۲۴۷۳۱۷
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

مردم اروپا درهای خانه هایشان را باز کردند

کودکی که آب های دریا او را به ساحل ترکیه آورد، فقط احساسات مردم دنیا را متاثر نکرد. حالا در هر گوشه ای از دنیا کسی فکری برای کمک به پناهجویان به سرش می زند.

مردم اروپا درهای خانه هایشان را باز کردند



هفته نامه چلچراغ - مینا عینی فر: کودکی که آب های دریا او را به ساحل ترکیه آورد، فقط احساسات مردم دنیا را متاثر نکرد. حالا در هر گوشه ای از دنیا کسی فکری برای کمک به پناهجویان به سرش می زند. یکی پیشنهاد می کند مردم در خانه هایشان برای آن ها جا باز کنند، یکی می خواهد جزیره ای بخرد و آن را خانه جدید پناهجویان کند.

از زمان شروع جنگ در سوریه، بیش از چهار میلیون نفر به کشورهای مختلف پناهنده شده اند. براساس آمار آژانس پناهندگان در سازمان ملل، 108 میلیون نفر به ترکیه ، بیش از 600 هزارنفر به اردن و یک میلیون نفر به لبنان رفته اند. حالا موج آن ها به سمت یونان سرازیر شده و عده زیادی به نقاط مختلف اروپا رفته اند.

مردم اروپا درهای خانه هایشان را باز کردند

در این میان بسیاری می پرسند چرا پناهندگان اغلب راه اروپا را می روند و خطر مرگ را به جان می خرند، اما حاضر نیستند در منطقه خودشان بمانند و در سفری امن تر به کشورهای اطراف پناهنده شوند؟ بعضی دیگر می پرسند چرا اتحادیه اروپا به جای علت، سرگرم معلول شده و تلاش نمی کند شرایط در سوریه بهبود پیدا کند؟

اروپا اما روی خوش به پناهجویان نشان داده؛ گرچه بعضی از دولت ها نسبت به این مسئله رویکردی سختگیرانه پیش گرفته اند، مردم در بعضی از کشورهای اروپایی به آن ها خوشامد می گویند و می خواهند آن ها را به قاره سبز راه بدهند.

در سال ۲۰۱۴ کشوری که بیشترین پناهنده ها را در اتحادیه اروپا پذیرفت، سوئد بود. مجارستان، مالت، سوییس و ۱۳ کشور دیگر هم مهاجران بیشتری را نسبت به انگلستان پذیرفتند.

۱۰ هزار خانه ایسلندی برای سوری ها

بعد از این که یک نویسنده ایسلندی در فیس بوکش از مردم این کشور خواست مهاجران سوری را در خانه هایشان بپذیرند، در کشور ۳۰۰ هزار نفری ایسلند، ۱۰ هزار نفر در مدت کوتاهی اعلام کردند که حاضرند این کار را بکنند. شاید بریند بیر گوینستیر خودش هم انتظار چنین استقبالی را نداشت، با این حال ایسلندی های زیادی این پیشنهاد را راه حلی برای معضل پناهجویان دانستند.

تا جایی که دولت ایسلند بعد از این اعلام آمادگی مردم، توضیح داد این موضوع را بررسی می کند تا بعضی از پناهجویان را بپذیرد. پیش از این، دولت ایسلند گفته بود بیشتر از ۵۰ نفر را در کشورش نمی پذیرد اما با به راه افتادن این کمپین، دولت هم در تصمیمش تجدیدنظر کرد.

مردم اروپا درهای خانه هایشان را باز کردند

استقبال گرم آلمانی ها

با از راه رسیدن پناهجویانی که از کمپ های موقت مجارستان به ستوه آمده بودند. هزاران آلمانی از این مهاجران استقبال کردند. به گفته آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، این کشور قصد داشت حداقل ۸۰۰ هزار پناهنده را در سال جاری بپذیرد. حالا انتظار می رود این آمار بیشتر شود و تا یک میلیون نفر برسد.

گاریدن گزارش کرده هزاران نفر از آلمانی ها داوطلب شده اند تا به پناهجویانی که از راه می رسند کمک کنند. بعضی از افراد ماشین هایشان را پر از مواد خوراکی و لباس و لوازم دیگر کرده اند، بعضی پیشنهاد کرده اند که به آن ها درس بدهند، برایشان ترجمه کنند یا از بچه هایشان مراقبت کنند.

مارتین پاتزلت یکی از نمایندگان جناح هم سو با مرگل، دو نفر از پناهندگان را در خانه خودش اسکان داده. ۷۰ درصد از کسانی که داوطلبانه در آلمان کمک می کنند زن هستند.

فعال ترین انجمن آلمانی که وارد ماجرا شده، یک گروه به نام «پناهندگان خوش آمدید» است که در برلین فعالیت می کند و پناهجویان را به مردمی که داوطلب شده اند به آن ها جایی برای ماندن بدهند، وصل می کند.

گروهی که حالا دفترش پر از درخواست است و بیش از ۷۸۰ آلمانی در آن ثبت نام کرده اند. آن ها تنها پناهجویان سوری را نپذیرفته اند بلکه به آن هایی که از افغانستان، بورکینافاسو، مالی، نیجریه، پاکستان و سومالی آمده اند هم پناه می دهند.

موفقیت این گروه باعث شده در کشورهای دیگری مثل یونان، پرتغال و انگلستان هم پروژه های مشابهی شکل بگیرد. در اتریش هم اکنون گروهی مشابه مشغول فعالیت اند.

در میان داوطلبان برای پذیرش پناه جویان، دانشجویان و کارکنان زیادی در رنج های مختلف سنی از ۲۱ تا ۶۵ سال حضور دارند. پیشنهادها برای کمک حتی از زوج های جوان و زنان مجرد هم به دست گروه آلمانی رسیده است.

یک معلم آلمانی به نام جوهان اشمیت که آپارتمانش را با یک پناهجوی عراقی شریک شده، به گاردین گفته: «آزاد برای من از کشورش می گوید و شرایط را برای من توضیح می دهد. خیلی از او یاد گرفته ام و از شنیدن داستان های او لذت می برم.»

گروه آلمانی گفته پناه دادن به یک پناهجو به معنی از دست دادن سهم اجاره یک همخانه نیست بلکه در یک سوم موارد، هزینه ها توسط مرکز کاریابی و تامین اجتماعی پرداخت می شود. یک چهارم اجاره ها هم از طریق اهدای هزینه های مردمی به سایت گروه تامین شده است.

مردم اروپا درهای خانه هایشان را باز کردند

در مونیخ کار به جایی رسیده است که پلیس از مردم خواسته اهداکردن کمک ها را فعلا متوقف کنند، چون بیش از حد کالا به دستشان رسیده. بنرهای خوشامدگویی به پناهندگان در آملان به باشگاه های فوتبال هم رسید و بسیاری از باشگاه ها از جمله هامبورگ از آن ها حمایت کرده اند.

رنگا یوگوشوار روزنامه نگار آلمانی، به کوارتز گفته: اگر به خبرها در آلمان گاهی بیندازید می بینید فقط به قناط تاریک اشاره شده. پوشش خبری تماما جمله به بحران مهاجران است. اما واقعیت را انعکاس نمی دهد. چون اغلب مردم آلمان روشنفکرند. او می گوید هفته گذشته این عقیده را در فیس بوکش منتشر کرد و بیش از ۲۵ هزار نفر آن را لایک کردند. یعنی با او موافق بودند.

در حالی که میزان زاد و ولد در آلمان کاهش پیدا کرده و این کشور ۱۴۰ هزار مهندسی، برنامه نویس و تکنسین یناز دارد، صنایع این کشور هم از فرصت جذب مهاجران استفاده می کنند و فرصت های شغلی را به آن ها پیشنهاد می کنند.

اتریش گور دسته جمعی نمی خواهد

بعد از این که بسیاری از پناهجویان راه آهن ها یا کمپ های موقت مجارستان را با نارضایتی ترک کردند و به سمت اتریش و آلمان راهی شدند، جمعیت زیادی از اتریشی ها در وین- پایتخت این کشور- به راه آهن آمدند تا به پناهجویان خوشامد بگویند. آن ها به خیابان ها آمدند تا اعلام کنند که نمی خواند اروپا گور دسته جمعی آن هایی شود که در نقاط دیگری از دنیا دچار تنش بودند و حالا به اروپا آورده اند.

رسانه های این کشور گزارش کرده اند که حداقل ۲۰ هزار نفر در وین با بنرها «پناهجویان خوش آمدید» و «نمی خواهیم اروپا گور دسته جمعی شود» به خیابان آمدند.

رالی لندن برای جمع آوری کمک

در انگلستان اما حجم همکاری های مردم تا این حد گسترده نبوده است. گرچه در این کشور هم مردم برای کمک داوطلب شده اند. در مرکز لندن یک رالی در ۱۲ سپتامبر برگزار می شود و در آن تلاش می شود به نفع پناهجویان کمک هایی جمع آوری شود.

مسئولان برگزاری این رالی گفته اند: «ما نمی توانیم صبر کنیم تا باز هم هزاران نفر در تلاش برای رسیدن به اروپا بمیرند.»

گاردین نامه ای از یکی از شهروندان انگلیسی منتشر کرده، که می گوید سیاست مداران در این موضوع عرصه را باختند و حالا مردم عادی اند که باید پا در میانی کنند و کاری انجام دهند. «این جا مثل خیلی جاهای دیگر مردم معمولی داوطلب شده اند تا کمک هایشان را اهدا کنند. ما حق سیاست مداران را برای این که ما را از این کار منع کنند به چالش می کشیم.» این نشریه مدعی شده انجمن های محلی خیلی بیشتر از دولت مرکزی نسبت به مسئله پناهجویان اقدام کرده اند.

جزیره ای برای مهاجران

شاید میان این تلاش های مردمی، پیشنهاد یک میلیاردر مصری هم بعضی از نظرها را جلب کرده باشد. او پیشنهاد کرد که می تواند با خرید یک جزیره از ایتالیا یا یونان، پناه جویان سوریه را آن جا اسکان بدهد و به مشکل آن ها پایان دهد. خبرگزاری فرانسه، گزارش کرد که نجیب ساویرس میلیاردر مصری معتقد است اجرای این طرح سخت اما ممکن است.

مردم اروپا درهای خانه هایشان را باز کردند

او پیشنهادش را روی توییتر مطرح کرد و نوشت: «یونان و ایتالیا یک جزیره به من بفروشید تا آن را مستقل اعلام کنم و در آن پذیرای مهاجران باشم، برای آن ها فرصت شغلی فراهم کنم تا بتوانند در آینده کشور جدیدشان را خودشان بسازند.»

او در گفت و گویی تلویزیونی حاضر شد و از این دو دولت خواست برای اجرای این طرح جزیره ای به او بفروشند. جزیره ای که طبق برآورد او هزینه خریدش باید بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار باشد. او می گوید اگر اوضاع کشورها بهتر شد، هر مهاجری که خواست می تواند جزیره را ترک کند و به زادگاهش برگردد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      منظورتون اینه بیان ایران؟؟؟ نه جانم همون کشور خودشون امن تره

    • بدون نام

      ما باید از مردم بلاد کفر یاد بگیریم...

    • محمد

      یک سوال چرا ایران نمیان چرا همشون دارن میرن اروپا مگه ما آدم خوبه نیستیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج