۲۵۹۱۱۳
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

جایی که آب ارزشمندتر از طلاست

عکس: گزارش گاردین از رگ حیات در بم

عکاس ایرانی امریکایی در گزارشی تصویری از روستای "پاکم" در بم با عنوان "جایی که آب ارزشمندتر از طلا است" زندگی اهالی این روستا با آب قنات را به تصویر کشیده است.

وبسایت فرادید: عکاس ایرانی امریکایی در گزارشی تصویری از روستای "پاکم" در بم با عنوان "جایی که آب ارزشمندتر از طلا است" زندگی اهالی این روستا با آب قنات را به تصویر کشیده است.

قنات یا كاریز از اختراعات ایرانیان یكی از روش‌های پیشنیان برای بیرون کشیدن آب‌های زیرزمینی در مناطق کویری بوده است که بر اساس برخی شواهد قدمت آن به ۳ هزارسال قبل باز می‌گردد.

در برخی نقاط ایران همچنان قنات منبع اصلی تامین آب مردم به شمار می‌رود اما در سال‌های اخیر برداشت‌های بی رویه توسط چاه‌های کشاورزی، عدم لایروبی و اجرای پروژه‌های عمرانی بسیاری از قنات‌ها را خشک کرده است تا آنجا که گفته می‌شود طی سال‌های اخیر میزان آبدهی قنات‌ها به چهار میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

در این میان کرمان یکی از نقاطی است که بیشترین قنات در آن حفر شده و قدمت برخی به قرن‌ها قبل بازمی‌گردد؛ پر آب‌ترین قنات استان کرمان، قنات "پاکم" واقع در حومه شهرستان بم از همه شناخته شده تر است. این قنات همچنان منشا حیات در روستای "پای کم" به شمار می‌رود و با تلاش مردم محلی زنده مانده است و چندی پیش به ثبت ملی رسیده است.

در همین رابطه "بیژن روغن‌چی" عکاس ایرانی-امریکایی که اخیرا با پروژه عکاسی "به ایران بیایید" درباره جاذبه‌های گردشگری ایران در رسانه‌ها مطرح شد به کرمان و روستای "پاکم" سفر کرده است. او در گزارش تصویری خود با عنوان "جایی که آب ارزشمندتر از طلااست" که در گاردین منتشر کرده است ضمن عکاسی از پرآب ترین قنات ایران در کرمان به اهمیت این رگ حیات بخش در زندگی مردم مناطق کویری پرداخته است. در عکس‌های او مردم روستا به سختی برای بازنگه داشتن آب قنات کار می‌کنند و ضمن لایروبی مسیر آب چاه‌های فروریخته را ترمیم‌می کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج