اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۸۷۳۴۰
۲۳ نظر
۵۰۰۳
۲۳ نظر
۵۰۰۳
پ

پیش بینی حداقل حقوق کارگران در سال ۹۵

با اعلام افزایش ۱۲ درصدی حقوق سال ۹۵ کارمندان، وزیر کار می‌گوید ملاک افزایش مزد ۹۵ کارگران نرخ تورم است که در این صورت، حداقل مزد کارگران با افزایش ۸۵ هزار تومانی ۷۹۷ هزار تومان خواهد شد.

خبرگزاری مهر: با اعلام افزایش ۱۲ درصدی حقوق سال ۹۵ کارمندان، وزیر کار می‌گوید ملاک افزایش مزد ۹۵ کارگران نرخ تورم است که در این صورت، حداقل مزد کارگران با افزایش ۸۵ هزار تومانی ۷۹۷ هزار تومان خواهد شد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در رورهای اخیر برنامه افزایش حقوق کارمندان دولتی در سال آینده را اعلام کرد و قرار است حقوق شاغلان در بدنه دولت در سال ۹۵ به میزان ۱۲ درصد افزایش یابد. البته محمدباقر نوبخت این افزایش را برای برخی گروه ها تا ۳۵ درصد نیز دانسته و دو سطح افزایش هم برای بازنشستگان اعلام کرده است.

نگاهی به آخرین آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی درباره نرخ تورم نشان می‌دهد دولت نرخ تورم اعلامی مرکز آمار را ملاک کار خود قرار داده است. براساسگزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم در پایان آذرماه امسال ۱۲.۶ درصد بوده ولی این نرخ از سوی بانک مرکزی ۱۳.۷ درصد اعلام شده؛ بنابراین دولت نرخ تورم کمتر را ملاک عمل خود قرار داده است.

کدام نرخ تورم ملاک عمل دولت است؟

بنابراین دولت هر ساله نرخ تورم را ملاک افزایش حقوق کارمندان دولتی می داند و با اندکی بالا و پایین، ارقام افزایش حقوق‌ها را تعیین و اعلام می کند اما مسئله در مورد مشمولان قانون کار و به اصطلاح کارگران متفاوت است. آنها هم جامعه بسیار بزرگی به استعداد ۱۳ میلیون نفر هستند و هم اینکه دستمزدشان باید با معیارها و ملاک‌های دیگری، غیر از نرخ تورم نیز محاسبه و تعیین شود.

نمایندگان کارگری مرتبا از پایین بودن دستمزدها انتقاد کرده و معتقدند پایین بودن حداقل دستمزد و سرکوب مزدی که طی سالیان متمادی اتفاق افتاده، باعث شده است که قدرت خرید دستمزد مشمولان قانون کار از بین برود و دریافتی مشمولان قانون کار به ویژه در بخش حداقل مزد، حتی توان تامین هزینه های ۱۰ روز اول ماه کارگران را نیز نداشته باشد.

حالا در چنین شرایطی علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برنامه وزارت کار برای افزایش حقوق و دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار گفت: دستمزد کارگران را به نسبت تورم و به صورت پلکانی در سال‌های آینده اصلاح می‌کنیم.

وزیر کار پیش از این بارها اعلام کرده در دو سال گذشته از فعالیت دولت تدبیر و امید، افزایش دستمزد سالیانه کارگران بیشتر از نرخ تورم بوده است. ربیعی به این مسئله نیز اذعان دارد که اوضاع دریافتی مشمولان قانون کار مناسب نیست و باید شرایط تقویت دریافتی ها و حقوق و دستمزد نیروی کار فراهم شود.

دستمزد کارگران نهایتا ۱۰۰ هزار تومان بیشتر می‌شود

اگر طبق گفته وزیر کار، ملاک نرخ تورم را درباره افزایش حداقل مزد سال آینده مشمولان قانون کار در نظر بگیریم، حداقل مزد سال آینده مشمولان قانون کار با نرخ تورم فعلی تنها ۸۵ هزار تومان افزایش خواهد یافت و در نهایت نمی‌توان افزایشی بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان برای آن متصور بود.

این میزان افزایش بستگی به این دارد که تا پایان بهمن ماه که نرخ تورم آن ملاک عمل شورای عالی کار قرار خواهد گرفت، نرخ از ۱۲.۶ درصد مرکز آمار و یا ۱۳.۷ درصد بانک مرکزی کمتر نشود که اگر روال ماه‌های گذشته طی شود، این احتمال وجود دارد که نرخ تورم بهمن ماه بین ۱۰ تا ۱۱ درصد اعلام شود، بنابراین وضعیت افزایش حداقل مزد ممکن است بدتر بشود.

در یک ماه گذشته نیز نشست‌ها و گفتگوهایی بین نمایندگان کارگران و کارفرمایان پیرامون نحوه افزایش حقوق و دستمزد سال آینده کارگران صورت گرفته و قرار است مباحث جمع بندی شده برای طرح در شورای عالی کار به بحث گذاشته شود. نمایندگان کارگران و کارفرمایان می‌گویند نمی توان از حالا درباره روند افزایش دستمزد سال ۹۵ مشمولان قانون کار سخن گفت ولی با استناد به اظهارات وزیر کار می توان شرایط افزایش حقوق های مشمولان قانون کار در سال آینده را پیش بینی کرد.

یک مسئله درباره کاهش نرخ تورم وجود دارد و آن هم اینکه کارگران می گویند کاهش هایی که دولت از آن سخن می گوید را در سفره خود احساس نمی کنند و روند افزایش قیمت‌ها در اقلام پُرمصرف خانوار کارگری همچنان ادامه دارد. کارگران می‌گویند هزینه هایی مانند اجاره مسکن، خوراک، پوشاک، حمل و نقل، درمان و تحصیل فرزندان برایشان مهم است که در این بخش‌ها کاهشی اتفاق نیفتاده است.

با مشخص شدن میزان افزایش حقوق و دستمزد سال آینده کارمندان و اظهارات وزیر کار درباره ملاک قرار گرفتن نرخ تورم برای افزایش مزد سال آینده مشمولان قانون کار، باید منتظر جلسات شورای عالی کار در آینده نزدیک و تعیین تکلیف وضعیت افزایش دریافتی سال آینده کارگران ماند.

همچنین به نظر می رسد دولت با افزایش ۲۰ هزارتومانی حق مسکن سال آینده مشمولان قانون کار موافقت و آن را جزو بندهای افزایشی دریافتی سال آینده کارگران منظور کند؛ موضوعی که در ماه‌های اخیر با مخالفت دولت مواجه شده و این مخالفت باعث شده تا کارگران در سال جاری نتوانند از افزایش حق مسکن جدید برخوردار شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mehrdad

      چیزی که خیلی جالبه اینکه دوستان همیشه بر طبل افزایش قیمت میکوبند...کاری هم به نرخ تورم ندارند ولی وقتی به بحث افزایش حقوق کارگران و کارمندان میرسند تورم میشه عزیزتر از جان...کارمندان و کارگران برای آبادانی و شکوفایی این آب و خاک زحمت میکشند....

    • کارگر

      ای بابا ما کار گرها پوست کلفت شدیم دیگه زیادم نشه کسی حرف نمیزنه ...مطمئن باشید!!!!!!

    • ایرانی

      این افزایش حقوق ها به درد خودتان می خورد!!

      کارفرما ها هرچه بخواهند به کارگران بیچاره که در این شرکت ها و مراکز تولیدی کار می کنند می دهند و هیچکس نیست که این موضوع را بازبینی و بازرسی نماید و با کارفرماهای متخلف برخورد نماید

      وضعیت معیشت مردم هر روز بدتر از دیروز می شود و شما به فکر خودروسازان و مسکن سازان هستید

      ولی همین بی توجهی به این قشر فقیر باعث نابودی همین خودروسازان و مسکن سازان شده است!!

    • ali

      کاش این گردی روزگار یه روز به پیچه همین آقایون رو ببینم با این دستمزدها خودشون میتونن زندگی رو سر کنن یا نه

    • بدون نام

      انصافه؟

    • omid

      من آخرش نفهمیدم تورم رو با چی حساب میکنن.
      بعدش میگن هر ایرانی در روز دو ساعت کار مفید میکنه.بله وقتیکه حقوق اینطوری باشه دو ساعت کار کردن هم زیاده.همین کشور ترکیه حداقل حقوقش ساعتی 5 دلاره حالا شما مقایسه کنید(حداقل... در حد یه نظافتچی)

    • بدون نام

      واقعا انصاف همینه دست همه مسئولین درد نکنه تشکر می کنم از همه زحمت کشای مملکت هرچه داریم از شما داریم مرسی .

    • ela

      اینا که هرسال صدتومان اضافه میکنن
      تورم که یه کلمه کلیدی شده برای ما کارگرا
      پارسالم 100 تومان اضافه کردن

    • بدون نام

      واییییییییییییییییییییییی با این 85000 تومن چی کار کنم؟

    • saeid333

      با افزایش ۸۵ هزار تومانی ۷۹۷ هزار تومان خواهد شد.
      طیق آمار حقوق زیر 2 ملیون تومن زیر خط فقر محسوب میشه . حالا 800 هزار تومنی که توش چنتا کسورات هم میخوره بهش واویلا با این دولت تدبیر

    • عدالت

      سال 96 جبران میکنیم اینم از بهبود معیشت مردم

    • ناصری

      الحمدلله تمامی کالاها و لوازم به قیمت جهانی رسیده اند آخریش هم همین ینزین بود که حالا از آمریکا هم گرونتره .فقط این حقوق کارگرها کی می خواد جهانی بشه.میدونم که چاپ نمیشه ولی حرف حق، گفتن داره

    • اسماعیل ج

      حقوق کارگران واقعا ناچیز است ودستمزد واقعی دریافت نمی کنند وصدایمان هم جایی نمیرسد

    • رزا بداغی

      در خبرها خواندم برای سال 95 حقوق کارگران فقط 12 درصد افزایش می یابد یعنی حدود 85 هزار تومن!!!

      حقوق امسال( سال 94 ) 712 هزار تومان بود. حقوقی ناچیز که به هیچ چیز نمی رسید. باید خیلی خیلی قانع و صرفه جو باشی تا می توانستی با این 712 تومن هم پول رفت و آمدهایت را ، هم اقساط بانک را و هم خورد و خوراکت را پرداخت میکردی با امید اینکه در آخر کم نیاوری و به قولی دخل و خرجت با هم یکی شود. پس انداز هم که جزو ارزوهای همه ماست! اینکه هر روز از ساعت 8 یا 9 صبح تا ساعت 5 بعد از ظهر ، مدتی حدود 8 ساعت در شرکتی مشغول کار باشی و جز چند ساعتی از عصر که آن هم اینقدر خسته ای که به هیچ کار دیگری نمی توانی فکر کنی استراحتی نداشته باشی و در پایان ماه هم فقط همین 712 هزار تومن را بگذارند جلویت و هزارجور امضا و اثر انگشت هم برایش از تو بگیرند ، روح ادم را خراش میدهد!

      حال جالب تر آنکه برای سال جدید که بی شک گرانی هایش از امسال بیشتر است ، از خورد و خوراک گرفته تا پول کرایه تاکسی و اتوبوس فقط افزایش 85 هزارتومنی در نظر گرفته اند . یعنی حتی به 800 هزار تومن هم این حقوق ماهانه نمی رسد!

      دقیقا من جوان ، دلم را به چه خوش کنم! با چه امیدی صبح ها چشمانم را باز کنم و به سمت محل کاری که حقوقش برای صرف تک تک لحظات جوانیم کافی و عادلانه نیست حرکت کنم!

      اینکه باید خدا را برای همین هم که داریم شکر کنیم درست! بحث من ، عدالتی است که نیست !

    • داوود

      با سلام
      750 حقوق میگیرم که این مبلغ رو به شرح زیر خرج میکنم.
      الف.400 تومن اجاره منزل.
      ب.100تومن مبلغ برق اب گازو.......
      ت.250تومن هزینه خوراک.
      ج.150تومن هزینه حمل ونقل.
      چ.100 تومن هزینه درمان.
      ه.100 هزینه های دیگر.
      اقا با این حسابی که بنده دادم هزینه یه خانواده 2 نفره هست که شد1100000 .
      نمیخوام به من جواب بدین اما وجدانن با این حقوق میشه زندگی کرد.ما هم از این جامعه هستیم .اقا مشکل اصلی طلاق این در امد ها هستن از صبح تا شب کار میکنیم ولی کاری نمیتونیم بکنیم.
      میدونم بازم کاری نمیکنین ولی ما هم مسلمان هستیم برای ادامه زندگی باید تامین بشیم

    • کمال قره یارلو

      ای مسلمانان- ای مومنین ب انصاف و ایمان -ب داد دل کارگر و کارمند بینوا برسید. واقعا هرجور حساب بکنید خرج ب دخل نمیخوره.تنها این ذات صبور ایرانی بودنمان هست ک ب فریادمان امده-یا حق.

    • علی

      نظر همه دوستان بسیار متین .
      چند نکته
      1- راه حقوق کارگران را از راه تورم سالیانه جدا کنیم چون به نظر کارشناسان با بالا بودن تورم ، افزایش حقوق کار گری که حقوقش زیر خط فقر است تاثیری بر بازار و تورم ندارد - راه کارشم این که تا شهریور هر سال حقوق مشخص شود و از مهر اعمال شود تا به بودجه دولت و تورم شب عید ربطی پیدا نکند .
      2- در ژاپن حقوق کارگر را افزایش می دهند تا از رکود خارج شوند .
      3-کار آفرینان ضعیفی که با استفاده از کارگر می خواهند پله های ترقی را سریعتر طی کنند از دور خارج می شوند و اینگونه با سرونشت کارگران و خانواده های آنهابازی نمی کنند.
      4- کارگری که از دستمزد خود تامین باشد دیگر نیازی ندارد چند شغله یا چند شیفت کار کند و این فرصت ایجاد شده در اختیار سایر افراد بیکار قرار می گیرد و ضمن اینکه خیلی آثار مثبت اجتماعی دارو و ریشه بیکاری که ریشه همه فساد ها است از بین می رود ، باعث می شود تا بر تمرکز روی کار خود کمیت و کیفیت محصولات افزایش یابد .

    • علی

      نظر همه دوستان بسیار متین .
      چند نکته
      1- راه حقوق کارگران را از راه تورم سالیانه جدا کنیم چون به نظر کارشناسان با بالا بودن تورم ، افزایش حقوق کار گری که حقوقش زیر خط فقر است تاثیری بر بازار و تورم ندارد - راه کارشم این که تا شهریور هر سال حقوق مشخص شود و از مهر اعمال شود تا به بودجه دولت و تورم شب عید ربطی پیدا نکند .
      2- در ژاپن حقوق کارگر را افزایش می دهند تا از رکود خارج شوند .
      3-کار آفرینان ضعیفی که با استفاده از کارگر می خواهند پله های ترقی را سریعتر طی کنند از دور خارج می شوند و اینگونه با سرونشت کارگران و خانواده های آنهابازی نمی کنند.
      4- کارگری که از دستمزد خود تامین باشد دیگر نیازی ندارد چند شغله یا چند شیفت کار کند و این فرصت ایجاد شده در اختیار سایر افراد بیکار قرار می گیرد و ضمن اینکه خیلی آثار مثبت اجتماعی دارو و ریشه بیکاری که ریشه همه فساد ها است از بین می رود ، باعث می شود تا بر تمرکز روی کار خود کمیت و کیفیت محصولات افزایش یابد .

    • علی

      نظر همه دوستان بسیار متین .
      چند نکته
      1- راه حقوق کارگران را از راه تورم سالیانه جدا کنیم چون به نظر کارشناسان با بالا بودن تورم ، افزایش حقوق کار گری که حقوقش زیر خط فقر است تاثیری بر بازار و تورم ندارد - راه کارشم این که تا شهریور هر سال حقوق مشخص شود و از مهر اعمال شود تا به بودجه دولت و تورم شب عید ربطی پیدا نکند .
      2- در ژاپن حقوق کارگر را افزایش می دهند تا از رکود خارج شوند .
      3-کار آفرینان ضعیفی که با استفاده از کارگر می خواهند پله های ترقی را سریعتر طی کنند از دور خارج می شوند و اینگونه با سرونشت کارگران و خانواده های آنهابازی نمی کنند.
      4- کارگری که از دستمزد خود تامین باشد دیگر نیازی ندارد چند شغله یا چند شیفت کار کند و این فرصت ایجاد شده در اختیار سایر افراد بیکار قرار می گیرد و ضمن اینکه خیلی آثار مثبت اجتماعی دارو و ریشه بیکاری که ریشه همه فساد ها است از بین می رود ، باعث می شود تا بر تمرکز روی کار خود کمیت و کیفیت محصولات افزایش یابد .

    • بدون نام

      ای کاش یه روز بیاد بالا دستی یا جاشون با ما عوض به شه بیبینم اونا میتونن با این درامد زندگی کنن ..........ای خدا یعنی میشه

    • یوسف

      چرا کسی به داد ما کارگرها نمیرسه

    • کارگر ایران

      اون زمون که تورم به 50 درصد رسید افزایش حقوق 50 درصدی نداشتیم حالا اگه به گفته خودشون تورم 11 درصد هستش چطوری دم از افزایش حقوق برابر با تورم میزنن.

    • قمر

      این برده داری است به خدا.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج