اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3

خودکشی سلول های مغز با کوکائین

خبرگزاری ایسنا: محققان با انجام آزمایش بر روی موش‌ها شواهد جدید قابل توجهی را در حمایت از این ایده که دوزهای بالای کوکائین با تحریک فعالیت بیش از حد اتوفاژی، سلول‌های مغز را از بین می‌برند، ارائه کردند.

اتوفاژی یک فرآیند است که طی آن سلول‌ها به معنای واقعی کلمه محتویات سیتوپلاسمی خود را تجزیه می‌کنند. نتایج محققان علاوه بر این ارائه دهنده یک پادزهر به نام CGP۳۴۶۶B نیز بود.

این پژوهش که در دانشگاه جانز هاپکینز انجام شد همچنین نشانه‌هایی از اتوفاژی در سلول‌های مغز موش‌هایی را یافت که مادران آنها در دوران بارداری کوکائین مصرف کرده بودند.

دکتر سولومون اسنایدر گفت که این اطلاعات به ارائه یک بینش برای استفاده از یک ترکیب شناخته شده می‌پردازد که با این پروسه تداخل داشته و از بروز آسیب جلوگیری می‌کند.

پس از اینکه در سال ۱۹۹۰ کشف شد که سلولهای مغزی با استفاده از گاز نیتریک اکسید به برقراری ارتباط می‌پردازند، اسنایدر و تیم تحقیقاتی وی چند دهه وقت صرف مطالعه تاثیرات آن کردند.

در سال ۲۰۱۳، محققان دریافتند که نیتریک اکسید در مرگ سلولی ناشی از کوکائین از طریق تعاملات آن با آنزیم GAPDH نقش بسزایی دارد.

این تیم تحقیقاتی سلول‌های عصبی مغز موش را برای بدست آوردن سرنخ مورد بررسی قرار دادند. اسنایدر می‌گوید سلول‌ها، مانند کل جانوران در اثر حرارت شدید ، سموم و ضربه‌های فیزیکی می‌میرند و همچنین می‌توانند به سه روش که از لحاظ شیمیایی توسط پروتئین‌های مختلف برنامه‌ریزی و کنترل می‌شود، دست به خودکشی بزنند.

این پژوهش در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.