۲۷۷۱۵۰
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

خیز بلند قیمت خودرو در بحران تقاضا

در شرایطی که تولید‌کنندگان سعی دارند تعهدات خود به خریداران در طرح خرید خودرو با تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی را پوشش دهند، بازار خودرو با کمبود عرضه برخی از خودروهای داخلی مواجه شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: در شرایطی که تولید‌کنندگان سعی دارند تعهدات خود به خریداران در طرح خرید خودرو با تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی را پوشش دهند، بازار خودرو با کمبود عرضه برخی از خودروهای داخلی مواجه شده است.

در این شرایط فعالان بازار خودرو تاکید دارند که در صورت ادامه روند کاهشی عرضه خودرو در بازار، شاهد رشد بیشتر قیمت‌ها طی هفته‌های آتی خواهیم بود؛ اما طی هفته جاری نیز به واسطه تحویل خودروهای ثبت‌نامی و عدم عرضه مناسب خودرو به بازار، قیمت‌ برخی محصولات خودروسازان بین ۱۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت. با این وجود، فعالان بازار معتقدند ایجاد شرایط جدید (کمبود عرضه) موقتی است؛ به‌طوری‌که با اتمام تحویل خودروهای یاد شده عرضه بار دیگر به مسیر خود بازخواهد گشت.

در این شرایط برخی کارشناسان هم نبود تقاضا را عمده‌ترین مشکل خودروسازان و نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت تا پایان سال‌جاری می‌دانند و معتقدند به‌دلیل این مشکل، همچنان شاهد تداوم رکود در بازار خودرو هستیم. براین اساس آنها پیش‌بینی می‌کنند رکود تا اواخر سال جاری ادامه دار باشد و با نزدیک شدن به شب عید کمی برطرف شود.

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان حل مساله بازار خودرو را در ابعاد کلان اقتصادی می‌بینند و معتقدند مادامی که قدرت خرید مردم افزایش نیابد، مساله رکود در اقتصاد کشور باقی است؛ بنابراین بازار خودرو نیز که متاثر از وضعیت کنونی است با تغییر جدی مواجه نخواهد شد.

افزایش قیمت داخلی‌ها

سری اما به بازار خودرو بزنیم و ببینیم قیمت‌ها به چه شکل است. آن‌طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افزایش قیمت ۴۰۰ هزار تومانی این خودرو در هفته‌جاری حکایت می‌کند.

از سوی دیگر پژو ۲۰۶ صندوقدار در مدل V۸ که آن هم با افزایش قیمت مواجه شده، در حال حاضر ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد. این خودرو طی هفته جاری ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را به خود دیده است. فعالان بازار اما در مورد پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز تاکید می‌کنند که این خودرو در حال حاضر ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد که قیمت این خودرو نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است.

از سوی دیگر پژو ۴۰۵ نیز در این هفته ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته، بنابراین این خودرو هم‌اکنون ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، اما در این میان سمند ثبات قیمتی خود را در بازار حفظ کرده است براین اساس این خودرو ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. فعالان بازار اما در مورد دنا نیز تاکید می‌کنند که این خودرو با افزایش قیمت مواجه شده و در حال حاضر ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این قیمت از جهش ۵۰۰ هزار تومانی دنا طی هفته اخیر حکایت دارد.

با توجه به اینکه دنا در هفته‌های گذشته زیر نرخ کارخانه به فروش می‌رسید، اما در حال حاضر قیمت بازار و کارخانه آن یکسان شده است. از دنا که بگذریم، رانا نیز با افزایش قیمت مواجه بوده است بنابراین قیمت این خودرو به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. اما به بازار محصولات سایپا برویم و ببینیم آنجا چه خبر است. به گفته فعالان بازار، این هفته در بین محصولات این شرکت، تغییر قیمتی خاصی رخ نداد تا تیبا و پراید روزهای با ثباتی را تجربه کنند. بر این اساس، تیبا در مدل صندوقدار قیمتی برابر با ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر حکایت می‌کند. از بازار مدل هاچ بک تیبا نیز خبر می‌رسد که این محصول ۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

از سوی دیگر اما برای خرید پراید در مدل ۱۳۱ نیز باید ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر در یکی دو هفته جاری حکایت می‌کند. برای خرید مدل ۱۱۱ پراید نیز باید ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از افزایش ۱۰۰ هزار تومانی این خودرو طی هفته جاری حکایت دارد.

پراید مدل ۱۳۲ نیز هم‌اکنون ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان قیمت دارد که این خودرو ثبات خود را در بازار حفظ کرده است. اما بازار سراتوهای مونتاژی سایپا که طی هفته‌های گذشته با رشد قیمت مواجه بودند طی هفته جاری ثبات قیمتی خود را حفظ کرده‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات در حال حاضر ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و مدل دنده‌ای آن نیز قیمتی برابر با ۷۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دارد.

افت‌وخیز تندر

سری هم اما به خانواده تندر-۹۰ بزنیم که برخی از اعضای آن طی این هفته با تغییراتی در قیمت مواجه و برخی نیز تثبیت را تجربه کردند. به گفته فعالان بازار، قیمت تندر-۹۰ در مدل اتومات که طی ماه‌های اخیر همواره روزهای باثباتی را دنبال می‌کرد طی هفته جاری با تغییر رویه، ۵۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد؛ بنابراین این محصول با قیمت ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌ر‌سد. این در حالی است که پارس‌تندر در حال حاضر قیمتی برابر با ۳۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد و این موضوع از ثبات قیمت این خودرو طی یکی دو هفته جاری حکایت می‌کند. دیگر مدل تندر E۲ است که این خودرو با افزایش قیمت ۸۰۰ هزار تومانی طی هفته اخیر مواجه شده است. بر این اساس، مدل E۲ تندر هم‌اکنون ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

ثبات قیمت وارداتی‌ها

هرچند بازار خودروهای داخلی با افت‌وخیز قیمتی مواجه بود، اما بازار خودروهای وارداتی به‌دلیل رکود موجود در بازار ثبات قیمتی خود را حفظ کرده است. هرچه هست، هم‌اکنون در بازار، هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با ۱۶۵ میلیون تومان دارد که این به معنی ثبات قیمتی این خودرو در بازار است. هیوندایی توسان نیز بدون تغییر قیمتی در هفته‌ جاری با قیمت ۱۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، اما از بازار محصولات کیا خبر می‌رسد که محصولات این شرکت نیز روزهای باثباتی را دنبال می‌کنند. بنابراین برای خرید کیا اپتیما باید ۱۵۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هزینه کرد.

سراتو نیز هم‌اکنون با قیمت ۱۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. محصولات تویوتا نیز در هفته جاری افت‌و‌خیز قیمتی نداشته‌اند؛ به‌طوری‌که تویوتا کمری هیبریدی به قیمت ۱۷۳ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. قیمت قبلی کمری در مدل بنزینی ۱۸۰ میلیون تومان بود که مدل بنزینی این خودرو دیگر وارد کشور نمی‌شود. یاریس‌هاچ بک نیز ۱۰۵ میلیون تومان قیمت دارد. در این میان اما لکسوس نیز در حال حاضر ۵۸۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با این حرفا الکی جو سازی نکنید و قیمت بالا نبرید

    • بدون نام

      ,واقع درست خودروصفرکمیباب است حتماشماازبازارخبرنداریدازاین قیمت که اینهانوشتندبیشتربالارفته

    • ایرانی

      این حرف ها دروغی بیش نیست و آخرین نفس های گاری ساز های داخلی در حال کشیدن است!!!

      با این فریب مردم هیچ کاری از پیش نخواهید برد!!!

      دیگر همه چیز تمام شد!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج