جاباما
۲۵۹۶۸۱
۲۵ نظر
۵۲۵۱
۲۵ نظر
۵۲۵۱
پ

کل کل تهرانپارسی ها با شهرک غربی ها!

دیگر از این شرق تر نمی شود، اگر قرار باشد روی خط شرق و غرب رژه برویم نماد شرق می شود تهرانپارس که افتخار تهرانپارسی بودن برای جوان ترهایش مانده است.

کل کل تهرانپارسی ها با شهرک غربی ها!




هفته نامه ایران جوان - لیدا ایاز: دیگر از این شرق تر نمی شود، اگر قرار باشد روی خط شرق و غرب رژه برویم نماد شرق می شود تهرانپارس که افتخار تهرانپارسی بودن برای جوان ترهایش مانده است. آنها مثل دو تیم رقیب در یک بازی فوتبال اند؛ شرقی ها و غربی ها، تهرانپارسی ها و شهرک غربی ها. شرقی ها اما انگار تعصب بیشتری دارند و یکی از دغدغه های اصلی شان این است که کری همیشگی شان را با غرب تهرانی ها حفظ کنند. اغلب هم بین پسرها باب است و برایشان سر بودن از بچه های شهرک غرب و سعادت آباد و پونک یک داستان همیشگی است.

تهرانپارس به خودی خود چنان بزرگ است که حتی برای دورهمی های عصرگاهی زمان زیادی لازم است تا بچه های محله همدیگر را پیدا کنند، اما همه آنچه که باعث دور هم جمع شدن جوان ها کنار یکدیگر می شود میدان ها، مراکز خرید، پارکها، بستنی فروشی ها و آبمیوه ای هاست و البته سفره خانه های سنتی بین چهار فلکه معروف تهرانپارس که از پاتوق های جذاب است. آنها معمولا وقتی کمی هوا رو به تاریکی می گذارد، می آیند و چرخی در این حوالی می زنند. دخترها هم گاهی راهی مراکز خرید می شوند و عده ای دیگر مشغول کلاس و درس و دانشگاه هستند، گروهی که برای تفریح کردن ترجیح می دهند با خانواده به پیک نیک بروند.

کل کل تهرانپارسی ها با شهرک غربی ها!

یکی از پارک های تهرانپارس پارک پلیس است. پارکی بیش از ۵ هزار متر که گویی از ابتدا جزئی از باغ ها و روستاهای اطراف بوده اما به تدریج جدول بندی شده و به صورت پارک درآمده است. تهرانپارس از امکانات دسترسی راحت برای رفت و آمد برخوردار است. بی آرتی، مترو و اتوبوس های معمولی، حتی تاکسی هایی که در ترافیک بی وقفه مسافر سوار و پیاده می کنند. وفور رفت و آمد هم باعث شده یکی از اصلی ترین کارهایی که جوانان شرقی به آن مشغول اند مسافرکشی باشد.

اینجا اما مانند هفت حوض مرکز خریدهای شلوغ و خیابان های پرجمعیت ندارد. چند مرکز خرید مثل پارسیان و سپید هست که بیشترشان بوتیک های لباس و کفش اند و البته خریداران کمی هم ندارند. فلافلی و فست فودی و بستنی فروشی در طول پیاده روها کم نیست.

یکی از پاتوق ها مغازه های بستنی فروشی است که با غروب آفتاب شلوغتر هم می شوند. کنار یکی از بستنی فروشی ها دو جوان گیتاریست مشغول هنرنمایی خیابانی اند تا در کنار آنهایی که «تفریح طور» بستنی می خورند و در رفت و آمدند، درآمدی هم کسب کنند. مغازه داران جوان هم با گیتاریست ها هم نوایی می کنند چنانکه بدون اینکه غر بزنند از باریکه درآمدشان آنها را هم سهیم می کنند.

ارباب تهرانپارس!

از قدیمی های تهرانپارس است. یک مرد میانسال زرتشتی که بخوبی از قدمت تهرانپارس آگاهی دارد. استاد رشیدی حالا گوشه مغازه الکتریکی اش نشسته و از تهرانپارس قدیم می گوید: «صاحب اینجا یک یزدی بود که از هندوستان آمده بود تا تهرانپارس را آباد کند. ۸۰ سال پیش همه زمین های تهرانپارس را از سر خاقانی تا گردنه قوچک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید. نامش تیرانداز بود که همین الان هم این خیابان به نام اوست.

او ویلایی در پارک پلیس ساخته بود. پارک خودش حدود ۳ تا ۴۵ هزار متر باغ میوه داشت و میوه های باغش را هم را در بازار تره بار می فروخت. زمین های اینجا را از متری ۱۰۰ تومان شروع به فروختن کرد. خانه های یک طبقه می ساخت وب ه صورت اقساط واگذار می کرد، مثلا به صورت ۱۵ ساله با ماهی ۳۰ هزار تومان.

کل کل تهرانپارسی ها با شهرک غربی ها!

کم کم ارباب ها آمدند اینجا را خریدند. زرتشتی ها اینجا باغی داشتند که در کنارش خانه هایی را ساخته بودند که به آنهایی که بی بضاعت و زرتشتی بودند کمک کنند. ارباب هرمز پسر آقای تیرانداز که از صاحبان اصلی این املاک بودند در امریکا فوت کرد.

خیابان تیرانداز حالا نام دیگری دارد. مرد می گوید: «خیابان تیرانداز را جدیدا به نام هژبر عدی نامگذاری کرده اند. از سر خاقانی تا گردنه قوچک حدود ۳۰۰ خیابان شرقی و غربی و ۸۰ تا ۹۰ خیابان شمالی و جنوبی وجود دارد. قبلا اسم هایی مثل رستم، بهروز و پروین، کوروش و داریوش و خشایار، هخامنش، فریدون و خدایار داشتند.»

پیرمرد اشاره ای می کند به نحوه طراحی و ساخت خیابان های تهرانپارس. «اگر پاریس بروید می بینید همان نقشه اینجا هم پیاده شده است. مالک اینجا همین طور که زمین ها را می فروخت خانه می ساخت و جدول بندی می کرد. خلاصه اینجا شرق تهران بود و اگر کسی می خواست پیک نیک برود می آمد اینجا. اینجا مملو از باغ و درخت بود و سندش هم جزو شمیرانات است.»
درباره دوران نوجوانی اش می پرسم. «من از 15 سالگی اینجا بودم، قبلا در خیابان نادری سابق کار می کردم و روزهای تعطیل کارهای برقی اینجا را انجام می دادم تا اینکه خانه ای برای زندگی خریدم و آمدم اینجا.»

او یادی هم از همسایه های قدیمی می کند. «قدیمی های اینجا دیگر نیستند، یا مرده اند یا رفته اند آلمان، فرانسه یا آمریکا. اکثر همسایه های قدیمی از اینجا رفتند. حالا ما مانده ایم و این جوان ها که کار چندانی ندارند جز اینکه در خیابان باشند کمی که سنشان بالا می رود ازدواج می کنند، کارمند می شوند، یک آپارتمان همین حوالی می خرند که تا سال ها باید پولش را به صورت نقد و اقساط بپردازند.»

هفتادی های فعال

پیدا کردنشان زیاد سخت نیست، گوشه پاساژ، کنار آب میوه فروشی، وسط فلکه ها، کنار ایستگاه های تاکسی و مترو و از همه بیشتر جلوی فلافل فروش ها جمع می شوند. آنها اغلب یا وقتی از دانشگاه می آیند وقت خالی پیدا می کنند یا از سر بیکاری می روند پاتوق.

نیمه دیگرشان هم هنوز مدرسه ای اند. دهه هفتادی هایی که در شلوغی روزافزون و بمباران شبکه های ارتباط مجازی زود بزرگ شده اند یا به قول زهرا جهشی بزرگ شده اند.

کل کل تهرانپارسی ها با شهرک غربی ها!

زهرا و میترا روی یکی از نیمکت های میان فلکه اول نشسته اند. فضای میدان چندان شلوغ نیست، اما کمی آن سوتر میان پیاده رو و در راهروهای مراکز خرید، شلوغی موج می زند. زهرا ۱۹ ساله است و می گوید آنها برای تفریح کردن نیامده اند. زهرا از اینکه خرید را تفریح بنامد خوشش نمی آید. «ما برای تفریح اینجا نمی آییم. اگر بخواهیم می رویم کنسرت، پارک یا بام تهران، اما بیشتر دخترهای امروزی گز کردن خیابان برایشان شده تفریح!»

زهرا می گوید: «پارک پلیس در فلکه چهارم یکی از جاهایی است که می شود آنجا رفت و کمی تفریح کرد. پارکی که هم خیلی بزرگ است و هم تابستان ها خیلی شلوغ می شود، زمستان هم آنجا می شود حسابی برف بازی کرد. جایی که هم محبوب خانواده ها و هم جوانان است.

نگاهی به خیابان های اطرافش می اندازد و ادامه می دهد: «امروزه باب شده وقتی که غروب می شود همه بیایند بیرون. احساس می کنم حضور خانواده خیلی تاثیر دارد، خانواده باید راه را برای جوان مشخص کند یا هنجار مشخص بدهد به جوانش، اما ظاهرا برخی از خانواده ها این مساله برایشان مهم نیست. البته الان دیگر بچه های دهه ۷۰ خیلی در خانه بند نیستند. انگار یک جورایی مهار نشدنی اند. هرچند خودم دهه هفتادی ام اما خیلی متعجب می شوم که بچه های این دوره اینقدر متفاوت اند.»

دور و برش چند جوان نشسته اند که گاهی هم نیم نگاهی به آنها می اندازد. «خب چرا بچه ای که تازه به سن نوجوانی رسیده می رود سراغ کارهایی که مناسب سنش نیست؟ البته این نشان می دهد که از نظر هوشی خیلی با هوش اند و بیشتر از سنشان می فهمند. اما اشتباها فکر می کنند چیزی که در جامعه باب شده خوب است، در حالی که هر چیزی که زیاد است دلیل نمی شود خوب باشد.»

میترا دختر دیگری است که کنارش نشسته و به حرف های دوستش دقیق گوش می دهد. او ۲۱ساله است و دانشجوی رشته مدیریت منابع. می گوید که تنها تفریح خودش و دوستانش این است که زمان آزاد بعد از دانشگاه بروند بیرون و کمی خوش بگذرانند. گاهی سینما، گاهی پارک و برخی مواقع هم خرید. می گوید: «بیشتر با دوستانم بیرون می روم چون بیشتر وقتم در دانشگاه می گذرد. سعی می کنیم از سمت دانشگاه تفریح کنیم جای ثابتی نداریم.»

کل کل تهرانپارسی ها با شهرک غربی ها!

تهران پاریس همینجاست

کمی پایین تر چند پسر جوان جلوی ورودی یک پاساژ روی نیمکت نشسته اند. سن و سالی بین ۱۸ تا ۱۹ و تیپ های به فراخور دوره نوجوانی و جوانی دارند. کلاه پرک دار، عینک قاب مشکی گرد و کلاسیک، شلوارهای گشاد و موهایی که به تناسب در یک طرف سر شانه شده و چسبیده اند به هم.

عرشیا می خندد و می گوید، «بیشتر روزها اینجا هستیم. فلکه اول و دوم را بالا پایین می کنیم. سینما می رویم البته بستگی به این دارد که چقدر پول داشته باشیم، اگر پول باشد می رویم غذا می خوریم اگر نباشد که دور هم جمع می شویم و بگو بخند راه می اندازیم.»

عرشیا ۱۷ ساله است و آخرین سال تحصیلی را پشت سر می گذارد. آنها منبع درآمدشان نوعی بازاریابی است که نیازی هم نیست سر ساعت خاصی در جای خاص باشند و کار کنند. می گوید درآمد میلیونی دارند. کارشان از طریق فروش زنجیره ای محصولات است.

سروش لشگری از بقیه بزرگ تر است. او ۱۹ ساله است و درباره تهرانپارس اطلاعات بیشتری می دهد. مثلا اینکه قبلا به اینجا تهران پاریس می گفتند یا کسی که اینجا را ساخته طبق نقشه شهر پاریس عمل کرده، او منطقه ها را هم به خوبی می شناسد. «استخر و خاک سفید جزئی از تهرانپارس است. اینجا همه چیز به طرز عالی توپ است.»

کل کل تهرانپارسی ها با شهرک غربی ها! ب

عد می خندد و اضافه می کند: «البته خیلی مواظب باشید چون در شرق نمی شود خیلی آرامش داشت و بی سر و صدا بود. بچه های شرق هر لحظه آماده دفاع زا خودشان هستند و با کسی شوخی ندارند!» اشاره اش به حرف و حدیث همیشگی شان با جوان های غرب تهران است.

در شرقی ترین نقطه تهران اما هیچ نمایی از برج میلاد نیست. اما درعوض مهمترین مرکز آموزشی اش دانشگاه علم و صنعت است، بزرگترین پارک را دارد. چهار فلکه دارد، پاساژها و رستوران های حاشیه ای که روز به روز رنگ و لعاب عوض می کنند. تهرانپارس در شرقی ترین نقطه تهران تکیه داده به جوان هایی که دوست دارند از هر نظر سر باشند و محله شان از هیچ محله ای کم نیاورد.

محله قدیمی با ساختاری مدرن

برای همه کسانی که در تهران زندگی می کنند، نام محله تهرانپارس به تنهایی حکم شرق تهران را دارد. محله ای بزرگ که اکنون در نقشه شهری تهران جای ویژه ای پیدا کرده است. ساختار کهن آن در کنار سبک معماری باعث شده تا جایگاه ویژه ای برای سکونت بخشی از جمعیت شهر پیدا کند.

کل کل تهرانپارسی ها با شهرک غربی ها!

محله ای با وسعت دو هزار و ۴۲۷ هکتار که در شرق منطقه ۸ در ناحیه یک قرار گرفته است. در بررسی تاریخچه شکل گیری این محله آمده است که این محله در سال ۱۳۵۰ به صورت شبکه شطرنجی و منظم وارد محدوده خدماتی منطقه ۸ و کل شهر تهران شد. در اولین طرح جامع تهران با پیشنهاد دسترسی محور رسالت به اراضی شرق از طریق جاده قدیم شمیران محله تهرانپارس به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد. هم زمان با تفکیک اراضی و توسعه های شهری قسمت عمده ای از اراضی جنوب شرق محدوده (در اطراف جاده دماوند) به کاربردی های صنعتی اختصاص یافت که پهنه صنعتی مهمی را در جنوب این محله به وجود آورده است.

ساختار شهرسازی تهرانپارس برپایه اصول شهرسازی نوین است که هم اکنون به عنوان یکی از بهترین طرح های شهری به شمار می رود. اکنون تهرانپارس بسیار گسترش یافته و در منطقه ۴ و ۸ شهرداری تهران جای گرفته است. این محله چهار میدان دارد و شهرک هایی مانند شهرک امید، فرهنگیان و پارس در آن واقع شده است. از خیابان های مهم آن بلوار تیرانداز ،خیابان جشنواره، خیابان رشید، خیابان استخر و بلوار وفادار را می توان نام برد.

همجواری این محله با کوهپایه های جنوبی رشته کوه های البرز و نزدیکی آن به پارک های جنگلی سرخه حصار و لویزان سبب شده که آب و هوای خوبی داشته باشد. از یادمان های ارزشمند تهرانپارس که در فهرست آثار ملی ثبت شده است. دو باغ و عمارت را می توان نام برد. یکی عمارت ارباب هرمز در باغ اناری واقع در خیابان استخر و دیگری رستم باغ با عمارت های کهن آن در فلکه دوم تهرانپارس.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • saeed

      مطلب کم میارید این چیزا میزارید؟

    • محمدرضا المعی

      اگه گاهی غرب تهران سایه بشه باید از ما تهرانپارسی ها ممنون باشن چرا که ما پرچم تهرانپارسو بردیم بالا
      شهرک غرب زیر سایه پرچم تهرانپارس

    • بدون نام

      ولی هیچ جا غرب تهران وسعادت اباد نمیشه

    • سامان

      البته پرچم نارمک بالا سر همشون هست مخصوصا هفت حوض

    • بدون نام

      بسیار مطلب خزی بود

    • بدون نام

      مطلب عالی بوددد... غرب که اکثرا مهاجرها از شهرستانهای مختلف میان برای زندگی....

      همه میان آزادی پیاده میشن و همون ورا خونه می گیرن...اگرم پولشون بیشتر باشه میرن سمت سعادت آباد و ....

      پرچم تهرانپاریس بالاستتتتتتتتت

    • مریم

      به عنوان یک شهرستانی هر وقت تهران میرسم غمگین میشم، اختلاف طبقاتی توی مناطق تهران خیلی خیلی تو چشم میزنه و این اصلا خوب نیست، گذاشتن همچین مطلبی هم اصلا زیبا نبود. باید تلاش بشه همه شهر برخوردار بشه نه به یک گوشه ش نازید و بخش اعظم مردم رو تحقیر کرد و داغشون رو تازه

    • محمدرضا المعی

      سلام دوباره دارم
      این کامنت برای اون دسته از دوستان هست که عادت به در نظر گرفتن حاشیه هارو دارند
      عزیزان اختلاف طبقاتی ربطی به این پست نداره اگر همه جا آسمان آبی و خدا بالاسرمونه چرا به مطالب حساس نگاه میکنید خانمی که میای میگی اختلاف طبقاتی اول بهتره برید کمی مطالعه کنید ببینید این چیزی که شما در شهر تهران میبینید فقط مخصوص اینجا نیست در تمام پایتخت های کشور های دنیا این سبک وجود داره شما شاید نگاهتون اول به مثلا شهر ری افتاده و بعد سریع رفتین تو فرشته قدم زدین کمی نگاه کنید به این نمیگن اختلاف طبقاتی به این میگن اختلاف سبک زندگی اونجا بر فرض مثال منطقه زیارتی هست منطقه فرشته سیاحتی و اگر مطلبو درست بخونید میبینید این مطلب در دسته سبک زندگی تاریخ منتشر شده برترین ها نمیخواد داغ کسیو تازه کنه در ضمن باز دام بهتون دوستانه میگم اول مطلبو کامل بخونید این مطلب برای برترین ها نیست برای هفته نامه ایران جوان هست برترین باز نشر کرده و در آخر آرزوی سلامتی برای تمام ایرانیان عزیز دارم در هرجای این خاک ایران که هستند

      بنده محمدرضا المعی
      مشاور فنی پایگاه خبری شفا آنلاین و
      مدیر پایگاه خبرخوان elim هستم

    • اصغری

      شرق بهتره..خصوصا نارمک

    • بدون نام

      فقط تهرانپارسو عشق است

    • پیمان

      فرهنگ تهرانپارسی ها بالاست. اگه فقط به طرز رانندگی اینجاها نگاه کنید میفهمید چی میگم

      پاسخ ها

      • ماني

        تهرانپارس خاك سفيد

    • ارزو

      تهرانپارسو عشق است بهتر از تهرانپارس اونم فلكه يك و دو تو دنيا نداريم

    • ممد قجر

      فقط غرب رو عشقه مخصوصا قلعه حسن خان

    • اشکان

      داداش شهرک غرب الان دیگه مرکز شهر شده غرب میشه سمت دریاچه چیتگرو شهرک گلستان واونورا پرچم غرب بالاست میدونی چرابچه های شرق سفید مفیدن چون تو کف بچه های غربن

    • مهدى

      فقط شهرك غرب با اون درياچه خوشگلش

      پاسخ ها

      • میلاد

        نابغه شهرک غرب دریاچه داره؟!

    • میلاد

      پرچم بچه های غرب ( منطقه 22) بالاس واس همیشه... شهرک راه آهن، دهکده، شهید باقری، دریاچه و... بچه های شرق یکم یبس میزنن...

    • رضا

      فقط غرب

    • بدون نام

      مطالب خوبی بود .

    • ماني

      غرب بهتره مخصوصا تهرانسر

    • الهام

      اخه تهرانپارس هم شد جا همه شرقی ها اکثرا خز و خیلن

    • آرزو

      من تهرانپارس زندگی کردم و الانم که ازدواج کردم، بعد از زندگی در محله های دیگه بازهم تهرانپارس برگشتم
      موافقم با مطالبتون
      هیچ جا تهرانپارس نمیشه

    • میلاد

      فقط غرب

    • اصغر توکلی کیا

      شرق هم سرخه حصار ، یاس فاطمی ، پارک پلیس، دریاچه ی لتیان و داره ، از لحاظ روی گسل زلزله هم موقعیت غرب رو نداره، دو ساعته کنار ساحل دریای خزر میتونی بری و....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج