۲۶۹۶۸۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

تکاپوی چهره‌ برای حضور در یک رویداد مهم

جشنواره‏ای که ویترین و نمایشگاه اصلی فیلم‌های ایرانی است. امسال به نظر می‌رسد با حضور تعداد زیادی از فیلمسازان و چهره‌های سرشناس سینمای ایران جشنواره فیلم فجر نسبت به چند دوره اخیر جذابیت بیشتری داشته باشد.

روزنامه دنیای اقتصاد : در نیمه دوم سال شتاب تولید فیلم‌های سینمایی برای حضور در جشنواره فیلم فجر آغاز می‌شود.

یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق در این نکته خلاصه می‌شود که سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه‌شان زمان کمتری راکد بماند تا با پایان جشنواره رایزنی‌ها را برای اکران فیلم‌ها آغاز کنند و هر تهیه کننده‌ای که می‌خواهد به سرمایه‌اش زودتر برسد باید برای زمان اکران رایزنی کند.

تکاپوی چهره‌ برای حضور در یک رویداد مهم

البته در این اوضاع و احوال هستند فیلم‌هایی که با سرمایه‌های دولتی یا شبه دولتی ساخته شده‌اند و بالطبع در نیمه اول سال فیلمبرداری شان را به پایان رسانده‌اند تا هم برای جشنواره فیلم فجر آماده شده باشند، هم روی کیفیت فیلم‌هایشان کار بیشتری کرده باشند.

فیلمسازان و عوامل تولید آثار سینمایی با شتاب و سرعتی غیرقابل وصف درصدد آماده‌سازی و رساندن فیلم‌ها به جشنواره فیلم فجر هستند.

جشنواره‏ای که ویترین و نمایشگاه اصلی فیلم‌های ایرانی است. امسال به نظر می‌رسد با حضور تعداد زیادی از فیلمسازان و چهره‌های سرشناس سینمای ایران جشنواره فیلم فجر نسبت به چند دوره اخیر جذابیت بیشتری داشته باشد.

جشنواره‌ای که باحضور فیلمسازانی چون مهرجویی، کیمیایی، حاتمی‌کیا، اصغرفرهادی و بسیاری دیگر از چهره‌های سرشناس به جشن سینمایی باشکوه و میدان رقابتی گرم بدل می‌شود.

هرچند بیان این نکته ضروری است که در سی وسه سالی که از تولد جشنواره فیلم فجر می‌گذرد سال‌هایی جشنواره برگزار شده که نام‌های مطرحی در آن حضور داشتند اما جشنواره کیفیت بالایی نداشت و این اتفاق برعکس هم افتاده است.

یعنی گاه چهره‌های مطرح حضور نداشتند و پیش‌بینی می‌شد جشنواره‌ای آرام و متوسط برگزار شود اما رویدادی گرم و پویا را شاهد بوده‌ایم.

آنچه اکنون حائزاهمیت به‌شمار می‌آید این است که با توجه به حضور اسامی مطرح در جشنواره امسال لااقل روی کاغذ می‌توان انتظار جشنواره‌ای سطح بالا و متفاوت از سال‌های اخیر را داشت.

در این گزارش سعی شده است فیلم‌های مهمی که قطعیت بیشتری برای حضور در جشنواره فیلم فجر دارند بررسی شود و فیلم‌هایی که هنوز فیلمبرداری آنها آغاز نشده یا احتمال کمتری برای حضور در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر دارند در آخرین بخش این گزارش بیاید.

بادیگارد

برای گرم نگه داشتن تنور جشنواره
تکاپوی چهره‌ برای حضور در یک رویداد مهم

همیشه حضور ابراهیم حاتمی کیا در جشنواره با استقبال طیف وسیعی از علاقه‌مندان به سینما همراه می‌شود.

او که آخرین بار با فیلم «چ» در جشنواره فیلم فجر حضور یافته بود با وجود نقدهای منفی که از سوی کارشناسان و منتقدان دریافت کرد به جهت روحیه و شخصیت خود و طیف وسیع علاقه‌مندانش یکی از دلایل گرم شدن جشنواره بود.

او امسال هم با «بادیگارد» به جشنواره سی وسوم پا می‌گذارد و بعید نیست همچون تمامی دوره‌های قبل این بار نیز فیلم حاتمی‏کیا محلی برای بحث‏ها و جدل‏های جشنواره‏ای شود.

در این فیلم چهره‌های آشنای فیلم‌های حاتمی‌کیا چون پرویز پرستویی، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، محمود عزیزی، فرهاد قائمیان و البته کامران نجف‏زاده به ایفای نقش می‌پردازند.


مینا

اوج و فرودهای یک زندگی زناشویی

تکاپوی چهره‌ برای حضور در یک رویداد مهم

حمید نعمت‌الله فیلمساز کاربلد و مطرح سینمای ایران که در دوره‌های قبل همواره در میان بهترین‌های جشنواره بوده است امسال فیلمی را براساس فیلمنامه‌ای نوشته همسرش با نام «مینا» برای جشنواره فیلم فجر آماده کرده است.

حمید نعمت‌الله این فیلم را در سکوت خبری کامل ساخته و کمتر کسی از شرایط تولید و عوامل آن باخبر است با این حال حضور نعمت‌الله یعنی به احتمال زیاد حداقل یک فیلم خوب و جذاب در جشنواره امسال خواهیم دید.

لیلا حاتمی یکی از بازیگران نقش اصلی «مینا» است و کورش تهامی هم دیگر بازیگر فیلم است. این فیلم به رابطه یک زن و مرد می‌پردازد که اوج و فرودهای زیادی را در زندگی‌شان تجربه می‌کنند.


رسوایی

کار تکنیکی از آقای همه فن حریف

تکاپوی چهره‌ برای حضور در یک رویداد مهم

مسعود ده نمکی که همچنان به عنوان یک همه فن حریف فیلم‌های خودش را نویسندگی و تهیه‌کنندگی می‌کند از همین حالا به اکران نوروز ۹۵ چشم دوخته است و فیلمش را برای فروش میلیاردی نوروز در سینماها آماده می‌کند.

داستان «رسوایی ۲» حدود ۱۰ سال بعد از قسمت اول این فیلم می‌گذرد و این بار اکبر عبدی که گفته شده برای ایفای نقشش در این فیلم ۲۰۰ میلیون تومان دستمزد گرفته دنبال گرفتن رضایت از خانواده یک مقتول است.

در این فیلم ظاهرا متفاوت از ده نمکی، سحر قریشی جای الناز شاکردوست را گرفته و خودش گفته متفاوت‌ترین نقش دوران کاری‌اش را ایفا کرده است. در این فیلم که با بودجه گزافی تولید شده محمدرضا شریفی‌نیا، اسماعیل خلج و فخرالدین صدیق شریف هم حضور دارند.


کفش‌هایم کو

قصه فراموشی بی بی

تکاپوی چهره‌ برای حضور در یک رویداد مهم

کیومرث پوراحمد که برای ساخت پنجاه قدم آخر کلی سختی کشید و البته با وجود زحمات و مرارت‌ها شکست خورد، حالا دنبال یک تجربه راحت‌تر شهری است.

در نوزدهمین اثر پوراحمد بازیگرانی مثل رضا کیانیان، مجید مظفری، رویا نونهالی و بهاره کیان‌افشار حضور دارند که مقابل دوربین علیرضا زرین‌دست ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه داستان فیلم آمده ماجرای آلزایمر و تبعات مهاجرت را روایت می‌کند اما ظاهرا پوراحمد از فراموشی مادر مرحومش پروین‌دخت یزدانیان برای این کار الهام گرفته است.


آخرین بار کی سحر را دیدی؟

جنایی بازی از جنس موتمن

بعد از موفقیت خداحافظی طولانی در جشنواره سی و سوم پیش‌بینی می‌شد موتمن باز هم فیلم‌های اجتماعی بسازد اما او با شیفت کردن روی درام جنایی دنبال ارائه کار تازه‌ای است.

فیلم همان‌طور که از نامش پیداست ماجرای گم شدن دختری به نام سحر را روایت می‌کند و ظاهرا امیر عربی پیچیدگی‌هایی در فیلمنامه‌اش دارد که می‌تواند آخرین اثر موتمن را جذاب‌تر کند. فریبرز عرب‌نیا، سیامک صفری، آتیلا پسیانی و ژاله صامتی از بازیگران اصلی فیلم هستند.


دراکولا

خون آشام معتاد در تهران
تکاپوی چهره‌ برای حضور در یک رویداد مهم

زوج عطاران - سرتیپی این بار دنبال خلق یک کمدی پرفروش هستند که بیشتر از موفقیت در جشنواره به اکران نورروز پیش‌رو چشم دوخته است.

چندی قبل عطاران ساخت سومین فیلم خود را در سکوت رسانه‌ای آغاز کرد اما کم‌کم خبرهایی از دراکولای او منتشر شد. سیامک انصاری، ژاله صامتی و ویشکا آسایش از بازیگران اصلی دراکولا هستند و خود عطاران هم نقش اصلی را ایفا می‌کند.

ظاهرا عطاران که همان خون‌آشام یا ومپایر اصلی ماجرا است با حضور در تهران در انتخاب اولین طعمه‌اش دچار اشتباه شده و خون یک معتاد را می‌مکد تا خودش هم معتاد شود. حالا تصور کنید یک دراکولای معتاد در سطح شهر تهران چه ماجراهای با نمکی می‌تواند خلق کند.


صاف کننده

علاقه به رفتن روی خط قرمزها

تکاپوی چهره‌ برای حضور در یک رویداد مهم

مصطفی کیایی به‌شدت علاقه دارد به خط قرمزها نزدیک شود یا حتی برای جذاب‌تر شدن داستان‌هایش از آن عبور کند.

او بعد از اینکه اجازه نیافت «پارازیت» را کارگردانی کند سراغ «صاف‌کننده» رفت که باز هم به معضلات جامعه امروز می‌پردازد و حال و هوایی شبیه به خط ویژه دارد. کیایی با این فیلمنامه پر سرو صدا و ارائه سبک خاصی از کمدی دنبال تجربه‌ای متفاوت است اما هیچ جا درباره داستان فیلمش چیزی نگفته است.

مثل همیشه محسن، برادرش اولین بازیگر انتخاب‌شده برای ایفای نقش در این فیلم است و ظاهرا بهرام رادان و سحر دولتشاهی نیز مثل عصر یخبندان جزو بازیگران اصلی «صاف‌کننده» هستند.


اسیدپاشی جنجال می‌آفریند؟


همین اسم فیلم می‌تواند اولین مولفه برای جذاب شدن اثر تازه کارگردان جوانی باشد که بر عکس بسیاری از هم نسلانش روی خط شروع خشکید.

درمیشیان که بعد از «بغض» با «عصبانی نیستم» خودی نشان داده بود به خاطر حاشیه‌های این فیلم و اکران نشدنش تا حدودی دچار سرخوردگی شد اما به نظر می‌رسد دیگر عصبانی نیست و حالا با لانتوری به جشنواره برگشته است. او باز هم از نوید محمدزاده استفاده کرده و به غیر از او پگاه آهنگرانی و مریم پالیزبان را هم جلوی دوربین برده است.

درباره داستان این فیلم هم چیزی در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته اما به تصویر کشیدن صحنه‌هایی از اسیدپاشی و مسائل مربوط به این ناهنجاری اجتماعی باعث شد موضوع لانتوری و حاشیه‌های احتمالی‌اش برای برخی رسانه‌ها جذاب باشد.


دختر

در سکوت خبری
تکاپوی چهره‌ برای حضور در یک رویداد مهم

رضا میرکریمی نیز در جشنواره امسال با فیلم «دختر» حضور خواهد یافت. میرکریمی که رئیس خانه سینما هم هست و البته گفته می‌شود حضورش در جشنواره باعث خواهد شد تا جوایز به سوی فیلم‌های او روانه شود امسال فیلمی را در سکوت خبری ساخته است.

هنوز از ماجرای اصلی تولید این فیلم خبر زیادی در دسترس نیست تنها می‌دانیم که نقش اول این فیلم را مریلا زارعی بازی خواهد کرد.


نسیم

به دنبال موفقیت‌های قبلی
تکاپوی چهره‌ برای حضور در یک رویداد مهم

اما جشنواره امسال یک کارگردان سرشناس دیگر هم دارد و آن پرویز شهبازی است که فیلم‌هایش به شدت با ذائقه منتقدان جور درمی‌آید. او امسال با فیلمی به نام «نسیم» در جشنواره حاضر خواهد بود.

این فیلم محصول مشترک ایران و لهستان است و ساعد سهیلی، آزاده نامداری و ساغر قناعت در آن بازی می‌کنند. باید دید آیا شهبازی می‌تواند موفقیت‌های قبلی‌اش با نفس عمیق و دربند را بار دیگر در این جشنواره تکرار کند.


امکان مینا

ترکیب دوباره تبریزی و محمدی
تکاپوی چهره‌ برای حضور در یک رویداد مهم

کمال تبریزی یکی دیگر از فیلم‌سازانی است که همواره فیلم‌هایش درجشنواره با سروصدای زیادی همراه بوده‌اند. این بار ترکیب تهیه‌کننده و کارگردان با سابقه‌ای مثل منوچهر محمدی و کمال تبریزی احتمالا پاسخ در خوری خواهد گرفت.

او اما برخلاف فیلم‌های قبلی‌اش سعی کرده تا به جای استفاده از بازیگران سرشناس از چهره‌های جوان و جویای نام استفاده کند و بازیگران سرشناس فیلمش میلاد کی‌مرام، مینا ساداتی و شاهرخ فروتنیان هستند.


هفت ماهگی

بازی بهداد را ببینید
تکاپوی چهره‌ برای حضور در یک رویداد مهم

هاتف علیمردانی از جمله کارگردان‌های جوان و موفق سال‌های اخیر بوده که می‌شود در هر فیلم تازه‌اش نشانه‌های پیشرفت را پیدا کرد. بعد از دیده شدن «به خاطر پونه»، «کوچه بی‌نام» و «مردن به وقت شهریور» حالا وقت خلق اثر تازه‌ای به نام «هفت ماهگی» است.

حتی همین حالا که فیلمبرداری اثر به پایان رسیده قرار است چند سکانس مربوط به باران کوثری که نیازمند تحرک بیشتری از سوی اوست فیلمبرداری شود.

حامد بهداد و پگاه آهنگرانی از دیگر بازیگران اصلی این فیلم هستند که گفته شده بازی بهداد در آن متفاوت و چشمگیر بوده است و دوستداران او باید این فیلم را ببینند.

شک و تردید در آمدن بزرگان

در این میان هستند کارگردانان مشهوری که هنوز فیلمبرداری فیلمشان را آغاز نکرده‌اند و احتمال حضورشان با توجه به اتمام مهلت پذیرفتن فیلم در جشنواره فجر بعید به نظر می‌رسد. سه کارگردان مشهور در این میان بیشتر از بقیه نامشان بر سر زبان‌هاست.

مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی و اصغر فرهادی. مهرجویی قرار است «سنتوری؛ مرد پاییزی» را شروع کند و اصغر فرهادی هم با «فروشنده».

فرهادی همان‌طور که گفته شد برای انتخاب بازیگر از چهره‌های ناآشنا و براساس تست تلگرامی دراین فیلم استفاده کرده است، ضمن اینکه شهاب حسینی و ترانه علیدوستی نیز در فیلم «فروشنده» ایفای نقش خواهند کرد.

مسعود کیمیایی هم قرار است «قاتل اهلی» را مقابل دوربین ببرد. می گویند «قاتل اهلی» شبیه فیلم‌های قبلی کیمیایی نیست اما با وجود ناامیدی‌های هر ساله برخی منتظرند ببینند استاد این بار به آثار درخشان قبلی‌اش نزدیک می‌شود یا نه.

ظاهرا این فیلم چهار بازیگر اصلی دارد که فقط نام یکی از آنها لو رفته؛ عزت‌الله انتظامی. فیلم تازه خالق «قیصر» و «رضا موتوری» باز هم یک درام اجتماعی است که البته یک رانت خوار در مرکز درام قرار دارد.

برخی می‌گویند کیمیایی با الهام از شخصیت بابک زنجانی کاراکتر بازیگر اصلی قاتل اهلی را خلق کرده که باید برای پیدا کردن وجوه تشابه تا پایان ساخت فیلم و حضور احتمالی‌اش در جشنواره صبر کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج