جاباما
۳۱۵۸۴۵
۱۰ نظر
۵۰۱۱
۱۰ نظر
۵۰۱۱
پ

داستان بارداری دختر ۲۱ ساله کارتن‌ خواب

آیا انکار واقعیت های زیر پوست جامعه که این روزها در سطح شهرها به طور علنی در حال رخ دادن است، دردی را از جامعه دوا می کند؟ د‌ر خیلی از موارد‌ که ماد‌ران از عهد‌ه معاش خود‌شان برنمی آیند‌، کود‌کانی که به این شکل متولد‌ شد‌ه را به راحتی فروخته و یا اجاره می‌د‌هند.‌

روزنامه قانون: آیا انکار واقعیت های زیر پوست جامعه که این روزها در سطح شهرها به طور علنی در حال رخ دادن است، دردی را از جامعه دوا می کند؟ د‌ر خیلی از موارد‌ که ماد‌ران از عهد‌ه معاش خود‌شان برنمی آیند‌، کود‌کانی که به این شکل متولد‌ شد‌ه را به راحتی فروخته و یا اجاره می‌د‌هند.‌

کمتر از یک هفته از تکذیب «وجود زنان باردار در کمپ ترک اعتیاد شفق» از سوی سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، فرزند یکی از زنان باردار این کمپ به دنياآمد تا قصه پر غصه زنان معتاد و کارتن خواب فصل دیگری به خود ببيند. یکی دو روز گذشته، در یکی از بیمارستان های پایتخت مادری ۲۱ساله که کارتن خواب بود و جنین محصول کارتن خوابی در شکم داشت، فرزند پسری را به دنیا آورد که نه آینده اش معلوم است، نه سلامتش و نه وضع متولدانی چون او که از مادران کارتن خواب به دنیا می آیند.

تایید و تکذیب یک آسیب

سه شنبه هفته قبل بود که فاطمه دانشور، عضو شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی این شورا تذکری درباره مشکلات کمپ ترک اعتیاد شفق داد و با اشاره به حضور نگهبانان مرد در کمپ شفق اظهار کرد: معمولا مردانی در محوطه نگهداری زنان تردد می‌کردند و این در حالی است که زنان روسری بر سر نداشتند و بهداشت عمومی نیز در این کمپ رعایت نمی‌شد.

دانشور با بیان اینکه شهرداری قرار بود مراکز بهاران را آماده کند، گفت: مددکاران و وزارت بهداشت دیر به میدان عمل آمدند و نتوانستند به خوبی عمل کنند. به عنوان مثال پزشک وزارتخانه نتوانست باردار بودن برخی زنان را تشخیص دهد و متاسفانه شاهد حضور زنان باردار در شفق هستیم و جالب است که پزشک نتوانسته بارداری زن ۶ ماهه را تشخیص دهد.پس از این اظهارات عضو شورای شهر تهران، «پرویز افشار» سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدرکه عهده دار یکی از معاونت های این ستاد نیز هست، به تکذیب مشکلات مطروحه کمپ ترک اعتیاد شفق و وجود زنان باردار در این کمپ پرداخت و تصریح کرد که «هیچ زن بارداری در شفق نیست».

وی همچنین با تکذیب اذیت و آزار زنان مددجو در کمپ ترک اعتیاد شفق گفت: از ابتدای راه‌اندازی مجدد شفق ۵ نفر از مددجویان جان باخته‌اند که علت مرگ آنها در دست بررسی پزشکی قانونی است.وی در مورد وضعیت بارداری مددجویان نیز گفت:«ما هنگام ورود زنان از آنها تست حاملگی می‌گیریم و تنها مشخص شد که ۴ تا ۵ مورد باردار بوده‌اند که به شفق راه پیدا نکردند. اینکه ۴ یا ۵ مورد باردار باشند و پزشکان اطلاع نداشته باشند، درست نیست.»

کودکی که از مادر معتاد به دنیا آمد

اما با وجود آنکه باردیگر موضوع وجود زنان باردار در کمپ های ترک اعتیاد تکذیب شد، دو روز قبل ، زنی ۲۱ ساله در یکی از بیمارستان های تهران فرزندی به دنیا آورد که محصول کارتن خوابی در خیابان های شهر بود. پیگیری های «قانون» نشان داد که این خانم فاصله ۵ تا ۸ ماهه دو ران بارداری خود را در کمپ شفق سپری کرده و مسئولان کمپ در بدو ورودش متوجه بارداری اش نشده اند.

«فاطمه دانشور» عضو شورای شهر و مسئول مرکز حمایتی مهر آفرین تهران هم با تایید این اتفاق دراینستاگرام خود نوشت که «این دختر ۲۱ ساله اهل اراک ۱۰ بار سابقه فرار از خانه دارد. پدر کودکش را نمی شناسند و آن طور که دختر ۲۱ ساله گفته، پدرش او را نمی خواهد.» دانشور می گوید که این کودک تازه متولد شده حاصل کارتن خوابی مادرش در خیابان های شهر است. وی به صحبت های ۲۰ دقیقه ای اش با دختر ۲۱ ساله اشاره کرده که این دختر گفته اعتیاد به مواد مخدر داشته و در کمپ شفق پاک شده است، اما مسئولان کمپ متوجه بارداری‌اش نشده اند واکنون يك فرزند پسر به دنیا آمده ، می‌خواهد بدون کودک به اراک برگردد. بیمارستان هم کودک را به بهزیستی خواهد سپرد تا زندگی اش را در بهزیستی ادامه دهد.

انکار دردی را دوا نمی کند

داستان تلخ اما واقعی زنان معتادی که در خیابان‌های شهر باردار شده اند و در نهایت فرزند به دنیا می آورند، داستانی است که شاید برایمان غریب باشد. غریبی که به نظر علت اصلی آن انکارها که از سوی مسئولان همچون آنچه در رابطه با زن باردار کمپ شفق رخ داد ، باشد. اکنون کودکی به جامعه ۸۰ میلیونی ایران اضافه شده که نه پدری دارد و نه مادری که مسئولیتش را بپذیرد. ابهام‌های زیادی درباره این کودک و کودکانی از جنس او وجود دارد که دامنه آسیب های اجتماعی را گسترده تر می کند. اکنون معلوم نیست این کودک سالم است یا بیمار و در دورانی که مادرش داروهای ترک اعتیاد مصرف می کرد، بر سلامت او تاثیر گذاشته است یا نه؟

اصلا هنگامی که نطفه ای گذاشته می شد، عامل سالم بود یا بیماری داشت؟ آینده و هویت این کودک و کودکانی از این دست چه می شود و آیا به جرگه بزهکاران سال های بعد می پیوندد؟ این سوال‌ها را بگذارید در کنار وضعیت آینده مبهم دختر۲۱ ساله‌ای که تازه ترک اعتیاد کرده و مهر مادری بر پیشانی اش خورده اما توانایی نگهداری از فرزند را ندارد. آیا این دختر امکان ادامه زندگی را دارد؟ آیا دوباره به مصرف مخدرهایی که زمینه مصرف آنها را داشته رو خواهد آورد؟ اصلا همه این پرسش ها هم هیچ! این را پاسخ دهیم که آیا انکار واقعیت های زیر پوست جامعه که این روزها در سطح شهرها به طور علنی در حال رخ دادن است، دردی از جامعه دوا می کند؟

آیا نمایش زنده مصرف انواع مخدرها از تریاک و حشیش گرفته تا جوانان پایپ به دست در کنار کوچه و پارک‌ها قابل کتمان کردن است؟ واقعیت آن است با آنکه تلاش های زیادی برای مقابله با عرضه مواد مخدر و مصرف آن در شهرها از سوی دستگاه ها صورت می گیرد، اما سرعت رشد آسیب های ناشی از مصرف مواد و بی خانمانی در شهرها بسیار بیشتر از تلاش های دستگاه هاست که اتفاقاتی چون داستان دختر ۲۱ ساله را به دنبال دارد.

رشد آسیب های اجتماعی در سال های اخیر که ریشه های متعددی از جمله شکاف طبقاتی و فقر و تضادهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد، اکنون سبب شده تا لایه های مختلف جامعه در گیر آن شود. آسیب هایی که نیاز به رسیدگی و جدیت بیشتر دستگاه ها در عمل به وظایف خود و نگران شدن از آینده جامعه دارد و اینکه در وفاقی همگانی و با تعامل میان دستگاهی گامی براي توقف رشد آسیب ها بردارند. در این بین ، بی شک نقش رسانه‌ها در روشنگری موضوعات و نیز حضور فعال‌تر تشکل‌های اجتماعی و خیرین در کمک به آسیب‌دیدگان می‌تواند موثر و کارگر باشد.

کود‌کان، ارمغان کارتن ‌خواب‌ها

«کود‌کان خارج از نکاح از حقوق کافی برخورد‌ار نیستند‌». اين موضوعي بود كه چندي قبل عضو
اصلاح طلب شورای اسلامی شهر تهران در گفت وگو با «قانون» به آن اشاره كرد و با بيان اینکه این کود‌کان از حقوق اولیه هویتی که همانا د‌اشتن شناسنامه است، محرومند‌، اظهارد‌اشت: خیلی وقت‌ها، ماد‌ر‌ها برای فرزند‌ان‌شان که ناشی از ازد‌واج‌های موقت هستند‌، نمی‌توانند‌ سند‌ی ارائه بد‌هند‌، این موضوع سبب می‌شود‌ که کود‌ک، فاقد‌ هویت باشد‌ و متقابلا کود‌ک فاقد‌ هویت از حقوق کشور و خد‌مات محروم می‌شود‌. د‌ر خیلی از موارد‌ که ماد‌ران از عهد‌ه معاش خود‌شان برنمی آیند‌، کود‌کانی که به این شکل متولد‌ شد‌ه و ثبت نشد‌ه‌اند‌ را به راحتی فروخته و یا اجاره می‌د‌هند‌. پس از آنکه بزرگ‌تر می‌شوند‌، د‌ر مشاغل کاذب به کار گماشته ‌ و سرانجام با مشکلات عد‌ید‌ه‌ای د‌ر اد‌امه زند‌گی مواجه می‌شوند‌.

وي با بیان اینکه حقوق کود‌کانی که خارج از نکاح متولد‌ می‌شوند‌، هرگز به رسمیت شناخته نمی‌شود‌، گفته بود: یکی از پد‌ید‌ه‌هایی که کمتر د‌ر جامعه به آن پرد‌اخته شد‌ه است، موضوع افزایش کود‌کان خارج از نکاح است که حاصل افزایش کارتن خوابی د‌ر شهر و حضور افراد‌ بی‌سرپناه است. روزگاری، کارتن خوابی صرفا موضوعی مرد‌انه بود‌ که اکنون رنگ زنانه نیز به خود‌ گرفته و حضور زنان کارتن‌خواب د‌ر شهر، آسیب‌هایی را به د‌نبال د‌ارد‌.

یاد‌مان نمی‌رود‌ که حضور اولین کارتن خواب زن د‌ر تهران د‌ر سال ۸۶ گزارش د‌اد‌ه شد‌ اما د‌ر سال‌های بعد‌ و به خصوص د‌ر سه، چهار سال اخیر، تعد‌اد‌ این زنان از حد‌ود‌ یکصد‌ نفر به یکباره به یک‌هزار و۵۰۰ تا ۲ هزار نفر رسید‌ه و این بر اساس آمارهای غیر رسمی است و می‌تواند‌ تعد‌اد‌شان بیش از این نیز باشد‌. د‌انشور تاکید‌ می‌کند‌: آنچه د‌ر مورد‌ حضور زنان کارتن خواب د‌ر شهر اتفاق می‌افتد‌ این است که اکثر این زنان د‌ر سن باروری قرار د‌اشته و به خاطر اعتیاد‌ی که د‌ارند‌ و عموما هم د‌وگانه مصرف می‌کنند‌، کنترلی د‌ر باروریشان ند‌ارند‌.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه گروهی از این زنان از سلامت عقل و جسم کافی برخورد‌ار نیستند‌، اد‌امه می‌د‌هد‌: این موضوع، سبب می‌شود‌ تا عمد‌ه این زنان کارتن خواب، د‌ر ارتباط‌های خود‌ بارد‌ار شد‌ه و منجربه تولد‌ کود‌کان خارج از نکاح می‌شوند‌. این د‌رشرایطی است که د‌ر سال‌های گذشته کمتر د‌ر قوانین کشور به این موضوع - کود‌کان خارج از نکاح - پرد‌اخته شد‌ه است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اسیه

      حالا برید شعار علیه توافق هسته ای بدید*فقر* بیکاری*اعتیاد* اختلاف فاحش طبقاتی*اختلاص-* رانت*ازدواج نکردن بخاطر بیکاری وفقر*تن فروشی و..... حاصل مسائل مالی است* بانکها و در این افتضاح نقش پر رنگی دارند* از دوستان دلواپس تقاضا دارم یک بار هم علیه بی عدالتی در جامعه راهپیمایی کنند * کاش و کاش ......................یاد شهرام بی مخ افتادم

    • بدون نام

      از ابتدای راه‌اندازی مجدد شفق 5 نفر از مددجویان جان باخته‌اند که علت مرگ آنها در دست بررسی پزشکی قانونی است...

    • حسین

      فقر و فحشا یعنی همین
      هر دولتی هم که میاد کاری نمیکنه

    • بدون نام

      خوش خیال اونکه رفع مشکلات را در توافق برجام میدونه.اگه قرار باشه سو مدیریت و بی لیاقتی تصمیم گیرندگان در بعضی موارد را ندیده بگیریم و فشار تحریم را عامل اینها بدونیم خیلی ساده لوحیه.مگه توی جنگ،گرسنگی و فقر نداشتیم یا قبل از انقلاب مردم ثروتمند بودند؟

    • بدون نام

      خیلی اوضاع خرابه ای کاش خدا رحمش بیاد و منجی رو بفرسته

    • علی

      آقایان دلواپس چرا سکوت کردن

    • هرمز درختچی

      امیدوارم هرچه زودتر مشکلات مردم کمتر وکمتر بشه

    • Iron

      اگر می خواهید دنبال مقصر بگردید باید ببینید این سیستم لیبرال سرمایه داری و اقتصاد آدام اسمیتی (نيو کینزیها و فریدمنیها) را کی وارد سیستم جامعه ما کرد !؟
      کسانی نیستند جز همین آقایان دوره هاشمی . کسانی مثل خود آقای هاشمی و فرزندان ناخلفش و آقایون کارگزاران و.... که با اجرای برنامه به اصطلاح توسعه آنهم بر گرفته از صندوق بانک جهانی و سرمایه داران مفت خور که باعث ناهنجاری شدید و فاصله طبقاتی شدید در جامعه شد .در آن زمان عده ای از افراد جامعه ایراد میگرفتند ولی کو گوش شنوا !
      می گفتند بگذار جامعه پیشرفت کند بعد به فکر عدالت و برابری و ...می افتیم ولی چه سود !
      بیت المال از اول انقلاب وتوی این 36 سال باید به تساوی پرداخت میکردند که نکردند !؟
      باید حق فقرا و مستضعفین را از ثروتمندان ومرفهین بی درد با مالیات -خراج - زکات و...میگرفتند که نگرفتند و ندادند!؟
      تازه با گران کردن و پایین کشیدن ارزش پول ملی و ایجاد تورم تا توانستند از فقرا و مستضعفین دوشیدند!؟
      بعد هم با اجرای برنامه های به اصطلاح توسعه و اجرای قوانین اقتصاد آدام اسمیتی و لیبرالیستی تا توانستند جیب پولدارها و مرفهین بی درد را پرتر کردند!
      بعد از اجرای چند برنامه تصمیم گرفتند مقداری از بیت المال را که حق مردم بود را برای اولین بار به تساوی تقسیم کنند که ان را نیز به پنج قسمت تقسیم کردند و سر اجرای اولین پرداخت چنان تورم و گرانی را برجامعه و بخصوص بر فقرا و مستضعفین جامعه وارد کردند که نگو و نپرس که آن را هم تقصیر دولت قبل و تحریم و خارجیها و ... انداختند که انگار مثلا بالا رفتن قیمت زمین و ملک و املاک و ... تقصیر تحریم و خارجیهاست!؟
      تازه با کمال پرويی منت هم میگذارند!!!
      آن موقع که لیف لیف بیت المال را توی حلقوم این اشراف و مرفهین بی درد می کردند کسی اعتراض نمی کرد !؟
      آن موقع که 90% بیت المال نصیب ثروتمندان میشد (بعلاوه گرانی و احتکار و ندادن دستمزد و چپاول و ...) کسی جیگش در نمی آمد!؟
      اقتصاددانهای دوره آقای احمدی نژاد هم فریدمنی لیبرال بودند و این دوره آقای روحانی هم نيو کینزی لیبرال !!!؟؟؟
      همین قوانین الان در خیلی از کشورها دارد اجرا شده و میشود که به اصطلاح توسعه پیدا کنند ! مثل آرژانتین و .... و حتی خود امریکا واز جمله در ایران !
      در آرژانتین با اجرای این سیاستها مردم ریختند توی خیابان بروید مقاله های ان دوره را ببینید ولی باز هم دست از کثافت کاریهای خویش بر نداشتند!؟
      وقتی یک عده از افراد و مسؤلین در کنفرانس وجلساتی مثل داووس و ... شرکت می کنند و دستور عملهای آنها را در جامعه اجرا می کنند چیزی بهتر از این در نمی اید.
      اگر بحث وایرادهای اقتصادی هست با مسخره بازی حل نمی شود شما جو بکارید انتظار گندم داشته باشید.از کوزه همان تراود که در اوست.
      ما که این همه عمر کردیم چیزی به جز دروغ وریا ندیدیم یک روز دلار 7 تومان بود یک روز 100 تومان یک روز 700 تومان یک روز 1200 تومان یک روز 3000 تومان یک روز هم 7000 تومان میشه و ...........
      مشکل این جا هست که این اعداد و آمار یک نوع بازی برای پر کردن جیب اقایون و اقازاده ها و ...است
      وقتی دلار و یا تورم را دولت بالا میبرد (نه اینکه می رود) دارد از کار کرد همین مردم مستضعف بر می دارد که کسی متوجه کم کاری و خیانت آنها نشوند به قول دکتر عالی نسب(فکر کنم ایشون گفتند) "تورم مالیاتی هست که پول دار ها و ثروتمندان بر فقرا می بندند" !مردم بی سواد و بی توجه وقتی این آمارهای کذایی را می بینند باورشان می شود فکر می کنند طبیعی هست برای همین هست که وقتی در جامعه بهانه تحریم را پیش می کشند خیلی ها باورشان می شود که انگار قیمت بالا رفتن ملک املاک و زمین تقصیر تحریم هست که چی؟ چون ما نمی توانیم از خارج زمین وارد کنیم! این نشانه اجرای تفکر مرکانیستی هست!؟
      وقتی یک عده مفت خور توی این شرایط به اصطلاح تحریم می روند از امریکا و اروپا ماشینهای اخرین سیستم چند میلیاردی وارد می کنند ودر سایت گمرک افشا گری می کنند در همین دولت لیبرال می روند صورت مسئله را پاک می کنند و در سایت گمرک ان را پاک میکنند که کسی آن را نبیند تا این مفتخورها راحت ملت را بچاپند!؟
      تازه جالبه که با اجرای قوانین حزب طاغوت(لیبرالستی و اومانیستی و کمونیستی و سوسیالیتی و ...) می خواهند وارد حزب الله هم بشوند زهی خیال باطل!
      اول مردم را حرام خوار و ربا خوار و طاغوتی بارمی آورند بعد انتظار دارند مردم رفتار اسلامی و الهی داشته باشند زهی خیال باطل !

    • عبدالله

      چشم آنها که با شعارهای مردم فریب 8 سال سر مردم را شیره مالیدند وهزاران میلیارد ثروت کشوررا به باددادند وجیب کسانی را پر کردند که امروز برایشان سینه چاک دهند وبه ریش ملت بخندد روشن .با این وضعیت ما میخواهیم خدا به ما رحم کند ؟

    • سینا

      بهتر است سری به شیرخوارگاه ها بزنید تا از نزدیک با درد و رنجی که این نوزادان و کودکان که توسط والدین معتادشان در خیابان ها ،سطل زباله و... رها شده اند آشنا شوید که بسیار درد ناک است . یک نوزاد باید 40 روز درد بکشد تا اثرات مواد افیونی از بدنش خارج شود تازه اگر خارج هم بشود با بیماری هایی همچون هپاتیت ،ایدز و حتی گاهاً جهش های ژنتیکی دست و پنجه نرم می کنند .....خیلی خیلی تاسف بار است .واقعاً چرا مسئولین فکری به حال این پدیده دردناک که جزئی از واقعیت جامعه امروزی است نمی کنند؟!!!!!!!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج