کپی چاوشی از روی دست معین
قالیشویی ادیب_هدر
لاویه_هدر
قالیشویی ادیب_هدر
لاویه_هدر
دیاکو_موبایل F دومی
ایرانیان - F داخلی موبایل111
قالیشویی ادیب_هدر
لاویه_هدر
ایرانیان - f تبلت1111
فرش مرتضوی_1
دکتر نداف کرمانی 1
تدریس خصوصی امیرکبیر_1
دکتر نداف کرمانی 3
تدریس خصوصی امیرکبیر_3
فرش مرتضوی_3
فرش مرتضوی_ 4
تدریس خصوصی امیرکبیر_4
دکتر نداف کرمانی 4
دکتر نداف کرمانی 2
فرش مرتضوی_2
تدریس خصوصی امیرکبیر_2
دیاکو_F داخلی دومی
ایرانیان - F داخلی1111
۲۸۳۳۴۵
۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
۱۹۹۹۶
اما ترانه دیگری که با نام "هم‌خواب" مشهور است که در توضیح آن از محسن چاووشی به عنوان آهنگساز و خواننده یادشده، کاری است در مایه دشتی که شباهت بسیار نزدیکی با ترانه‌ای دارد که اوایل دهه هفتاد ساخته‌ شد. این ترانه توسط فرید زلاند با تنظیم منوچهر چشم‌آذر ساخته شده و نصرالله معین نجف‌آبادی (معین) آن را خوانده است.
هنر آنلاین:شایسته است در ابتدا از سازندگان سریال فاخر "شهرزاد" قدردانی کنم و این نکته را شفاف کنم که بحثی را در ادامه مطرح خواهم کرد که به طور اختصاصی به بخشی از موسیقی متن این سریال یا به عبارت بهتر به ترانه‌های اجراشده در این سریال مربوط می‌شود و انصاف این است که این یادداشت به کل مجموعه نسبت داده نشود.

موضوع موسیقی متن که به اعتقاد من یکی از وسوسه‌انگیزترین شاخه‌های موسیقی است و تعریف ساده و مشخصی دارد. موسیقی فیلم ، "سبک" نیست و آهنگساز اختیار دارد تا از تمام آنچه از داشته‌های موسیقی موجود است، استفاده کند .

این داشته‌ها، سازها، آواها، سبک‌ها و فرهنگ ملل را شامل می‌شود، چنانکه در اروپا و کارخانه بزرگ سینمایی هالیوود همیشه شاهد ارکسترهای بزرگ در استودیوهای بسیار حرفه‌ای و بزرگ هستیم و پرده‌ای عریضی که صحنه‌های فیلم را نمایش می‌دهد و هم‌نوازی ارکستر که گام‌به‌گام با تصویر جلو می‌رود و موسیقی متن فیلم اتفاق می‌افتد. انیو موریکونه و جیمز هورنر شاید دو تن از موفق‌ترین آهنگسازان در این وادی به حساب می‌آیند.

البته این شاخه جذاب از موسیقی به همین یک نوع محدود نمی‌شود و همان‌طور که بارها دیده‌ایم بسیار فیلم‌هایی که صرفاً با انتخاب موسیقی همراه بوده‌اند و شاید یکی از درخشان‌ترین نمونه‌های آن در سینمای خودمان، فیلم " درباره الی" باشد.

با توجه به توضیحاتی که عرض شد به این نتیجه می‌رسیم که در مواجه با موسیقی فیلم باید این نکته در نظر گرفته شود که این موسیقی یا به طور خاص، فلان ترانه‌ای که برای یک فیلم و یا سریال ساخته می‌شود در وهله اول باید بتواند فضای آن تصویر را به ذهن مخاطب متبادر کند که شخصاً معتقدم اگر یک موسیقی یا ترانه این قابلیت را داشته باشد، نیمی از راه را به درستی طی کرده و شاید باقی داستان را بشود به دوش تنظیم، کیفیت ارکستر و موارد دیگر انداخت.

اما سریال "شهرزاد" که انصافاً موفق است و روز به روز افراد بیشتری را به خود جذب می‌کند از دو آهنگساز ، دو خواننده و چند تنظیم‌کننده استفاده می‌کند که این اتفاق آنچنان مرسوم نیست. تیتراژ ابتدا و انتها به اضافه آنچه به درستی به آن موسیقی متن گفته می‌شود، فردین خلعتبری ساخته که نگاهی حتی گذرا به کارنامه هنری‌اش ، هر کارگردانی را مجاب می‌کند که کارش را به دست این آهنگساز مجرب بسپارد . صدای علیرضا قربانی نیز بخش جدانشدنی کارهای خلعتبری است و شاید قسمت اعظمی از شهرت و محبوبیت علیرضا قربانی مدیون تیتراژهایی است که فردین خلعتبری موسیقی آن را ساخته .

 گرچه تیتراژ این سریال با آن ترانه‌ها فاصله دارد اما تا اینجای کار "شهرزاد" صاحب یک یونیفرم موسیقایی است که به فضای داستان نزدیک است و روی تصویر آن نشسته است.

اما چیزی که مردم از موسیقی "شهرزاد" گوش می‌دهند مطلقاً ربطی به فردین خلعتبری و علیرضا قربانی ندارد. در بخش دیگری از موسیقی این سریال و به‌صورت موازی محسن چاووشی با ترانه‌های خودش تبدیل به نمادی صوتی برای این سریال شده که البته پاپ بودن این ترانه‌ها چندان مورد بحث من نیست، اما از مجموع ترانه‌های خوانده‌شده توسط محسن چاووشی ، دو ترانه بیشتر ذهن را به خودش مشغول می‌کند .

 ترانه " کجایی" با همکاری سینا سرلک که کلامی همگام با سریال دارد، اما ملودی آن پرمغز نیست و صرفاً به تکرار فواصل می‌پردازد و انصافاً اگر صدای سرلک را از آن حذف کنیم به لحاظ حجم صدا نیز دچار اشکال است. گرچه با معیاری که پیش‌تر آورده شد و با اتکا به شعر می‌شود گفت که نیمی از راه را رفته است. (پیشنهاد می‌کنم عبارت "بیا تا رگهامو تو خونت بریزم" در این ترانه را نادیده بگیریم) در هر حال این ترانه پاپ توانسته جایی در بین مخاطبان برای خود باز کند و اشکالات اساسی در آهنگسازی آن به چشم نمی‌آید که این نیز بیانگر سطح سلیقه عمومی است.

اما ترانه دیگری که با نام "هم‌خواب" مشهور است که در توضیح آن از محسن چاووشی به عنوان آهنگساز و خواننده یادشده، کاری است در مایه دشتی که شباهت بسیار نزدیکی با ترانه‌ای دارد که اوایل دهه هفتاد ساخته‌ شد. این ترانه توسط فرید زلاند با تنظیم منوچهر چشم‌آذر ساخته شده و نصرالله معین نجف‌آبادی (معین) آن را خوانده است.

نام ترانه موردنظر " دل‌سوخته" است و همان‌طور که از نامش پیداست تعمداً در مایه دشتی ساخته شده و از ترانه‌های محزون و مشهور زمان خود است که در سال‌های بعد از هفتاد نظیر آن را در داخل بسیار شنیده‌ایم. البته طرح این موضوع که این شباهت عمدی بوده یا محسن چاووشی قصد گرته‌برداری از این ترانه را داشته قدری دشوار است، اما احتمال اینکه سازنده تحت تأثیر این ملودی بوده امری کاملاً شفاف است، چرا که شروع آواز و حرکت ملودی چیزی بیش از هم‌مایگی دو قطعه موسیقی است و سؤال اینجاست که در این‌گونه موارد هنرمند حاضر می‌شود به راحتی عنوان آهنگساز را برای خود انتخاب کند در حالی که با توجه به تعاریف موجود ، تغییر لحن و یا تنظیم متفاوت یک ملودی، آهنگسازی به حساب نمی‌آید.

در پایان فکر می‌کنم که این سریال به قدر کفایت محبوب است و کاش موسیقی متن را به همان تیم اولیه می‌سپرد تا از همان یونیفرم معمول استفاده شود و این تغییر لحن موسیقایی را نداشته باشد.
مطالب مرتبط
انتشار یافته: 5
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
00:37 - 1394/10/15
گفتین همخواب شبیه دلسوخته است؟؟؟؟ من هرچی گوش میدم هیچ شباهتی پیدا نمیکنم
من خودم نوازنده هستم واقعا هیچ شباهتی وجود نداره، درست نیست بدون تخصص پست بذارید
Iran, Islamic Republic of
12:14 - 1394/10/16
برو بابا...از حسادت داره چشمت ذرمیاد...تو اصلن می دونی ملودی چیه؟
فقط محسن چاوشی
Iran, Islamic Republic of
13:01 - 1394/10/16
حالا انقدر راجع به این سریال حرفای جورواجور زده میشه و نقدهای بی محتوا نوشته میشه که سرآخرر هم به گوشه قبای یکی برمیخوره و پخش متوقف میشه!!...بس کنید ....دیگه دوست داشتین بخرین نگاه کنین ...دوس نداشتین تلویزیون که هست!
Iran, Islamic Republic of
20:09 - 1394/10/17
کاملا دلیل این نظرپردازی بی محتوا و بی مغز مشخصه...
Iran, Islamic Republic of
11:36 - 1394/10/19
انشاالله انشاالله انشاالله میترکی
این یارو هم مثل بقیه کسایی که فقط حرف میزنن که بگن ما هم هستیم
یه نوشته پرازحسادت و ....
انشالله البوم امیر بی گزند بترکونه ببینم چطوری میترکی
فقط چاووووووووووووووووووووووووووووشی عشق است
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
اپیلاسیون نانا 1
شیرآلات زمانی_1
فرش ریحان 1
فرش تارنگ_1
فرش تارنگ_3
اپیلاسیون نانا 3
فرش ریحان 3
شیرآلات زمانی_3
فرش ریحان 4
فرش تارنگ_4
اپیلاسیون نانا 4
شیرآلات زمانی_4
فرش تارنگ_2
شیرآلات زمانی_2
اپیلاسیون نانا 2
فرش ریحان 2
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
ایرانیان- فوتر موبایل222
قالیشویی بانو_فوترموبایل2
فرش تارنگ_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
بانک کتاب پایتخت_فوتر موبایل
چوب و هنر _فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
دیاکو_فوتر موبایل داخلی
دکتر عارفی - موبایل فوتر
سفیر بار ساقدوش_فوتر موبایل
استیل رگال_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
دکتر قدیمی_فوتر موبایل
کالابرد_فوترموبایل
دکتر عارفی - فوتر
دکتر قدیمی_فوتر
استیل رگال_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
فنی آتل_فوتر
بانک کتاب پایتخت_فوتر
ایرانیان-فوتراصلی222
قالیشویی بانو_فوتر2
موسسه خیریه زهرا_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
چوب و هنر _فوتر
فرش تارنگ_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
کالابرد_فوتر
دیاکو_فوتر داخلی
شفا_فوتر
سفیر بار ساقدوش_فوتر