۲۵۳۴۹
۱۰ نظر
۵۰۰۵
۱۰ نظر
۵۰۰۵
پ

اقدامات تازه پلیس برای کنترل VPN

استفاده از وی پی ان به عنوان فیلترشکن یک خطر بزرگ برای کاربران به ارمغان دارد. زمانی که شما از طریق سرور واسطه به سایت های خارجی متصل می شوید، آن سرور به را حتی می تواند به تمامی اطلاعات رایانه شما دسترسی پیدا کند.

اقدامات تازه پلیس برای کنترل VPN

هفت صبح: «کمیسیون ساماندهی VPNها تشکیل شود.» رییس پلیس فتا با بیان جمله فوق به استفاده کنندگان از فیلترشکن ها و VPNهای غیرقانونی هشدار داده که از این پس با آنها برخورد شدیدتری می شود و از طرف دیگر ساز و کاری در راه است تا کمیسیون هایی تشکیل شود که بر VPNهای مجوزدار نظارت کند و VPNهای غیرمجاز را مسدود کند.

شاید خیلی از شما هم با وجود آنکه نام VPN را زیاد شنیده باشید اما تا به حال به درستی درنیافته باشید این اصطلاح چه معنی دارد و استفاده از وی پی ان چه کارکردهایی برای کاربران به همراه دارد. به همین منظور در گزارش امروز سعی کردیم به ساده ترین شکل ممکن ماجراهای دنباله دار VPNها را بازگو کنیم.

اقدامات تازه پلیس برای کنترل VPN

ماجرا چیست؟

سردار سیدکمال هادیانفر، رییس پلیس فتا با اشاره به اینکه برخی از سایت های اینترنتی مستهجن و برخی دیگر عناد رسمی با نظام جمهوری اسلامی دارند، گفت: به دلیل مصلحت مردم و ممانعت از فروپاشی خانواده، کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ به ریاست دادستان کل کشور به عنوان مدعی العموم، فیلترینگ را در کشور انجام می دهد.

این مقام مسوول با اشاره به تلاش های دشمن برای ارایه بسترهای عبوردهنده از فیلترینگ، افزود: از طرف دیگر دشمن بسترهای VPN را در پروتکل هایی به صورت رمزنگاری از پشت فیلترینگ عبور داده و این VPNها را به صورت رایگان یا با نازل ترین قیمت در اختیار کاربران قرار می دهد.

استفاده از وی پی ان به عنوان فیلترشکن یک خطر بزرگ برای کاربران به ارمغان دارد. زمانی که شما از طریق سرور واسطه به سایت های خارجی متصل می شوید، آن سرور به را حتی می تواند به تمامی اطلاعات رایانه شما دسترسی پیدا کند.

رییس پلیس فتا به مردم تصویه کرد مطلقا از VPN استفاده نکنند چراکه وقتی از VPN استفاده شود، اطلاعات کاربر رمزنگاری شده و روی سرور ارایه دهنده VPN قرار می گیرد و صاحب سرور به راحتی می تواند از تمام اطلاعات کاربر سوءاستفاده کند.

هادیانفر تعداد کل کاربران استفاده کننده از VPN را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد دانست و افزود: در آخرین جلسه ای که در کمیسیون مصادیق برگزار شد، قرار بر این شد که کمیسیون ساماندهی VPNها تشکیل شود. او با بیان اینکه VPN به دو دسته قانونی و غیرقانونی تقسیم می شود، اظهارداشت: به عنوان مثال هواپیمایی، وزارتخانه ها، سازمان ها و بانک ها از VPN استفاده می کنند؛ وظیفه کمیسیون هم این است که بر VPNهایی که مجوز دارند نظارت و VPN های غیرمجاز را مسدود کند.

رییس پلیس فتای کشور افزود: آیین نامه اجرایی این کمیسیون در حال آماده سازی است تا کسانی که خواهان VPN مجاز هستند بتوانند با مراجعه به وزارت فناوری اطلاعات از VPN مجاز استفاده کنند.


VPN یعنی چه؟

بگذارید در ابتدا با زبان ساده و به دور از پیچیدگی های علمی یک توضیح کلی درباره VPN بدهیم. فرض کنیم شما در دوبی شرکتی دارید و می خواهید از طریق رایانه اتاق خود در تهران، به تمامی اطلاعات رایانه های شرکت خود در دوبی دسترسی پیدا کنید. با استفاده از وی پی ان می توانید چنین کاری را به راحتی انجام دهید. جالب است بدانید از این طریق می توانید حتی به صفحه دسکتاپ، عکس ها و فیلم های رایانه تان خود در دوبی دسترسی پیدا کنید.


VPN به زبان علمی

Virtual Private Network یا همان VPN به شبکه ای گفته می شود که در آن اطلاعات جا به جا شده در اینترنت با استفاده از رمزنگاری های خاصی اختصاصی باقی می ماند.

نکته مهمی که درباره VPN ها باید بدانید این است که شبکه خصوصی مجازی به طور عمده برای ایجاد ارتباط بین شعبه های مختلف شرکت ها یا فعالیت از راه دور مورد استفاده قرار می گیرد و در نتیجه بسیاری از ادارات و دفاتری که شعبه های مختلفی در سرتاسر شهر، کشور و کشورهای دیگر دارند برای ارتباط با یکدیگر از VPN استفاده می کنند.


VPN برای ارتباطات درونی

باتوجه به توضیحات بالا بیشترین کارکرد VPNها به شرکت ها و ادارات مربوط می شود. به عنوان مثال بانک ها، دانشگاه ها و سایر سازمان ها و ارگان هایی که نیاز به ارتباطات درونی و شبکه ای دارند از VPN استفاده می کنند.


VPN چگونه تبدیل به فیلترشکن شد؟

فلسفه وجودی VPN به این صورت است که افراد واسطه یک سرور در خارج از کشور مثل آمریکا، کانادا، آلمان و... اجاره می کنند و با دادن رمز عبور به شما امکان استفاده از آن را فراهم می کنند. پس از برقراری ارتباط با اینترنت، زمانی که VPN خود را وصل می کنید رایانه شما به همان سرور واقع در خارج از کشور وصل می شود و سپس از طریق آن سرور به اینترنت متصل می شود.

به دلیل آنکه اینترنت آن کشور ثالث فاقد فیلتر است در نتیجه شما بدون فیلتر وارد سایت های موردنظر می شوید. همانطور که گفته شد این روش در واقع برای ارتباط های داخلی به وجود آمده بود اما در حال حاضر در کنار آن به عنوان روش های دور زدن فیلتر هم استفاده می شود.


چقدر هزینه می کنند؟

افراد واسطه ای که VPNهای غیرقانونی را ماهیانه از دو تا پنج هزار تومان به فروش می رسانند درواقع یک سرور اختصاصی در خارج از کشور اجاره کرده اند. این سرورها قیمت های مختلفی دارند اما بسته به عملکرد آنها از ماهیانه 50 تا 300 هزار تومان قیمت دارند.

این افراد واسطه سرور خود را 50 هزار تومان خریداری می کنند اما با فروش ماهیانه VPN با قیمت هایی دو تا پنج هزار تومانی چندین برابر رقم فوق سود می کنند. شاید برای شما هم این سوال به وجود بیاید چگونه VPNها به این اندازه زیاد شده اند و مقابله با آنها سخت است؟

به دلیل آنکه از سرورهای فوق می توان استفاده هایی مثل بارگذاری سایت ها و اطلاعات را انجام دادند و این سرورها شخصی هستند، تشخیص آنکه در حال حاضر از آن سرور چه استفاده هایی می شود امری بسیار مشکل است. شاید به همین دلیل است که در طرح اینترنت ملی قرار است هاست تمامی سایت ها در داخل کشور قرار گیرد تا از این طریق بتوان راحت تر VPNهای غیرقانونی را شناسایی کرد.


بالاتر از خطر

استفاده از وی پی ان به عنوان فیلترشکن یک خطر بزرگ برای کاربران به ارمغان دارد. زمانی که شما از طریق سرور واسطه به سایت های خارجی متصل می شوید، آن سرور به راحتی می تواند به تمامی اطلاعات رایانه شما دسترسی پیدا کند.

به این ترتیب امنیت تبادل اطلاعات شما چیزی نزدیک به صفر می شود. این سروها با نصب برنامه هایی می توانند به راحتی به عکس ها، فیلم ها و... رایانه تان نفوذ کنند و حتی به ایمیل های شما دسترسی پیدا کنند.


کلاهبرداری های از طریق VPN

تقریبا یکی، دو سالی می شود که این ماجرای فیلترینگ و VPN دستمایه یکسری سودجو شده تا به راحتی پول چشمیگری به جیب بزنند. فقط کافی است گشت کوتاهی در سایت های فارسی زبان وب بزنید تا به وفور تبلیغ VPNها را با قیمت های مختلف ببینید.

VPNهایی از یک ماهه تا یک ساله به فروش می رسند. از ماهی دو، سه هزار تومان هم قیمت می دهند تا سالی 10 هزار تومان. اغلب ارایه دهندگان این نوع خدمات به دو طریق کلاهبرداری می کنند.

دسته اول VPN می فروشند و بعد از 72 ساعت ارتباط قطع می شود و کار اصلا به سه ماه و شش ماه و یک سال نمی کشد. دست شما هم به جایی بند نیست. احتمالا از فروشنده یک آدرس ایمیل دارید یا یک شماه تلفن اعتباری که معلوم نیست کسی جواب شما را بدهد. جالب است بدانید خیلی از سایت های خارجی که VPN می فروشند ورژن آزمایشی یک ماهه یا یک هفته ای به طور رایگان هم روی سایت شان قرار می دهند. شاید به شما هم از همین مدل VPN فروخته باشند.

روش دوم کلاهبرداری که روش پیچیده تری است، دزدیدن رمز و اطلاعات حساب شماست. این یکی هم از بلایای خرید الکترونیک است که هر روز در همه جای دنیا با این روش کلاهبرداری های کلانی صورت می گیرد. ماجرا اینطوری است که سایت موردنظر از شما دعوت می کند به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید و VPN را تحویل بگیرید اما مشتری بخت برگشته با کلیک روی لینک سایت به درگاه الکترونیک بانک موردنظر وصل نمی شود، بلکه به یک سایت تقلبی وصل می شود که ظاهری شبیه پورتال بانک دارد.

به محض اینکه کاربر شماره و رمز حساب بانکی خود را وارد صفحه فیک (fake) می کند، برای سازنده صفحه اطلاعات ارسال می شود. کلا هر کاربری که قصد خرید اینترنتی دارد باید اول مطمئن شود که به پورتال اصلی بانکش متصل شده، بعد اطلاعات حسابش را وارد کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا دل شما برای کاربر میسوزه
      چرا از سرعت اینترنت حرفی نمیزنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به قول یارو....این سرعت خیلیم خوبه

    • ahmad

      فرض کنیم شما در دوبی شرکتی دارید و می خواهید از طریق رایانه اتاق خود در تهران، به تمامی اطلاعات یارانه های... ای بابا برای شما هم...

    • ناشناس

      بله.

    • مسعود

      واقعا از این همه دلسوزی های مسئولین کشور سپاسگزاریم .اگر قیمت گوشت و مرغ ونان و ... تصاعدی افزایش میابد مشکلی نیست .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه قیمت ها افزایش پیدا کرده؟ مگه گرونی شده؟ آقا شایعه درست نکن....جو نده....گرونی؟؟؟ افزایش قیمت؟؟؟ چه لغات عجیب و غزیبی به کار میبری؟؟؟

    • بدون نام

      به جرئت ميتونم بگم دليل 80 -90% استفاده از فيلترشكن ها و VPN ورود به شبكه هاي اجتماعي ميتونه باشه،‌ اگه مسئولين محترم به شعور افراد در استفاده از شبكه هاي اجتماعي اينچنين اعتماد كنند و حق انتخاب و اختيار اونها رو محترم بشمارند،‌ به احتمال بسيار قوي استفاده از چنين امكاناتي كاهش چشمگير خواهد داشت.

    • ناشناس

      من به خوب و بدش کاری ندارم ، ولی شما که می خواید فنی صحبت کنید و مطلب بنویسید لااقل با دو تا مهندس کامپیوتر و 2 نفر که سرور دارن یه صحبت بکنید ، یه اطلاعات درستی بگیرید که تو تعریف وی پی ان ننویسید "اطلاعات جا به جا شده در اینترنت با استفاده از رمزنگاری های خاصی اختصاصی باقی می ماند"!!!!

    • rahim

      تو این مطلب هم غلط املایی بیداد میکنه :

      بجای رایانه نوشته : یارانه :دی

      یه بنده خدایی حرف خیلی قشنگی میزد میگفت مگه رازی الکل رو کشف کرد خارجیا اومدن اسم اونو تغییر دادن !
      خب ما چرا سعی داریم اسم کامپیوتر رو بگیم رایانه که اینجور توش بمونیم و حتی بعضی مواقع نتونیم درست تایپش کنیم

    • بدون نام

      اگر بشه یه لطفی بکنید و تبلیغات های اضافی رو هم فیلتر کنید دیگه همه راحت میشیم و اینترنتی هم لازم نداریم که بخریم (بیخیال بابا واقا نمیشه یه مقاله علمی خوند , آخه مای دانشجو چه گناهی کردیم که بخاطر عده ای نباید پیشرفت کنیم و به مملکت خودمون خدمت کنیم)

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج