جاباما
۲۴۹۳۱۲
۱ نظر
۵۱۳۸
۱ نظر
۵۱۳۸
پ

در سفر به کرمان چی بخوریم؟

کرمان علاوه بر جاذبه های تاریخی و گردشگری منحصر به فرد دارای غذاهای سنتی، متنوع و خوشمزه ای است که با یک بار چشیدن این غذاها، طعم دلپذیر آنها برای همیشه زیر دندانتان می ماند.

در سفر به کرمان چی بخوریم؟





روزنامه توریسم: کرمان علاوه بر جاذبه های تاریخی و گردشگری منحصر به فرد دارای غذاهای سنتی، متنوع و خوشمزه ای است که با یک بار چشیدن این غذاها، طعم دلپذیر آنها برای همیشه زیر دندانتان می ماند.

کرمان علاوه بر جاذبه های تاریخی و گردشگری کم نظیر دارای غذاهای متنوع و خوشمزه ای از انواع قاتق ها و آش ها تا غذاهای گوشتی مثل چغوک بریزو، بُزقرمه و کباب زرگری است که با یک بار چشیدن این خوراک ها، طعم دلپذیر آنها برای همیشه زیر دندانتان می ماند.

زنان کرمانی به نجابت و کدبانویی شهره اند. طعم غذای مادرها و مادربزرگ های کرمانی با طعم هیچ غذایی قابل مقایسه نیست، گرچه برخی از غذاهای سنتی کرمان فراموش شده اند، اما باز هم عطر خوش غذاهای متنوع کرمانی از آشپزخانه ها به مشام می رسد.

اگر به کرمان سفر کرده اید و در کرمان دوست و آشنا و یا فامیلی دارید، بی شک خانم خانه، شما را از غذاهای سنتی کرمان بی نصیب نمی گذارد و می توانید از این غذاهای خوش رنگ و لعاب و البته خوشمزه استفاده کنید و ذوق و سلیقه بانوان کرمانی را از نزدیکی ببینید.

اما اگر در کرمان هیچ دوست و آشنا و یا فامیلی هم ندارید، اصلا نگران نباشد. زیرا بسیاری از رستوران ها و سفره خانه های کرمان غذاهای سنتی دیار کریمان با کیفیت خوبی تهیه می کنند و شما می توانید این غذاها را نوش جان کنید.

تهیه غذاهای محلی کرمان ریشه در غنای فرهنگی و قدمت و تنوع منابع و محصولات موجود در هر مکان دارد.

قاتق های با گوشت و بی گوشت کرمانی

در سفر به کرمان چی بخوریم؟

قاتق ها یکی از انواع مجموعه های غذاهای کرمانی هستند که علاوه بر مقوی بودن، تهیه آنها بسیار آسان است. در جنوب ایران به هر نوع غذای پختنی که به سادگی و آسانی فراهم شود و بتوان در آن نان ترید کرد، قاتق می گویند.

گرچه برخی از قاتق های کرمانی مانند قاتق مرزنجوش، قاتق بابونه و قاتق شنبلیله مانند گذشته معمول نیستند، اما قاتوق گوشت هنوز هم جای خود را در بین خانواده های کرمانی دارد.

برای تهیه قاتق گوشت ابتدا گلوله هایی را با استفاده از گوشت چرخ کرده، پیاز، ادویه، آرد نخودچی، می تخم «تخم شوید» و زیره درست کرده و در آب در حال جوش می ریزیم که قدری سیب زمینی خردکرده و کمی برنج به آن اضافه شده است.

بعد از آن که غذا کمی جا افتاد، مقداری رب گوجه فرنگی و در نهایت ترخان و شنبلیله خشک شده به آن اضافه می کنیم. این غذا بعد از ۱۰ دقیقه آماده می شود.

اماچو؛ آش خوشمزه کرمانی

در سفر به کرمان چی بخوریم؟

آماچ نوعی آش است که با آرد گندم، سبزی، عدس، گیاهان دارویی و سرکه یا قره قروت «تلف» تهیه می شود و در کرمان به نام اماچو و شولی شناخته می شود.

از انواع دیگر آماچ می توان به آماچو فسرو، آماچو برگ کلم، آماچو برگ گوجه، آماچو ترشک، آماچون مکو، آماچو پیچو و آماچو هریشو اشاره کرد.

کباب زرگری کرمان؛ کبابی متفاوت

در سفر به کرمان چی بخوریم؟

کباب زرگری نوعی غذا است که در آن گوشت چرخ کرده را در روغن سرخ می کنند و با پیاز داغ و سیب زمینی خرد کرده و تفت داده شده مخلوط می کنند و رب گوجه فرنگی هم به آن می زنند.

آبگوشت های متنوع کرمانی

در سفر به کرمان چی بخوریم؟

کرمان همچنین آبگوشت های متنوعی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به آبگوشت لیمو، آبگوشت یخنی، آبگوشت متنجبه، آبگوشت امام حسینی، آبگوشت ترشاله، آبگوشت تنگاب، آبگوشت سبزی، آبگوشت غوره، آبگوشت قاتقو و آبگوشت قیمه اشاره کرد.

کشک کله جوش با چاشنی خرما و مغز گردو

در سفر به کرمان چی بخوریم؟

کشک کله جوش هم یک غذای محلی است که از کشک ساییده شده با روغن، سبزی خشک، نعناع، سیرداغ و پیاز تهیه می شود و به طور معقول آن را با خرما، ترب سیاه، نان ترید شده و مغز گردو میل می کنند.

چُغوک بریزو

چغوک بریزو هم غذایی حاضری است، تهیه شده از پیاز و سیب زمینی خردشده و سرخ کرده که جگر مرغ یا گوسفند هم به آن اضافه می کنند.

کوفته ریزه

در سفر به کرمان چی بخوریم؟

کوفته قلقلی که اجزای آش رشته کرمانی است، از مخلوط گوشت چرخ کرده و آرد نخودچی تهیه و چاشنی سرکه و شیره بعد از سرخ کردن کوفته قلقلی ها به آن اضافه می شود.

پرچو، پیتو و پتری

در سفر به کرمان چی بخوریم؟

پرچو غذایی متشکل از ارزن، نخود، عدس، چغندر و سرکه است که در روستاها مصرف می شود. پیتو هم به آب پاچه گوسفندی گفته می شود که برای سینه درد خوب است.

پتری نیز نوعی نان شبیه نان لواش است، اما به جای آن که در تنور پخته شود، آن را به پشت تابه می اندازند و می پزند.

عدسی چغندر

در سفر به کرمان چی بخوریم؟

عدسی از جمله حبوباتی است که در تهیه غذاهای مختلف مورد استفاده زنان کرمانی قرار می گیرد، مانند عدس پلو، آش عدس و عدسی بادمجان که عدس در تمام آنها به عنوان ماده اصلی و چغندر، برنج و یا بادمجان سرخ شده به عنوان ماده همراه مورد استفاده قرار می گیرد.

بُزقرمه؛ غذایی لذیذ و خوشمزه

در سفر به کرمان چی بخوریم؟

بزقرمه یکی از غذاهای محلی کرمان است که هنوز هم در بین مردم از رونق ویژه ای برخوردار است. غذای لذیذ و خوشمزه از ترکیب گوشت، نخود، سیر و کشک تهیه می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهلا

      واقعا یه کرمانی میفهمه چقد این غذا هااا خوش مزه و لذیذاند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج