۲۹۸۸۶۴
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

۱۱ جایزه اسکاری که همه را شگفت زده کرد!

در میان جوایز اسکار، بسیار پیش می‌آید که برنده تقریبا قابل تشخیص باشد یا تقریبا قابل حدس زن باشد. اما در طول ۸۷ دوره‌ای که اسکار تاکنون اهدا شده ۱۱ بار آکادمی با انتخاب دور از ذهن ترین گزینه‌ها به عنوان برنده، شگفتی آفرین شده است.

وب سایت بانی فیلم: ۱۱ فیلمی که انتخاب آنها همه را دچار حیرت کرد کدام‌‌ها هستند؟

11 جایزه اسکاری که همه را شگفت زده کرد!

۱ - در سال ۱۹۹۳، منتقدان و متخصصان فیلم فکر می‌کردند ونسا ردگرِیو برای نقش‌آفرینی‌اش در فیلم «هواردز‌ اِند» برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل خواهد شد. به جای او، ماریسا تومی برای ایفای نقش زنی اهل نیوجرسی که سفت‌ و سخت در فیلم «پسرعمویم وینی» صحبت می‌کند، این جایزه را از آن خود کرد.

خیلی‌ها فکر می‌کردند بازی او خیلی معمولی‌تر از این حرف‌هاست که حتی بخواهد نامزد دریافت جایزه اسکار بشود. حتی شایعه شده بود که جک پالانس که برای اهدای جایزه روی صحنه رفته بود، اسم تومی را اشتباه خوانده است!

11 جایزه اسکاری که همه را شگفت زده کرد!


2 - باب فاس و «کاباره» در سال ۱۹۷۳ توانستند فرانسیس فورد کاپولا و «پدرخوانده» را برای دریافت جایزه بهترین کارگردانی شکست دهند. این بر هم زدن توازن با نگاه به گذشته حتی شوکه‌کننده‌تر هم می‌شود چون «پدرخوانده» از آزمون زمان سربلند بیرون آمد و حالا یک فیلم کلاسیک حقیقی است. این فیلم در حال حاضر در رتبه دوم ۲۵۰ فیلم برتر آی‌ام‌دی‌بی قرار دارد اما آن روزها رای‌دهندگان فیلم‌های موزیکال را به فیلم‌های گانگستری ترجیح می‌دادند.

11 جایزه اسکاری که همه را شگفت زده کرد!


3 - سال ۱۹۷۷ سال خیلی خوبی برای فیلم بود. نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم، پروژه‌های خوش‌نقدی مثل «راننده تاکسی»، «شبکه» و «تمام مردان رییس‌جمهور» بودند. اما «راکی» برنده‌ای بود که همه را سورپرایز کرد و خط داستانی‌اش را ادامه داد.

داستانی که در آن مبارزی که انتظار می‌رود شکست بخورد، جایزه اصلی را از آن خود می‌کند. میراث اسکاری این مجموعه فیلم‌ها امسال و با حضور سیلوستر استالونه در بخش بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای ایفای نقش راکی در فیلم «کرید»، ادامه دارد.

11 جایزه اسکاری که همه را شگفت زده کرد!


4 - گروه رپ «Three 6 Mafia» یکی از آنهایی هستند که برنده شدن‌شان در اسکار بیشتر از همه غیرمحتمل به نظر می‌رسید. در جوایز اسکار سال ۲۰۰۶، آهنگ آن‌ها برای فیلم «شتاب و طغیان» آهنگ محبوب دالی پارتون در فیلم «ترنس‌آمریکا» را شکست داد.

جان استوارت که آن موقع میزبان مراسم بود گفت: «برای آن دسته از شما که سعی دارید مراسم را از خانه دنبال کنید می‌خواهم یک مساله را کاملا واضح بگویم: مارتین اسکورسیزی صفر اسکار، تری‌۶‌مافیا یک اسکار!». (البته اسکورسیزی یک سال بعد اسکار برد).

11 جایزه اسکاری که همه را شگفت زده کرد!


5 - هنوز خیلی از منتقدان حیران هستند که چطور یک درام درباره مسایل نژادی با عنوان «تصادف» توانست فیلم «کوهستان بروکبک» را شکست بدهد و جایزه بهترین فیلم سال ۲۰۰۶ را متعلق به خودش کند. حتی پل هیگیس کارگردان «تصادف» نیز معتقد است که این انتخاب درستی نبود.

او در سال ۲۰۱۵ در یک مصاحبه گفت: «آیا این فیلم بهترین فیلم سال بود؟ نه من فکر نمی کنم.» در این فیلم مت دیلون و تاندی نیوتون نقش آفرینی کرده بودند. هیث لجر بازیگر فیلم «کوهستان بروکبک» بود.

11 جایزه اسکاری که همه را شگفت زده کرد!


6 - در سال ۱۹۶۹ دو برنده در بخش بهترین بازیگر زن انتخاب شدند: باربارا استرایسند برای «دختر مسخره» و کاترین هیپبورن در فیلم «شیر در زمستان». هپبورن در مراسم شرکت نکرد. بنابراین استرایسند به عنوان تنها برنده، جایزه را گرفت و سخنرانی خود را انجام داد.

11 جایزه اسکاری که همه را شگفت زده کرد!


7 - بسیاری از منتقدان فکر می‌کنند کیت بلانشت بهترین بازی‌اش را در نقش ملکه الیزابت در فیلم «الیزابت» انجام داده است. اما در سال ۱۹۹۹ این گوینت پالترو بود که جایزه بهترین بازیگر را برای بازی در «شکسپیر عاشق» به دست آورد.

کمپانی تهیه کننده برای جلب توجه اسکار یک آگهی تبلیغی تهیه کرد که در آن تاکید داشت پالترو چون در نقش یک شخصیت زن و یک شخصیت مرد بازی کرده، شایسته دریافت این جایزه است. به نظر می رسد این استدلال برای متقاعد کردن اعضای آکادمی کافی بود. به این ترتیب گوینت پالترو به عنوان برنده هفتادو یکمین دوره جایزه اسکار انتخاب شد.

11 جایزه اسکاری که همه را شگفت زده کرد!


8 - «شکسپیر عاشق» به روند خوش شانسی‌هایش در آن سال ادامه داد و توانست «نجات سرباز رایان» ساخته استیون اسپیلبرگ را که بسیاری به آن به عنوان بهترین فیلم جنگی همه دوران نگاه می‌کنند، پشت سر بگذارد و عنوان بهترین فیلم سال ۱۹۹۹ را مال خودش کند.

در حالی که در سایت آی‌ام‌دی‌بی کاربران فیلم «نجات سرباز رایان» را به عنوان سی‌امین فیلم همه دوران انتخاب کرده‌اند، فیلم «شکسپیر عاشق» اصلا وارد ۲۵۰ فیلم برتر همه دوران نشده است.


۹ - معمولا فیلمی که جایزه بهترین کارگردانی را دریافت می‌کند، به عنوان بهترین فیلم نیز انتخاب می‌شود. بنابراین در حالی که وارن بیتی به عنون بهترین کارگردان سال ۱۹۸۲ انتخاب شد و همه انتظار داشتند فیلم او با عنوان «قرمزها» جایزه بعدی را هم ببرد، دقایقی بعد همه دچار حیرت شدند چون فیلم ورزشی انگلیسی «کالسکه آتش» به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب شد. بن کراس، این چارلسون، نیکلاس فارل و دانیل جیرول بازیگران این فیلم بودند.

11 جایزه اسکاری که همه را شگفت زده کرد!


10 - در سال ۱۹۹۴ شماری از بهترین فیلم‌ها نامزد جایزه بهترین بازیگر زن مکمل بودند: رزی پیرز برای «بی‌باک»، وینونا رایدر برای «دوران بیگناهی»، اما تامپسون برای «به نام پدر» و هالی هانتر در «شرکت» این کاملا موجب شوک همگانی شد که یک دختر ۱۱ ساله به نام آنا پاکویین همه آنها را برای بازی در فیلم «پیانو» ساخته جین کمپیون شکست داد.

11 جایزه اسکاری که همه را شگفت زده کرد!


11 - بسیاری از متخصصان سینما فیلم «همشهری کین» را به عنوان بزرگ‌ترین فیلم همه دوران سینما می‌شناسند. کاربران آی‌ام‌دی‌بی هم امتیاز ۶۶ را در میان ۲۵۰ فیلم برتر دوران به آن داده‌اند.

اما رای دهندگان اسکار در سال ۱۹۴۲ با این نظر مخالف بودند و درام معدن‌کاری ولزی با عنوان‌ «دره من چه سبز بود» را به عنوان بهترین فیلم برگزیدند. درام نوآورانه اورسن ولز تنها یک جایزه اسکار آن هم برای فیلمنامه غیراقتباسی را به خانه برد.

11 جایزه اسکاری که همه را شگفت زده کرد!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج