۳۰۳۳۳۹
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

انتخابات ۷ اسفند و سیاست خارجی

یک تحلیلگر امور بین‌الملل در یادداشتی به تأثیرات انتخابات ۷ اسفند بر عرصه سیاست خارجی پرداخت.

خبرگزاری ایسنا: یک تحلیلگر امور بین‌الملل در یادداشتی به تأثیرات انتخابات ۷ اسفند بر عرصه سیاست خارجی پرداخت.

داوود هرمیداس باوند در «ایران» نوشت: «انتخابات ۷ اسفند اگر چه با مقدمه برخی مسائل همچون رد صلاحیت تعدادی از کاندیداها و نیز مانورهای غیر اخلاقی برخی رسانه‌ها در تخطئه رقبای سیاسی همراه بود اما در نهایت به انتخاباتی پرشور تبدیل شد که هم روند برگزاری آن به‌ویژه در روزهای تبلیغات و هم نتایج آن نماد و نمودی امیدوارکننده را بر جای گذاشت. این امیدواری وجود دارد که نمایندگان منتخب مردم بتوانند در ایفای مسئولیت های خود و به‌ویژه مسئولیت پاسخگویی به خواست مردم و به عینیت رساندن این خواسته‌ها در وضع قوانین جدید موفق باشند.

اگر چه تا پایان دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی نمی‌توان درباره صورت‌بندی گرایش‌های مختلف سیاسی تشکیل‌دهنده مجلس ارزیابی دقیقی داشت اما آنچه در این مقطع اهمیت دارد این است که بدانیم آنچه در جهت‌دهی به نحوه عملکرد این نهاد تقنینی - نظارتی اهمیت دارد، نه صرفا تعداد نمایندگان منتخب هر یک از جریان‌های سیاسی بلکه انسجام‌یافتن آنها پیرامون به نتیجه رساندن اهداف ارزشمند است.

چنانکه خاطره تاریخی مردم ایران زمین هنوز فراموش نکرده است که چگونه یک اقلیت پنج شش نفره از نمایندگان در پانزدهمین مجلس شورای ملی توانستند از تصویب قرار داد نفت ایران و انگلیس معروف به قرار داد گس - گلشاییان جلوگیری کنند و در مجلس شانزدهم همان اقلیت با حضور در کمیسیون نفت موفق شد ملی‌شدن صنعت نفت را رقم زند. بنابر این شکل‌گیری یک فراکسیون منسجم برای هر یک از گروه‌های سیاسی حتی اگر در اقلیت باشند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

امروز فهرست ۳۰ نفره امید در تهران و معرفی‌شدگان این فهرست در برخی دیگر از حوزه‌های انتخابیه در حالی به دهمین دوره مجلس شورای اسلامی راه یافته‌اند که می‌توانند با قرار گرفتن در کنار نمایندگان مستقل یا متمایل به اصلاح‌طلبی و اعتدالگرایی نقش بی‌نظیری در جهت‌گیری‌های آینده مجلس در حوزه قانونگذاری و نظارت ایفا کنند. تصویب قوانین جدید مبتنی بر منافع ملی و اقداماتی که با تامین رفاه مردم و توسعه اقتصادی کشور همراه باشد از جمله موضوعاتی است که توقع می‌رود از سوی آنها پیگیری شود. همچنین برطرف کردن معضلاتی همچون رکود اقتصادی، تورم، بیکاری و آسیب‌های اجتماعی که در زمره مشکلات روزمره مردم به شمار می‌روند، از جمله اقداماتی است که به نظر می‌رسد مجلس تحول‌یافته بتواند در دست‌یابی به آن موفق باشد.

وجه دیگر نتایج به دست آمده از انتخابات اخیر مجلس رای مردم به کنار رفتن افراط است. این موضوع به‌ویژه در عرصه سیاست خارجی که در سال‌های اخیر بر مبنای تنش‌زدایی است و تعامل سازنده با کشورهای خارجی برای گسترش تعاملات فرهنگی، اقتصادی و تا حدودی سیاسی قرار گرفته است، نمود بیشتری خواهد داشت. فراتر از آن تحقق هدف‌های پیش بینی شده در برجام، افزایش ارتباطات بین‌المللی و ایجاد فضای مساعد جذب سرمایه‌های خارجی از جمله مسائلی است که با فضای متعادل حاکم بر مجلس آینده سازگاری بیشتری دارد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج