۲۶۲۵۰۴
۵۰۵۱
۵۰۵۱
پ

برادر کو ندارد نشان از برادر

از برادران هاشمی تا برادران احمدی نژاد

در سپهر سیاسی ایران برادران بسیاری را سراغ داریم که تا مناصب عالی مملکت رشد کردند. از برادران هاشمی گرفته که پس از چند دهه هنوز همکاری خود را ادامه می دهند تا داود و محمود احمدی نژاد...

روزنامه هفت صبح - علی رستگار: «بالاخره روزی پرده ها کنار می رود و برای همه مشخص خواهد شد که افرادی مثل زاکانی به کجا وابسته هستند که اینگونه به راحتی به شخصیت های بزرگی مانند آیت الله هاشمی توهین می کنند»؛ این پاسخ تهاجمی محمد هاشمی برادر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است به اظهارات اخیر علیرضا زاکانی.

سه روز پیش زاکانی نماینده تهران در انتقادات تند و تیزی از آیت الله هاشمی رفسنجانی گفته بود: «اظهارات متناقض و نادرست هاشمی مثل بمب اتم بیانگر این است که وی هوش و حواسش را از دست داده. باید به درگاه خدا توبه و استغفار کنیم که چرا تا به حال درباره آقای هاشمی با مردم حرف نزده ایم.»

از برادران هاشمی تا برادران احمدی نژاد

اما این بار محمد هاشمی به حمایت از برادر خود برخاسته است. تعجبی هم ندارد. او که خودش سال ها از مدیران ارشد نظام بوده، از کسی جانانه دفاع کرده که ولی و الگوی خود می داند.

در سپهر سیاسی ایران برادران بسیاری را سراغ داریم که تا مناصب عالی مملکت رشد کردند. از برادران هاشمی گرفته که پس از چند دهه هنوز همکاری خود را ادامه می دهند تا داود و محمود احمدی نژاد که خیلی زود با هم اختلاف پیدا کردند و مسیرشان از هم جدا شد.

اصل خبر

محمد هاشمی در گفتگو با خبرگزاری ایلنا به اظهارات اخیر علیرضا زاکانی پاسخ داد: «بالاخره روزی پرده ها کنار می رود و برای همه مشخص خواهد شد که افرادی مثل زاکانی به کجا وابسته هستند که اینگونه به راحتی به شخصیت های بزرگی مانند آیت الله هاشمی توهین می کنند.»

برادر آیت الله هاشمی در خصوص اظهارات اخیر زاکانی مبنی بر اینکه باید توجه کنیم که چرا با مردم درباره هاشمی رفسنجانی حرف نزده ایم و اینکه هاشمی هوش و توانمندی هایش را از دست داده است، توضیح داد: «ما د رادبیات فارسی شعری داریم که می گوید هر کسی در کودکی ادب نشود، در بزرگی از او خطا برمی خیزد. ریشه خیلی از توهین ها را باید در ادب و تربیت افراد جستجو کرد. شاید برخی ها از ابتدا ادب نشده اند. برخی نمی دانند که نقد و توهین دو مقوله جداست، راحت می توان انتقاد کرد اما نمی توان به راحتی به دیگران توهین کرد.»

گفتنی است علیرضا زاکانی که اخیرا به عنوان مدیر مسئول هفته نامه پنجره به دادگاه مطبوعات احضار شده بود، گفته: «باید به درگاه خدا توبه و استغفار کنیم که چرا تا به حال درباره آقای هاشمی با مردم حرف نزده ایم و بنده تصمیم دارم از این به بعد با مردم درباره وی حرف بزنم. اظهارات متناقض و نادرست هاشمی مثل بمب اتم بیانگر این است که وی هوش و حواسش را از دست داده است.»

این عضو مجلس شورای اسلامی در ادامه به خبرگزاری تسنیم گفته: «در سطح انقلاب تا به امروز آقای هاشمی یک ویژگی خاص داشته و مسیری را طی کرده که ماحصل آن این قضاوت است که قبل از انقلاب اندیشه وی در برخی موارد من جمله در حمایت از منافقین پیوستگی لازم را با امام (ره) نداشته است. هاشمی نمی تواند بگوید از منافقین حمایت نکرده است. وقتی مسیر وی را به اندیشه های امام (ره) و مقام معظم رهبری ارجاع می دهیم، اشکالات عدیده دارد. نخستین اشکال آقای هاشمی این است که خودش را «حق» می داند و همه چیز را با خود می سنجد.»

برادران در کنار روسای جمهور

در سپهر سیاسی ایران چندین برادر را سراغ داریم که در سال های پس از انقلاب توانستند به مناصب عالی اجرایی کشور دست یابند. گاهی دست در دست هم رشد کردند و گاهی برادر کوچکتر جا پای اخوی بزرگتر گذاشت و در سطوح عالی مطرح شد.

بعضی از ناظران سیاسی این اتفاق را نوعی خویشاوندسالاری تعبیر می کنند که مثل ماجرای آقازاده ها مردم را به نظام بدبین می کند. عده ای هم معتقدند این مسئله مغایرتی با شایسته سالاری ندارد و حتی در مقطعی از سطوح عالی نظام به رییس دولت هشتم توصیه شده بود از برادرش به عنوان رییس دفتر رییس جمهور استفاده کند.

آیت الله هاشمی در دولت ششم از برادرش به عنوان معاون اجرایی استفاده کرد. محمود احمدی نژاد هم در دولت نهم برادرش را به عنوان رییس دفتر بازرسی نهاد ریاست جمهوری منصوب کرد. این سنت در نهایت به حسن روحانی ارث رسید و او حسین فریدون را به عنوان دستیار ویژه رییس جمهور معرفی کرد.

موافقان ایده انتصاب برادران روسای جمهور در سطوح عالی قوه مجریه معتقدند رییس جمهور باید مسئولیت های کلیدی را به معتمدین خود بسپارد؛ چون در ایران حزبگرایی به معنای واقعی نهادینه نشده است، روسای جمهور مجبورند از ظرفیت موجود در نزدیکان خود استفاده کنند.

۱- برادران هاشمی

میرزا علی هاشمی بهرمانی و ماه بی بی صفریان ۹ فرزند داشتند که نام یکی از آنها را «محمد» گذاشتند، پسری که بعدها به یکی از چهره های فعال انقلاب اسلامی ایران تبدیل شد.

ظاهرا به تبعیت از برادر بزرگترش یعنی آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی به صف انقلابیون پیوسته بود اما خودش می گوید نسبت او با آیت الله هاشمی حتی واگذاری بسیاری از مسئولیت ها برای دو نقش بازدارنده هم داشته است. با این حال در طول این چند دهه هم مسئولیت های مهمی مثل ریاست سازمان صداوسیما، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونت وزیر امور خارجه، معاونت نخست وزیر و معاونت وزیر کشاورزی را تجربه کرده است.

از برادران هاشمی تا برادران احمدی نژاد

محمد هاشمی متولد ۱۳۲۱ در رفسنجان است، از دانشگاه برکلی کالیفرنیا کارشناسی ارشد مدیریت گرفته و سابقه تحصیلات حوزوی هم دارد. او در حال حاضر ریاست دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده دارد. در روزهای پیش از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری ۸۸ یکی از چهره هایی که گمانه زنی هایی مبنی بر ورود او به انتخابات مطرح شد، محمد هاشمی بود.

اظهارات او در گفتگو با خبرگزاری فارس در آبان ۸۷ مبنی بر اینکه «احتمال ورود من به انتخابات وجود دارد و اگر بیایم مستقل می آیم»، شایعات را حسابی تقویت کرد. او در تاسیس حزب کارگزاران سازندگی نقشی اساسی بر عهده داشت اما چندی پیش از عضویت در این حزب به دلیل آنچه «عدم انسجام در شورای مرکزی» خوانده بود انصراف داد.

او در مورد دلایل این تصمیمش توضیح داده بود: «ترکیب جدیدی شورای مرکزی حزب کارگزاران بسیار شبیه جبهه شده است تا اینکه یک حزب باشد. یعنی دیدگاه های مختلف و افراد مختلفی در آن حضور پیدا کرده اند و آن انسجامی که بایست شورای مرکزی داشته باشد از میان رفته است. من هم چون سابقه طولانی داشتم، برای حفظ این حزب و دوری از اختلاف از آن خداحافظی کردم.»

۲- برادران خاتمی

در بین تمام نمایندگان ادوار مختلف مجلس، بالاترین رأی به «محمدرضا خاتمی» تعلق دارد؛ برادر رییس دولت اصلاحات و دبیرکل سابق جبهه مشارکت. سید محمدرضا خاتمی فرزند مرحوم آیت الله خاتمی مانند برادر بزرگترش از چهره های برجسته سیاسی کشور محسوب می شود.

از برادران هاشمی تا برادران احمدی نژاد

او متولد ۱۳۳۸ در اردکان است و تاکنون چند مسئولیت کلیدی مثل نایب رییسی و سخنگوی مجلس شورای اسلامی و معاونت وزیر بهداشت را برعهده داشته است. او فوق تخصص نفرولوژی (بیماری های کلیه) دارد و سابقه طبابت در ایران و انگلیس را هم در کارنامه خود می بیند.

او به خاطر پیوند نسبی با خانواده بنیانگذار انقلاب هم همیشه در کانون توجه رسانه هاست. همسر او زهرا اشراقی نوه دختری امام خمینی (ره) است. عده ای معتقدند در انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره ششم، به دلیل پیوند خویشاوندی با رییس جمهور، بلیت محمدرضا خاتمی بُرد. او در روزهای اول انقلاب در حالی که دانشجوی پزشکی بود در جمع دانشجویان خط امام و ماجرای ۱۳ آبان حضور یافت. بعدتر مدتی به عنوان وزیر ارشاد مشغول به کار شد تا اینکه در عملیات بیت المقدس (آزادسازی خرمشهر) شرکت کرد و مجروح شد.

خانواده خاتمی یک عضو دیگ رهم دارد که نامش کمتر در سطح رسانه ها مطرح است. سید علی خاتمی متولد ۱۳۲۲ و دارای مدرک کارشناسی ارشد صنایع از دانشگاه بروکلین است. او از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ به عنوان رییس دفتر رییس جمهور جایگزین محمد علی ابطحی شد و در همان زمان و برخلاف سلف پیشین خود چندان علاقه ای برای حضور در رسانه ها نداشت.

از برادران هاشمی تا برادران احمدی نژاد

او یکی از دوستان نزدیک صادق خرازی محسوب می شود و چند تصویر هم از این دو نفر در کنار هم منتشر شده است. سید علی خاتمی در حال حاضر رییس دفتر برادرش در بنیاد باران هم هست. آخرین بار نام سید علی خاتمی با انتخابات مجلس نهم در اسفند ۹۰ سر زبان ها افتاد که گفتند او به همراه رییس دولت اصلاحات در دماوند رأی داده است.

۳- برادران احمدی نژاد

یکی از اعضای اصلی حلقه اطرافیان محمود احمدی نژاد در دور الو ریاست جمهوری، برادر او «داود احمدی نژاد» بود. مردی با ریش و موی سپید که ۶ سال از برادر مشهورش بزرگتر است.

داود احمدی نژاد تا قبل از ظهور محمود احمدی نژاد، چندان هم با عالم سیاست غریبه نبود. او پیش تر به عنوان یک یاز اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشغول فعالیت بود و با رسیدن برادر کوچکترش به کرسی ریاست جمهوری به عنوان رییس بازرسی نهاد ریاست جمهوری منصوب شد. البته او قبل از آن هم در بنیاد تعاون ناجا وزارت دفاع و بسیج مسئولیت هایی داشت.

از برادران هاشمی تا برادران احمدی نژاد

او در سال های اول فعالیت دولت نهم با رییس جمهور وقت روابط خوبی داشت اما بعدتر اختلافات متعددی بین آنها پیش آمد تا اینکه او در مرداد سال ۸۷ از سمت خود کنار گذاشته شد، اتفاقی که تازه نقطه شروع مخالفت های صریح او با محمود احمدی نژاد بود.

در روزهای اول دقیقا علت برکناری او برای کسی روشن نبود اما بعدها گفتند حاج داود مخالف انتصاب مرحوم علی کردان به عنوان وزیر کشور بوده است. بعضی دیگر هم نظر دیگر دارند و می گویند از ابتدا «اسفندیار رحیم مشایی» عامل جدایی دو برادر بود. به هر حال علت این جدایی هر چه بود او بعد از برکناری، از سوی سرلشگر فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح، به عنوان دبیر جدید کمیته دائمی پدافند غیرعامل منصوب شد.

حاج داود در حال حاضر ساکن شهرک شهید محلاتی تهران است و تا چندی پیش هر از گاهی با انتقاد از جریان به تعبیر او انحرافی، به صدر اخبار رسانه ها راه می یافت. البته ناگفته نماند در مقطعی پروین احمدی نژاد هم در مقطعی توانست با عنوان خواهر رییس جمهور وقت به شورای شهر تهران راه پیدا کند.

از برادران هاشمی تا برادران احمدی نژاد

۴- برادران روحانی

در تمام تصاویری که از حسن روحانی پیروز انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، در آن روزها و بعدتر ثبت شده، مردی دیده می شود که شانه به شانه او حرکت می کند؛ شخصی که چندان سیاستمدار برجسته ای نیست و به لحاظ ظاهر به تکنوکرات ها بیشتر شباهت دارد.

همان روزها معلوم شد او «حسین فریدون» برادر کوچکتر حسن روحانی است و نقش تعیین کننده ای در فصل جدید حیات سیاسی حسن روحانی دارد. او برخلاف برادر بزرگتر نام خانوادگی خود را تغییر نداده و لباس روحانیت هم بر تن ندارد.

از برادران هاشمی تا برادران احمدی نژاد

هر چند در روزهای اول گفته می شد او در دولت هیچ مسئولیتی ندارد اما کمی بعد به عنوان دستیار ویژه رییس جمهور معرفی شد. او در روزهای پر تب و تاب مذاکرات هسته ای هم به عنوان مشاور وزیر امور خارجه در تیم مذاکره کننده ایران حضور داشت.

حسین فریدون متولد ۱۳۴۲ در سرخه سمنان است و تا قبل از پیروزی حسن روحانی مسئولیت هایی مثل فرماندار نیشابور و کرج، سفیری ایرانی در مالزی را هم تجربه کرده است.

حسن روحانی در بخشی از کتاب خاطراتش در مورد برادرش می نویسد: «حسین فریدون پیش از انقلاب در مبارزه علیه رژیم پهلوی همواره پیشگام بوده و جزو فعالین این عرصه به شمار می رفته است؛ حسین آقا همچنین در زمان بازگشت حضرت امام به کشور در ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷، جزو تیم حفاظتی و امنیتی بوده است و مسئولیت برقراری نظم و مدیریت مراسم انتقال امام از فرودگاه به بهشت زهرا را بر عهده داشته است.»

در دو سالی که از عمر دولت یازدهم می گذرد، حسین فریدون هم گاهی وارد حاشیه ها شده است. مثلا به آغوش کشیده شدن او توسط جان کری بعد از فوت مادرش چندان به مذاق منتقدان دولت خوش نیامد. در مقطعی هم بورسیه فرزند او در دانشگاه های خارج از کشور با انتقاداتی مواجه شده بود.

۵- برادران لاریجانی

خانواده لاریجانی، پنج سیاستمدار شناخته شده فعال در فضای سیاسی کشور دارد که دو تن از آنها سکاندار دو قوه اصلی کشور هستند. به غیر از علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه، محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه هم چهره شناخته شده ای برای رسانه هاست. با این حال دو برادر دیگر یعنی فاضل و باقر را حداقل تا چند سال اخیر کمتر کسی می شناخت.

از برادران هاشمی تا برادران احمدی نژاد

محمد باقر لاریجانی یک پزشک است و سال ها در وزارت بهداشت کشور مسئولیت داشت تا اینکه فشارهای احمدی نژاد به مرضیه وحید دستجردی، وزیر وقت بهداشت برای برکناری باقر لاریجانی نام او را سر زبان ها انداخت.

فاضل لاریجانی هم که کوچکترین عضو این خانواده است، سال ها در دانشگاه آزاد اسلامی مسئولیت هایی داشت اما در سال ۹۱ عموم مردم با او آشنا شدند. در روز جنجالی استیضاح وزیر کار، احمدی نژاد فیلمی از مذاکرات فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی نمایش داد و به او اتهاماتی زد که تا مدت ها بحث داغ کشور بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج