمجموعه ای به همین نام دارد که در 18 کشور مختلف به محصولات این شرکت سرویس می دهد.

برندهای بزرگ و معروفی که تغییر نام دادند!

با این حال الفابت قرار نیست محصولی تولید کند و در نتیجه بعید است دعوایی قانونی در پی انتخاب این نام به راه بیفتد. گرچه از همین حالارقابت برای گرفتن الفابت در همه جا، از شبکه های اجتماعی گرفته با دامین های اینترنتی شدت گرفته است. مثلا یک اکانت توییتری با نام الفابت که مدعی بود توسط شرکت گوگل ایجاد شده، ظرف یک ساعت بعد از علام ماجرا هشت هزار فالوئر پیدا کرد.

تئوری الفبا

پس از اعلام گوگل مبنی بر تغییر نامش، بعضی ها خیلی جدی می گفتند از یک سال پیش انتظار چنین چیزی را داشته اند. خصوصا که محصولات متنوع گوگل، تقریبا تمامی حروف الفبای انگلیسی را پوشش می دهند. از پروژه گلس گرفته تا انواع دیگر پروژه های شرکت های مرتبط با گوگل حتی آن هایی که دیگر وجود ندارد. البته برخی از برندها مثل «Nexus Q» یا «Google+Local» که متوقف شده اند و برای حرف J هم، گوگل فعلا هیچ شرکت یا محصولی ندارد. با این همه، گوگل ارتباط میان نام الفابت و حروف اول اسم شرکت ها و محصولاتش را تایید نمی کند.

«xyz» به جای «com»

گوگل پس از اعلام نام الفابت، سایت رسمی آن را «abc.xyz» اعلام کرد که ترکیب حروف ابتدایی و انتهای الفبای انگلیسی در آن بانمک و به خودی خود، غریب بود. دامنه «xyz» یک سال پیش ایجاد شد و به عنوان یکی از دامنه های جدید در «آیکان» (شرکتی غیرانتفاعی که مسوول واگذاری نام ها و شماره ها در اینترنت است) به ثبت رسید.

این دامنه، عملا رقیب «com» مشهور است، هرچند تا پیش از معرفی سایت جدید گوگل شناخته شده نبود.

البته xyz تنها یک شروع در سبک جدیدی از نام گذاری دامنه هاست. مثلا همین حالا، دامنه هایی مثل «pizza» برای پیتزافروشی ها، «book» برای کتاب ها و ناشران و... وجود دارند.

تغییرنام دهندگان

BlackBerry

برندهای بزرگ و معروفی که تغییر نام دادند!

کمتر کسی می داند که شرکت مادر گوشی های مشهور «بلک بری»، تا قبل از سال ۲۰۱۳ نام غریب و بلند «Research In Motion» را بر خود داشت. سرانجام با عرضه بلک بری ۱۰ در این سال، شرکت رسما اسمش را به بلک بری تغییر داد تا به این ترتیب، برند اصلی اش در مرکز توجه قرار گیرد.

Best Buy

برندهای بزرگ و معروفی که تغییر نام دادند!

شرکت مشهور «Best Buy»، در دهه شصت میلادی با نام «Sound of Music» به عنوان یک فروشنده موسیقی شروع به کار کرد. در دهه هشتاد، پس از مشکلی در فروشگاه مرکزی برای جذب مخاطب، محصولات خود را با عنوان Best Buy حراج کردند. این عنوان، خیلی سریع جای عنوان اصلی شرکت را گرفت.

Apple Inc

برندهای بزرگ و معروفی که تغییر نام دادند!

نام اصلی اپل، «Apple Computer» بود که از زمان تاسیس آن وجود داشت. از آنجا که این شرکت کامپیوتر می ساخت، طبیعتا این نام عجیب نبود. اما در سال ۲۰۰۷ وقتی جابز آی فون را رونمایی کرد، دیگر ادامه این داستان منطقی نبود. برای همین هم جابز نام کامپیوتر از دنباله اپل برداشت و شرکت را «Apple Inc» نامید.

AOL

برندهای بزرگ و معروفی که تغییر نام دادند!

چیزی که امروزه تحت عنوان «AOL» شناخته می شود در اصل با نام «سرویس کامپیوتر کوانتوم» در سال ۱۹۸۵ شروع به کار کرد. این شرکت که بعدها با کمک به اپل در تولید مکینتاش به شهرت رسید، پس از جداشدن از اپل ابتدا نام خود را به «آمریکا آن لاین» تغییر داد و بعد از ادغام ناموفقش در «تایم وارن»، خیلی ساده به AOL تغییر اسم داد.

Nissan

برندهای بزرگ و معروفی که تغییر نام دادند!

وقتی نیسان در سال ۱۹۵۸ وارد آمریکا شد، نام «داتسون» را برای خود برگزید تا اگر بازارش موفق نبود، نام اصلی اش در آمریکا محفوظ بماند. اما بعد از موفقیت داتسون، نیسان ناچار شد صدها میلیون دلار هزینه کند تا مجددا این نام به نیسان تبدیل شود.

Nintendo

برندهای بزرگ و معروفی که تغییر نام دادند!

وقتی در سال ۱۸۸۹ نینتندو تاسیس شد، «Marafuku» نام داشت و کار تولید بازی های کارتی بود. در سال ۱۹۵۱، در پی تغییر استراتژی تبلیغاتی این شرکت به «Nintendo» تغییر نام داد که معنایش «واگذارکردن شانس به بهشت» است.

Nike

برندهای بزرگ و معروفی که تغییر نام دادند!

نایک در دهه شصت میلادی، به عنوان یک شرکت تولیدکننده کفش با نام «Blue Ribbon» تاسیس شد. این نام در دهه هفتاد برای برندسازی بهتر، به نایک تغییر کرد. خود نایک از نام رب النوع پیروزی در اساطیر یونانی گرفته شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج