۲۷۸۳۶۵
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

انتقاد مجلس از قرنطینه ۵ ساله ببر سیبری

نمایندگان مردم در مجلس با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست موظف به حفاظت از گونه‌های نایاب حیات وحش است، بر این باورند که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست باید با جدیت و بسیار زودتر به موضوع خروج ببر سیبری از قرنطینه رسیدگی می‌کردند.

خانه ملت: نمایندگان مردم در مجلس با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست موظف به حفاظت از گونه‌های نایاب حیات وحش است، بر این باورند که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست باید با جدیت و بسیار زودتر به موضوع خروج ببر سیبری از قرنطینه رسیدگی می‌کردند.

بالاخره بعد از گذشت ۵ سال نگهداری ببر سیبری در شرایط قرنطینه سازمان دامپزشکی طی روزهای اخیر با اعلام خبری سالم بودن ببر سیبری را تایید و اعلام کرد نیازی به تکرار آزمایش مشمشه روی این حیوان نیست.

موضوع ورود دو قلاده ببر سیبری به کشور به سال ۸۹ برمی گردد که با هدف احیای نسل ببر در میانکاله از روسیه به کشور وارد شدند که ببر نر به دلیل شرایط نامناسب و تغذیه از گوشت الاغ آلوده به بیماری مشمشه دچار و در نهایت جان خود را از دست داد، پس از آن ببر ماده رادر قرنطینه نگهداری کردند، به گفته فعالان حوزه حیات وحش ببر ماده برای ۵ سال است که در جایگاهی غیراستاندارد و با شرایط نامناسب موسوم به قرنطینه نگهداری می‌شود.

کارشناسان حیات وحش تاکید دارند که پس از تایید سلامت ببر سیبری از سوی دامپزشکی باید هر چه سریع تر این گونه نادر جانوری به جایگاه مناسب منتقل شود این در حالی است که به نظر می رسد سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی محافظت از حیات وحش تاکنون در این زمینه کوتاهی کرده است.

به گفته فعالان حیات وحش، علت کوتاهی سازمان محیط زیست در انتقال ببر سیبری به محیطی مناسب ناشی از آن است که مسئولان این سازمان ببر سیبری را به مزایده گذاشته و توان مقاومت در برابر پیشنهادات برخی افراد متمول که بدون داشتن شرایط مورد نظر متقاضی نگهداری از این ببر هستند را ندارند.

اما آخرین خبرها حکایت از آن دارد که هم اکنون مسئولان باغ وحش ارم بدون اینکه نامه سازمان محیط زیست دریافت شده باشد تصمیم بر انتقال حیوان به جایگاه گرفته‌اند و ببر سیبری را برای انتقال بیهوش کرده‌اند.

موید حسینی صدر سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس نیز در واکنش به این اقدامات به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت می گوید: یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست، حفاظت از گونه های نایاب است که سهل انگاری در این خصوص انعکاس نامناسبی را در پی خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست موظف به تعیین تکلیف وضعیت حیات وحش است، معتقد است: مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست با جدیت باید وضعیت خروج ببر سیبری از قرنطینه را رسیدگی کنند و البته گزارشی هم به فراکسیون محیط زیست مجلس برای رفع ابهامات ارائه کنند.

مهرداد بائوج لاهوتی دیگر عضو فراکسیون محیط زیست مجلس می‌گوید: حیات وحش کشور رو به انقراض است و اگر سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات عاجلانه‌ای نداشته باشد به زندگی خود انسان ها آسیب وارد می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم یادآور شد: در جلسه فراکسیون محیط زیست نیز این موضوع مطرح شده و در جلسه هفته آتی فراکسیون با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست موضوع پیگیری خواهد شد.

رحمت‌الله نوروزی نماینده علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: سازمان حفاظت محیط زیست نیازمند بازنگری در سیاست های خود است، سازمان در خصوص حیات وحش هم باید با تدوین برنامه های مدون و با استفاده از تجارب کشورهای دیگر از بروز آسیب ها جلوگیری کند.

گفتنی است: جایگاه ببر واقع در منطقه حفاظت شده سمسکنده نیز از چند ماه پیش مهیا شده بود که به دنبال درخواست فعالان حیات وحش از معصومه ابتکار انتقال هرچه سریعتر ببر سیبری از قرنطینه نامناسب ارم باید صورت می پذیرفت اما مجید خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است سازمان حفاظت محیط زیست هنوز در جلب رضایت ناصر مهردادی، مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان مازندران با این انتقال موفقیتی حاصل نکرده است.

این در حالی است که به گفته مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان، احداث جایگاهی جدید برای نگهداری از ببر سیبری با شرایط استاندارد، بالغ بر ۸۰ میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت.

با توجه به تایید سلامت ببر سیبری از سوی سازمان دامپزشکی که با سختی‌‌های بسیار وارد کشور و نگهداری شده است، می طلبید مسئولان سازمان محیط زیست نگاه مسئولانه تری نسبت به این گونه نادر جانوری داشته وزمینه خروج آن را از شرایط نامناسب قرنطینه فراهم می کردند نه اینکه در پی تاخیر در صدور نامه محیط زیست، مسئولان باغ وحش ارم بدون اینکه نامه سازمان محیط زیست دریافت شده باشد تصمیم بر انتقال حیوان به جایگاه بگیرند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج