رژیم غذایی شما زشت‌تان مي‌كند يا زيبا؟
۳۰۹۰۳۰
۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
۱۶۳۹۲ 
بسياري از خانم‌ها دوست دارند رژيم‌غذايي داشته باشند اما از اين‌كه اين نوع رژيم‌ها روي پوست و زيبايي آن‌ها تاثير منفي بگذارد نگران هستند، حالا بهترين متخصصان پوست به شما مي‌گويند هركدام از رژيم‌هاي غذايي معروف براي پوست و زيبايي مفيد هستند يا مضر؟
مجله سیب سبز: بسياري از خانم‌ها دوست دارند رژيم‌غذايي داشته باشند اما از اين‌كه اين نوع رژيم‌ها روي پوست و زيبايي آن‌ها تاثير منفي بگذارد نگران هستند، حالا بهترين متخصصان پوست به شما مي‌گويند هركدام از رژيم‌هاي غذايي معروف براي پوست و زيبايي مفيد هستند يا مضر؟ رژيم غذايي خوب باعث تناسب اندام و كاهش وزن مي‌شود اما اثرات مفيد رژيم‌هاي غذايي محدود به اين 2 نيست. غذايي كه مي‌خوريد، (از آنتي‌اكسيدان‌هاي ضد‌چروك در ميوه‌ها و سبزي‌ها گرفته تا اسيدهاي چرب مفيد و مرطوب‌كننده موجود در ماهي‌ها) به همان اندازه كه بر اندام‌تان تاثير مي‌گذارد، روي پوست‌تان هم اثر دارد.

اما رژيم غذايي شما با پوست‌تان سازگار است يا اين‌كه به آن لطمه مي‌زند؟ براي جواب اين سوال از پزشكان حرفه‌اي كمك خواستيم تا در مورد اثرات 5 نوع از رژيم‌هاي متداول روي زيبايي و ظاهر شما بحث كنند. اين مطلب را بخوانيد تا ببينيد كه آيا شما نمره خوبي در آزمون زيبايي كسب مي‌كنيد يا نه و همچنين راه‌هاي بهترخوردن براي پوست بهتر را يادبگيريد.

پروتئين بخوريد /  رژيم‌ خام‌خواري

 يعني رژيمي كه در آن از خوردن غذاهاي پخته خودداري مي‌شود

سفره شما زشت‌تان مي‌كند يا زيبا؟

خام‌خوارها معمولا در رژيم غذايي خود از مغزها، آجيل، جوانه‌ها و غلات استفاده مي‌كنند و اعتقاد دارند نپختن غذا باعث حفظ آنزيم‌هاي طبيعي آن مي‌شود، به هضم غذا كمك كرده و با جلوگيري از دريافت انرژي اضافي، باعث وزن كم كردن مي‌شود. درحالي‌كه پزشكان اين دلايل را به‌طور كامل قبول ندارند اما هيچ‌كس منكر اين نمي‌شود كه اين مواد‌غذايي باعث نشاط پوست مي‌شوند. علاوه بر آن، روغن‌هاي سالمي كه در مغزها يافت مي‌شود و روغن‌هاي گياهي مثل روغن‌زيتون، باعث استحكام پوسته سلول‌ها مي‌شود و كشساني آن را زياد مي‌كند اما يكي از مضرات چنين رژيمي اين است كه وقتي پروتئين‌هاي گوشتي نخوريد، مواد لازم براي ساخت كلاژن به بدن‌تان نمي‌رسد و در نتيجه پوست‌تان آن حالت منعطف و سرحال را ندارد.

نسخه پزشك: (دكتر ليزا آيران): بهتر است مصرف جوانه، سوشي، سويا و انواع ديگر پروتئين‌هاي خام را زياد كنيد تا مواد مورد نياز براي ساخت كلاژن به بدن‌تان برسد و براي استحكام سلول‌هاي پوستي، چربي‌هاي مفيد را از موادي مثل بادام، تخم كتان و روغن زيتون دريافت كنيد.

افراط نكنيد / رژيم مديترانه‌اي

رژيم‌هايي كه با استفاده از مواد مديترانه‌اي تهيه مي‌شوند؛ غذاهاي مردم لبنان و ايتاليا و يونان از اين دسته غذاها هستند. ماهي، سبزي‌ها، روغن زيتون و ميوه‌ها در اين نوع رژيم باعث سلامت قلب مي‌شوند و چربي‌هاي اضافي بدن را از بين مي‌برند. يك تحقيق جديد در ايتاليا به اين نتيجه رسيده كه اين رژيم باعث جلوگيري از بيماري‌هايي مانند ملانوما كه كشنده‌ترين نوع سرطان پوست است، مي‌شود.

در ضمن مطالعات گسترده آزمايشگاهي نشان داده، چربي‌هاي امگا3 در ماهي باعث تقويت بافت‌هاي زيرپوستي مي‌شود و آن را قوي و كشسان نگه مي‌دارد. آنتي‌اكسيدان‌هايي كه در سبزي‌ها وجود دارند، باعث مقاومت پوست در برابر اشعه ماوراي بنفش و بقيه فاكتورهايي مي‌شود كه به كلاژن و الاستين، 2 فاكتور لازم براي كشساني و حفظ انعطاف و جوان ماندن پوست، آسيب مي‌رسانند. نتيجه اين است كه با اين رژيم غذايي بعدها چروك كمتر و پوست صاف‌تري خواهيد داشت.

روغن زيتون، گوجه‌فرنگي و سركه انگور هم آنتي‌اكسيدان‌هايي دارند كه جلوي فعاليت واكنش‌هاي شيميايي كه باعث آفتاب سوختگي و ساير ضررهاي آفتاب به پوست مي‌شوند را مي‌گيرند.

پيشنهاد پزشك: (دكتر لزلي بومان، متخصص پوست و مو و عضو هيئت‌مديره مركز تحقيقاتي زيبايي ميامي) سركه انگور و سركه بالزاميك هم ماده ضد‌چروكي به نام رزوراترول دارند و پيشنهاد مي‌كنم كه سالادتان را با اين سركه‌ها بخوريد، اما زياده‌روي كردن آن باعث خشكي پوست‌تان مي‌شود، پس به اندازه بخوريد.

روغن اضافه كنيد / رژيم گياهخواري

به هر دليلي كه گياهخوار هستيد (اخلاقي يا فقط براي سلامت)، براي جبران گوشت نخوردن بايد از مواد‌غذايي تازه و غلات بيشتري استفاده كنيد كه اين خبر خوشي براي پوست شما است، چون آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در اين مواد‌غذايي، باعث خنثي كردن راديكال‌هاي آزاد مي‌شوند. راديكال‌هاي آزاد جزو موادي هستند كه با چين و چروك و پيري زودرس پوست ارتباط دارند.

پروتئين‌هاي موجود در مواد گياهي براي پوست خيلي مفيد هستند، مثلا اكثر دانه‌هاي گياهي عنصر روي دارند كه ضد‌جوش است و باعث كم كردن التهاب پوست هم مي‌شود كه علت پشت پرده قرمزي پوست و چروك‌هاي زودرس است. بعضي تحقيقات نشان مي‌دهند، لبنيات هم در جلوگيري از جوش‌ها و آكنه تاثير دارند. اگر در خوردن لبنيات مشكل داريد، از ديگر منابع پروتئيني استفاده كنيد.

سفره شما زشت‌تان مي‌كند يا زيبا؟

پيشنهاد پزشك: (دكتر بومان)  رژيم گياهخواري به‌دليل داشتن چربي كم باعث خشكي پوست مي‌شود، پس حتما روغن‌هايي مثل زيتون و آفتابگردان را در رژيم خود لحاظ كنيد چون اين مواد جلوي از دست دادن آب توسط پوست را مي‌گيرند و پوست مرطوب و نرم مي‌ماند.

تا مي‌توانيد آب بنوشيد /  رژيم پرپروتئين و كم كربوهيدرات
 

مثل رژيم غذاي مردم درياي جنوب و رژيم معروف اتكينسون

خبر خوب براي اين گروه اين است كه كم كردن مصرف نان سفيد، پاستاها و شكر تصفيه شده جلوي شل شدن پوست را مي‌گيرند، در عين حال ترشح كورتيزول (هورمون استرس) را كم مي‌كنند و از سكته پيشگيري مي‌كنند. آنتي‌اكسيدان‌ها، روي و پروتئين‌هاي كلاژن ساز جزو موادي هستند كه در غلات و مواد‌غذايي تازه يافت مي‌شوند.

اما سعي كنيد به بهانه اين رژيم غذايي در مصرف گوشت زياده روي نكنيد. با اين‌كه خوردن گوشت قرمز باعث تقويت لايه محافظ زير پوست مي‌شود اما زياده‌روي در آن باعث افزايش راديكال‌هاي آزادي مي‌شود كه با مداخله در واكنش‌هاي سلولي، باعث مرگ سلولي و پيري پوست و زيبايي آن مي‌شوند.

پيشنهاد پزشك: (دكتر ليزا آيران، متخصص پوست و زيبايي، نيويورك) براي مرطوب نگه داشتن پوست‌تان آب زيادي بنوشيد و سعي كنيد هر از چندگاهي به جاي گوشت قرمز از ماهي استفاده كنيد. خوردن سبزي‌هاي تازه را هم فراموش نكنيد.

رژيم كم چربي بگیرید

مثل رژيم‌هايي كه به «زياد بخور و لاغر شو» معروف هستند

كم‌كردن چربي‌هاي اشباع كه در گوشت و شير خالص پيدا مي‌شود، براي تناسب اندام و سلامت قلب بسيار مفيد است. كم كردن چربي‌هاي حيواني باعث كمتر توليد شدن راديكال‌هاي آزادي شود كه در پيري پوست نقش دارند. با وجود اين براي سلامت و نشاط پوست، كمي چربي لازم است؛ چربي‌هايي كه در مغزها و روغن زيتون پيدا مي‌شوند بهترين نوع چربي هستند. چربي باعث مي‌شود بدن بتواند آنتي‌اكسيدان‌هاي مفيد و ويتامين‌هاي محلول در چربي (K,E,D,A) را جذب كند. اين مواد باعث استحكام پوسته سلول‌ها مي‌شوند و لايه زيري پوست را تقويت مي‌كنند. در نتيجه پوست صاف‌تر و جوان‌تري خواهيد داشت.

پيشنهاد پزشك: (دكتر چريل كارچر، متخصص پوست و زيبايي در نيويورك كالج) پيشنهاد مي‌كنم حتما سعي كنيد در رژيم‌تان، حداقل 20درصد از كالري‌ها را از چربي‌هاي غيراشباع بگيريد.

(دكتر بامن):سبزي‌ها را در روغن زيتون و با حرارت كم تفت دهيد و به سالادتان مغزهايي مثل مغز تخم آفتابگردان و تخم‌صنوبر اضافه كنيد. ماهي، كنجد، تخم‌كتان و تخم‌مرغ را هم فراموش نكنيد.  لينوليك اسيدي كه در روغن‌هاي گياهي يافت مي‌شود باعث انسجام بافت پوستي شده و اين انسجام باعث مي‌شود كه رطوبت درون پوست حفظ شود و از آن در برابر تحريك‌ها محافظت مي‌كند.
مطالب مرتبط
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج