۲۹۸۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

با رژيم غذايي مناسب، قاعدگي بدون درد را تجربه کنید

منوي ويژه براي رهايي از درد ماهيانه

يكي از اصلي‌ترين راه‌ها براي اينكه روزهاي قاعدگي ماهانه‌تان تنظيم شود توجه به رژيم غذايي‌تان است كه مي‌توان به راحتي آماده‌اش كرد. استروژن خون به‌شدت با نوع تغذيه در ارتباط است و براي تنظيم ميزان استروژن خون بايد سري به آشپزخانه بزنيد.

منوي ويژه براي رهايي از درد ماهيانه
منوي ويژه براي رهايي از درد ماهيانه

يكي از اصلي‌ترين راه‌ها براي اينكه روزهاي قاعدگي ماهانه‌تان تنظيم شود توجه به رژيم غذايي‌تان است كه مي‌توان به راحتي آماده‌اش كرد. استروژن خون به‌شدت با نوع تغذيه در ارتباط است و براي تنظيم ميزان استروژن خون بايد سري به آشپزخانه بزنيد. حتما در اطراف شما هستند زناني كه چند روز پس از قاعده ماهانه‌شان به هيچ‌وجه از چالاكي و سرحالي‌شان كم نمي‌شود و به‌راحتي زندگي عادي‌شان را ادامه مي‌دهند و در مقابل زناني كه چند روز پيش از موعد قاعدگي‌شان دچار افسردگي مي‌شوند و دردهاي عضلاني در ناحيه كمر و پاها عذاب‌شان مي‌دهد و برنامه روزانه‌شان مختل مي‌شود. اين بهترين نسخه ممكن در برطرف‌كردن اين دردهاست.


اولين گام براي تنظيم سيكل قاعدگي

يكي از نخستين علائم بالا بودن ميزان استروژن در بدن شما نامنظم بودن دوران قاعدگي است. در واقع چند روز پيش از آغاز قاعدگي، استروژن خون شما به بالاترين حد خود مي‌رسد. براي تنظيم ميزان اين هورمون در يك چرخه 28 روزه تنها كافي است كه استرس خودتان را كم كنيد و در كنار ورزش به مواد‌غذايي كه استفاده مي‌كنيد اهميت بدهيد.

در هر دوره ماهانه طبيعي، تعادل بين هورمون‌هاي استروژن و پروژسترون، بازسازي ديواره رحم را تنظيم مي‌كند. اين ديواره در طول قاعدگي تخريب شده و از طريق خونريزي خارج مي‌شود. اگر تعادل بين هورمون‌ها به‌هم بخورد، ديواره رحم بيش‌از حد رشد مي‌كند و به ناچار بايد خونريزي بيشتري صورت بگيرد تا اين ديواره بريزد و خارج شود. گاهي خونريزي‌هاي شديد هنگام عادت ماهانه خانم‌ها، از يك اختلال انعقاد خون جدي ناشي مي‌شود، نداشتن ‌تعادل هورموني در دختران جواني كه براي نخستين‌بار عادت ماهانه مي‌شوند و همچنين در خانم‌هايي كه به يائسگي نزديك مي‌شوند، ‌بيشتر رخ مي‌دهد.

هر علت ديگري كه بتواند اين تعادل هورموني را به‌هم بزند، ‌ممكن است باعث خونريزي قاعدگي بيش‌ازحد يا طولاني شود، مثل بيماري‌هاي تيروئيد كه اغلب با داروهاي هورموني قابل كنترل است. هر چند، ‌استفاده نامناسب از داروهاي هورموني خود مي‌تواند يكي از علل مستقيم اين مسئله باشد. اولين گام براي تنظيم اين سيكل ماهانه اين است كه بدانيد چه چيزهايي منجربه قاعدگي نامنظم مي‌شوند و بعد از اين مرحله است كه مي‌توانيد به يافتن درمان‌هاي موثر دست بزنيد، اما يكي از موثرترين راه‌ها براي تنظيم شدن قاعدگي رعايت موارد زير است.


دريايي‌هاي آرام ‌بخش

امگا 3، ماهي آزاد و ماهي ساردين

در اغلب موارد عروق خوني در تخمدان زنان ظريف هستند و به سبب گردش خون سريع ضعيف و آسيب‌پذير مي‌شوند. در اين ميان سيگار كشيدن، وزن بالا و كلسترول مي‌توانند اين آسيب‌پذيري را بيشتر كنند، اما استفاده از روغن ماهي و قراردادن ۲ وعده ماهي ساردين يا ماهي آزاد مي‌تواند اين آسيب‌پذيري را تا اندازه زيادي كاهش بدهد. در عين حال استفاده از ماهي و روغن امگا ۳ مي‌تواند پيامدهاي يائسگي را هم به‌شدت كاهش بدهد. البته براي حذر كردن از جيوه‌اي كه اين روزها در اغلب ماهي‌هاي درياي آزادي وجود دارد مي‌توانيد به همان روغن امگا۳ بسنده كنيد. در عين حال غذاهايي مانند سيب‌زميني، نان، ماكاروني و برنج سفيد به‌دليل حجم بالاي نشاسته‌اي كه دارند روي تخمك‌ها تاثير منفي مي‌گذارند.


نکته : پروتئين‌هاي گياهي نه تنها سبب مي‌شوند كه تعادل هورموني بدن حفظ شود بلكه در عين حال سبب افزايش باروري هم مي‌شوند.


منوي ويژه براي رهايي از درد ماهيانه

گياهي باشيد

پروتئين، پنيرهاي كم‌چرب، گوشت كم چرب و آجيل

پيدا كردن منابع پروتئين سالم يكي از اصلي‌ترين چالش‌هاي متخصصان تغذيه است. در عين حال زنان بايد در رژيم غذايي‌شان به تعادل هورموني هم فكر كنند. براي همين هم بهتر است براي تامين پروتئين‌ها بيشتر روي منابع گياهي تكيه كنند. پروتئين‌هاي گياهي نه تنها سبب مي‌شوند كه تعادل هورموني بدن حفظ شود بلكه در عين حال سبب افزايش باروري هم مي‌شوند. براي همين هم سعي كنيد در وعده‌هاي غذايي‌تان بادام، گردو، بادام زميني، تخم‌مرغ آب پز و چيپس سويا را دست كم نگيريد.


آفتابي شويد

ويتامين D

ويتامين D خاصيت غريبي در بهبود وضعيت سلول‌هاي تخمدان دارد و در عين حال مي‌تواند به تقويم قاعدگي شما نظم ببخشد. در عين حال ويتامين D مي‌تواند از بدن شما در مقابل ابتلا به بيماري‌هايي همچون سرطان سينه، سرطان روده بزرگ و تخمدان جلوگيري كند. در عين حال مي‌توان كمي از ويتامين D را در محصولات لبني، ماهي تن، زرده تخم‌مرغ و ماهي ساردين پيدا كرد.
علاوه بر همه اين‌ها بهترين راه اين است كه هفته‌اي دوبار حداقل براي ۱۰ دقيقه پوست‌تان را در معرض تابش يك آفتاب ملايم قرار بدهيد.


سراغ تلخ‌ها برويد

شكلات تلخ

در شكلات و به‌ويژه شكلات تلخ تركيباتي وجود دارد كه سبب مي‌شود گردش خون در بدن سريع‌تر شود. در عين حال خوردن شكلات تلخ در تنظيم استروژن و پلاكت خون هم نقش موثري دارد.

در واقع استفاده از شكلات تلخ چند روز پيش از آغاز قاعدگي سبب مي‌شود كه ماده دوپامين در خون فعال شود و به همين دليل حسي از شادي در بدن احساس شود. براي اين منظور بيشتر به سراغ شكلات تلخ 70 درصد برويد.


براي آنكه درد كمتري بكشيد

غذاهاي چرب سبب افزايش ترشح هورمون استروژن مي‌شوند و چربي‌هاي حيواني بيشتر اين حالت را در سيستم بدن شما پديد مي‌آورند. در دراز مدت هم افزايش چربي خون و استروژن بالا امكان ابتلا به سرطان‌ها را در بدن شما جدي‌تر مي‌كند. تحقيقات نشان داده، زناني كه چربي خون بالايي دارند و ميزان استروژن خون‌شان بالاست بيشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

با مصرف غذاهاي گياهي و با افزايش ميزان فيبر دريافتي مي‌توان ميزان توليد استروژن‌ها را كاهش داد. استروژن توسط كبد از جريان خون جذب ‌شده و پس از انتقال به روده كوچك، دفع مي‌‌شود. فيبرهاي گياهي، مانند اسفناج، استروژن را جذب خود كرده و باعث دفع آن‌ها مي‌شوند؛ در نتيجه فيبرهاي غذايي به دفع استروژن‌ها كمك بزرگي مي‌كنند. غذاهاي حيواني فاقد فيبر هستند و اگر رژيم‌غذايي فيبر گياهي نداشته باشد، استروژن به‌طور كامل از بدن دفع نمي‌شود و ميزان آن در خون افزايش مي‌يابد. با مصرف غلات، سبزي‌‌ها، حبوبات و ديگر غذاهاي گياهي مي‌توان فيبر دريافتي را تامين و از افزايش بيش‌ازحد استروژن جلوگيري كرد.

فراموش نكنيد، مصرف زيادي قندهاي ساده مي‌تواند باعث ايجاد افسردگي و زودرنجي در اين دوره شود. بسياري از زنان در اين دوره به‌دليل ايجاد درد در ناحيه كمر و پاها احساس مي‌كنند دچار افت فشار شده‌اند و براي همين هم مواد قندي را در رژيم غذايي‌شان به‌شدت افزايش مي‌دهند و در بسياري ديگر از زنان مصرف زياد شكلات‌ يا شيريني قبل از دوره قاعدگي مي‌تواند باعث افزايش احساس زودرنجي در اين دوره شود. غذاهايي كه كربوهيدرات پيچيده و فيبر دارند (مثل نان‌هاي سبوسدار تهيه‌شده از گندم كامل، برنج قهوه‌اي، جو، سبزي‌ها و لوبيا) و همچنين مصرف غذاهاي حاوي پروتئين بالا، مثل لوبيا، باعث كاهش عوارض اين دوران مي‌شوند.

تحقيقات نشان مي‌دهد، دريافت كافي كلسيم و تعادل آن در بدن مي‌تواند عوارض اين دوران را كاهش دهد. تعادل كلسيم با دريافت ميزان كافي كلسيم از فرآورده‌هاي لبني يا مكمل‌ها ايجاد مي‌شود؛ براي مثال مصرف كربنات كلسيم باعث كاهش عوارض قاعدگي مي‌‌شود. محققان دريافته‌اند، مصرف پروتئين‌هاي حيواني باعث افزايش دفع كلسيم توسط كليه مي‌شود و با كاهش مصرف پروتئين‌هاي حيواني، دفع كلسيم به نصف ميزان قبلي خود مي‌رسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج